Skip to content

Amsterdam

Muziekleven verliest kleurrijk figuur in Bernard van Beurden

“Thea, ik móet het nummer van die concertorganisator hebben!”, klonk zijn gebiedende bariton in mijn oor. Bernard van Beurden (1933-2016) belde steevast vanuit Zuid-Frankrijk, waar hij woonde – in Amsterdam had hij een bescheiden pied-à-terre. Ik had hem als muziekjournalist vaker geïnterviewd en leek de aangewezen persoon hem aan informatie uit zijn verre vaderland te helpen. Vervolgens zaten we uren… 

Holland Festival 2016 Gardens-Speak-©-Jesse-Hunniford-1-

Audio, het nieuwe video (II): Syrische doden spreken in Gardens Speak (HF16)

‘Dit regiem heerst ook over je na je dood. Het regiem steelt je verhaal. Ze gebruiken je om hun eigen verhaal te vertellen. Nabestaanden worden gedwongen om verklaringen te onderteken dat de dode is vermoord door de oppositie. Het regiem gebruikt de doden om de levenden te onderdrukken.’ De Libanese kunstenares Tania El Khoury heeft een statement gemaakt: Gardens Speak (Tuinen Spreken). Een installatie, een immersieve[hints]definitie: onderdompelend, waardoor je de echte wereld om je heen vergeet.[/hints] voorstelling, waarin de toeschouwers zelf acteur zijn. Een voorstelling die bestaat uit een berg aarde waaruit zacht stemmen klinken vanonder grafstenen. Die voorstelling komt in juni naar Amsterdam, als een van de voorbeelden van de nieuwe Holland Festival-programmering door festivaldirecteur Ruth MacKenzie.

De berg aarde waarin en waarop de installatie zich afspeelt staat voor de vele duizenden anonieme achtertuingraven in Syrië. In het begin van de Syrische burgeroorlog was de strijd nog vooral een strijd tussen tegenstanders van de dictatuur van president Assad en diens (geheime) politie. De eerste slachtoffers waren vaak nog gewoon studenten die meededen aan vreedzame demonstraties, die pamfletten uitdeelden, of die de begrafenis van een vriend bezochten. Immers: het bombarderen van begrafenisplechtigheden was en is een beproefde methode van moorddadige regiems en misdaadsyndicaten om opstandige netwerken uit te schakelen.

Tania El Khoury hoorde in 2013 van het Syrische alternatief: de privébegrafenis in eigen achtertuin, of bij gebrek daaraan in een anoniem stadspark, zonder grafsteen of herdenkingsplek. Zo’n actie is zowel een uiting van angst als een daad van verzet: dit zijn doden die de regering niet meer kan misbruiken. ‘Het stuk is oorspronkelijk ook niet bedoeld voor het Europese publiek. Het is in Libanon gemaakt en de tekst was ook in het Arabisch. Het laatste waar ik aan dacht was het Europese publiek. Het idee was

Creatures ISH en Het Balletorkest

Totaalspektakel Creatures zet Het Balletorkest op zijn kop

In de enorme Zuiveringshal van de Westergasfabriek in Amsterdam leven musici van jubilerend Het Balletorkest zich op het toneel helemaal uit in de creatieve dansvoorstelling Creatures. Ze liggen zelfs plat op de grond of swingen zich los in een kleine big band.

‘Komt dat zien, Creatures: speciale show met vijftig musici en tien breakdancers’, roept de man bij de deur. De laatste kaarten voor de première moeten verkocht. Creatures staat twee weken lang in de Zuiveringshal in Amsterdam. Scholen bezoeken de voorstelling door de week, in het weekend kan iedereen de voorstelling zien. Maar Creatures is zo’n

Voices Outside The Echo Chamber: we need exhibitions like this

Een tentoonstelling die onze blik op migratie en migranten centraal stelt, ons migratiebeleid kritisch bejegent, maar niet in makkelijk pamflettisme vervalt, dat is ‘Voices outside the echo chamber’. Vrijdag 29 april opende in de Tolhuistuin de expositie “Voices outside the echo chamber“– een expositie van Framer Framed, de Amsterdamse organisatie die al jaren de beeldtaal in onze kunsten bevraagt en becommentarieert. Immers,… 

The Muse of South - What does a street name sound like?

Some time ago, I discussed with broadcaster MAX the idea of phoning random residents in music districts to ask what they thought of 'their' composer. Would they spontaneously burst into an ode to, say, Carolus Hacquart, Cornelis Schuyt or Henriëtte Bosmans? Unfortunately, this playful plan never materialised, but lo and behold: a number of musicians joined hands.... 

New avenues for fantasy and horror: nostalgia, nihilism and quirky malevolence

Imagine is al een aantal jaar aan het transformeren. Toen dit festival nog onder de naam Amsterdam Fantastic Film Festival door de wereld ging, lag de nadruk vooral op genrecinema. Het Fantatstic-genre is een verraderlijke term die als vergaarbak wordt gebruikt voor sciencefiction, fantasy en horror. In deze postmoderne tijden is fantatstic moeilijker af te bakenen. Het festival veranderde daarom al in 2009 van… 

With George Pieterson, music life loses another coryphée

Last Sunday, 24 April, clarinetist George Pieterson died at his home in Amsterdam, aged 74. 'George was an iconic player with a big musical heart,' says his former student Frank van den Brink. 'He invariably went full steam ahead and whichever recording you listen to, his playing is always remarkable. You didn't necessarily have to put up with his... 

Sensorium: see, hear, feel, smell and dance!

Hoe breng je kinderen in beweging? Hoe stimuleer je hun creativiteit? Hoe leren kinderen dansen als ze weinig ervaring hebben met dans, of andere expressieve kunstzinnige uitingen? ICKamsterdam ontwikkelt hiervoor een toolkit voor dansdocenten in het basisonderwijs: Sensorium. Door de verschillende zintuigen te prikkelen – ogen, oren, tast en neus – wordt het lichaam uitgenodigd te reageren met beweging.  Ik ben in een… 

Prinses Christina Concours 2016: gevarieerd repertoire op hoog niveau

Nog voor het welkomstapplaus zaterdag 23 april in het Zuiderstrandtheater is verstomd, begint pianist Manuel Sanguino aan de Partita BWV 826 van Bach. Kristalhelder klinken de parelende loopjes in zijn rechterhand, terwijl hij met zijn linkerhand al even soepel de contrapuntische tegenstemmen vormgeeft. Ook de snellere passages zijn prachtig gefraseerd en noot voor noot te onderscheiden. Sanguino is een van de… 

Doelenzaal

Once sold for a guilder: now everyone out of the Doelenzaal

The historic Doelenzaal in Amsterdam, home to Internationaal Danstheater, will have flats. Those currently sitting there will have to leave. Doelenzaal sold The users of the Doelenzaal can all leave: International Dance Theatre, Omscholingsfonds Dansers, Dancing on the Edge, Musicians without Borders and Windmill Film. Because the building's new owner wants flats. The Doelenzaal, a design by architects Beirer and Bekkers who... 

Andalusia is Amsterdam and Amsterdam is Andalusia at Podium Mozaïek

‘Dit was eigenlijk een mixtape,’ zegt Yassine Boussaid, zaterdag 9 april 2016 na afloop van zijn concert, ‘zoals mijn neef me vroeger meegaf, voor de lange terugweg van Marokko naar Amsterdam.’  Yassine is de zakelijk leider van het Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO). Samen met artistiek leider Mohamed Chairi en regisseur-schrijver Mohamed Aadroun zet hij in moordend tempo concerten in elkaar… 

Monsieur Doumani

Dit schrijfsel mag dan ietwat vreemd beginnen, het eind gaat heel andere beelden oproepen: Er wordt van alles intern in gang gezet als ik me in het kleinste kamertje van mijn huis bevind. Dat komt doordat er – naast leuke, lieve kaarten van vrienden en familie – ook knipsels op de deur hangen, theatergidsen, krantenkaterns en slimmige magazines rondslingeren. Zo… 

In memoriam-tentoonstellingen Martyn Last

Afgelopen zaterdag, 2 april bezocht ik de opening van vier tentoonstellingen in Amsterdam met werk van Martyn Last, die in september 2015 plotseling overleed. Hij was nog maar 54 jaar. De samenstellers Jeroen Werner en Henk Wijnen (i.s.m. de galeries) hebben een indrukwekkende hommage gebracht aan hun overleden vriend en kunstbroeder. Het is een belevenis om zoveel werk van Last bij… 

'Alva'. Unknown stage work by Vondel discovered

This was our April fool's joke for 2016. Thanks for sharing! During renovation work at the Stadsbank van Lening building on Amsterdam's Oudezijds Voorburgwal, a manuscript of a work of poetry that has since been attributed by literary historians to Joost van den Vondel (1587-1679) has recently turned up. It is a rough, unfinished version of a play entitled 'Alva' and is dated around... 

Maarten Ornstein Photo- ©Foppe Schut 2014

What goes around comes around: Maarten Ornstein wrote a song for us! #ackler

'Write about that!' How many times have I heard or read that as a cultural journalist. From very good and interesting people, of course. People who make beautiful things, too. But also people who assume that I, as a writer on a website, will therefore immediately hop on a train to a remote corner of the country... 

Het effect van Marciniak en Omega Impact

Grzegorz Marciniak, een muziekmaker die het volgen waard is. En dat doe ik sinds 2006. Toen zag en hoorde ik zijn werk voor het eerst in Den Haag uitgevoerd door het toenmalige Woof-collectief.  Ik maakte contact, het klikte. In 2007 ging Picca in première. Een werk dat Marciniak voor ondergetekende schreef (blokfluit-solo). En ook bij mijn meest recente ervaring, februari… 

What is the relevance of contemporary dance?

Last weekend's workshop The Relevance of Dance, organised by Dansmakers Amsterdam and the European Dance House Network, sought to answer the question: What is the relevance of contemporary dance art for audiences? Suzy Blok, general director of Dansmakers Amsterdam, opened the atelier by talking about the desire of production houses to bring dance more to the... 

The woman behind the maestro: Together and yet apart #Aaltje from Sweden

Aaltje van Buuren enjoys her busy life. She is the wife of successful star conductor Jaap van Zweden. She dedicates her charm and energy worldwide to non-profit organisations that improve the daily lives of autistic children. Music and art are forces that run like a thread through everything she touches. The family can be seen every week... 

Opera Forward Festival: open your heart and be stimulated in a different way

Pierre Audi is the creator of the first edition of the Opera Forward Festival - OFF for short - which is being presented to the public for the first time as part of De Nationale Opera and its 50th anniversary. Opera as an art of inspiration is the supporting idea behind the ten-day festivities. The School During the Pre Launch OFF... 

Still a shame about those critics! 1 reason to buy the new Boekman.

Is there any reason to buy the magazine 'Boekman 106′? For me, yes, although I should immediately throw a magazine that claims to be the Dutch forum for art, culture and policy into the dustbin for displayed arrogance. After all, with a circulation of only 1400 copies, and appearing four times a year, how can you give yourself such a... 

Moisio's choreography 'Mum's the Word' makes you yearn for peace and freedom

Mothers and daughters: is there a closer bond? Their lives are an extension of each other. Mother treads the same path her daughter will later follow. She is a friend, to whom one can always fall back. But underneath, a suffocating power struggle rages, in which they hold and attack each other. Jealousy and competition gnaw at the domestic idyll. Escape is impossible. It is a... 

Peter Sellars: 'This opera is a paradise on earth.'

What does the future of opera look like? The National Opera tries to answer this in the Opera Forward Festival: new visions new voices, organised for the first time this year to mark its 50th anniversary. The ten-day festival kicks off 15 March with the world premiere of Only the Sound Remains by Kaija Saariaho. About... 

Stations of the Cross of St Bernulphus Church (author's photo)

Toorop and Berlage: good marriage at Gemeentemuseum

The Jugendstil curls of the famous 'salad oil poster' adorn the logo of the major Toorop exhibition at the Gemeentemuseum Den Haag. And while this choice is recognisable and appealing, there is something to be said against it. After all, the museum is so keen to show other sides of Toorop. And there are surprisingly many of them. The Gemeentemuseum has a history with... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)