Skip to content

dance

De bestuurlijke aversie tegen het idee ‘wereldmuziek’ is internationaal

Van 19 tot en met 23 oktober kwamen meer dan tweeduizend muziekprofessionals samen in Santiago de Compostella voor de 22e World Music Expo (WOMEX). Ik was erbij en kwam met gemengde gevoelens terug. Mijn eerste muziekbeurs-ervaring was de WOMEX in Rotterdam. In 2001 was de Maasstad culturele hoofdstad van Europa en kon dus beschikken over extra middelen. De Berlijnse organisator van… 

Ronald Wintjens. Foto: Tycho Merijn Roest

Ronald Wintjens: ‘Meer gezicht voor jeugddans en performance art op Dansdagen.’

‘Er is niet alleen werk verdwenen, maar ook kennis en ambacht – het hele perspectief verdwijnt. Terwijl Nederland als dansland vermaard was in de wereld, juist omdat het de luxe had om te onderzoeken, op te bouwen, te stimuleren.’ Ronald Wintjes, de kersverse directeur van De Nederlandse Dansdagen, maakt zich zorgen. Hoe zit het met de toekomst van de dans?… 

Bombyx Mori, a brilliant explosion between something and nothing

While things are rumbling in the Amsterdam dance and performance world due to a total lack of solid support for development and experimentation (see Alarm Letter), choreographer Ola Maciejewska is showing the impressive Bombyx Mori at Veem House of Performance this weekend. Maciejewska is a fine example of a talented maker who has taken refuge elsewhere because of the crumbling art climate in the Netherlands. After... 

Dance teacher Lenneke Gentle: 'Dance is seen too much as a performing art.'

'What is the relevance of dance?' Since the conference The Relevance of Dance in March 2016, this question has been haunting my mind. That weekend, the main topic of discussion was the relevance of dance as a performing art to watch. An approach that left me unsatisfied, because my main interest myself is to know what the relevance of dance as an activity... 

dance around the world Jan Kooijman

Dance Around The World (3Lab) laat zien waarom je ‘umfu’ nodig hebt #datw

In Dance Around The World trekken ex-dansers Jan Kooijman en Ish Ait Hamou de wereld over. Want dans verbindt. Dat levert televisie op die leuker is dan je denkt. Het programma, dat nu uitgeprobeerd wordt in 3Lab, is een soort kruising tussen Top Gear en Op zoek naar God. Werd je al doodgegooid met bekendheden die op zoek zijn naar religie… 

ISH Fonds Podiumkunsten toekenningen

Fonds Podiumkunsten snijdt in danssubsidies. Volgens sommigen niet genoeg.

Het Fonds Podiumkunsten maakte de toekenningen voor de periode 2017-2020 bekend. Wat betekent dat voor de danssector? Pluriformiteit en ‘doorbloeding’. Terwijl iedereen met vakantie is, maakt het Fonds Podiumkunsten de subsidietoekenningen voor de podiumkunsten voor de periode 2017-2020 bekend. En het werd nog eens onderstreept: het fonds heeft te maken met een eerder ingezette budgetvermindering van dertig procent. Dat zou… 

Dit zijn de winnaars, verliezers en nieuwkomers in de Amsterdamse kunsten

Het wil nog niet vlotten met de diversiteit in de Amsterdamse kunstwereld. Het Amsterdams Fonds voor de kunst, dat vandaag zijn subsidietoekenningen bekend maakte, wordt er een beetje moe van: “In de meeste disciplines merken de commissies op dat de culturele diversiteit van publiek, personeel en bestuur tegenvalt, evenals de inspanningen om daar verandering in te brengen. Buiten de gespecialiseerde organisaties waarvoor culturele diversiteit een core business is, zijn de ambities nog altijd niet groot, twee decennia cultuurbeleid op dit gebied ten spijt. Zijn de ambities er wel, dan lukt het organisaties niet altijd om er handen en voeten aan te geven. Er lijkt vaak sprake van een bepaald ongemak of ‘niet weten hoe’.”

Om dan maar met het goede nieuws te beginnen: Marmoucha groeit 398 procent ten opzichte van de vorige subsidieronde. De hoofdstedelijke producent en promotor van podiumkunsten op het gebied van Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse kunst en cultuur in Nederland werd in 2013 nog fors gekort, maar het Amsterdams Fonds voor de Kunst vond het werk van de afgelopen vier jaar zo goed, dat de subsidie dubbel en dwars is verdiend. In de nieuwe ronde toekenningen die op 1 augustus beken werd stijgen ze van 25.070 euro naar een ton, met de opmerking erbij dat ze wellicht niet zo ambitieus moeten zijn.

Zwanen 2016

Dit zijn de winnaars van de Zwanen 2016. Of niet.

Drie dansers en drie dansproducties zijn genomineerd voor de Zwanen 2016. Op vrijdag 7 oktober laten Daphne Bunskoek en Art Rooijakkers in Maastricht tijdens het Openingsprogramma 2016 van de Nederlandse Dansdagen weten wie de winnaars zijn. Maar je kunt alvast een paar conclusies trekken uit het lijstje van genomineerden.

Tefer, Itamar Serussi, Balletto di Roma, foto: Matteo Carratoni

Julidans dubbelprogramma met Levi en Serussi roept vooral vragen op

Het is een nieuwe en belangrijke trend binnen de programmering van internationale dans- en performance festivals in Nederland: niet alleen relevant werk van internationale choreografen tonen, maar ook uitdrukkelijk aandacht besteden aan dansmakers verbonden met de Nederlandse danspraktijk. Spring Utrecht opende in mei met Nicole Beutler en sloot af met Jan Martens, terwijl tijdens Julidans Pere Faura de spits mocht afbijten met sin baile no hay paraíso (no dance, no paradise).

Dit is meer dan een recensie van de opening van het Holland Festival

Zaterdag 4 juni 2016 was ik aanwezig bij de koninklijke opening van het Holland Festival en ik kon er geen recensie over schrijven, want ik zat op de voorste rij van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Omdat het podium verhoogd was, keek ik tegen een zwarte muur aan, waarboven alleen de voorste acteurs zichtbaar waren. De achterste en onderste helft van het toneelbeeld waren mij volledig ontgaan.

Ik schreef dat op, en het Holland Festival stelde mij ruimhartig in de gelegenheid om de voorstelling nog een keer te gaan zien, vanaf een betere plek. Tegelijk vertelde de organisatie dat de eerste drie rijen van de Stadsschouwburg bij deze voorstelling zouden worden gecompenseerd. Ik ging dus nog een keer naar Amsterdam, op maandag 6 juni.

Voorafgaand aan de voorstelling, tijdens het niet eten van een zwartverbrande hamburger in schouwburgrestaurant Stanislavski, hoorde ik van de keurige mensen aan het tafeltje naast mij dat de voorste stoelen tegen scherp gereduceerd tarief werden aangeboden, en dat mensen zoals zij die al een kaartje hadden gekocht de keuze hadden om dus een deel van het geld terug te krijgen of op de wachtlijst te gaan staan voor een plek met betere zichtlijnen. Of het hun uiteindelijk gelukt is een van de plekken met beter zicht te bemachtigen, weet ik niet. De voorstelling

Creatures ISH en Het Balletorkest

Totaalspektakel Creatures zet Het Balletorkest op zijn kop

In de enorme Zuiveringshal van de Westergasfabriek in Amsterdam leven musici van jubilerend Het Balletorkest zich op het toneel helemaal uit in de creatieve dansvoorstelling Creatures. Ze liggen zelfs plat op de grond of swingen zich los in een kleine big band.

‘Komt dat zien, Creatures: speciale show met vijftig musici en tien breakdancers’, roept de man bij de deur. De laatste kaarten voor de première moeten verkocht. Creatures staat twee weken lang in de Zuiveringshal in Amsterdam. Scholen bezoeken de voorstelling door de week, in het weekend kan iedereen de voorstelling zien. Maar Creatures is zo’n

Sensorium: see, hear, feel, smell and dance!

Hoe breng je kinderen in beweging? Hoe stimuleer je hun creativiteit? Hoe leren kinderen dansen als ze weinig ervaring hebben met dans, of andere expressieve kunstzinnige uitingen? ICKamsterdam ontwikkelt hiervoor een toolkit voor dansdocenten in het basisonderwijs: Sensorium. Door de verschillende zintuigen te prikkelen – ogen, oren, tast en neus – wordt het lichaam uitgenodigd te reageren met beweging.  Ik ben in een… 

Michel van der Aa transcends himself in opera Blank Out

As soon as soprano Miah Persson enters the stage, we hear a loud, electronic crack. Is a branch breaking here, one of composer Michel van der Aa's (Oss, 1970) favourite sounds? Or is it a stone crashing into another after all? Boulders play a major role in his latest opera Blank Out; at the end, they crush with thunderous roar 

What is the relevance of contemporary dance?

Last weekend's workshop The Relevance of Dance, organised by Dansmakers Amsterdam and the European Dance House Network, sought to answer the question: What is the relevance of contemporary dance art for audiences? Suzy Blok, general director of Dansmakers Amsterdam, opened the atelier by talking about the desire of production houses to bring dance more to the... 

Dying Swan (Rinus Sprong), photo Studio Oostrum

Even with eyes closed, DEDJDD's Ballet Blanc is a beautiful evening

The Zuiderstrandtheater in The Hague premiered Ballet Blanc on 8 March. It is the new full-length performance by The Dutch Junior Dance Division. The young dancers tour the country with a collage of fifteen short pieces. Blanc is the unifying factor in a fresh mix of classical and modern ballet, with tragedy, poignancy and humour. The juniors... 

something raw logo

This was Something Raw 2016: less rebellious, more social

The raw in Something Raw can mean all sorts of things. The first thought might be something rough, as in the effect of sandpaper on skin or the havoc left by an elephant in the china shop. But rough is a derivative meaning. Raw first of all means unprocessed and fresh. There is a certain hope in the combination of rough and raw: artists who like... 

Rader works and rebellious emotions

Years ago, Nederlands Dans Theater profiled itself with the slogan "challenging dance". That applies well to Straight Around. This performance by youth company NDT2 premiered at Holland Dance Festival in The Hague on 18 February. The company does not immediately make it easy for its audience with the four danced pieces, but for those who know how to empathise, there is... 

Bowie expo in Groningen more compact than the British original, but well worth seeing

Cultural philosopher Ad Verbrugge has never had very much with David Bowie. He told that at the beginning of his lecture, Friday night 18 December, as a special attraction of the David Bowie Late Night at the Groninger Museum. That was the first disappointment for the assembled fans. More were to follow. Indeed, Ad Verbrugge had not quite prepared for his... 

Isabelle Beernaert

Isabelle Beernaert flikt het hem weer in Under My Skin

Als bij een voorpremière de parkeerplaats van het Zuiderstrandtheater vol staat weet je dat er binnen iets spannends gebeurt. En dat klopt: Isabelle Beernaert en haar ensemble presenteren de nieuwe productie Under My Skin. Dans als een Instagram-account: populair, fotogeniek en kortstondig. Vrouw Eigenlijk is het dans als een Pinterest-account. Want dat schijnt vooral voor vrouwen te zijn. En er is veel… 

imen smaoui

Dancing on the Edge pulls you onto the stage. Literally.

Geen oorlogsverschrikkingen of folterende vluchtelingenproblematiek vanavond 5 november, maar onverwacht intiem worden op het toneel met een vreemde vrouw. Dat kan je overkomen tijdens Dancing on the Edge. Het sympathieke, tweejaarlijkse festival met artiesten uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika is tot en met 14 november in diverse steden te zien. Ooit begonnen door rasondernemer en danser Gary Feingold is het… 

Loïc Perela and Jan Martens: As a spectator, you are finally faced with a question again

Zoals ik in mijn eerdere artikel over de Nederlandse Dansdagen schreef, won choreograaf Loïc Perela dit jaar de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht. Het leverde hem 12.000 euro op om in zijn nieuwe project HASHTAG te steken. De toekenning van de prijs heeft sommige eerdere winnaars op weg geholpen (Monique Duurvoort, Joost Vrouenraets, Erik Kaiel, Muhanad Rasheed, Joeri Dubbe,… 

Particular Dutch culture remains under the radar due to amateur status

The India Dance Festival received just a little less attention from the national media this weekend than the Amsterdam Dance Event. Something that theatre director Leo Spreksel of The Hague-based Korzo Theatre was a bit worried about on Sunday. Because for three days now, his halls have been so muddy that he even turned away visitors who came all the way from Switzerland.... 

DJ Eddy De Clercq: From 'Nichtenherrie' to Neerlands Export product

Eddy De Clercq, de Godfather van de Nederlandse house- en dancecultuur, schreef samen met Martijn Haas zijn autobiografie: Laat de Nacht Nooit Eindigen. Een verhaal over het ontstaan van de dj-scene in de Lage Landen, de opkomst van de housemuziek en het nachtleven met woeste feesten vol seks, dans, kunst, drank, slik en snuif. Tegen de achtergrond van de voortschrijdende… 

henry

Scapino jubileert met Henry: dans die waar is

Met Henry van Itamar Serussi maakt Scapino Ballet Rotterdam een spannend statement. De kickoff van het jubileumseizoen is namelijk geen oubollige terugblik op 70 jaar dansgeschiedenis, maar staat midden in het heden en kijkt vooruit. Scapino doet dat met een relatief onbekende choreograaf die zijn eerste avondvullend werk levert, in een ongebruikelijke dansstijl. Mars Helemaal onbekend is de Israëliër Itamar Serrusi niet. Hij is… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)