Een animatiezomer met onverwacht rijke oogst – wat maakt dit genre zo veelzijdig?
Zeven nieuwe, heel verschillende animatiefilms die deze zomer in de bioscoop komen laten de rijkdom en kracht van dit genre zien.
Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.
Zeven nieuwe, heel verschillende animatiefilms die deze zomer in de bioscoop komen laten de rijkdom en kracht van dit genre zien.
Moby Dick; or, The Whale is het laatste gesammtkunstwerk van kunstenaarscollectief Moved By The Motion, Schauspielhaus Zürig en Wu Tsang. Haar bewerking van de grote Amerikaanse klassieker even gelaagd als het boek. Waar Herman Melville verslagen, wetenschappelijke bronnen en monologen gebruikt, zet Tsang film en muziek in. In een collage van theatrale performances, dans, found footage, animatie en documentatie natuurbeelden,…
Hoe speel je een regenwoud? Ik heb me ooit laten vertellen dat het regenwoud vooral snachts oorverdovend lawaai maakt. Op 7 juni kreeg ik dat ook te horen in de installatie Altamira 2042, dankzij het Holland Festival. De Braziliaanse kunstenaar, annex documentairemaakster Gabriela Carneiro da Cunha wist in die voorstelling het geluid van de tropen voelbaar te maken. In een…
Screen Daily bracht twee weken geleden al het nieuws dat het International Film Festival Rotterdam gaat herstructureren. Niet vreemd na twee corona-jaren: dat heeft er bij elk festival, bij elke culturele instelling, hard ingehakt. Zorgwekkend werd het toen de afgelopen dagen de sociale media vol stonden met berichten over massa-ontslagen bij het IFFR. Alle senior programmeurs zouden zijn ontslagen. Omdat…
Het trok eind 2020 veel aandacht in de media. Poetin-tegenstander Alexei Navalny overleefde een moordaanslag met zenuwgif, onthulde de vermoedelijke daders en waagde ondanks alles een terugkeer naar Moskou. In deze documentaire maken we het van dichtbij mee.
In de week die al dramatisch begon met het overlijden van Jan Rot en Arno Hintjens, is nu ook Henny Vrienten toegetreden tot de muzikantenhemel. Veel te jong met zijn 73 jaar, maar toch 41 jaar ouder dan hij in een van zijn bekendste liedjes was. Wel een beetje raar, maar vooral heel erg treurig. Een van de sympatiekste muzikanten…
De nieuwe animatiefilm van Ari Folman (Walz With Bashir) Where is Anne Frank is de openingsfilm van het Kaboom animatiefestival. Folman vertelt hoe het beslist een film voor jong publiek moest worden, waarom er een gevlucht meisje uit Afrika in voorkomt, en waarom het concentratiekamp lijkt op de onderwereld uit de Griekse mythologie.
Euphoria vervalt als gevolg van de situatie in Oekraïne – Intentie om te verschuiven naar Holland Festival 2023 Met pijn in het hart is het Holland Festival genoodzaakt om te melden dat de spectaculaire filminstallatie Euphoria van Julian Rosefeldt niet naar Amsterdam komt in juni 2022. Voor de 75e editie van het Holland Festival stond de wereldpremière van de nieuwe…
Cinedans presenteert een interdisciplinair programma waar de twee bewegingskunsten, dans en film, bij uitstek een verbintenis aangaan. Verbinding, vernieuwing en meerstemmigheid staan centraal in deze 18e internationale editie. Vijf dagen lang presenteren wij de state of the art van de internationale dansfilm. Gezamenlijk met dancescreen – IMZ International Music + Media Centre organiseren wij dit jaar de internationale dansfilmcompetitie. Dancecreen…
Lena Rubashevskaya is een bekend filmjournaliste en documentairemaakster uit Oekraine. Ze was aan het werk aan een nieuwe film in Donetsk, toen Russische troepen hun invasie van Oekraine begonnen. Ze moest halsoverkop vluchten. Nu, 8 dagen later, vertelt ze ons haar verhaal vanuit Warschau. Wanneer je luistert naar haar snap je voorgoed dat vluchten voor oorlog en geweld een van…
De absurde tragedie Donbass van de Oekraïense filmmaker Sergei Loznitsa keert terug in de filmtheaters. De opbrengst komt ten goede aan vluchtelingen uit Oekraïne.
