Meteen naar de inhoud

Holland Festival

Het Holland Festival is het meest toonaangevende festival van Nederland, en toont het beste wat er internationaal en nationaal op de grotere podia wordt gemaakt.

Afstand nemen met Weijers & van Saarloos

Ruim 70% van de pratende hoofden op tv is man, vertelde Simone van Saarloos in de introductie van haar eigen talkshow. Niña Weijers en zij vonden dat zoiets toch echt beter kan, zonder over glazen plafonds en andere damesonderwerpen te hoeven praten. En dus startten zij in oktober 2013 hun seksistische talkshowserie met gasten uit de kunst, literatuur, politiek en… 

Scènefoto uit Extremalism (Emio Greco en Pieter C. Scholten). foto Alwin Polana

Extremalism: bevrijdende massadans?

De massaliteit heeft iets verpletterends. Choreografen Emio Greco en Pieter C. Scholten hebben in Extremalism de dansers van het Ballet National de Marseille en van ICK Amsterdam op het toneel gebracht, dertig in totaal. Een enorm ‘corps de ballet’. Greco en Scholten en de dansers wortelen in het klassieke ballet, maar ontworstelen zich er ook aan. Het klassieke voetenwerk met… 

Gorki Theater vertilt zich aan Nibelungen

Der Untergang der Nibelungen – The Beauty of Revenge van het Berlijnse Maxim Gorki Theater deed woensdag 10 juni met zijn duur van 2,5 uur – zonder pauze – een flinke aanslag op het zitvlees. Toegegeven, Wagner ruimde voor zijn versie van het middeleeuwse Nibelungenlied vier complete opera’s in en regisseur Peter Jackson wijdde drie avondvullende films aan het eveneens… 

Koeien: spetterende ‘Opera Misha’

Het was een ontroerend moment, toen regisseur Cherry Duyns dinsdag 9 juni een broze Misha Mengelberg het podium opreed, na afloop van de première van diens opera Koeien. Gestoken in knaloranje windjack en getooid met een pet met overmaatse klep, keek de onlangs tachtig geworden improvisator en rasontregelaar onwennig rond: is dit applaus voor mij? Toch genoot hij zichtbaar en… 

Robert Wilson betovert met Krapp’s Last Tape

Voor het eerst in jaren staat Robert Wilson weer zelf op het podium en hij bewijst wat een subliem performer hij is. In Samuel Becketts stuk Krapp’s Last Tape speelt hij een oude man die terugkijkt op zijn jongere zelf. Zijn oudere ik is bijna zonder taal, maar met kreetjes, grimassen en gebaren. Wilson weet het stuk tot zijn bittere… 

24 uur Urbo Kune @HollandFestival vannacht waken en slapen met Morton Feldman’s For Philip Guston

‘Urbo Kune’ is esperanto voor ‘gemeenschappelijke stad’. Klangforum Wien presenteert vandaag in het Muziekgebouw 24 uur hedendaagse muziek en ideeën met als uitgangspunt de toekomst van Europa en ideeën over de ideale hoofdstad van de Verenigde Staten van Europa. Om 12:12 hedenmiddag startte de manifestatie met een onbegrijpelijk statement vanaf het dak. Burgemeester Van der Laan, Arnon Grunberg, Francine Houben wisselen af… 

Nullen, enen en het publiek; what is digital art?

In de nieuwe opzet van het Holland festival staat de toeschouwer voorop. Volop zichtbare evenementen, gratis voorstellingen en midden in de stad zijn. Het is het handelsmerk van directeur Ruth McKenzie. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat zij het digitale universum niet schuwt. Want wat kan er beter gedeeld worden dan digitale kunst? Maar wat is digitale kunst dan… 

Manger van Boris Charmatz: toeschouwers blijven toeschouwers

Manger, de nieuwe voorstelling van Boris Charmatz en Musée de la Danse, geeft toeschouwers alle ruimte. Waar je je opstelt om te kijken of juist om te luisteren, naar wie of wat je kijkt en voor hoe lang, maak je zelf uit. De Zuiveringshal op het Westergasfabriekterrein, majesteitelijk leeg en galmend, zorgt voor een wonderlijke sfeer in deze voor Charmatz’… 

Hatsune Miku: zijn we er dan allemaal ingetrapt?

Het is een van de meest voorbesproken voorstellingen van dit Holland Festival. Kranten, tijdschriften en webmagazines doken massaal op The End met de Japanse superster Hatsune Miku. Dat ze niet echt is. Over ons aller fascinatie voor het virtuele en technologie. Over haar tweeënhalf miljoen Facebookvrienden. Over de fans die meer dan 100.000 liedjes voor haar hebben geschreven. Over de kostuumontwerpen… 

The Book of Sand: ongekende rekensnelheid onzichtbaar achter zingende vrouw in lagen

Geïnspireerd door verhalen van Borges, wiens weduwe bij de lancering van het online interactieve muziekstuk tijdens het Holland Festival aanwezig was, heeft The Book of Sand toch nog het meeste weg van een uitgebreide, hele chique videoclip. Is dat erg? “Neither the book nor sand possess a beginning or an end.” Het verhaal van Borges, waarnaar de titel verwijst, gaat… 

Todo lo que está a mi lado op de Dam in Amsterdam (foto Wijbrand Schaap)

Ik deelde het bed met een actrice, en heel even was de wereld stiller

Een bekentenis. Het kan niet anders. Dus: ja. Ik lag tussen smetteloos witte lakens in een comfortabel bed met actrice Lina Issa en het was mooi. Ze fluisterde me zachte woordjes in het oor, legde een hand op mijn hand en het was heel stil om ons heen. Dankzij dat fluisteren viel het geluid van de grote stad weg. Trams… 

Extremalism BNM ICKamsterdam © Alwin Poiana

Woeker en Zen – Greco en Scholten zetten hoog in met première Extremalism @Holland Festival

Emio Greco en Pieter Scholten repeteren hun nieuwe voorstelling Extremalism in Marseille. De twee dansgezelschappen onder hun leiding, ICKamsterdam en Ballet National de Marseille, zijn voor deze gelegenheid samengevoegd: 30 dansers op het toneel, zes auteurs en ontwerpers in de zaal en ook de ploeg technici bestaat uit Amsterdammers en Marseillais. Ze werken samen aan de grootste productie die Greco en… 

Lulu en de kleren van Kentridge

Lulu, de opera die Alban Berg bij zijn dood in 1935 onvoltooid achterliet, geldt als een onbetwist meesterwerk, dat veelvuldig wordt uitgevoerd. De opera staat voor de derde keer in dit millennium in het Muziektheater, echter voor het eerst mét de door Friedrich Cerha voltooide derde akte. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge tekent voor de regie. Hij en de uitvoerenden werden na de… 

Zelf monteren in van der Aa’s multiverse: The Book of Sand

Een jonge blonde vrouw klimt een trap op in een ronde, raamloze ruimte en komt uit in een woestijn. Ze rent rondjes rond een rode doek, terwijl ze zingt: “everything’s repeated many times”. Of: dezelfde jonge vrouw ligt in dezelfde raamloze ronde ruimte, maar nu in een ander jurkje en met een curieuze machine. “everything’s repeated many times”. Of: dezelfde… 

Scènefoto La Fura del Baus, M.U.R.S. Foto Josep Aznar

La Fura dels Baus duwt je in M.U.R.S. een spookhuis van spel en ernst binnen

Het is een feest om M.U.R.S. binnen te stappen. Dit is de smart city, de stad van onze nabije toekomst. Communicatie-electronica en fun regeren. Het heeft veel weg van een een kermis of een enorme disco. Opzwepende stemmen verwelkomen je. Je dwarrelt met de massa mee naar binnen. Iedereen doet mee. Je telefoon heeft contact. Cheerleaders staan op een podium,… 

Turkse toppers spelen het dak van Carré: frisse wind door Holland Festival #hf2015

Sterren, daar doen wij in Nederland niet zo aan. Ons maaiveld staat divagedrag niet toe. In ons laagland krijg je een plusje als je ondanks je succes zo lekker gewoon gebleven bent. Ook al sta je in de Arena met je liedjes, zoals de Toppers, dit weekend. Hoe anders is dat in Istanbul. Daar mag je schaamteloos beroemd zijn. Zoals… 

De zeven voorstellingen die je dit Holland Festival moet zien

As Big as the Sky Ik zie uit naar het nieuwe multimediaproject van Arnoud Noordegraaf, As Big as the Sky, met decors van Ai Wei Wei. Noordegraaf is een meester in het laten vervagen van de grenzen tussen film en werkelijkheid. Zijn muziek is elegant en aansprekend en staat in dienst van het verhaal. As Big as the Sky, op… 

Holland Festival – Terug naar de toekomst met Metropolis

Tijdens het Holland Festival laat het theatergezelschap La Fura dels Baus ons met de interactieve voorstelling M.U.R.S. de stad van de toekomst ervaren. Bij wijze van ouverture heeft HF de film Metropolis geprogrammeerd, het magistrale dystopische visioen uit 1927 van Fritz Lang, dat terecht bekend werd als de moeder aller toekomstfilms. Iconische beelden, bijbelse invloeden, marxistische dialectiek en eigenlijk nog steeds verrassend modern. New York,… 

Rituele dans rond digitaal Kalf: M.U.R.S. van Fura dels Baus in Holland Festival

Zonder de app op je smartphone M.U.R.S. bezoeken is een uitdaging. De voorstelling van het beruchte theatercollectief uit Barcelona is een commentaar op de manier waarop mensen via allerlei gadgets ongemerkt onderdeel worden van een door internationale bedrijven gerunde SMART-society. Doe je mee of niet? Valt er eigenlijk wel wat te kiezen? M.U.R.S. in Barcelona Volgens Jürgen Müller, een van… 

‘Een dronken panda die een potje wil knokken’ – The Loom of Mind op HF15

In The Loom of Mind bundelen de IJslandse folkzanger Mugison, zijn boezemvriend Pétur Ben, en het Vlaamse barokensemble B.O.X. hun krachten. Hoe klinkt dat: melancholische IJsland-Blues met 17e-eeuwse instrumenten? Als een stand-up storytelling concert performance? Of als een dronken panda die een potje wil knokken? Hoe hebben jullie elkaar gevonden? Pieter Theuns, luitspeler en oprichter van B.O.X.: “Ik heb Mugison… 

Jens Hillje van het Gorki Theater Berlijn (Foto Wijbrand Schaap)

Toneelstuk ‘Nibelungen’ fileert het moderne Europa in het Holland Festival

Het Berlijnse Gorki Theater viel dit jaar in de prijzen: het werd door de Duitstalige pers uitgeroepen tot beste theater van het Duitse taalgebied. De prijs kreeg het gezelschap mede omdat het veel acteurs in dienst heeft van allochtone komaf. Met de voorstelling Der Untergang der Nibelungen, dit jaar te zien in het Holland Festival, thematiseert de groep bovendien de… 

La Re-sentida (Chili) rekent af met linkse kerk in Holland Festival 2015

De jaren zeventig zijn al een tijdje het doelwit van wat we voor het gemak de aanstormende generatie zullen noemen. En dan gaat het dus om de jaren zeventig als de gloriejaren van het hippiedom, de jubeltijden van de linkse kerk en al het andere wat met de kennis van nu vies en voos is. Het waren de jaren waarin… 

Een vitale en deerniswekkende processie: William Kentridge in EYE

EYE profileert zich met haar nieuwste overzichtstentoonstelling If We Ever Get To Heaven weer overtuigend en zelfverzekerd als een museum dat verder kijkt dan alleen de filmgeschiedenis. Dat bleek al uit eerdere tentoonstellingen zoals Expanded Cinema waarin beeldend kunstenaars werden belicht die zich begaven op het snijvlak van film en kunst. Nu is aan William Kentridge de eer ten deel… 

Ruth Mackenzie neemt de toekomst mee. Het Holland Festival krijgt een spannender baas dan je dacht.

Het Holland Festival kreeg in de persoon van de Britse Ruth Mackenzie een volslagen onbekende nieuwe directeur. Althans, voor ons. De flamboyante, artistiek buitengewoon vooraanstaande operaregisseur Pierre Audi maakt plaats voor een vrouw die zich vooral als manager van festivals en culturele instellingen heeft gepresenteerd, maar naar wier ideeën het gissen is. Toen ze gepresenteerd werd herkende geen van de… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands