Skip to content

Festival

Fringe Festival continues to surprise with intimate Iris Brunette and poignant I Believe #tf2010

There is no notion of time when you take your seat. It is dark. The room looks like a café, with four tables and chairs around them. Don't expect a sit-back performance, as everyone is part of the play. The intriguing Iris Brunette doesn't let you be a spectator, but gives you a role. Do not fear that you will suddenly have to take the stage. From your seat, you are influencing the play. Actress Melanie Wilson lets you choose which way to go. Do we wait here or walk on? Do we go left or right? Do we trust this person or not? The space you're in feels safe. Fortunately. Because there is no exit; walking away is impossible. A maximum of twenty spectators witness this story that takes you through time. Wilson narrates and involves you in the story in the best possible way. A more intimate performance is hardly possible, I think.

De Russische ziel ontleed: religie en wodka zorgen voor morele dilemma’s

foto Sl-Ziga

Door Willem Jan Keizer

Rotterdam – Met dank aan dirigent Valeri Gergjev krijgen we meer zicht op het enorme reservoir aan Russische componisten. Rodion Sjtsjedrin bijvoorbeeld. Vorig jaar werd een pianoconcert van hem uitgevoerd, zondagavond was dat in de Doelen diens opera voor het concertpodium ‘The Enchanted Wanderer’, naar het boek ‘De Betoverde Zwerver’ van Nikolai Leskov. De opera is opgedragen aan dirigent Lorin Maazel die in 2002 in New York ook de première dirigeerde.

Roaring Lolita in Stallion Ball ends up very small#tf2010

The room is lit in red. This creates a shadowy atmosphere as you might expect at a nightclub. The music starts playing and from the stairs a young lady in a snappy outfit comes down. She serves pieces of sausage and plays with the crowd. She introduces herself as Lolita. A man in the front row may unbutton her zip. She... 

Het cadeau van het RPhO aan de herrezen stad valt magertjes uit bij opening Gergiev-festival

tim hugh
Tim Hugh

Door Willem Jan Keizer

Rotterdam – De vijftiende editie van het Gergjev Festival is vrijdagavond in bijzijn van Hare Majesteit de Koningin in concertgebouw de Doelen officieel van start gegaan met een concert van het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Valeri Gergjev. Hoewel het festival zich afspeelt op een kleine twintig locaties in de stad – niet alleen in de Doelen maar ook in de Laurenskerk, het conservatorium, museum Boijmans van Beuningen en tal van andere onverwachte locaties – is het festival in de stad nagenoeg onzichtbaar.

Poetic and pure exploration of Aardlek in Amsterdam's basement #tf2010

The search for the gem of the Fringe takes me to Amsterdam's basement. Underneath the Rokin, where work on the North/South line is going on 24 hours a day, theatre collective Aardlek plays the performance PUT. In one of the Fringe Festival's most eye-catching locations, I find myself on an underground voyage of discovery into the past, present and future.

John Moran experiments with thousands of bits of sound you hear every day

Amsterdam's Stadsschouwburg is velvet red. Theatre Bellevue, the beating heart of the Amsterdam Fringe Festival, whorish pink. The Amsterdam Fringe, that means performances in more than 25 places. In theatres, but also on location. From 2 to 12 September 2010 Henk de Jong for The Dodo and performing arts trade journal TM in search of the pearl of the Fringe. Here he keeps a diary, and a longer article by him will appear in the next issue of TM.

Tirza is Nederlandse Oscar-inzending

Tirza van Rudolf van den Berg naar de gelijknamige roman van Arnon Grunberg is gekozen als de film die naar Los Angeles gestuurd zal worden als Nederlandse inzending voor de Oscars in de categorie beste buitenlandse film. Holland Film heeft dit vandaag bekend gemaakt. Gijs Scholten van Aschat speelt in dit grimmige drama een man die na een mislukt huwelijk… 

First ACT Award presented to casting legend Hans Kemna: 'I didn't want to come at all' #tf2010

Everyone wants to kiss him for a moment. Hans Kemna, shining centre of the 'book ball for actors', has just won the very first ACT Award. The award was presented at Amsterdam's Stadsschouwburg, during the ACT gala, the prologue to the Dutch Theatre Festival.

Uncle Boonmee op festival World Cinema Amsterdam

By Leo Bankersen

Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, de verrassende Gouden Palm-winnaar van dit jaar, krijgt komend weekend zijn eerste Nederlandse vertoning op het nieuwe festival World Cinema Amsterdam. De jury van Cannes had met deze keuze zelfs onder critici enig rumoer veroorzaakt. Want was dit geestenverhaal van de Thaise cineast met de onuitsprekelijke naam nu een saaie en obscure film, of juist een cinematografische hoogstaand meesterwerk?

A Don Giovanni without Don before it, without scruples and without illusions, but with a few naked women. #hf10

 Door Wijbrand Schaap Eens in de zoveel tijd staat er een theaterregisseur op die de leegte om zich heen aan de kaak wil stellen. Dat het om de leegte in hem (of haar) zelf gaat, daar komt deze jonge regisseur meestal een jaar of twintig later achter, als die eenmaal wat minder leeg geworden is. Zo gaan die dingen. We… 

Shukshin's Stories: a 'gypsy boy-with-trane' painting by a grand master. #hf10

The Russian soul. So there is something about that. And you get something from that when you see a Chekhov play (if done well), or read one of his short stories. Or when you read the works of Tolstoi, Dostoevsky or any other inhabitant of that vast nothingness east of Poland. Or seeing the paintings, which a few... 

Teleac-cursus muezzin-zang levert weinig dieper inzicht op #hf10

 Hierboven leuke audio van het Holland Festival. We zijn wezen kijken en luisteren bij deze voorstelling. Na afloop spraken we met acteur Sabri Saad el Hamus en recensent Martin Schouten. Zij hadden zo hun eigen opvattingen over dit stuk, dat als volgt werd aangekondigd: Caïro is de stad met dertigduizend minaretten. Hier hoor je vijf keer per dag boven het… 

Oerol arrives. Competition for Holland Festival on scarce arts pages in Festivalland #hf10

 The Marathon Effect is well known: put spectators together in a theatre for half a day or more, preferably on uncomfortable seats, and hand them over to a couple of actors with a play. Success seems assured, and the ancient Greeks already knew that. So that there would be no discord around the monster project I Demoni, the Dostoevsky adaptation of Peter... 

Demoni by Peter Stein: Masterpiece leads to masterpiece #hf10

 After a 12-hour theatre marathon, what can be said? That it was good? Good. It can. That it was rare? Also true. That it takes a director in his 70s to stage a Russian novel with such calmness, and that it takes such phenomenal actors to keep the audience hooked for 11 hours to the not-very... 

Battle of the hashtags: Harmony Festival, Ca vs Holland Festival, Nl #hf10

 Gelukkig is er een flink tijdsverschil tussen Santa Monica en Amsterdam, maar even dreigde er een flinke verwarring te ontstaan toen de organisatoren van het driedaagse Harmony Festival meenden de hashtag #hf10 voor zichzelf te kunnen reserveren. Sinds de eerste twitters, gisteren, is het echter stil in Californië, want ze hebben ontdekt dat Nederland Rulez waar het trending topics betreft.… 

Jelineks Rechnitz impresses Holland Festival visitors #hf10

Image by Andrew B47 via Flickr Photo: Chris Vanderburght It was time for a real theatrical hit at the Holland festival, after the rather lukewarmly received British-American Shakespeares of Sam Mendes' Bridge Project. And clap it did with Rechnitz by Elfriede Jelinek dooor the best actors of the Münchener Kammerspiele. Karin Veraart of De Volkskrant was deeply impressed: ...Not... 

Meanwhile at the Holland Festival: Press cheers over Dog's Heart and doubts Anne Therese de Keersemaeker #hf10

 Niet alles was negatief rond Sam Mendes’ Bridge Project, dat nogal zuinig ontvangen werd door ons van De Dodo, en een paar andere media. Behalve een paar positieve twitterreacties leverde de voorstelling The Tempest ook een best aardige recensie op van Volkskrantrecensente Karin Veraart, die bewondering had voor muziek, regievondsten en acteerprestaties van vooral Stephen Dillane en het verse echtpaar… 

Thanks to Elfriede Jelinek, since 9 June we know a little better what it is like to be Austrian. #hf10

 By Wijbrand Schaap (photo by Arno Declair) Since Wednesday 9 June 2010, the Netherlands has resembled Austria a bit more, although with us the mountains are in the southeast, instead of the west. And there's another difference: we are still allowed to see the stage work of Austrian Nobel laureate Elfriede Jelinek, while the stern writer's work in her... 

Amsterdam FM Clash of Reviewers on Holland Festival #hf10

 Loek Zonneveld maakt zich woedend over The Bridge Project, maar is dolblij met The Song van De Keersemaeker en Wijbrand Schaap geniet nog na van Amal Maher in de uitzending van Clash der Recensenten op Amsterdam FM, dinsdag 8 juni, tussen 15:00 en 16:00 uur. Met ook nog een heldere uitleg over wat De Dodo is, en waar die voor… 

In veil spiral by Zaha Hadid, Bach sounds beautiful, but cellist Queyras lacks feeling #hf10 #gast review

 Soms zijn we zelf niet bij een concert of voorstelling, maar is er een toeschouwer die in meer dan een paar zinnen een mooie of kritische beschouwing wijdt aan een voorstelling. Die stukken mag u inzenden, en als ze goed genoeg worden bevonden, plaatsen wij ze door op De Dodo. Met onze hartelijke dank, natuurlijk. Mail uw stukken naar: dedodo@cultureelpersbureau.nl… 

High praise for Curlew River; less for De Keersemaeker and Mendes #hf10

 Curlew River Foto: Bertrand Stofleth Tegenover elke onafhankelijke journalist staan in Nederland ongeveer 15 voorlichters. Dat die voorlichters dus voor een groot deel het beeld in de media bepalen, ligt voor de hand. Zou het daarom zijn dat in de kranten en televisieprogramma’s rond het Holland Festival de aankondigingen veel talrijker zijn dan de kritische nabesprekingen? Een blik op de… 

Despite Dillane's splendid role, soporific Tempest shows failure of Sam Mendes' Bridge Project #hf10

 Door Wijbrand Schaap (foto Joan Marcus) Je kunt de Mattheüs Passie van Bach laten uitvoeren door 15 kanaries, een elektrische gitaar, een drumstel, een ukelele en een trekharmonica, en het zal nog steeds mooi zijn, omdat het Bach is. Zo kun je ook de op en top Britse toneelstukken van Shakespeare laten uitvoeren door een groep Amerikanen, en zal het… 

For at least €10,000 and lots of art love right to unsolicited advice to Holland Festival #hf10

 Wij van de pers doen het gratis, maar mensen met echt veel geld kunnen het kopen: het recht op ongevraagd advies aan het Holland Festival. Vandaag maakte het festival bekend dat er een Board of Governors is benoemd. Mensen met geld die dat graag in topcultuur steken. Een novum voor Nederland. We hebben de namen: G.J. van den Bergh en… 

Press review: webloggers and newspapers unanimously happy with Amal Maher

 Wie het gemist heeft, zoals onze Beatrix, zal steeds meer beseffen dat er iets belangwekkends is gebeurd, dinsdag 1 juni, bij de opening van het Holland Festival. De Egyptische schoonheid Amal Maher bracht anderhalf uur lang klassieke Arabische muziek in Carré, en maakte zo een eerste kleine stapje in de richting van de westerse mainstream. Zelf waren wij van De… 

As You Like It despite brilliant jokes and fantastic Bob Dylan impersonation still a long sit #hf10

 By Wijbrand Schaap, Photo Joan Marcus So we don't have that. In the Netherlands. So many good actors of name and fame to fill an entire Shakespeare comedy with top actors, right down to the smallest edelfiguration. Ok, we come a long way with our Pierre Bokma's, our Gijs Scholten van Aschats, a Lineke Rijxman, Mariek Heebink and Ariane Schluter, and flat Elsie de... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)