Maandag 21 februari om 19:30 vertoont Concordia eenmalig de film ‘Colombia in My Arms’, over het Colombia na de vredesovereenkomst tussen de regering en de FARC-guerrilla’s. Overleeft de fragiele vrede het wantrouwen en de rancune opgebouwd door decennia van oorlog? Met verkiezingen in aantocht, hopen sommige politici te profiteren van het nog verder opstoken van de spanningen. Voorafgaand en na…
Onder de titel Shochiku 100 presenteert Eye in februari een prachtig programma dat een eeuw films uit een van Japans belangrijkste studio’s omvat. Hier tot nu toe onbekend werk, naast titels van gevierde regisseurs als Masaki Kobayashi, Nagisa Oshima, Takeshi Kitano en vooral Yasujiro Ozu. Vier Ozu-films, waaronder Tokyo Story, gaan tegelijkertijd uit in de filmtheaters.
International Film Festival Rotterdam, dit jaar online, vertoont films uit alle hoeken van de wereld. Vier jaar geleden was er voor het eerst ook een programmablok met Rotterdamse films: RTM. Tot nu toe wat onderbelicht gebleven, dus tijd voor een update. Programmeur Ronny Theeuwes vertelt iets. Plus een impressie van RTM 2022.
De Nederlandse bioscoopbranche presenteerde de jaarcijfers. 14,3 miljoen bezoeken betekent een heel mager jaar, ten gevolge van de coronamaatregelen. No Time to Die was de best bezochte film, goed voor 12% van het jaartotaal. Pluspunt is het goede Nederlandse marktaandeel. De zalen moeten snel weer open, vindt de branche.
De openingsbeelden van West Side Story (2021) vertellen al een heel verhaal. Dat zit in een paar frames. Een billboard met een grandioos nieuwbouwproject. De camera zweeft er haast achteloos langs terwijl we over puinhopen van een New Yorkse achterstandswijk glijden, niet met de karakteristieke brandtrappen langs de gevel, zoals in de eerste verfilming (1961) van dit muziektheaterstuk uit 1957,…
Als er een technologie wordt gepresenteerd die ik nog niet ken, wil ik graag op onderzoek uit. Een museum met holografische bril? Doen! Het bleek echter de inhoud die me nog lang bij zal blijven. Het Museum of Austerity van Sarah Wares en John Pring is geen makkelijke kost. Maar wel essentieel om de gevolgen van bezuinigingen voor gehandicapte mensen…
DocLab is al 15 jaar het spannendste onderdeel van het IDFA. Dit is de plaats voor experiment in vorm, technologie en inhoud; de grenzen van het medium opgezocht en uitgerekt. Ik stort me er graag in, soms met huid en haar. De VR-installatie Symbiosis geeft die mogelijkheid vrij letterlijk. Je mag een postapocalyptische wereld in, waarin de mensen noodgedwongen verbindingen…
IDFA-DocLab bestaat 15 jaar. Toonaangevend platform voor allerlei soorten al dan niet interactieve, virtuele of fysieke projecten waarmee kunstenaars ons een ander venster op de werkelijkheid geven.
Op 17 november gaat IDFA 2021 van start. Weer grotendeels op locatie. Een aangename verrassing dit jaar is de rijke oogst aan Nederlandse documentaires.
Theater en film hebben nauwe banden. Veel klassieke theaterstukken zijn verfilmd. Een van de verdiensten van Ivo van Hove en Jan Versweyveld is dat ze die relatie hebben omgekeerd. Film als vertrekpunt voor hun voorstellingen. Hun radicaal vernieuwende werk is het uitgangspunt voor de – door hen zelf – vormgegeven tentoonstellingen over theater over film over theater. In 13 zalen…
Met Orkater groeide ik als student het theater in. In huis hier staat de dvd-box met de eerste zeven verrukkelijke films van Alex van Warmerdam, die ik nog regelmatig terugkijk, nu samen met de jongste generatie die leert en geniet. Dan lachen me dagelijks de ruggen van zijn curieuze boeken toe, zoals het fraaie poëziebundeltje ‘Ik heb de wereld geschapen’.…
Tijdens het Nederlands Film Festival hebben Joris Hoebe (New Noardic Wave) en Guido Franken (CineSud) de nieuwe netwerkorganisatie Screen Talent NL gelanceerd. Een netwerk dat uiteindelijk talent en filmactiviteiten in alle regio’s van Nederland wil inspireren en ondersteunen.
Producent Pieter van Huystee hervat de samenwerking met Heddy Honigmann, een van Nederlands meest vooraanstaande documentairemakers. In haar nieuwste film No Hay Camino (Er is geen weg) blikt ze terug op haar werk en leven. Interview met Van Huystee, over de weg die hij in 25 jaar met haar aflegde.
Als je de neiging krijgt om even met je vinger door de kaarsvlam te gaan, dan is een VR installatie al bijna geslaagd. Niet alleen vanwege het technische hoogstandje, maar ook omdat het overtuigt als plek om een halfuurtje te bivakkeren. Ik sta aan de toog van een zeventiende eeuwse Amsterdamse kroeg. Er is geroezemoes, muziek, een barvrouw die zich…
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.