publiek
Kunst of Kitsch? Bepaal het zelf bij dertig essentiële werken van Pan Amsterdam
Zondag 24 november opende de PAN officieel haar deuren voor het publiek. Hier staan ruim honderd galeries en handelaren die laten zien wat er zoal te koop is aan kunst, antiek en design. Een klein museum dus, maar dan één waar alles te koop is. Een schilderij van een miljoen euro is geen uitzondering. Toch zijn er ook objecten voor veel minder te koop.
Isabelle Beernaert heeft succes. Vier redenen waarom het niet alleen aan SYTYCD ligt.
Het gaat helemaal niet zo goed met de danskunst, zegt men. Ik sprak een dansmarketeer die me vertelde dat de zalen vaak maar voor een kwart vol zitten. En dat geldt dan ook voor dansmakers die een Oscar voor de dans hebben gewonnen. Waar wel veel publiek op afkomt, zijn sprookjes. En Isabelle Beernaert.
Wat verklaart het succes van deze Belgische choreografe?
Rutte en Bosma doen niet aan visie of inhoud en zetten cultuurdebat naar hun hand
Cultuurdebat 2013: Rutte en PVV schudden elkaar de hand. Het ging over Caro Emerald. Over Zwarte Piet. En de klassieker: subsidie op operakaartjes. En even over carnaval. En het haalde alle journaals. Geenstijl. Radio 1,2,3 en 4. Waar het debat verder over ging? Eh… geen idee.
Collectieschuiven, de nieuwe hobby van Rutte II
Het Geldmuseum gaat over een maand dicht, maar de collectie (voor zover belangrijk) gaat naar De Nederlandsche Bank. Het Tropenmuseum is opgeheven, maar de collectie wordt elders ondergebracht. De bibliotheek wordt echter maar voor de helft gered: alles van na 1950 is volgens minister Bussemaker niet interessant genoeg om te bewaren. Dit blijkt uit de antwoorden die de minister van Cultuur Bussemaker heeft gegeven op vragen van de SP.
Het zware weer in harde cijfers – economisch onderzoek Nederlandse filmindustrie
Zijn dit de cijfers waarmee minister Kamp duidelijk kan worden gemaakt dat stimuleringsmaatregelen voor de filmindustrie er echt moeten komen? Die hoop viel wel te beluisteren tijdens de bespreking van een door Oxford Economics uitgevoerd onderzoek naar de economische positie van de Nederlandse film- en av-industrie.
Tristan und Isolde is de ultieme liefdesverklaring
“Dat klinkt anders. Een beetje verdrietig.”
Ik heb net F, B, D♯ en G♯ gespeeld. Beter bekend als het Tristan-akkoord. Maar dan op gitaar. Mijn publiek bestaat uit vijftien kleuters.
Subtiele maar saaie Fokine prima voorzet bij ‘Corps’ van Van Manen en veelbelovende première van EGPC bij Het Nationale Ballet
De lichamen van Fokine, Van Manen en EGPC in het nieuwe programma ‘Corps’ van Het Nationale Ballet verschillen enorm, al dansen ze allen een vorm van ballet. Het zijn de verschillen qua inzet (decoratief of expressief, gestileerde controle of individuele overgave, vol van symboliek of daarvan ontdaan) en de sleutelrol voor het ensemble, die het programma buitengewoon interessant maken. Naast het feit dat EGPC op weg lijkt naar een artistieke doorbraak.
Beklemmende (publieks)manipulatie in The Red Piece
‘Laat niemand de zaal uit gaan zonder iets mee te hebben gemaakt of gevoeld te hebben.’ Dat is zeker en vast de missie bij het werk van de Vlaamse Ann Van den Broek. Doen de stemmingswisselingen in The Red Piece je weinig, dan branden je netvliezen wel door van de wisselingen in lichtontwerp. Je zou zomaar denken dat je als publiek gemanipuleerd wordt. Maar je laat het met plezier toe.
Mondriaan, Verhoeven en mensenrechten in Nederland-Ruslandjaar
Met alle kritische berichtgeving over Rusland die Poetin en zijn aanhang uitlokken zouden we bijna vergeten dat we middenin het Nederland-Ruslandjaar zitten. Vanavond vindt in het Pioner Gorkipark in Moskou een vertoning plaats van Paul Verhoevens oorlogsfilm Zwartboek, als aftrap van
Meer kunstaanbod zorgt niet voor meer vraag, maar gratis helpt
Meer stoelen zorgen niet voor meer bezoekers. De enige manier om meer toeschouwers naar podia en musea te krijgen is: zakken met de prijs. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Dreamteam komt Utrechtse Spelen redden
Thibaud Delpeut, aanstormend talent in theaterland, is per 9 september aangesteld als artistiek directeur van De Utrechtse Spelen. Om ook op zakelijk gebied voldoende vertrouwen uit te stralen is Jacques van Veen aangesteld als zakelijk directeur. Die verdiende zijn sporen eerder bij het Holland Festival en de Stadsschouwburg van Groningen.
Naakt is hoofdthema op 33ste editie Nederlands Film Festival, Hoe Duur was de Suiker openingsfilm
Paul Verhoeven, Dick Maas, Katja Schuurman, Monique van de Ven en Kim van Kooten zijn allemaal speciale gast op de komende editie van het Nederlands Filmfestival. Niets bijzonders, denkt u, maar als u ze op de festivalposters ziet zult u ze waarschijnlijk niet herkennen. Het zijn namelijk naamgenoten van bekende filmpersoonlijkheden die dit jaar
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.