Skip to content

Amsterdam

The 1 per cent and the concert hall; classical music as a henchman of the rich against 'the 99 per cent'

While anti-capitalists were plotting to occupy Amsterdam's Beursplein this week - if you can at least put the protesters under that heading - in the US, anger over THE 99 PERCENT shifted to the concert hall. The discussion flared up in response to two events. Wall Street was occupied; and the Metropolitan Opera received $182 million in donations in one year, a record amount.... 

According to US film magazine, our Oscar entry does not stand a chance

It is not very often that Dutch films attract the attention of the film trade magazine Screen International. Now that the web edition ScreenDaily happens to publish two reviews in a row, it is nice to quote something from them. Screen editor-in-chief Mike Goodridge saw Dutch Oscar contender Sonny Boy and Marco van Geffen's debut film Onder ons (international title Among Us) and came to the... 

Director of Dance Days Maastricht: "I really feel supported by Mayor Onno Hoes."

The Dutch Dance Days are not yet a mad hive of dance, but for Maastricht they are increasingly a fun tourist attraction. Day trippers and weekend tourists come from all over the country to combine the delights of the South with those of the art of dance. For that matter, all of Maastricht seems to float on VVV leaflets. In this sphere of promotion, is there still room for... 

Record amount of donations for New York Metropolitan Opera, but ticket sales down for years

The New York Times reports that the Metropolitan Opera in New York has brought in record donations this fiscal year. The tally stands at $182 million. This is 50 per cent more than the previous year. However, revenue from ticket sales has been declining for a few years. In addition, since general manager Peter Gelb took office, spending patterns have been soaring.... 

Red Bull: the ideal power boost for languishing museums?

"If 1 person can prove that by collaborating with Red Bull, a sixteenth-century painting thins out or falls off the wall, I will stop working on it immediately." Edwin Jacobs, director of Centraal Museum Utrecht, opened his doors to the soft drink manufacturer. Under the title 'Art of Can', the museum is exhibiting artworks made from Red Bull cans. "Red Bull gives you wings,... 

Jacob Derwig en Elsie de Brauw ontvangen de hoogste toneelprijzen van 2011

Zondagavond 11 september zijn tijdens het Gala van het Nederlands Theater de VSCD Toneelprijzen, de VSCD Mimeprijs, de VSCD Jeugdtheaterprijzen en de AVRO Toneel Publieksprijs 2011 uitgereikt. En dat u dan weet dat VSCD staat voor de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies en AVRO voor Algemene Vrijzinnige Radio Omroep.  De prijs voor de beste mannelijke hoofdrol van het afgelopen… 

Kick off subsidy addiction requires greater government effort than Zijlstra wants

Arts organisations are subsidy-addicted and so we are withdrawing subsidies. The VVD's approach is clear. On the exact how, they appear to need to think longer about that, now that there is so much opposition from the country. Cold Turkey, the treatment proposed by tolerance partner (nice word in this context) PVV, could well result in deaths. To... 

Almost had Halbe Zijlstra praising a drummer as a figurehead of our literature

Nice, that secretary of state for hard rock and Tom Clancy. Mr Halbe Zijlstra-san has once again lived up to his change manager name in China. But in a slightly different way. In the land of eternally sealed mouths, he opened the Dutch stand at the book fair there, with a speech that once again rammed Dutch values into the Chinese. Anyway... 

'Conceptual thundering won't get you far in London': guest column Teunkie v.d. Sluijs

"I can fire anyone here. Except the actors." Sam Walters, artistic director of London production house the Orange Tree Theatre does not mince words. "Everyone in the office could leave. The directors too. But without actors no performance." The actor is unequivocally central to this theatre. As a director, you only prove yourself here when you get top performances out of your... 

Officieuze, zelfbenoemde ‘Stadstoneelschrijver’ van Amsterdam heeft nog 7500 euro nodig

Het ANP bracht het en alle kranten typten het over: ‘Amsterdam krijgt een Stadstoneelschrijver’. Groot nieuws natuurlijk. Immers: het toneel staat nogal onder druk als dure linkse hobby, dus zou het mooi zijn als de Amsterdamse gemeenteraad samen met de theaterwereld had besloten tot de instelling van een stadstoneelschrijver, naast de stadsdichter en de dichter des vaderlands, Een eretitel, zou… 

Slim idee van theater Bellevue Amsterdam: oppas voor het grut

Het is zo simpel dat je denkt: waarom bedachten we dat niet eerder? Immers, dure binnenstadsrestaurants parkeren je auto al voor je en hangen je jas op. Waarom dan net ook een oppas geregeld voor het thuisblijvend grut? Het Amsterdamse Theater Bellevue heeft vooralsnog de primeur. Bij het bestellen van een kartje (in de voorverkoop uiteraard) kun je het theater… 

Delft opens with fewer chamber music surprises than other years

For another 15 years, the Delft Chamber Music Festival, so named to reflect its international character, has encompassed 15 years. Violinist Isabelle van Keulen handled the chamber music festival's programming for the first ten years, Lisa Ferschtmann - also a violinist - took over from her five years ago. But even this already successful festival fears the upcoming budget cuts. A pity, because what... 

Trouwe festivalganger laat zijn festival niet in het water vallen

Regen, regen, regen. Dat ziet er slecht uit voor de festivals. Toch? “Het weer is minder van invloed op een festival dan men denkt”, zegt Mark Hospers van Noorderzon. En zij kunnen het weten. Vorig jaar hebben ze veel regen gehad, en tegelijkertijd een recordaantal kaarten verkocht. Hoe kan het dat het slechte weer de festivals weinig lijkt te deren?… 

Ingmar Bergman becomes opera at Grachtenfestival

Amsterdam, 1999. Studying Theatre Science, first-year theatre analysis class. I sit with notepad and pen clutched in fingers, making indecipherable notes. Halfway through the lecture, Sjaron Minailo (Tel Aviv, 1979) saunters in, dressed in a huge fur coat, with big Gucci sunglasses and dreadlocks. With a sigh, he plops into the back lecture bench, hears three sentences of the disrupted lecturer's speech 

Eszter Salamon and Daniel Linehan gems of highly diverse Julidans

Holland Festival, Julidans, IT's, Over 't IJ. End-of-season theatre is always strewn across Amsterdam. Between April and September, international performance offerings migrate from Utrecht (Springdance and Festival aan de Werf) via Amsterdam to Rotterdam (Internationale Keuze). If you want to experience something of contemporary, international dance, Springdance, HF and Julidans are the places to be. [For... 

Theatre Institute Netherlands to continue as museum, perhaps in Arnhem

Slim, natuurlijk, maar ook hachelijk. Al zal er – hangend boven de afgrond – weinig anders opzitten, maar het TIN (Theaterinstituut Nederland) wordt dus een Podiumkunstenmuseum. Per 2013, omdat dan de geldkraan van het ministerie van OC&W dicht gaat. Daarmee zet het instituut een reddingsplan in werking waarmee in ieder gval de collectie kan worden gered. Of daarmee ook de… 

Successful Holland Festival closes record edition amid uncertainty over future

Photo: Pierre Nydegger To conclude. The 2011 Holland Festival could well be historic. Not only was it the festival that attracted the most audiences for years, it was also the festival that took place while a minority government of populists, nationalists and materialists proclaimed the end of art subsidies. We therefore look back on a festival in which we were able to meet with... 

#HF11: We chat with Jeroen Stout, Daniël Bertina, Fransien vd Putt and Wijbrand Schaap.

  In conclusion. The 2011 Holland Festival could well be historic. Not only was it the festival that attracted the most audiences for years, it was also the festival that took place while a minority government of populists, nationalists and materialists proclaimed the end of art subsidies. We therefore look back on a festival in which we had a great time with our new... 

Photo: Jochem Jurgens

De Kus en DUS spekkoper bij laatste nominaties toneelprijzen

De Utrechtse Spelen (DUS) haalt met de succesproductie Augustus Oklahoma meteen drie nominaties binnen voor de toneelprijzen die in september worden uitgereikt: Ria Eimers voor de beste vrouwelijke hoofdrol, en Peter Bolhuis en Tjitsjke Reidinga dingen mee naar de prijzen voor beste bijrollen. Procentueel veel succesvoller dan DUS is echter De Kus, een productie van Hummelinck Stuurman, omdat daar de… 

Cultural policy Rutte cabinet advised against by patrons and entrepreneurs; PVV absent from hearing on future of Dutch culture

Eigenlijk was er maar één compliment voor het kabinet, dat bezig is om gemiddeld 30% te korten op een sector die werk geeft aan tienduizenden Nederlanders. Tijdens de hoorzitting die de tweede kamer op maandag 20 juni belegde was alleen cultuursocioloog Arjo Klamer positief over de daadkracht die staatssecretaris Zijlstra aan de dag legde. Dat hij vervolgens wel vond dat… 

A few solid misses, interspersed with plenty of indispensable beauty in week 3 of the Holland Festival #hf11

The Dodo was busy, this third week of the Holland Festival. Thankfully, again with an exciting mix of beautiful, weird and extraordinary. As it should be, really. What makes the Holland Festival all the more exciting is that such extremes can sometimes take place within one programme, as with the National Ballet, or even within one performance, as with The Russians... 

#HF11 Thomas Adès sails his own ship and steers across familiar waters with new compositions

De ark als de aarde, als een ruimteschip dat ons door de chaos van het heelal naar een veilige haven voert. De Poolster als ogenschijnlijk magnetisch middelpunt van het heelal waaromheen alle sterren draaien. Nee, dit is geen zweverig new age geleuter, het zijn de uitgangspunten voor Tevot and Polaris, twee grote orkestwerken van Thomas Adès, die onder leiding van de componist zelf hun Nederlandse première beleefden.

#HF11 Dromerige cultpop en visueel feest van The Irrepressibles

Op verzoek van het Holland Festival maakte Jamie McDermott van The Irrepressibles een nieuw programma: Human Music Box. De tienkoppige Britse band begint zijn wereldtournee in Amsterdam. De première op vrijdag 17 juni in het Muziekgebouw aan ’t IJ werd een ingetogen, muzikale avond die vooral visueel aantrekkelijk was. In het midden van de Grote Zaal stond een groot, ronddraaiend… 

#HF11 The National Ballet opts for aesthetic wandering and exotic pictures

'Labyrinth' is the name of Sidi Larbi Cherkaoui's choreography. Mazes intrigue because you can get lost in them and then insist on finding the exit. Along the way, a person then has all kinds of revealing experiences about himself. But Cherkaoui does not get to this passage. He immediately starts with symbolism. A dancer holds a wide band that goes from the stage house to... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)