Skip to content

Amsterdam

'William III is the greatest statesman the Netherlands has produced.' (Podcast)

Machiel Bosman is a historian and writes history disguised as literature. His book Elisabeth de Flines was nominated for the AKO Literature Prize and the Libris History Prize in 2008. This book De Roofkoning, prins Willem III en de invasie van Engeland was also nominated for the Libris History Prize. In this podcast, a conversation with the author who gave us... 

Van Huntington tot Babylon: de 7 boeken die je in april zeker wilt lezen

Babylon Yasmina Reza Met haar roman Babylon won Yasmina Reza de prix Renaudot, na de prix Goncourt de belangrijkste literaire prijs van Frankrijk. Hoofdpersoon is de 62-jarige Elisabeth Jauze. Elisabeth is octrooirechercheur bij het Instituut Pasteur en leidt een bedaard leven met haar echtgenoot Pierre. In tegenstelling tot haar zus Jeanne, die sinds scheiding in seksuele avonturen verzeild raakt die… 

Het Britten Jeugd Strijkorkest bestaat 10 jaar. Dirigent Loes Visser: ‘Ik leer nog elke dag’

Al tijdens haar studie formeerde Loes Visser (1959) het Alpha Kamerorkest. In 1990 initieerde ze het Adamello Ensemble en zeventien jaar later stond ze aan de basis van het Britten Jeugd Strijkorkest, waarmee zij nu het tweede lustrum viert. Wat drijft haar en wat zijn haar mooiste ervaringen? Kamerorkest ‘Ik heb het Alpha Kamerorkest opgericht omdat er behoefte aan was’,… 

Opera The New Prince: pretentious bombast

It is not easy to visit an opera presented as a stunning piece of contemporary social criticism without fear. Especially when it evokes such totally different reactions. Some call The New Prince 'an opera on the vein of our own time' (Mischa Spel, NRC), while others give it 'a fat fail' (Erik Voermans, Het Parool). Another needs more... 

Bach's St John Passion as musical theatre: it can be done

Initiated by Pierre Audi in 2016, the Opera Forward Festival questions the future of musical theatre. The 13-day festival offers (young) creators and singers a chance to explore new avenues. For the second edition, Audi himself directed And You Must Suffer, a music-theatrical version of Bach's St John Passion. This production by Muziektheater Transparant and the early music ensemble B'Roque experienced its Tuesday 28 March... 

De Passie – niet voor lijdzame volgers

Saai hoor, al die films, reclames en youtube-filmpjes waarin altijd maar weer naar dezelfde (achtergrond)muziek gegrepen wordt. Bij een verstilde scène of zielige docu krijgt de kijker Pärt voorgeschoteld. Spannend klinkt zo,  en als het noodlot toeslaat hoor je dit. Gewoontedieren Ach, ook film-docu-& TV-makers zijn net gewone mensen en grijpen graag naar hetzelfde. Dommage! Want er is zoveel meer… 

Bruce Nauman on vinyl: like being hit in the neck with a baseball bat

Bruce Nauman is considered one of the most influential artists of the moment. He creates work that crosses genre boundaries - as well as breaking down with them - in an exploration of body, language and performance that has now spanned 50 years. Nauman expresses his often provocative and invariably innovative ideas in a multitude of media and materials. As a result, his work is... 

Componist Brechtje: ‘De musici zijn de kern van het heelal’

‘Dankzij een radiopresentator vond mijn opa een ingang tot klassieke muziek. Met mijn nieuwe stuk baan ik op mijn beurt een weggetje naar hem.’ Donderdag 30 maart beleeft Elementen van Brechtje (1993) zijn wereldpremière in de vijfde aflevering van An Evening of Today in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. In deze serie van het Nieuw Ensemble krijgen conservatoriumstudenten ruim baan.… 

Joop Oonk maakt van haar buurt een bühne

Joop Oonk (27) maakt dansvoorstellingen met de Misiconi Dance Company, maar niet van een standaard soort. Ze noemt het ook wel: inclusiedans. Dansen met rolstoelen bijvoorbeeld en dat dan in de openbare ruimte. Tijd voor een gesprek met deze bijzondere choreografe. Gelukkig hoef je geen kunstbarbaar te zijn om het woord inclusiedans niet te kennen. Joop Oonk choreograaf, artistiek leider… 

Ascent, Fiona Tan, video artwork of cinematic allure

Fiona Tan delivers a feature-length video artwork with Ascent

The video artwork 'Ascent' is one of Fiona Tan's most recent works. Ascent is a feature-length video artwork: 1 hour and 17 minutes[ref]A work resulting from a special commission from the Izu Photo Museum in Japan[/ref]. You may already be familiar with this artist's work[ref]The now 50-year-old Fiona Tan is "no ordinary Indian girl", born in Pekan... 

