Om hoeveel BMW’s het qua tegenwaarde gaat, weten we niet, maar feit is dat het Duitse autoconcern van zoefauto’s een nieuwe stap heeft gezet, weg van het snellejongetjesstraatracerscircuit dat inmiddels toch al bevolkt wordt door Audi en VW.
Hoewel.
De nieuwe generatie die het bedrijf aan zich wil binden is even jong, maar dus aanzienlijk cultureler. Het zijn de jonge creatieven die zich verwant voelen met het Sandberg Instituuut, de masteropleiding van de prestigieuze Rietveld Academie. Dit instituut nam namelijk het ooit als guerrilla begonnen initiatief ‘One Minute Video’ over van de guerrilla’s en maakte er iets groots van. Al die video’s die sinds 1998 zijn gemaakt liggen nu op tape-jes in de archieven van het Nederlands Insitituut voor Beeld en Geluid, en dat kost ruimte en geld. Digitaliseren dus, voordat de laatste VHS-recorder het loodje legt.
Enter de Duitse Designer Degelijkheid van BMW, in de woorden van Jan Christiaan Koenders: “BMW Nederland vindt het belangrijk haar naam te verbinden aan initiatieven die zich op innoverende wijze als iconen van de Nederlandse cultuur manifesteren.” BMW gaat dus geld steken in het digitaal opslaan van al die minuten creativiteit.
Vraag is nu wel even in welke auto de bewindslieden van het ministerie van OC&W rondrijden. We vermoeden iets met een A.