Skip to content

museum

'The current museum loan system leads to decisions based on prejudice rather than fact.'

Museums often manage more art objects than they can display. What they cannot display in the museum galleries they keep safely in the depot. Collections with motley collections of objects from different periods are a growing problem for museums. Marketers stress the need for focus, a clear story and strong branding. Objects that no longer fit the new vision... 

Meesterschilder Henk Helmantel eert het scheppingsverhaal: ‘Ik heb niet de indruk dat ik ouderwetse schilderijen maak. Mijn werk past goed in een modern interieur.’

In Museum Gouda is binnenkort de tentoonstelling Geloof, Harmonie en Stilte te zien van meesterschilder Henk Helmantel. In 2008 werd hij kunstenaar van het jaar. Tegelijkertijd zijn er grote exposities van Helmantel in Gorssel en in Taiwan. Zijn schilderijen kenmerken zich door een ragfijne stofuitdrukking, een zorgvuldige compositie en een uitgekiende belichting. Als onderwerp kiest hij vaak stillevens en verstilde… 

Keith Haring, Untitled (velum), 1986. Installation 2017. Photo: Gert Jan van Rooij. Collection Stedelijk Museum Amsterdam

I call on the cultural sector of the Netherlands: put 80% of your marketing budget into cultural education.

In my work, I entice people to come into contact with art. And especially art with a big K. The art that is often marketed as 'difficult' or, in an attempt to get rid of its negative image, as 'vulnerable'. Liberal politicians would perhaps say art that 'doesn't act normal'. It is the kind of... 

Why a universal basic income is necessary for the survival of the arts

In Finland is een hoopgevend experiment begonnen. Ook in Nederland probeert men iets van de grond te krijgen, al dwarsboomt de regering de plannen vooralsnog. Waarom is onduidelijk. Want zelfs grootkapitalisten als Elon Musk (Tesla) en Mark Zuckerberg (Facebook) zeggen het nu: een Universeel Basisinkomen (UBI) is de enige manier waarop we onze samenleving en daarmee onze beschaving vooruit kunnen… 

When words become weapons, listening is pointless. Frank Westerman at festival Winternachten on negotiating with terrorists.

In de jaren zeventig trok een golf van terreur door Europa. Een golf die in onze contreien veel meer slachtoffers maakte dan het islamitische geweld tot nu toe. Tijdens literatuurfestival Winternachten, van 18 t/m 22 januari in Den Haag, gaat het over vrijheidsstrijd, over wij tegen zij. Op zaterdagmiddag 21 januari gaan Frank Westerman en Mohsin Hamid met elkaar in… 

In Bruges, everything that could go wrong went wrong. Painter Pieter Pourbus escaped by marrying conveniently. (And being stone-faced.)

The (in Flanders) famous portrait painter Pieter Pourbus is from Gouda. You have never heard of him. Soon you will. Museum Gouda is bringing the first Pieter Pourbus exhibition to the Netherlands from 17 February 2018 to 17 June 2018. In preparation for this, you should first visit the Groeninge Museum in Bruges. In the unabashedly burgundy World Heritage city, the exhibition Pieter Pourbus and... 

A museum with impact. How museums can raise historical awareness and offer people comfort, perspective and connection

Meer dan een miljoen Nederlanders voelt zich zeer eenzaam, aldus de Gezondheidsmonitor 2012. Hieronder zijn steeds meer jongeren – alle sociale media ten spijt. Misschien zouden we deze ‘eenzaamheidsepidemie’ een halt toe kunnen roepen als we ons realiseerden dat geen van ons werkelijk alleen is. Wat we zo vaak vergeten, is dat we direct verbonden zijn met duizenden anderen: de mensen… 

Our readers' list. What we should all never forget from 2017.

Nou hebben we het hier niet zo op hypes en tradities, maar toch. De donkere dagen rond kerst zijn dit jaar wel erg donker, dus waarom niet iets met lijstjes. Dit jaar even geen lijstje van de redactie met toppers, maar willekeurige inzendingen van willekeurige lezers, in willekeurige, zij het licht alfabetische volgorde. Motto van de lezersvraag was: welke dingen… 

Karim maakt Eendje, het succesvolle houten broertje van dat Utrechtse konijntje.

Het is een regenachtige dinsdag. Op loopafstand van Utrecht Centraal, vlak achter de altijd levendige Kanaalstraat in de wijk Lombok, zie ik aan mijn rechterkant een molen staan. Dat is waar ik Karim Eharruyen zal ontmoeten vandaag. Molenpark 10. Karim’s atelier bevindt zich op een verborgen idyllisch plekje in Utrecht. Op het bijzondere terrein bekijk ik eerst een voor een zijn buren:… 

Where is Norman Rockwell when you need him? Ode to The Grumpy Hallkeeper, the Peanut Butter Floor and Ms Koons

Classic joke about the attendant: "Proudly, the Rijksmuseum's new attendant reports to the museum management at the end of his first working day. 'Mr director, I think you will be pleased with me. I have already sold two Picassos and one Apple today!' " (Source: www.debestemoppen.nl) Thus illustrating the supposed relationship of the traditional attendant to the modern... 

Beste Minister @ivanengelshoven, mijn droom is dat de Nederlandse overheid een echte cultuurvisie zou hebben.

‘Wat verlang jij van Ingrid van Engelshoven, de Minister van Cultuur?’ vroeg Cultuurpers in een nieuwsbrief aan de abonnees.  Goeie vraag! Zeker na dat eerste inkoppertje dat ze maakte met het royaal toezeggen van 10 miljoen extra aan het Fonds Podiumkunsten voor de goed presterende maar nog niks ontvangende instellingen, ‘omdat het geld op was’. Heel aardig die pleister, maar… 

New leaders in arts and culture: fourth generation of LinC graduates.

A new generation of leaders in culture rose at the Utrecht Academy Building on Thursday 9 November. The 39 leaders come from the Stedelijk Museum Amsterdam to Schunck in Heerlen and from the VPRO in Hilversum to the Utrecht festival Le Guess Who. In a year and a half, they discovered new working methods and formulated new vistas for the arts. That could ... 

Amersfoort, O Amersfoort. My cultural vision of lack

In een verloren uurtje de Cultuurvisie Amersfoort 2030 gelezen. Geen lectuur om op het puntje van je stoel te zitten, maar uitermate geschikt voor een treinreis. Ik ben het niet gewend om beleidsstukken te lezen. Het viel me op dat de toon van de Amersfoortse Cultuurvisie zelfverzekerd, doelgericht en vastbesloten was. Ferme taal. Geen ruimte voor twijfel. Ik vroeg me… 

Jan Fabre’s Spannende Vrienden vs. de Curatoren (deel 2): In razende galop door Oostende

Jan Fabre is een beetje de Jan Cremer van Vlaanderen maar dan jonger, vijf keer zo getalenteerd, multidisciplinair en acht keer socialer. ‘Het is een hele eer om Jan Hoet te mogen opvolgen,’ zegt Jan Fabre. Samen met kunsthistorica Joanna De Vos is hij de curator van HET VLOT. Kunst is (niet) eenzaam. De expositie moet het Mu.ZEE en de Belgische… 

Kunstenaars-elftal van Jan Fabre bezorgt curatoren in Oostende een vernietigende nederlaag (1)

Zaterdagavond 21 oktober opende de Belgische kunstenaar Jan Fabre ‘zijn’  expo ‘Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam’. Dat gebeurde op ludieke wijze in het stadion van KV Oostende met ‘A beautiful match between artists and curators’. De kunstenaars, waaronder personages als Goya, Da Vinci en een bebloede Van Gogh wezen de curatoren met 3-2 terug. Boze tongen in het publiek beweerden… 

Also for Supervisory Board: many ancillary positions not necessarily an advantage

The commotion about Beatrix Ruf's ancillary position, or rather just second job, touches on some important core values for the proper functioning of society in general and the cultural sector in particular. Firstly, that cooperation is based on trust. The Supervisory Board was justified in assuming that Ruf would not run a consultancy company alongside her... 

Museumvereniging goochelt met cijfers. (Waarom het fantastisch gaat met al onze musea)

Het gaat goed met de musea in Nederland. Vandaag kwam de Museumvereniging met een soort jaarverslag waarin dat overduidelijk werd gemaakt in tabellen en grafieken. Het bezoek neemt toe. Tussen 2015 en 2016 telde de sector 2,5 miljoen bezoeken meer. Vooral door buitenlandse toeristen. Tegelijkertijd draaien steeds meer musea met verlies. Volgens de Museumvereniging treft die negatieve balans nu voor… 

Bass-baritone Pieter Vis died: music life loses a highly social musician

Completely unexpectedly, bass-baritone Pieter Vis (1949-2017) died on Thursday 28 September, aged 68. A brain haemorrhage proved fatal to him. Just that morning, he had shared a post on Facebook from the radio programme De Ochtend van Vier. - Under his pseudonym Pyoter Riba, the Russian translation of his name. Since he discovered this social medium, he showed himself to be an enthusiastic user 

Cornelis de Vos, portrait of Abraham Grapheus (detail, author's photo)

Southern neighbours at the Mauritshuis: you'll never look at portraits the same again

You know that? That sometimes you look at the caption longer than at the painting? And then especially at who the artist is, because we don't usually know the person portrayed anyway? The Flemish portraits in the exhibition Zuiderburen at the Mauritshuis intelligently turn that around. But first, more on the Mauritshuis' extensive collaboration 

Witte Corneliszoon De With. Schilderij van Abraham van Westerveld

Waarom het logisch is dat Witte de With een andere naam krijgt

Goede timing blijft altijd lastig. Net nu de middenstand klaar staat voor het Sinterklaasseizoen maakt de Raad van Toezicht van Kunstencentrum Witte de With bekend dat de naam gaat veranderen. Die naam kwam ter discussie te staan in de golf van publieke opwinding over appropriatie, unionistische beelden en genoegdoening voor het slavernijverleden van Nederland. In eerste instantie leek het te… 

Hoe intiem kan een choreografie zijn? – Conny Janssen Danst jubileert met een expositie in de Kunsthal

Conny Janssen Danst bestaat 25 jaar. Ter gelegenheid hiervan is de Kunsthal in Rotterdam drie weken lang podium en laboratorium voor Conny Janssen, haar dansers en haar team. Een video-installatie, performance, live repetities en een tentoonstelling geven een beeld van het punt waarop de groep op haar ontwikkelingsreis is aangeland. Onorthodox ,,Mijn start met de groep 25 jaar geleden was… 

Bert Verhoeff in the other side fototentoonstelling

Huilende buschauffeur bezoekt fototentoonstelling. Wat is er mis?

In Tirana opende vorige week de fototentoonstelling The Other Side. Daar zit een kant aan die eigenlijk niet bedoeld was. Toerist in Tirana In het zwembad op een dakterras in Tirana leunt een kale man in het water tegen de wand. Hij lijkt een toerist maar is in Albanië voor werk. Zodra ik hem vraag of het leuk werk is… 

5 Bargains the cockerels left behind at major auction houses

It was ball again just before summer at Christie's, Sotheby's, Phillips and Bonhams. Contemporary art auctions are the showpieces of see-and-be-seen. And the place to throw loads of money. For the happy few, in other words. Or better: a pissing contest for men (mostly - really - men) who get the measure of hedge funds and mega-corporations. Score-driving, in other words;... 

So you'll never leave Den Bosch again (why holidays in your own country can be fun)

Graag je interpretatie van de blik van de covergirl op het programmaboek van Theaterfestival Boulevard. Het kan projectie zijn, maar ik zie een lichtelijk overweldigde vertwijfeling in die ogen, waarvan de wenkbrauwen zijn vervangen door twee ludiek geplaatste bogen van de Sint Jan, daarboven: Den Bosch on my mind. Waar te beginnen, vooral. In het boek vooral overvloed. Glashelder vormgegeven… 

‘Wereldberoemd buiten Nederland’. Topstuk ‘veduta-schilderkunst’ naar Amersfoort

Het Amersfoortse Museum Flehite heeft bij Christie’s in Londen de gouache (een met dekkende waterverf gemaakt schilderij) Gezicht op Amersfoort van de 17de-eeuwse schilder Caspar van Wittel aangekocht. De aankoopprijs voor dit Amersfoortse kopstuk was inclusief heffingen ruim 200.000 euro. Van Wittel werd in Amersfoort geboren en vertrok na een leertijd bij Withoos op 21-jarige leeftijd naar Italië, waar hij als… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)