Meteen naar de inhoud

Uncle Boonmee op festival World Cinema Amsterdam

Door Leo Bankersen

Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, de verrassende Gouden Palm-winnaar van dit jaar, krijgt komend weekend zijn eerste Nederlandse vertoning op het nieuwe festival World Cinema Amsterdam. De jury van Cannes had met deze keuze zelfs onder critici enig rumoer veroorzaakt. Want was dit geestenverhaal van de Thaise cineast met de onuitsprekelijke naam nu een saaie en obscure film, of juist een cinematografische hoogstaand meesterwerk?

Beide kwalificaties zetten je overigens op het verkeerde been. Apichatpong Weerasethakul vertelt het verhaal van een man die naar zijn oude huis aan de rand van de Thaise jungle reist om daar zijn laatste levensdagen door te brengen. Zoals ook in eerder werk van Weerasethakul het geval was, kabbelen de gebeurtenissen aanvankelijk onopvallend en argeloos voort, tot er plotseling een magische wending is die moeilijk te duiden valt. In ieder geval voor kijkers die, geconditioneerd door op Amerikaanse leest geschoeide mysteriefilms, verwachten dat er toch wel een logische verklaring zal komen.

Bij Oom Boonmee schuiven de geest van zijn overleden vrouw en zijn in een aap veranderde zoon kalmpjes aan bij het avondeten, en daar moeten we het mee doen. Je kan in ieder geval opvatten als een ontroerende metafoor over afscheid nemen, al blijf er dan nog wel die merkwaardige episode waarin een prinses wordt bevredigd door een meerval. Toch is ook dat iets wat ik niet had willen missen.

Wie Weerasethakul een beetje gevolgd heeft weet overigens dat hij zich hiermee niet op nieuw terrein begeeft. Hij debuteerde in 2000 al met de documentaire Mysterious Object at Noon. De landgenoten die hij daarin portretteert laat hij een kettingverhaal verzinnen waarin ook al zeer vreemde zaken voorvallen.

World Cinema Amsterdam vindt plaats van 12 – 22 augustus in Rialto, Amsterdam. Op het programma staan de beste films uit Azië, Afrika en Latijns-Amerika, met dit jaar Mexico als land dat speciale aandacht krijgt. Een deel van het programma is ook te zien in Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Arnhem.

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur

Klein Lidmaatschap
175€ / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50€ / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands