Skip to content

Het Zuidelijk Toneel

#metoo and me

In the Theatererkrant, 445 theatre makers posted an open letter addressed to Toneelgroep Oostpool, calling on creators and players to stop being afraid and report abuses to https://mores.online/. Summary of the foregoing: there were several complaints of sexual harassment by Oostpool's artistic director Marcus Azzini. An investigation ensued and Azzini... 

De Best Beluisterde Cultuurpers PODCAST! Greg Nottrot bezocht de Datsja van Poetin, waar Halbe Zijlstra niet was.

‘Hoeveel werkelijkheden kunnen we aan? Voor mij is dat het thema van 2018. Die dames van Noord Korea die aan ’t juichen waren, bijvoorbeeld. Maar het zat ook in Halbe Zijlstra die had gelogen over de datsja van Poetin.’ Greg Nottrot, theatermaker uit Utrecht, had zich voor dit jaar voorgenomen een eindejaarsvoorstelling te maken die de tijdgeest goed zou vatten.… 

Publiciteitsbeeld BOG. voor KID.

‘BOG.’ speelt ‘KID.’: hoe een simpele vraag aan het publiek tot spannend theater kan leiden.

Een verzameling makers zijn ze. Een collectie, maar geen collectief. Wat een ‘f’ niet al kan uitmaken. Taal is dus nogal een dingetje. En crowdsourcen is nogal iets. Deze makers verzamelen woorden van hun publiek, en geven die terug in een voorstelling. Dat is ‘BOG.’, een nog vrij jonge groep die probeert met taal theater te maken om ons aan… 

Jan Peter Gerrits: loyale luis in de pels bij Couperusbewerking Toneelgroep Amsterdam

In het laatste deel van ‘boeken der kleine zielen’ zit de ooit in ongenade gevallen Constance in het donkere en tochtige landhuis waar vroeger haar onwillige schoonouders woonden. Constance trouwde tegen hun zin met hun enig kind, baron Henri van der Welcke. Constance’s en Henri’s zoon Addy is het enige wat deze twee mensen verbindt. Liefde voor elkaar is er nooit… 

My 2016, and why it scared me to death. (A list)

Five art experiences will always stick to this bizarre year for me. And one thing really scared me. Whether the worst is now behind us? At least the most extraordinary is still on view until 5 February 2017. A chronological overview of what was unbelievable, unthinkable, inconceivable, unbelievable and perhaps untrue. Much of it, by the way, will be in 2017... 

Hall view of Zvizdal. Photo: Frederik Buyckx

Unique theatre documentary 'Zvizdal' to be seen only a few times in the Netherlands

Zvizdal, the documentary theatre portrait of Pétro and Nadia filmed by Berlin between 2011 and 2016, is not only in Paris, Ghent and Athens. This moving story can also be seen in the Netherlands until 11 November 2016. Near the place where an atomic experiment failed in 1986, Berlin and Zvizdal tell a moving story about an old peasant couple. They remained as... 

Zvizdal - Chernobyl so far so close, by Berlin/The Zuidelijk Toneel

If you have nothing but love - Zvizdal is stunning highlight of Festival Boulevard #tfboulevard

I experienced by far one of the most impressive theatre experiences of my life on Friday 5 August 2016. I was a guest at 'Zvizdal - Chernobyl so far, so close' by the Flemish company Berlin, in co-production with Het Zuidelijk Toneel. I saw this 'documentary installation' in an empty factory hall in Den Bosch, where the work is a beautiful resting point in... 

Viktorien van Hulst (Boulevard): 'The thresholds are low but the bar is high' #TFBoulevard

Boulevard flags fly everywhere in Den Bosch in the sunshine. The office of the 32-year-old Theatre Festival Boulevard on Sint Josephstraat is a jumble of people walking in and out. The beaming director, Viktorien van Hulst, has bags under her eyes like a festival director should have three days before the opening.

Dit is meer dan een recensie van de opening van het Holland Festival

Zaterdag 4 juni 2016 was ik aanwezig bij de koninklijke opening van het Holland Festival en ik kon er geen recensie over schrijven, want ik zat op de voorste rij van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Omdat het podium verhoogd was, keek ik tegen een zwarte muur aan, waarboven alleen de voorste acteurs zichtbaar waren. De achterste en onderste helft van het toneelbeeld waren mij volledig ontgaan.

Ik schreef dat op, en het Holland Festival stelde mij ruimhartig in de gelegenheid om de voorstelling nog een keer te gaan zien, vanaf een betere plek. Tegelijk vertelde de organisatie dat de eerste drie rijen van de Stadsschouwburg bij deze voorstelling zouden worden gecompenseerd. Ik ging dus nog een keer naar Amsterdam, op maandag 6 juni.

Voorafgaand aan de voorstelling, tijdens het niet eten van een zwartverbrande hamburger in schouwburgrestaurant Stanislavski, hoorde ik van de keurige mensen aan het tafeltje naast mij dat de voorste stoelen tegen scherp gereduceerd tarief werden aangeboden, en dat mensen zoals zij die al een kaartje hadden gekocht de keuze hadden om dus een deel van het geld terug te krijgen of op de wachtlijst te gaan staan voor een plek met betere zichtlijnen. Of het hun uiteindelijk gelukt is een van de plekken met beter zicht te bemachtigen, weet ik niet. De voorstelling

Culture Council fill-in exercise offers hardly any surprises

Champagne at BAK in Utrecht, deep disappointment at The New Institute in Rotterdam: the Council for Culture has spoken. Today, Thursday 19 May 2016, the first advice after the draconian art cuts by the first Rutte cabinet came out, and heads are rolling. Amsterdam loses prestigious presentation institution De Appel, in The Hague fellow institution Stroom has to redo its homework. The Orkest van het Oosten and the Gelders Orkest have to come up with merger plans within two years. In Utrecht, the city company Theater Utrecht will no longer receive funding despite artistic appreciation. Het Zuidelijk Toneel in Eindhoven Tilburg must make new plans and Opera Zuid must quickly raise its artistic quality. These are the main conclusions of the Culture Council's opinion.

As dramatic as some of this may sound, the advice is actually not, when you look over the whole battlefield. Thanks in part to

Publicity image Macbeth - Mark Kraan and Saskia Temmink - Het Zuidelijk Toneel - photographer Casper Rila_lying

Embarrassment? 7 Reasons why Southern Drama Macbeth has nothing to do with Shakespeare.

Hoe ver mag je gaan met het gebruik van de naam Shakespeare voor een theatervoorstelling? Of liever gezegd: wanneer houdt een bewerking van een klassieker op een bewerking te zijn, en wanneer moet je er gewoon voor uitkomen dat je een eigen stuk hebt geschreven? En als je dan in je vierjarenplan hebt gemeld dat je in 2016 een Shakespeare… 

The five shows you must see in December

The National Opera, Hänsel und Gretel (opera) It is the best-known fairy tale opera of all time. Not surprisingly, as Humperdinck's adaptation of Hansel and Gretel is overtly rooted in folk music as in almost Wagnerian orchestration. It was bound to be a success. Richard Strauss conducted the world premiere; Amsterdam features International Opera Award Winner Lotte de Beer's version. She moves... 

The six shows you must see in October

Opera2Day, Mariken in de tuin der lusten (opera) The young The Hague company Opera2Day produces one splendid performance after another. But at the same time it does not rest on all its laurels, opting for adventure by presenting an entirely new opera together with the Nationale Toneel. At the centre is Mariken van Nieumeghen, the girl "who lived with the devil for seven years", the music is by Calliope Tsoupaki and... 

Matthijs Rümke (1954 - 2015): inspired and committed theatre talent will not go to waste

'Young people can very well decide for themselves where they want to go or not go. And it just so happens that most of the time it is not to the theatre. So what? That will come naturally. Young people make their own choices, and that more often includes a house party than a play. Dragging them inside is counterproductive. And above all, no compulsory book-list performance,... 

Welke euroscepticus durft naar Het Zuidelijk Toneel op @TFBoulevard?

  Of een TED-talk aanslaat, heeft vaak grotendeels met de spreker te maken. Deze wereldwijde rage van gepimpte powerpoints kon een wereldwijde rage worden omdat deze ‘lezingen’ uit het hoofd voor een publiek gehouden worden. Het zijn dus theatrale dingen, die TED Talks, en dat maakt ze zelfs op een beeldscherm interessant om naar te kijken. Lucas De Man, regisseur,… 

The five shows you must see in March

Toneelgroep Oostpool, Angels in America (toneel), speellijst

Het epos over Amerika in het AIDS-tijdperk een moderne klassieker noemen is een understatement. Sinds 1993 wordt het stuk overal ter wereld met veel succes opgevoerd. HBO maakte er een tegenvallende miniserie van, Péter Eötvös een volkomen mislukte opera. Toneelgroep Amsterdam vierde recentelijk tot in New York triomfen met een tot op het bot uitgekleede vijf uur durende versie, mede aanleiding voor ‘Meppel-gate’. Regisseur Marcus Azzin wacht al twintig jaar om zijn visie op dit theaterepos te geven en krijgt bij Oostpool nu de kans, met een cast met louter topacteurs.

Joop Daalmeijer Marathon (5) "All balls on Amsterdam", I'm not into that at all.

Wijbrand Schaap: 'Now on the role of cities. One of the reactions on our site is about the role of the randstad in cultural policy. Melle Daamen puts the primacy in the randstad, and goes further than the council in this.' Joop Daalmeijer: 'The council has no position yet.' Wijbrand Schaap: 'But there is something in the Culture Outlook. Cities form... 

Hearing stories of loss. And cry about it. But then? Separate from the Southern Theatre on @tfboulevard.

Twee acteurs die samen met hun regisseur een voorstelling willen maken over verlies. Of liever gezegd: onze angst om dingen, of mensen, kwijt te raken. De makers zijn er nog niet helemaal uit, blijkt op Theaterfestival Boulevard. Uit de talloze gesprekken met denkers en (ervarings)deskundigen hebben ze al improviserend personages gedestilleerd, die ze – van elkaar gescheiden door een dikke… 

Halbe Zijlstra heeft geschiedenis geschreven.

Na de presentatie van de Rotterdamse en Haagse kunstadviezen, en een paar dagen tot weken voor de harde oordelen van de Raad voor Cultuur, en een paar maanden voor de vernietigende rapporten van het Fonds Podiumkunsten, begint duidelijk te worden hoe ingrijpend de Nederlandse cultuursector geraakt wordt

Te vol of niet te vol bij het subsidietheater

Hein Janssen (Volkskrant) schreef naar aanleiding van een paar voorstellingen met BN’ers in het gesubsidieerde circuit een column waarin hij stelde dat subsidie daar niet voor bedoeld was. De belangenvereniging voor acteurs vond dat reden genoeg voor een debat. We maakten er een filmpje bij.   We hebben dat opgemaakt in storify, een mogelijkheid om tweets en andere socialmedia-berichten samen… 

Kees Hulst en Maria Kraakman winnen Louis d’Or en Theo d’Or op ‘prijzencircus’ Gala van het Nederlands Theater #tf2010

Op het Gala van het Nederlands Theater in de Amsterdamse Stadsschouwburg zijn gisteravond de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt. Kees Hulst won de Louis d’Or voor de meest indrukwekkende mannelijke hoofdrol, de rol van Jörgen Hofmeester in’ Tirza’ bij het Nationale Toneel. Maria Kraakman won de Theo d’Or voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol, Orlando in de gelijknamige productie van Toneelgroep Oostpool. Het stuk ‘Oog om Oog’, met onder meer Linda van Dyck en Victor Löw, won de AVRO Toneel Publieksprijs.

Acteurs hebben ambivalente gevoelens bij het ‘prijzencircus’, ofwel het Gala van het Nederlands Theater #tf2010


Een rode loper, veel champagne en nog veel meer geknuffel. Het is een warm weerzien voor theaterland, het Gala van het Nederlands Theater in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Een spannend weerzien ook, want de belangrijkste Nederlandse toneelprijzen worden vanavond uitgereikt.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)