Meteen naar de inhoud

Volgens Amerikaans filmblad maakt onze Oscarinzending geen schijn van kans

Het gebeurt niet zo heel vaak dat Nederlandse films de aandacht van het filmvakblad Screen International trekken. Nu de webeditie ScreenDaily toevallig twee besprekingen achter elkaar publiceert is het aardig daar iets uit te citeren.

Onder ons

Screen hoofdredacteur Mike Goodridge zag de Nederlandse Oscarkandidaat Sonny Boy en Marco van Geffens debuutfilm Onder ons (internationale titel Among Us) en kwam tot de volgende bevindingen.

Hij snapt wel dat het in Nederland succesvolle Sonny Boy, over racisme en verboden liefde tijdens de Tweede Wereldoorlog, wordt voorgedragen voor de Oscars, maar noteert desondanks: “Extraordinary true story aside, however, the film is told in a straightforward, uninspiring fashion and lacks the epic emotional quality that could have boosted its chances of international festival play or sales.” Hoofdrolspelers Ricky Koole en Sergio Hasselbaink zijn in orde en hun personages interessant, maar ze krijgen volgens Goodridge geen ruimte in de film die “… has the pacing of a TV movie with none of the feeling and sense of these amazing characters it should possess.”

Gaat dat wel wat worden met die Oscar.

Over het door het Cultureel Persbureau al eerder gesignaleerde Onder Ons is hij echter zeer te spreken. Op het Nederlands Film Festival bracht dit drama over een Poolse au pair in een Nederlandse Vinexwijk het niet verder dan een nominatie voor bijrolspeelster Rifka Lodeizen, maar als we op het oordeel van Screen International afgaan moet daar toch iets over het hoofd zijn gezien.

Goodridge: “… Among Us (Onder Ons) is a chilling drama which appears to be a social drama before turning into something else entirely. A confident, cleverly constructed and well-acted feature which builds a pervasive sense of evil amid the creature comforts of suburban Amsterdam, the film is also a fascinating glimpse into the lives of eastern European au pairs …”
Hij ziet er een “Rashomon-style study in different perspectives and misunderstanding” in, met een “psychological dimension which makes it unusually gripping.”

Mooie opsteker voor Van Geffen, die zijn film eerder deze zomer al op het festival van Locarno in première mocht laten gaan.  Op 10 november in de Nederlandse bioscoop.

Leo Bankersen

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands