De markt op gaan zonder jezelf te verloochenen – dat is de kwestie

Sponsoring stoot het publiek af. Dat zou een conclusie kunnen zijn van het onderzoek dat de lectoraten Media, Cultuur en Burgerschap en Media en Entertainment van Inholland op Oerol uitvoeren. Met als centrale vraag ‘Hoe kan Oerol overleven zonder overheidsgeld?’ gaan ze de reactie van het publiek op commerciële uitingen na.

“De vraag is hoe je marketingstrategieën kan toepassen zonder de identiteit van het festival te verloochenen” vertelt lector Media en Entertainment Wes Wierda. “Oerol draait maar voor een klein gedeelte op overheidsgeld. Dat dit wegvalt lijkt dan ook niet zo’n groot probleem. Maar het idee is dat het publiek, dat redelijk alternatief is, niet van commerciële uitingen gediend is. Wij onderzoeken of dat ook zo is.” Met andere woorden: hoe kan het festival relaties aangaan met de commerciële markt, op een manier dat het gevoel van onafhankelijkheid en creativiteit bij de toeschouwer niet wordt aangetast? Vraagt sponsoring van culturele instellingen om een alternatieve marketingstrategie? Het onderzoek is specifiek gericht op Oerol, maar de resultaten zullen voor heel ondernemend cultureel land interessant zijn. Eind september zijn de conclusies van het onderzoek bekend.

Log in en lees de rest van dit artikel

Als echt lid lees je ALLES met maar 1 keer inloggen. (Met de lees verder-knop hieronder word je geen lid, maar koop je alleen dit ene verhaal met een tegoed bij onze partner Katalysis.)
Een echt lidmaatschap van Cultuurpers geeft je veel meer, zoals onbeperkte toegang tot ALLE verhalen (en een nieuwsbrief met rechtstreekse links voorbij de betaalknop!).
Word hier lid
(Open dit schema op een nieuwe pagina)
Instituut lidmaatschap
180 euro per jaar
Speciaal voor organisaties, bedrijven en instituten die hun lidmaatschap willen delen met hun personeel en medewerkers.
Deel inlog en adres met maximaal 10 medewerkers
25% korting op advertenties en advertorials
1 stem in de Algemene Ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (automatisch verlengen)
40 euro per jaar.
Voor natuurlijke personen en zzp'ers.
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Maandkaart (automatisch verlengen)
4€ / maand
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers.
Géén stemrecht in de Algemene Ledenvergadering
Bijna alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (handmatig verlengen)
50 euro per jaar
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Log hier in als LID (en lees gelijk verder)
Of maak hieronder gebruik van je tegoed bij Katalysis: