Meteen naar de inhoud

PODIUMKUNST

Alles waarvoor mensen een podium betreden.

Componist Julia Wolfe: ‘John Henry symboliseert de strijd van mens versus machine’

Vorig jaar won Julia Wolfe (1958) de Pulitzer Prize met haar oratorium Anthracite Fields. In dit aangrijpende stuk over de benarde arbeidsomstandigheden van mijnwerkers, haakt ze aan bij Amerikaanse folkmuziek. Ze componeerde het voor de mede door haar opgerichte Bang on a Can All-Stars, een New Yorks ensemble dat bekend werd met een opzwepende mix van rock, mimal music en… 

Monsieur Doumani

Dit schrijfsel mag dan ietwat vreemd beginnen, het eind gaat heel andere beelden oproepen: Er wordt van alles intern in gang gezet als ik me in het kleinste kamertje van mijn huis bevind. Dat komt doordat er – naast leuke, lieve kaarten van vrienden en familie – ook knipsels op de deur hangen, theatergidsen, krantenkaterns en slimmige magazines rondslingeren. Zo… 

Scenefotos_Bromance_Foto_Sanne_Peper

Toneelmakers, blijf toch weg uit die schouwburg!

Hoe langer ik in de toneelsector rondloop, hoe meer ik erachter kom dat die zogenaamde crisis in de podiumkunsten niet ligt aan de mensen die toneel maken, en ook niet aan de mensen die er al dan niet naar komen kijken. Goede wil is alomtegenwoordig. De enige echte oorzaak voor een vertrouwensbreuk tussen spelers en publiek die ik kan aanwijzen is de negentiende-eeuwse uitvinding die we 'schouwburg' noemen. Laat me uitleggen.

Theaters waren tot laat in de negentiende eeuw tamelijk intieme soc...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Bob Dylan vindt de videoclip opnieuw uit

De videoclip trok ooit beroemde regisseurs naar muziek en andersom bleken videoclipregisseurs later ook grote filmmakers. Maar ondanks youtube en vimeo, heeft de videoclip het laatste decennium aan impact en belang verloren. Verwonderlijk is dat niet, want waar eens MTV bepaalde welke (muziek)beelden we te zien kregen, bepalen we dat nu zelf. MTV zendt alleen nog maar op themakanalen muziek… 

Garant staan: de nieuwe manier van subsidie geven.

Het Orkest van het Oosten mag een half miljoen rood staan. Dat is de uitkomst van de ‘Stedelijke commissie’ in Enschede. Over twee weken neemt de gemeenteraad formeel het besluit, maar met de toezegging van een ruime meerderheid is elk debat dan verspilde tijd en kan het voorstel beter meteen aan de lijst hamerstukken worden toegevoegd. Dat had een maand… 

‘Alva’. Onbekend toneelwerk van Vondel ontdekt

Dit was onze aprilgrap voor 2016. Dank voor het delen! Tijdens verbouwingswerkzaamheden in het gebouw van de Stadsbank van Lening aan de Amsterdamse Oudezijds Voorburgwal is onlangs een manuscript opgedoken van een dichtwerk dat inmiddels door literatuurhistorici is toegeschreven aan Joost van den Vondel (1587-1679). Het betreft een ruwe, onvoltooide versie van een toneelstuk, getiteld ‘Alva’ en wordt gedateerd rond… 

Violist Vadim Repin: ‘De partituur is onze bijbel!’

Op zijn vijfde ging hij viool spelen, en al na een half jaar gaf hij zijn eerste optreden. Op zijn zeventiende won hij als jongste deelnemer ooit het prestigieuze Koningin Elisabeth Concours. In 2002 speelde de in 1971 in Novosibirsk geboren Vadim Repin op het huwelijksconcert van Willem-Alexander en Máxima, samen met het Koninklijk Concertgebouworkest. Drie jaar geleden startte Repin zijn eigen… 

Maarten Ornstein Foto- ©Foppe Schut 2014

Voor wat, hoort wat: Maarten Ornstein schreef een liedje voor ons! #tegendebakker

‘Schrijf dáár nou eens over!’ Hoe vaak ik dat als cultuurjournalist niet te horen of te lezen heb gekregen. Van heel goede en interessante mensen natuurlijk. Mensen die prachtige dingen maken, ook nog eens. Maar ook mensen die ervan uitgaan dat ik als schrijver op een website dan ook direct op de trein stap naar een uithoek van het land… 

Componist Anna Meredith: ‘Het was een openbaring dat klassieke muziek een levende kunstvorm is’

Op 4 maart 2016 verscheen haar debuut-cd Varmints, een mengeling van nieuw-klassiek, elektronica en avant-pop, waarna de Schots-Canadese Anna Meredith (1978) met lof werd overladen. ‘Een van de meest vernieuwende geesten in moderne Britse muziek’, schreef een criticus. ‘Levendig en caleidoscopisch’, schreef een ander. ‘Uitzonderlijke soundscapes van synthesizers, beats en andere dingen’ repte een derde. Een vierde had het gevoel… 

Michel van der Aa overstijgt zichzelf in opera Blank Out

Zodra de sopraan Miah Persson het podium betreedt, horen we een harde, elektronische krak. Breekt hier een tak, een van de lievelingsklanken van componist Michel van der Aa (Oss, 1970)? Of is het toch een steen die op een ander ketst? Keien spelen een grote rol in zijn nieuwste opera Blank Out; aan het slot verpletteren zij met donderend geraas… 

Het effect van Marciniak en Omega Impact

Grzegorz Marciniak, een muziekmaker die het volgen waard is. En dat doe ik sinds 2006. Toen zag en hoorde ik zijn werk voor het eerst in Den Haag uitgevoerd door het toenmalige Woof-collectief.  Ik maakte contact, het klikte. In 2007 ging Picca in première. Een werk dat Marciniak voor ondergetekende schreef (blokfluit-solo). En ook bij mijn meest recente ervaring, februari… 

Publiciteitsbeeld Macbeth - Mark Kraan en Saskia Temmink - Het Zuidelijk Toneel - fotograaf Casper Rila_liggend

Schaamlap? 7 Redenen waarom Zuidelijk Toneels Macbeth niets met Shakespeare te maken heeft.

Hoe ver mag je gaan met het gebruik van de naam Shakespeare voor een theatervoorstelling? Of liever gezegd: wanneer houdt een bewerking van een klassieker op een bewerking te zijn, en wanneer moet je er gewoon voor uitkomen dat je een eigen stuk hebt geschreven? En als je dan in je vierjarenplan hebt gemeld dat je in 2016 een Shakespeare… 

Wat is de relevantie van hedendaagse dans?

Tijdens het atelier The Relevance of Dance, georganiseerd door Dansmakers Amsterdam en het European Dance House Network, werd afgelopen weekend een antwoord gezocht op de vraag: Wat is de relevantie van de hedendaagse danskunst voor het publiek? Suzy Blok, algemeen directeur van Dansmakers Amsterdam, opent het atelier door te spreken over het verlangen van productiehuizen om dans meer naar het… 

De vrouw achter de maestro: Samen en toch apart #Aaltje van Zweden

Aaltje van Buuren geniet van haar drukke bestaan. Ze is de echtgenote van de succesvolle sterdirigent Jaap van Zweden. Haar charme en energie zet ze wereldwijd in voor non-profit organisaties die het dagelijkse leven van autistische kinderen verbeteren. Muziek en kunst zijn krachten die als een rode draad lopen door alles wat ze aanraakt. De familie is iedere week te… 

Opera Forward Festival: open je hart en laat je op een andere manier prikkelen

Pierre Audi is de bedenker van de eerste editie van het Opera Forward Festival – kortom OFF – die in het kader van De Nationale Opera en diens vijftigjarige jubileum voor het eerst aan het publiek gepresenteerd wordt. Opera als kunst der bezieling is de dragende gedachte achter de tien dagen durende festiviteiten. De School Tijdens de Pre Launch OFF… 

Theater Rotterdam gaat het opnieuw helemaal anders doen

Maandag 14 maart presenteert Theater Rotterdam zijn plannen voor de komende kunstenplanperiode. Op donderdag 10 maart vertelde Bianca van der Schoot er al over tijdens een openbare meeting met een klas Utrechtse theaterwetenschappers. Wat duidelijk werd uit haar verhaal is dat zij weinig zin heeft om wereldrepertoire te gaan brengen met het oude Ro theater-aandeel in Theater Rotterdam. Ze heeft veel… 

Dying Swan (Rinus Sprong), foto Studio Oostrum

Zelfs met ogen dicht is Ballet Blanc van DEDJDD een prachtige avond

In het Zuiderstrandtheater in Den Haag ging 8 maart Ballet Blanc in première. Het is de nieuwe avondvullende voorstelling van De Dutch Junior Dance Division. De jonge dansers toeren door het land met een collage van vijftien korte stukken. Wit is de verbindende factor in een frisse mix van klassiek en modern ballet, met tragiek, ontroering en humor. De junioren… 

Kunst is niet: ‘Als je honger hebt, eet je. Meetbaar resultaat: toiletbezoek.’

De stomste vraag die ik te pas en te onpas tegenkom is DE vraag: wat is het tastbare resultaat van je projecten voor publiek? Of breder getrokken: wat kan kunst & cultuur meetbaar aan levens toevoegen? Voeg die vraag samen met de huidige roep om ‘nut in de kunst’ en ik krijg accuut rode pukkeltjes van deze niet-te-beantwoorden-vragen. En ik… 

Moisio’s choreografie ‘Mum’s the Word’ laat je snakken naar vrede en vrijheid

Moeders en dochters: bestaat er een inniger band? Hun levens liggen in elkaars verlengde. Moeder trekt het spoor dat haar dochter later ook zal bewandelen. Ze is een vriendin, op wie altijd kan worden teruggevallen. Maar onderhuids woedt een verstikkende machtsstrijd, waarin ze elkaar vasthouden en belagen. Jaloezie en concurrentie knagen aan de huiselijke idylle. Ontsnappen kan niet. Het is een… 

Peter Sellars: ‘Deze opera is een paradijs op aarde.’

Hoe ziet de toekomst van de opera eruit? De Nationale Opera probeert hierop een antwoord te formuleren in het Opera Forward Festival: new visions new voices, dat dit jaar voor het eerst wordt georganiseerd ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan. Het tiendaagse festival gaat 15 maart van start met de wereldpremière van Only the Sound Remains van Kaija Saariaho. Over… 

De vijf voorstellingen die je moet zien in maart

1. Kwatta, Mariken (jeugd) De vraag was niet of het Nijmeegse jeugdtheatergezelschap Kwatta zich ooit aan Mariken van Nieumeghen zou wagen, maar wanneer. De lat lag met succesvolle eerdere boek- en filmbewerkingen hoog, maar waar de middeleeuwse Mariken twee mirakelen nodig heeft, is de bewerking van Jibbe Willems ook zonder val van grote hoogte en het wonderbaarlijk losvallen van ijzeren ringen spannend… 

Kaija Saariaho over haar nieuwe opera: “Peter Sellars wordt niet op waarde geschat”

Op een achterdoek met kalligrafisch gebladerte in alle denkbare tinten grijs vallen reusachtige, diepzwarte schaduwen. Regisseur Peter Sellars volgt tijdens een doorloop van ‘Feather Mantle’ bij De Nationale Opera aandachtig de bewegingen van de drie hoofdpersonen. Samen met ‘Always Strong’ vormt deze korte opera de double-bill Only the Sound Remains van Kaija Saariaho waarmee 15 maart het Opera Forward Festival… 

Bep Rietveld, dochter van....

Bep Rietveld kon minstens 1 ding beter dan haar vader

Het leuke van openingen bezoeken, is dat je er soms iets meemaakt dat niemand had verwacht. Zoals bij de mini-expo ‘Bep Rietveld, dochter van…’ in Kunstruimte Kuub in Utrecht. Er hangen 72 schilderijen van de dochter van Gerrit Rietveld, de man die De Stijl zijn meubels en huizen gaf. Deze Bep, niet onverdienstelijk met de kwast, heeft in 1935 een… 

Choreograaf Erik Kaiel: ‘Niet langer vanaf mijn laptop alles regelen’

Op 30 januari kreeg choreograaf Erik Kaiel de prestigieuze Victor Award uitgereikt tijdens IPAY, een internationale beurs voor jeugdtheater in Canada, voor zijn voorstelling Tetris. “Het is een soort Buchmesse voor het jeugdtheater. Als je daar wordt opgepikt, ga je de hele wereld rond” zegt Kaiel. Kaiel (1973) werkt sinds 2003 in Nederland en produceerde tot nu toe zijn werk bij… 

Koninklijk Concertgebouworkest 2016-17: Amsterdam meets Daniele Gatti

‘Het allerbelangrijkste is muziek naar het publiek te brengen’, zegt Daniele Gatti donderdag 25 februari tijdens de presentatie van het nieuwe seizoen van het Koninklijk Concertgebouworkest. ‘Amsterdam meets Gatti’ lezen we op grote posters achter hem. Dat blijkt geen woord te veel gezegd: de kersverse chef-dirigent zal bij alle series betrokken zijn, reist mee op de tournee RCO meets Europe,… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands