Skip to content

festivals

Aan de makers, beleidsmakers en cultuurliefhebbers van Nederland: Statement van Kristel Baele, voorzitter Raad voor Cultuur, bij de opening van het culturele seizoen. 

“Dit weekend markeert de opening van het culturele seizoen, maar levert ook gemengde gevoelens op. Steeds meer mensen vinden de weg naar museum, theater en concertzaal langzamerhand weer terug. De klanken en kleuren daar grijpen ons aan, troosten ons en brengen ons weer samen. We ervaren de cultuur nu misschien wel als mooier dan ooit. We kijken er naar uit.… 

ITA leaves exactly the wrong things to the imagination in Age of Rage. #HF21

In Electra, one of the finest tragedies handed down to us by the ancient Greeks, there is at least one piece of text that made history. It is the account of a horse race. You see nothing, but the language puts your imagination to work. 25 centuries later, they tried to turn the images described into real images for the... 

To blaat or not to blaat. FC Bergman puts the sheep on a nice pedestal in The Sheep Song #HF21

Wie gezegend is met de achternaam ‘schaap’ weet niet alleen dat hij uit een rijk en eerbaar geslacht stamt, maar kent ook alle spreekwoorden, gezegden en al dan niet beledigend bedoelde naamgrappen uit het hoofd. Tot en met kameraadschappelijk blatende chefs kunst. Dan is het feit dat het Vlaamse theatergezelschap FC Bergman een voorstelling maakt met als titel ‘The Sheep… 

Ine Aya: Wodan's state visit to Kalimantan raises quite a few questions #HF21

Na drie eeuwen koloniale onderdrukking en uitbuiting is het inmiddels pay-back time. Wij, het nageslacht van de zeemacht die er nootmuskaat kwam halen, zijn daar echter niet zo goed in. Want wij komen terug naar Indonesië met massatoerisme, goedkope kledingververijen en multinationals als Unilever. We doen weinig anders dan de boel verder leegtrekken. Economisch, maar ook cultureel. Dit kan onderwerp… 

Theatrical installation looking at current events from the Maroons' perspective, this summer at Plein Theatre

Swart Gat/ Golden Age (Dunguu olo - katibo-ten) is a theatrical installation about Amsterdam's slavery past and Maroon culture from Suriname. The concept is by Tolin Erwin Alexander, Berith Danse and designer Bartel Meyburg. The theatrical installation, which has lost none of its urgency, has been further finished and will start again in summer 2021! From 17 June (19 June... 

Eerste titels Theaterfestival Boulevard 2021 bekend; Thema Theaterfestival Boulevard 2021: Hack the horizon

Van donderdag 5 t/m zondag 22 augustus 2021 vindt Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch plaats. De 37ste festivaleditie telt ruim 120 verschillende voorstellingen, concerten, performances en installaties in theaters, op unieke locaties en in het Zuiderpark. Ook trekken we de nacht in met Fomo Fatale, clubnachten met dampende klanken. Het Zuiderpark doet dienst als nieuw, ruim opgezet festivalhart met onder andere de… 

'This new law means even more hurdles and restrictions for visiting culture.'

Honourable members of the House of Representatives, It is with great concern that we look at the Temporary Test Act that will be voted on in your House on Tuesday 11 May. This new law means even more hurdles and restrictions for visiting culture. Restrictions that will be introduced but where the end date is not given. This new testing law could be a godsend for... 

Het draagvlak onder de testsamenleving valt weg.

Vandaag maakten zowel de Koninklijke Horeca Nederland als de Taskforce van de culturele en creatieve sector bekend dat het testen om ergens binnen te komen wat hun betreft omstreden is. De Taskforce wil het testen voor toegang alleen handhaven in extreme gevallen, en niet voor culturele attracties die nu al aantoonbaar veilig zijn. De horeca vind testen zelfs volledig onbespreekbaar,… 

Het eerste jaar van de coronacrisis is beschreven, en het levert een prachtboek op.

TivoliVredenburg is een gebouw als een festival. ontelbare podia, bars, een café en een restaurant, honderden mensen aan het werk, duizenden binnen op een avond. Ik kwam er altijd te weinig. Maar als ik er kwam was het feest. Een gebouw gerund door en bezocht door supergemotiveerde mensen met maar één doel: zoveel mogelijk muziek voor zoveel mogelijk mensen. Tot… 

De vrije producenten zijn gered, maar sommige meer dan andere; zzp’ers lijken vooral solidair.

