Skip to content

playwrights

Nominees Playwriting Prize 2024

Welke theatertekst wordt uitgeroepen tot het beste Nederlandstalige werk van 2023? De jury maakt vandaag de vier nominaties van de Toneelschrijfprijs 2024 bekend: BOG.2 van BOG, The Story of Travis van Esther Duysker, Tijd zal ons leren van Romana Vrede en Zanger zonder volk van Giovanni Brand. De Toneelschrijfprijs 2024 bekroont de schrijver van een oorspronkelijk Nederlandstalig toneelstuk dat in 2023 voor het eerst is opgevoerd. De winnaar wordt… 

logo authors' union

14 June Action Day Screenwriters Everywhere: Dutch screenwriters and directors in solidarity with striking US colleagues

Op 14 juni 2023 sluiten het Netwerk Scenarioschrijvers van de Auteursbond en de Dutch Directors Guild zich aan bij de wereldwijde actiedag Screenwriters Everywhere. Hiermee steunen we de 11.500 leden van de Writers Guild of America West en Writers Guild of America East, die sinds 2 mei staken. Er zijn acties gepland in meer dan 20 landen. Scenarioschrijvers in de… 

On the death of a teacher (on Wil Hildebrand and the fate of the theatre scholar)

Learning is less about what you learn than from whom you learn it. Not that what you learn doesn't matter, but you simply learn more from an inspired person than from a teacher running down his list. Fortunately, I have had many good teachers. Some of them are now demented or dead, with almost all of them... 

Kindermuziek gered, maar relatie tussen Noord Brabant en philharmonie zuidnederland blijft ‘koeltjes’

Wat er precies gezegd is, blijft vooralsnog onbekend. Dat er flink gesproken is, is duidelijk. In ieder geval is het resultaat helder: de Philharmonie Zuidnederland (die niet met hoofdletters geschreven wil worden) doet weer netjes mee met de kunsteducatieprojecten in Noord Brabant. De fanfare en ketelmuziek, waarmee het Limburgs-Brabantse fusie-orkest eerder aankondigde alle kindertjes, samen met drie kleinere jeugdtheaterinstellingen, in… 

Why I suddenly missed the writers in Den Bosch @tfboulevard

Usually when I speak to someone who calls themselves a playwright, they say they are 'only' a supplier of a 'half-product'. I never get that answer from a young actor, and certainly never from a director. It is they who make theatre out of the half-products supplied by writers. Actors and directors prefer to be addressed as 'theatre-makers'. Nothing wrong with that.... 

Martin Crimp on Lessons in Love and Violence at the @hollandfestival: 'The past is a playground, in which I can escape from the rolling news.'

No love without power relations. And certainly not when that love takes place in a royal bedroom. That bedchamber is now the setting for a tragic love triangle between a king, his lover and his wife in Lessons in Love and Violence, the third opera by English composer Georges Benjamin and playwright Martin Crimp. The Elizabethan drama Edward II... 

A fertile repertoire landscape.

Performing arts policy greatly determines what can be seen and heard on Dutch stages. It underpins government funding of theatre and music. This policy pays a lot of attention to the quality of performances, but it hardly discusses the choice of pieces played, let alone what kind of repertoire landscape... 

Toneelschrijvers en cultuurverkenning (3): ’Hedendaagse musical, een nieuwe traditie onder schrijvers?’

Op 25 januari 2018 zijn de Musical Awards uitgereikt met, zoals we gewend zijn, veel vertaalde heropvoeringen en geijkt repertoire. Ook viel op dat er waardering is voor nieuw Nederlands werk. Menig schrijver zal juichend op de bank hebben gezeten toen ‘Was Getekend, Annie M.G. Schmidt’ in de prijzen viel. Belooft dat iets voor de toekomst? Kan de hedendaagse (kleine)… 

Playwrights and cultural exploration (2) Sophie Kassies: 'A pool of plays that don't find an audience is an erosion of the profession'

The previous cultural exploration among playwrights gives cause for further exploration. From the earlier article, we take away that further privatisation only partially captures public money and objectives. See also from elevation ideals to efficiency thinking. We also take away that a public as all-important leads to one-sided popular culture, entertainment and false competition with the free circuit. It all has very little... 

Pieter Bruegel de Oude, Nederlandse spreekwoorden, olieverf op paneel, 1559, Staatliche Museen zu Berlin

‘De toneelschrijfkunst bloeit’, zegt de Taalunie. Tijd voor een verkenning onder toneelschrijvers.

Op 6 december 2017 werd de Taalunie Toneelschrijfprijs uitgereikt aan dichter, schrijver en toneelauteur Ilja Leonard Pfeiffer. Met zijn stuk over Bram Moszkowitcz, getiteld ‘De advocaat’, kreeg hij bij 47 inzendingen de voorkeur van het ingezonden origineel werk. Volgens de Taalunie ‘balanceert’ Pfeiffers stuk ‘magistraal op het dunne koord tussen tragedie en komedie, realistisch drama en metabeschouwing, slapstick en ontroering.… 

Scenefotos_Bromance_Foto_Sanne_Peper

Stagehands, stay away from that theatre!

The longer I walk around in the theatre industry, the more I find out that these so-called crisis in the performing arts is not down to the people who make theatre, nor to the people who may or may not come to watch it. Good will is omnipresent. The only real cause for a breach of trust between actors and audiences that I can point to is the nineteenth-century invention we call 'theatre'. Let me explain.

Waarom je naar Snorder moet (nu het nog kan)

Het theaterproject ‘Snorder‘ begon ooit als de soap waarmee de lange avonden op het festival Hollandse Nieuwe werden afgesloten. Een festival voor nieuwe toneelschrijvers, eerst in theater Cosmic, later in MC. Beide Amsterdamse theaters bestaan intussen niet meer, Hollandse Nieuwe ook niet. Maar regisseur John Leerdam en zijn crew hebben nu de ruimte gekregen voor een revival in de Balie… 

Joop Daalmeijer Marathon (4): 'Broadcasters squeeze out artists'

Wijbrand Schaap: 'Next hot issue. Copyright is mentioned in a few passages of the Cultural Exploration. I am also affected by that in various ways. There is, of course, that new author's contract law, which is going to be discussed in the chamber one day, maybe. Nice about that is that the creator's position in that law has been strengthened.' Joop Daalmeijer: 'Rightly so.' Wijbrand Schaap: 'But. 

Martin Wuttke makes Berlin museum night worthwhile at @hollandfestival

Holland Festival

There are those who spend nights queuing for a ticket. After all, the Berliner Ensemble is mythologically big. As big as the Royal Shakespeare Company in England, or La Comédie Française in France. Monuments to cultural history, dedicated to one writer, like Brecht or Shakespeare, or to an entire history, as the French are used to. We Dutch have

Zwischenfälle is a breathtaking barrage of 54 hilarious, short scenes about clumsy humans. You rarely see it this virtuoso #hf12

Twee mannen zitten samen aan tafel en eten spaghetti. De één werkt het bord pasta in no time naar binnen, en vertelt tegelijkertijd met volle mond een amusante anekdote – nét niet verstaanbaar – met woeste gebaren en zelfingenomen gebrom. De ander, een bejaarde vent, wordt totaal genegeerd. Ondanks verwoede pogingen slaagt de arme man er maar niet in om… 

#HF11: Met The School for Scandal geeft Deborah Warner een vrolijke schop tegen een aartsconservatieve theatertraditie. De Britten zijn not amused.

Foto: Neil Libbert

Dat was even knarsetanden voor de Britse theatercritici. De gevierde regisseur Deborah Warner (1959) trok onlangs Richard Brinsley Sheridan’s The School for Scandal uit de kast. Een stuk uit 1777, en een onaantastbaar onderdeel van de Britse theatercanon. Voortbordurend op de stijl van haar eerdere productie Mother Courage (2009) gaf Warner ook aan The School for Scandal – godbetert – een eigenzinnige, hedendaagse draai.

 

“Met veel video, licht, muziek en kabaal – als een rockconcert, ” grijnst Warner in het kantoor van het Barbican Theatre in Londen. “Mother Courage had een ontzettend populistische, spannende sfeer. Ik houd ontzettend van die arrogante theatraliteit, en die stijl wilde ik voortzetten in The School for Scandal. Voor mij was het de grote uitdaging om de Brechtiaanse theaterstijl van Weimar – die ik via Mother Courage weer had ontdekt – te laten botsen met een achttiende-eeuwse theatertekst.”

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)