Keep Standing! 5 tips for VPRO's new book programme
Met deze vijf tips komt er vast een prachtig programma uit, in deze bizarre zomer die we tegemoet gaan, waarin we hopelijk überhaupt weer de straat op mogen. Ik ga voor allebei duimen.
Met deze vijf tips komt er vast een prachtig programma uit, in deze bizarre zomer die we tegemoet gaan, waarin we hopelijk überhaupt weer de straat op mogen. Ik ga voor allebei duimen.
Let's just start with the good news: De Staat is a regular fixture in the Netherlands from now on. And so we are talking about the band De Staat. Who make fantastic music videos these days. They have been promoted from a four-year grant with the Performing Arts Fund to a four-year grant according to the Cultural Basic Infrastructure (BIS). With 55 other newcomers. All weighed...
Alí Calderón heeft een flink oeuvre bij elkaar geschreven, maar van dat oeuvre heb ik, tijdens mijn verblijf op Poetry International, niet zoveel gehoord. Wel kwam drie keer het gedicht ‘Democracia Mexicana‘ langs. Een geducht gedicht, want het eindigt met een rottend babylijk, dus niet voor de weekhartigen onder ons. Democracia Mexicana is Calderons hitgedicht. Zoals popzangers een hit kunnen…
Welkom bij de cultuurperspodcast. Aflevering ik weet niet hoeveel. Vandaag houd ik weer eens mijn mond, want het woord is aan de nieuwe dichters van Nederland. Ik zag en hoorde ze donderdag 31 mei 2018, tijdens poetry international. De avond stond in het teken van de uitreiking van de Cees Buddingh-prijs. De prijs voor het beste Nederlandse poëziedebuut van 2018.…
Danez Smith is me er eentje. Of eigenlijk twee, want de Amerikaanse dichter laat zich graag aanspreken in de genderneutrale, of liever gezegd genderplurale meervoudsvorm. Een aanspreekvorm die in het Nederlands nog niet erg ingeburgerd is, en dus door iedereen vermeden wordt. Donderdagavond 31 mei in het voormalige ro theater, nu Theater Rotterdam – Witte de With, viel rond het…
De katheder. De lessenaar. Het papierhoudertje, zo mogelijk met een eigen lampje, dat, omhoog schijnend, strenge schaduwen van de leesbril op het gezicht van de dichter tekent. Het is het soort noodzakelijk kwaad waar ieder poëzie- of literatuurfestival mee van doen heeft. Alleen de powerpoint ontbreekt om er een saai zaaduientelerscongres van te maken. Poetry International Festival Rotterdam heeft in…
Als je Lenny Oosterwijk voor het eerst ziet, denk je niet: ha, een galeriehouder. Op de een of andere manier verwacht je daar een meer chique uitstraling bij. Maar de man die in 2011 in Rotterdam Noord Galerie Untitled oprichtte komt uit een andere hoek. Hij is fotograaf en art director en werkte een tijd bij het meest gestolen tijdschrift…
What lies on the ground, spread over a white sheet? Hard to determine. Shrapnel? Aircraft parts? Battered remains? Upon entering A Tale of a Tub, the impression is unsettling, and slightly overwhelming. A crime scene, but unclear who, what or where it is about. They appear to be plants, but magnified and cast in bronze. But that see...
Jan Baeke is als programmeur al jaren verbonden aan Poetry International. Ik spreek in deze podcast met hem over het programma en het thema van deze 49ste editie: The Nation of Poetry. Het gaat over nationalisme, natuurlijk, maar ook over identiteit. En over welke rol poëzie daarin speelt. En dan gaat het natuurlijk niet in eerste instantie over volksliederen. We…
Poets Danez Smith and Patricia Lockwood once broke the internet with their virtuoso wordplay. Smith with a frothy tirade about ineradicable racism and police brutality in America (Dear White America) and Lockwood with a heartbreaking/funny poem about her rape (Rape Joke). Both have outgrown their hypes. They have secretly been doing a fantastic job for years, using Twitter, YouTube, paper and stage...
‘Er zou een verschil zijn tussen papieren gedichten en gedichten die alleen maar passen in een voordracht. Ik vind het dan in allebei de gevallen geen goed gedicht. Een goed gedicht kun je goed lezen, en ook herlezen, maar past ook heel goed in een performance.’ Dichteres Anne van Winkelhof heeft duidelijke opvattingen over wat poëzie tot goede poëzie maakt.…
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief. Omdat het kan! Dit is waarom. Holland Festival, Poetry International, een zomer vol kunst. En ondertussen wordt een heel nieuw kunstbestel in elkaar gerommeld. Nederland staat te springen om naar buiten te gaan, muziek te beleven, kunst mee te maken en foodtrucks leeg te eten. En het subsidiestelsel om te gooien. Het is een…
Deze week werd bekend dat het VSB Fonds stopt met de VSB Poëzieprijs. Die aankondiging kwam in de hele kunstwereld nogal hard aan. Het fonds stelde namelijk dat het zich veel minder op cultuur en meer op sociaal-maatschappelijke zaken zou gaan richten. Het blijkt te passen in een trend. Meer fondsen verleggen de aandacht van cultuur naar maatschappij. Althans, dat…
On 20 December, the general membership meeting of Coöperatief Cultureel Persbureau unanimously decided to accept a cooperation offer from The Co-operative/House of Journalism and Reporters Online. This is an important step in the development of independent cultural journalism. Culture Press, as the Cooperative Cultural Press Agency is known on the internet and social media, is growing significantly as a result. The...
On Thursday 9 June 2016, Marieke Rijneveld received the Netherlands' highest poetry prize: the C. Buddingh Prize.
Aase Berg from Sweden, Luis Chaves from Costa Rica and Sinéad Morrissey from Northern Ireland read their full selection of festival poems. Translations into Dutch and/or English will be projected directly along. The readings will be preceded by an introduction to the poets' work. Presentation: Feline Streekstra. Ever since her first collection Hos Rådjur (1997), Aase Berg has been writing direct, hard and compressed poetry full of...
Report on a hidden battlefield. Poetry International in Rotterdam has moved into a new, informal venue. The home of the Ro theatre in William Boothlaan, just over basic than the Theatre on that strange square. And the terrace between roaring motorbikes is lively, full of old and young lovers of poetry. Or of spoken word, or from slam. Anyone who might think Poetry International is an elitist poetry festival will be deceived on this sunny Thursday afternoon. A stenographic report.
De poëzievoordrachten vormen het hart van Poetry International festival. Anneke Brassinga, Laura Accerboni en Jeet Thayil lezen alle gedichten die ze voor het het Poetry international Festival hebben meegenomen. De vertalingen naar het Nederlands en/of Engels worden simultaan met de voordracht mee geprojecteerd, zodat u er geen woord van hoeft te missen. Voorafgaand aan hun voordracht worden de dichters kort…
Misschien waren de eerste woorden die de mens ooit uitsprak wel een gedicht. In ieder geval zal de mens eerst gezongen hebben, voor hij woorden gebruikte. Als we de destijds geuite oerklank om mee aan te geven dat die duif toch echt van jou is tenminste als zang kunnen omschrijven. Feit blijft, dat Poetry International het festival dat gisteren een prachtige openingsavond beleefde, gewijd is aan een de oudste kunstvormen ter wereld: de poëzie. Maar hoe spinglevend is die kunst wel niet?
Wie gaat vanavond naar huis met de C. Buddingh’-Prijs, de bekroning voor het beste Nederlandstalige dichtdebuut van het afgelopen jaar? Dat wordt vanavond bekendgemaakt op Poetry International. A Quattro Mani doet een voorspelling.
Alle vier de avonden van Poetry worden live gestreamd via YouTube. Vanavond: de opening. Live vanuit de Rotterdamse Schouwburg.
It promises to be a beautiful portrait, the film director John Albert Jansen is making about poet Remco Campert. Poetry International (from 7 to 11 June in Rotterdam) is already screening a preview. 'I find it moving to see that there is still a certain shyness in Remco, as if the little boy is still hidden under the surface. That comes across very nicely.'
Is the language of poetry still free from ideology and manipulation? Or is it nonsense to think that poetic language escapes framing, the ideological loading of words? That is the main theme of this year's Poetry International poetry festival, which kicks off on Tuesday 7 June.
When I went on holiday four weeks ago, the European Union was anxiously awaiting the Greek government's response to its latest ultimatum on the terms of a new money loan. After being offline for over a month, I read that it is still muddling through, with yet another 'ultimatum' expiring on 20 August. Ah well.
Snow has fallen, a thick layer of fresh snow. Fake snow admittedly, but real enough to imagine yourself in the middle of Russia. There, in the city of Sverdlovsk, or Yekaterinburg, once lived the man about whom the show 'Poets and bandits' is about. Boris Ryzhy (1974-2001) turned the raw realities of his hometown into poems. He left more than a thousand poems to the world. His breakthrough came at the Poetry International festival in Rotterdam, in the year 2000. A year later, he was dead. Boris Ryzhy, 26, had hanged himself.
Theatre group De Warme Winkel makes that link with Rotterdam if only because 'Poëten en bandieten' is played there. An old factory hall serves as a backdrop for the run-down working-class neighbourhood in which Ryzhy grew up. From behind a work table, actress Mara van Vlijmen calls Rotterdam residents. None of them are at home. But on their answering machine is now one of Ryzhy's poems, which must be a wondrous experience for the listeners. The Warm Shop does not show how the professor's son Boris ended up in that poor neighbourhood. Whereas he himself talks about an environment full of drab flats in his poems, the stage setting is more reminiscent of the outdoors, with all that vast snow. The atmosphere is cosy and warm. On a float decorated with candles, a folk ensemble comes on, singing Russian songs. Old-fashioned songs, and nothing pop or punk.
You must be logged in to post a comment.