Skip to content

brakke grond

Oproep. Laten de werkers in de cultuur anderhalve meter Ruimte nemen voor de Verbeelding

Of de ‘schreeuw om cultuur’ tien jaar geleden het beste antwoord was op de toen aangekondigde bezuinigingen weet ik niet, maar net als toen voel ik ook nu de drang iets te doen. Naar aanleiding van een spontane uitspraak van mij op Facebook ontstond er dit weekend een nog bescheiden groepje mensen dat zich in wil zetten voor een idee… 

The colonial image of the black woman with bared upper body is rewritten in Legacy by Nadia Beugré at @HollandFestival

A sizable group of women, their skin all shades of brown, white and black, their breasts and chests hopping briskly to the beat of stepping and running movements on the spot, swirls around its own axis upon entering the auditorium at the Brakke Grond. Legacy is an intimate performance that moves loosely up and down between concert, performance,... 

Vlaamse Persprijs voor Watou- reportage Harri Theirlynck

De beste culturele blog van 2017 is volgens Toerisme Vlaanderen de reportage ‘Waarom in Watou alles een andere betekenis krijgt (en het is niet eens vanwege het bier), geschreven door Harri Theirlynck. Dat is natuurlijk een fantastische eer voor Harri, die sinds een klein jaar publiceert op deze site. Het is natuurlijk ook heel fijn voor Cultuurpers zelf. Zo’n bekroning… 

Our readers' list. What we should all never forget from 2017.

Well, we're not big on hypes and traditions here, but still. The dark days around Christmas are very dark this year, so why not something with lists. This year, no list of toppers from the editors, but random entries from random readers, in random, if slightly alphabetical order. Motto of the reader question was: which things... 

IDFA 2017: digital pioneer Jonathan Harris switches to analogue

With a 500-million-year-old pebble, Jonathan Harris began his lecture. IDFA presents the first international retrospective of this artist. As IDFA's chief guest, Harris gave the 'Master Talk' on Friday, about his life and work. His remarkably analogue vision was also the common thread during Sunday's well-attended DocLab conference. Fundamentally analogue Harris, who once started out in computer science... 

Stella actors Oscar Batterham and Richard Cant © Matthew Hargraves

Neil Bartlett's Stella: so perfect it's a bit irritating #HF16

The smallest details speak for themselves. For the second time during this edition of the Holland Festival, the legendary BBC series This Life comes along. Richard Cant, who plays a flawless lead role in Neil Bartlett's play Stella, has previously appeared in This Life, the series that set the standard for the modern docusoap in 1996. So now live, up close, in De Brakke Grond's Red Hall, the man who also played a solid role in Midsomer Murders.

Meg Stuarts ‘Sketches/Notebook’ bevrijdt ons van verbeten individualisme (HF16)

Vanaf scène 1 neemt ‘Sketches/Notebook’ van Meg Stuart en haar groep Damaged Goods het publiek op in een overvloed aan belevenissen. Vooroverbuigen en snelle draaibewegingen maken. Met een lamp zwaaien en enkele medeperformers in een lichtkring zetten. Figuren maken met je handen. Stenen op de vloer leggen en er aandachtig omheen lopen. Uit rijk gevulde kledingrekken kiezen om een kleurige, bizarre creatie van jezelf te maken. Een muur rond jezelf optrekken en dan kijken wat de ander ermee doet: nadoen, verplaatsen, afbreken, oplossen in de ruimte. Spelen met lichtbundels en touw. Rondrennen. Springen op de plaats. Wild roffelen op en drumstel. Lang aanhoudende muzikale motieven.

Sketches-Notebook-©-Iris-Janke-2-

 

From choreografe Meg Stuart is al vaker werk in het Holland Festival te zien geweest: ‘Alibi’ (2002) en ‘Forgeries, Love and Other Matters’ (2004). Dit jaar verrast ‘Sketches/Notebook’, omdat het werk speelser en lichter is dan haar eerdere werk.

Meg Stuart at Holland Festival: 'The sacred theatre is gone, but the expectations remain.'(HF16)

The show Sketches/Notebook (2013), which has its Dutch premiere at the Holland Festival on 6 June, is virtuosic, radical and extremely gentle. Choreographer Meg Stuart loves small scale, even when she occupies the biggest stages with partners like the Volksbühne (Berlin), Théâtre de la Ville (Paris) or the Münchner Kammerspiele. Details win out over big lines and often play a leading role in pieces that scrutinise human behaviour incredulously.

Sketches/Notebook stands out

Contemporary trends in theatre and performance at Something Raw Festival 2016

Three mongols playing Mongols. Dschingis Khan, the opening performance of Something Raw, is provocative and consequential. With this performance by German theatre collective Monstertruck, or the also Berlin-based Man Power Mix by Sheena Mcgrandles and Zinzi Buchanan, the festival Something Raw lives up to its name. Something Raw is a festival in which Amsterdam theatres Frascati, De Brakke... 

Dancing on the Edge festival started with a sense of urgency.

In de Amsterdamse Brakke Grond opende gisteren het  Dancing on the Edge festival (DOTE) met een avond die gelijk toonde wat de spanbreedte is. De eerste voorstelling, Blank, ging een directe relatie aan met het publiek. In de tweede, en officiële openingsvoorstelling, Plastic, ging het meer over de dynamiek tussen de performers onderling en met de soundscape. Met haar openingsspeech… 

DJ Eddy De Clercq: From 'Nichtenherrie' to Neerlands Export product

Eddy De Clercq, de Godfather van de Nederlandse house- en dancecultuur, schreef samen met Martijn Haas zijn autobiografie: Laat de Nacht Nooit Eindigen. Een verhaal over het ontstaan van de dj-scene in de Lage Landen, de opkomst van de housemuziek en het nachtleven met woeste feesten vol seks, dans, kunst, drank, slik en snuif. Tegen de achtergrond van de voortschrijdende… 

The five shows you must see in February

#1 Salzburger Festspiele / Schaubühne am Lehniner Platz / Katie Mitchell, The forbidden zone (theatre/performance) - Dutch premiere 11 February, Stadsschouwburg Amsterdam British director Katie Mitchell is this month's 'arsonist' at Amsterdam's Stadsschouwburg. With performances that are as scintillating as they are transgressive. The forbidden zone is about areas long off-limits to women: science and war. The... 

'Immersive reality' shows fierce future for visual journalism on #IDFA

So I spent five minutes in singer-songwriter Patrick Watson's studio. He played a bit. Put his phone in the ashtray. Said something to his labrador. And I could look around quietly while he played. Behind me, in front of me. Below and above. Nothing like sitting at an artist's home while he plays. And he wasn't bothered... 

Porno, beweging en politiek zoeken elkaar op tijdens festival Something Raw

Something Raw is al meer dan tien jaar een van de weinige plekken in Nederland, waar de vraag naar artistieke en maatschappelijke urgentie van het lichaam op de bühne wordt uitgezocht, met alle lol en risico van dien. Veel voorstellingen worstelden met de ‘impasse van het vertoon’: zijn mensen dan louter dingen geworden om naar te kijken? Porno is het… 

IDFA 2010 – De documentaire Utopia in Four Movements als live ervaring

Het nieuwste op het gebied van de vertoning van documentaires heeft niets te maken met websites of andere nieuwe media. Integendeel, de presentatie van de ‘live documentaire’ Utopia in Four Movements, waar IDFA de Europese première van had, grijpt in feite terug op de oervorm van de cinema, toen films werden vertoond met live muziek en een zogenaamde explicateur. Die… 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)