Topicality overtaken by past (film tip)

Eind 2006 leerde ik de Nederlandse filmmaker Sander Francken kennen. Voor de Groene Amsterdammer had ik zijn film Dealing and wheeling in small arms bekeken. Daarna zocht ik hem op in zijn werkruimte voor een interview. Dat gesprek herinner ik me nog goed: scherper dan vele andere interviews. Het ergste wat je immers kan overkomen is een zwerm PR-mensen die… 

Concertgebouworkest & Concertgebouw 2017-18: zoeken naar verbinding

Zowel het Koninklijk Concertgebouworkest als het eveneens Koninklijke Concertgebouw lijkt komend seizoen in te zetten op verbinding. Tussen jong en oud, tussen oost en west, tussen links en rechts, tussen cultuur en pers. ‘Fijn dat jullie allemaal zijn gekomen’, zegt Jan Raes na afloop van de presentatie van seizoen 2017-18. ‘De pers staat onder druk, net als de cultuur’, vervolgt… 

Art is not an exam you can fail. Art is a way of seeing

Op Art (optical art) is less well known than Pop Art. Until you see the works in question. There may be no Op Art stars of Andy Warhol status, but their creations directly resonate with images you know from art history. On Saturday 25 February, a major exhibition[hints]In collaboration with the Louisiana Museum in Denmark[/hints] opened at the Stedelijk Museum Schiedam about these... 

Hoe ik in Sexyland liefde voor de opera vond. (En hoe jij dat ook kunt) #0FF17

In de nieuwe Amsterdamse sociëteit Sexyland werd gisteravond een prelaunch georganiseerd van het Opera Forward Festival OFF [hints]Van 18 tot en met 31 maart in onder andere De Nationale Opera (voorheen het Muziektheater/Stopera)[/hints]. Ik was onder de indruk. Best verrassend. Opera Nopera Disclaimer: steller dezes is geen operaconnaisseur. De laatste twee opera’s die ik zag waren beide van Philip Glass (de ware… 

Geen reden voor leedvermaak bij het einde van de North Sea Jazz Club

Vandaag werd bekend dat de North Sea Jazz Club op het Amsterdamse Westergasterrein failliet is. Dit is nooit goed nieuws, voor niemand. Ook niet voor die zuurkousen die graag mogen klagen over North Sea Jazz, de naamgever van de club. Vijf jaar geleden was het groot nieuws: het Rotterdamse North Sea Jazz Festival zou een club openen in Amsterdam. Dat lag… 

Are we still capable of having a real opinion?

I read the biography of Jacob Israel De Haan, Onrust, by Jan Fontijn. Writer and director Gerardjan Rijnders based Salaam Jerusalem on this biography. It is this play, performed by De Nieuw Amsterdam, that really makes me realise how urgent it is to let such an almost forgotten figure as De Haan speak. Jacob Israel De Haan overturned taboos, fought... 

Seks, aureolen en de kunst van Rebecca Linders

Rebecca Linders verafgoodt seks. Ze plaatst in haar nieuw serie tekeningen, Icon Nection, aureolen over sekssituaties. Seksiconen dus. Zo heiligt ze intimiteit. Linders: ‘Ik heb moeten leren seks als heilig te zien.’ Wat heeft sex te maken met iconen? ‘Seks was voor mij altijd verboden terrein geweest. Iets wat je niet doet, waar je niet over praat. Ik kom uit een… 

Pixvae: hot-blooded fusion between French metal and Colombian Currulao

Last summer, French-Colombian collective Pixvae was the sensation of the Haarlemmer Houtfestival. Their debut was recently released through the prestigious French label Buda Musique. This week there are two Dutch shows. You can't start a day better than with Pixvae's first CD. Eight pieces only, but the energy that oozes from it is irresistible. The music of... 

Photographer Ed van der Elsken liked to colour outside the lines

If he could have, photographer Ed van der Elsken would have preferred to have a camera built into his head, to capture the world twenty-four hours a day. What he did manage to make are countless beautiful photographs, films and books. The Stedelijk Museum in Amsterdam shows his rich legacy at the major exhibition The camera in love. He was... 

Wat ik leerde van Jan Wolff, de overleden directeur van Muziekgebouw aan ’t IJ

Bij de grote januari schoonmaakactie in mijn privémuseum hervond ik het boek dat in 2007 werd uitgebracht, ter gelegenheid van het twee jaar daarvoor geopende Muziekgebouw aan het IJ. Ik was vergeten dat er een cd’tje bij zat met vier stukken erop. Het vierde stuk is een registratie van de openingsspeech die Jan Wolff [hints]voormalig directeur IJsbreker, meer dan twintig… 

Conductor Alan Gilbert makes Royal Concertgebouw Orchestra shine

Alan Gilbert conducted the Royal Concertgebouw Orchestra for the fifth time on Wednesday 8 February. Until the end of this season, he is chief of the New York Philharmonic, exuberantly expressing his love for contemporary music. He proved to be the ideal conductor to premiere Joey Roukens' new work, aptly leading the musicians through the exhilarating... 

15 February: CCD Award ceremony 2017

On 15 February 2017, the 2017 CCD Award ceremony will take place in De Melkweg. Jury chair Mariëtte Hamer will pronounce the redeeming word and tell who will win the €5,000 prize. It is a dazzling programme with unique performances by the five nominees. From rap to film, from song to dance, everything will be in... 

Dance festival closes with heady eroticism and fierce confrontation

The theme of this final day of the Moving Futures festival sounds and somewhat theoretical: self-reflection and cultural identity. But in the abundant programme, it becomes clear how directly these words touch everyone. Macho Macho That is immediately clear in Macho Macho by Bosnian-Dutch playwright Igor Vrebac. In it, two performers seek their way in a world of male idealism.... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)