Brad Pitt paved way for Moonlight director Jenkins, saying: 'Do your thing'
Barry Jenkins, the fast-up director of the Oscar-nominated discovery Moonlight gave a master class in Rotterdam. On finding your voice and an intuitive way of filmmaking.
Barry Jenkins, the fast-up director of the Oscar-nominated discovery Moonlight gave a master class in Rotterdam. On finding your voice and an intuitive way of filmmaking.
‘Veel mensen vinden hedendaagse dans moeilijk. Vooral voorstellingen van jonge makers die experimenteren en nieuwe wegen zoeken. Op het Moving Futures festival kan iedereen ontdekken hoe dans je kan raken. We doen dit niet alleen door goede voorstellingen van jonge makers te laten zien. We bieden ook activiteiten eromheen, contextprogramma’s. Daarmee geven we het publiek handvatten om een verbinding te leggen met…
Parallax Views is the overarching theme of the 46th Rotterdam Film Festival. Be persuaded to look with new eyes. Director Bero Beyer, who took office in 2015, on his second festival.
Gerard de Kleijn vertrekt op 1 februari na zes jaar directeur te zijn geweest bij Museum Gouda. De flamboyante, welbespraakte en erudiete directeur laat een financieel en artistiek gezond Museum achter voor zijn opvolger Marc de Beyer. De Kleijn maakte het museum meer toegankelijk voor Gouwenaars en kunstliefhebbers van buiten de historische stad. Het museum trok in 2016 ongeveer 40.000…
Bart Rutten becomes the new artistic director of Utrecht's Centraal Museum Bart Who? Bart quite an important figure. Bart Rutten was the man behind some great blockbusters at Amsterdam's Stedelijk Museum. That he is going to Utrecht after Malevich and Matisse says a lot about the good work of his predecessor Edwin Jacobs. It says even more...
We hadden liefde, we hadden wapens van Christine Otten gaat over de zwarte verzetsstrijder Robert F. Williams, die streed voor de gelijkwaardigheid van de zwarte bevolking. In de gelijknamige theaterbewerking spelen blanke acteurs – onder wie Huub van der Lubbe – zwarte personages en andersom. Dubbelgesprek over persoonlijke offers, huidskleur en verbinding. Idlewild Het is een opmerkelijk toeval. Amerika neemt…
In contemporary dance, artistic leaders are often in place for decades, at least in the Netherlands. This week, Leo Spreksel announced his departure from Korzo, as of September 2017. After 29 years, the director and programmer of dance at the theatre and production house in The Hague is calling it a day, because "in the Netherlands, commercialisation is pushing away the voice of artists: procedures and formats are...
Het Veem is a small but important theatre and unofficial production house overlooking the Houthavens in Amsterdam. The house has long been home to internationally operating contemporary performing arts. A place where the artist and his or her experimental work are still central. Since Anne Breure became director in 2014, it bears the addition House of Performance. With...
On the day that in the Lower House, Minister Bussemaker passes up a chance for extra money for culture, young artists further down the street are winning prizes. On Monday 21 November, the Education, Culture and Science Committee spoke to Minister Bussemaker about the Culture Budget. Something that has far-reaching implications for the culture sector. Later in the evening, the presentation of...
Een van de sterkste argumenten van de tegenstanders van kunstsubsidies is, dat de gewone man niets aan kunst heeft. Dat argument is nu door wetenschappelijk onderzoek weerlegd. ‘Geluksprofessor’ Ruut Veenhoven presenteerde deze week een onderzoek waaruit bleek dat vooral lager opgeleide mensen gelukkiger worden van kunst. Ze worden er zelfs gelukkiger van dan van sport, zowel passief als actief, of…
Dit verhaal schreef ik in 2003, naar aanleiding van het verschijnen van een groot historisch onderzoek naar het schouwburgbezoek. Ik keer er vaak naar terug, dit onderzoek. Omdat het me met beide benen op de grond houdt tijdens het schreeuwen om cultuur. En omdat het de noodzaak onderstreept om het systeem toch maar eens grondig te herzien. ‘Niets zo constant…
Van 19 tot en met 23 oktober kwamen meer dan tweeduizend muziekprofessionals samen in Santiago de Compostella voor de 22e World Music Expo (WOMEX). Ik was erbij en kwam met gemengde gevoelens terug. Mijn eerste muziekbeurs-ervaring was de WOMEX in Rotterdam. In 2001 was de Maasstad culturele hoofdstad van Europa en kon dus beschikken over extra middelen. De Berlijnse organisator van…
Dit stuk gaat me heel veel vrienden kosten, maar het moet er even uit. Het gaat namelijk slecht met de toneelsector. En ik zie steeds beter waar dat aan ligt. En dat is nu eens niet Halbe Zijlstra. Of de VVD, of de bevolking, of Nederland in het algemeen, dan wel de tijdgeest. En het ligt ook niet aan Netflix…
While things are rumbling in the Amsterdam dance and performance world due to a total lack of solid support for development and experimentation (see Alarm Letter), choreographer Ola Maciejewska is showing the impressive Bombyx Mori at Veem House of Performance this weekend. Maciejewska is a fine example of a talented maker who has taken refuge elsewhere because of the crumbling art climate in the Netherlands. After...
TING! is a pitch-black anniversary spectacle by Scapino Ballet Rotterdam. But the NITS give the evening luster. Large billboards along the entrance to the Ferro Dome in Rotterdam still hint at the colourful history of the 70-year-old Scapino Ballet. Once inside the round gas holder, however, choreographer Ed Wubbe cuts straight to the chase with a world dipped in sombre tones. A...
When you think of Amersfoort, do you think of classical music? Um... A new initiative should change this. At the opening of the cultural season, Amersfoort Klassiek presented itself with a fine ambition: to profile the Keistad as a city of classical music. A great initiative as far as I am concerned, because Amersfoort does indeed have a lot to offer in the field of classical music. For instance, there is Amerfortissimo, the...
When you go to a concert, you think about the music, the ensemble, the soloist and/or the conductor. Maybe you look up something about the composer but you never think about the programmer who made the concert possible. Astrid in 't Veld is someone who thinks about the range of concerts on offer years in advance in order to help you with...
Het Amsterdams Fonds voor de Kunsten zou het mooi vinden als er een centrale ‘bruisende dansplek’ komt in Amsterdam. Maar zo’n Danshuis is toch juist getorpedeerd? Het was opvallend: in de Inleiding Dans bij de toekenning van subsidies door het Amsterdams Fonds voor de Kunsten (AFK) voor de subsidietoekenningen 2017-2020 constateert men een ‘vurige behoefte’ voor een ‘danshuis’: een centrale plek voor ontwikkeling, productie en het…
Het Fonds Podiumkunsten maakte de toekenningen voor de periode 2017-2020 bekend. Wat betekent dat voor de danssector? Pluriformiteit en ‘doorbloeding’. Terwijl iedereen met vakantie is, maakt het Fonds Podiumkunsten de subsidietoekenningen voor de podiumkunsten voor de periode 2017-2020 bekend. En het werd nog eens onderstreept: het fonds heeft te maken met een eerder ingezette budgetvermindering van dertig procent. Dat zou…
Drie dansers en drie dansproducties zijn genomineerd voor de Zwanen 2016. Op vrijdag 7 oktober laten Daphne Bunskoek en Art Rooijakkers in Maastricht tijdens het Openingsprogramma 2016 van de Nederlandse Dansdagen weten wie de winnaars zijn. Maar je kunt alvast een paar conclusies trekken uit het lijstje van genomineerden.
Het is een nieuwe en belangrijke trend binnen de programmering van internationale dans- en performance festivals in Nederland: niet alleen relevant werk van internationale choreografen tonen, maar ook uitdrukkelijk aandacht besteden aan dansmakers verbonden met de Nederlandse danspraktijk. Spring Utrecht opende in mei met Nicole Beutler en sloot af met Jan Martens, terwijl tijdens Julidans Pere Faura de spits mocht afbijten met sin baile no hay paraíso (no dance, no paradise).
A major retrospective of the work of Fernando Botero (1932) is on show at the Kunsthal in Rotterdam, entitled Botero: Celebrate Life! The rush of opening such an exhibition takes energy out of him, but strangely enough painting never exhausts him, he says in his studio in Monaco. 'I have never experienced anything more fulfilling than painting or sculpting. Painting takes you out of everyday reality. You forget your body - even your existence. It's intense, but while painting I don't feel any fatigue, even after working for seven or eight hours. Whereas at a cocktail party, I am exhausted after only half an hour.'
You don't have to go to Terschelling at all for an atmospheric location performance. COURAGE by Conny Janssen Danst is an exciting experience on a totally, totally neglected place.
In the 1980s, she started choreographing with Djazzex, years later she performed for Obama. Now Conny Janssen (interview here) with her ensemble at the Ferro Dome. A dilapidated venue you wouldn't expect much from the outside. Plans to turn it into a Rotterdam Heineken Music Hall are according to the AD cancelled. It's as if the city of Rotterdam said to Conny: here's a place we can't do anything with, you do something with it. Dut succeeded her wonderfully: thanks to a creative approach, the entire industrial entourage has a underground-appearance.
Marketing strategist Halbe Zijlstra has failed. His valiant attempt to use a 'Giving Act' boosting donations from small individuals to arts institutions has backfired. Since 2011, contributions made by ordinary households to cultural institutions fell from 32 euros, to 28 euros on average in 2014. This is according to the survey 'Cultural institutions in the Netherlands: Changes in giving behaviour, donations, fundraising and income between 2011 and 2014', which was presented in a small gathering on Friday 10 June.
Report on a hidden battlefield. Poetry International in Rotterdam has moved into a new, informal venue. The home of the Ro theatre in William Boothlaan, just over basic than the Theatre on that strange square. And the terrace between roaring motorbikes is lively, full of old and young lovers of poetry. Or of spoken word, or from slam. Anyone who might think Poetry International is an elitist poetry festival will be deceived on this sunny Thursday afternoon. A stenographic report.
You must be logged in to post a comment.