Is de overheid een keertje gul en ruimhartig, is het weer niet goed. Dat zou je kunnen zeggen nadat ik uit diverse hoeken vragen kreeg over de coronasteun voor vrije producties die het Fonds Podiumkunsten vorige week bekend maakte. Het gaat om een bedrag van 27 miljoen euro, voor in totaal 251 producenten, dus gemiddeld een ton per aanvraag. Daarmee… 

Follow The Money bevestigt vermoeden: VNO-NCW overschrijdt grenzen bij opzet pilots cultuursector

Afgelopen vrijdag berichtten we over de nogal mysterieuze en weinig transparante gang van zaken rondom de pilots voor het heropenen van de theaters en musea. De vragen die we in dat artikel stelden zijn nu deels beantwoord dankzij de inspanningen van 3 medewerkers van Follow The Money (FTM), en de antwoorden die ze vonden zijn niet geruststellend. Even een recap:… 

Platform BK: Uitgesteld werk betekent uitgesteld geld. Daarvan kan de kunstenaar geen eten kopen.

Wat we aan het begin van de coronasteun al vreesden, blijkt werkelijkheid geworden. Het riante steungeld voor cultuur zou via de instellingen ook terecht moeten komen bij de kleine zelfstandigen in de kunsten, maar dat gebeurt nu te weinig. Natuurlijk zijn er mooie voorbeelden, zoals de grote gesubsidieerde kunstinstellingen in Groningen en festivals als Boulevard en Holland Festival die zelfstandigen… 

Netherlands third in world with Coronasteun for arts sector

De Verenigde Staten van Amerika hebben 18 miljard dollar (15 miljard euro) uitgegeven aan coronasteun voor de kunsten. Dat is meer dan enig ander land ter wereld en best opvallend voor een land dat niet beroemd is vanwege de kunstsubsidiëring. Frankrijk staat tweede, met een steunpakket ter waarde van 8,3 miljard dollar (6,9 miljard euro). Flinke bedragen, waar de 1,8… 

“De belofte van de lege zaal” is een mooi initiatief, maar negeert het nieuwe normaal van de cultuurconsument

Mensen zullen niet (in groten getale) staan te springen om weer naar volle zalen te gaan. Veel ‘oude’ cultuurbezoekers kunnen als verloren worden beschouwd. De cultuursector staat voor een tweeledige uitdaging: dit verlies zoveel mogelijk te beperken en nog meer dan anders op zoek te gaan naar een nieuw publiek.

The Rolling Stones-Unzipped at the Groninger Museum: dynamic, yet somewhat well-behaved tribute

Fortunately, the Groninger Museum also puts enough focus on the aural aspect; not only are visitors treated to the various Stones songs, culminating in the concert in Cuba in 2016, but they also pass by fragments of der band members themselves and (popular) cultural figureheads such as director Martin Scorsese.

Unmissable livestreams in November Music

Ondertussen houdt November Music de moed erin: de directie zet in op live concerten met maximaal dertig man publiek. In een email-update naar pers en publiek uitte ze wel haar zorgen: ‘Het worden enkele spannende dagen. Na de persconferentie van a.s. dinsdag weten we of November Music 2020 definitief door kan gaan.

Altviolist Emlyn Stam van New European Ensemble: ‘Het mooiste moet nog komen!’

November Music heeft dit jaar niet alleen een huiscomponist, maar ook een huisgezelschap, het New European Ensemble. De Haagse club speelt vanzelfsprekend mee in het openingsconcert met het Bosch Requiem van Seung-Won Oh. En natuurlijk presenteren ze een portretconcert met greatest hits van composer-in-residence Kaija Saariaho.

Iedereen gered? Alleen een paar festivals hebben zware schade opgelopen.

De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur zijn het haasje. Zij profiteren niet van de de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen.

Burn letter from festivals: 'It's going wrong with the performing arts in the Netherlands'

A fire letter from the United Performing Arts Festivals. One of more than a hundred lobbying organisations in the arts, but a very important one. After all, the festivals are the place where audiences were introduced to arts and entertainment in its full breadth. That doesn't happen anywhere else. And beautiful: they stand up for all performing arts, because, as loyal readers of this site know: they are quite the hare, and become even more the hare with every half-hearted rescue.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)