10 procent minder kaartverkoop, maar Festival Boulevard is toch tevreden.

Festival Boulevard in Den Bosch heeft dit jaar 55.000 kaarten verkocht, 5000 minder dan in 2012. Het festival, dat dit jaar van 1 tot 11 augustus werd gehouden, trok wel meer publiek voor het gratis aanbod op het festivalplein. Daarmee kwam het totaal aantal bezoekers aan het festival dit jaar op 145.000, 5000 meer dan in 2012. Omdat de zaalbezetting met 85% nog steeds mooi is, zal de daling in de kaartverkoop vooral te maken hebben met een kleiner aanbod van voorstellingen.

Leden lezen gewoon door

(Met de betaalknop hieronder word je geen lid, maar koop je steeds losse stukken met een tegoed van onze partner Katalysis. Een echt lidmaatschap van Cultuurpers biedt meer, zoals onbeperkte toegang tot ALLE verhalen (en een nieuwsbrief).)

In 2012 kromp het festival al fors wat betreft het aantal voorstellingen. Onder druk van bezuinigingen door Rijk en provincie was er minstens 400.000 euro minder beschikbaar voor de programmering. Dat er toen nog 60.000 kaarten werden verkocht was een zegen. Als we tenminste af mogen gaan op de directeur, Geert Overdam.

“We zitten nu aan een ondergrens; als het verder gaat, zakken we door het ijs”, zei hij naar aanleiding van die editie, hoewel die toen evenveel bezoekers trok als in 2011, en er 10.000 kaarten meer waren verkocht dan in het jaar daarvoor. Kennelijk is die ondergrens toch nu niet bereikt. Het festival bereidt zich immers vol frisse energie voor op de dertigste editie in 2014.

Tot nu toe geeft het festivalseizoen een wisselend beeld. Over ‘t IJ in Amsterdam zag het bezoekersaantal stijgen van 30.000 in 2012 naar 33.000 dit jaar, terwijl de verkochte kaarten met 1000 toenamen tot 23.000. Het Holland Festival meldde eerder dit jaar een daling in het aantal verkochte kaarten, maar heeft, net als Boulevard, door verstandig programmeren de zaalbezetting wel hoog weten te houden. Oerol trol net als alle andere jaren 50.000 bezoekers, en Karavaan in Noord Holland zag het bezoekersaantal stijgen tot 28.000, als zijn er van het aantal verkochte kaarten geen gegevens te vinden, en zijn de cijfers van vorige edities van de site verdwenen. Spring, het nieuwe festival in Utrecht dat ontstond uit het kleine maar kwalitatief hoogstaande festival Springdance en het meer publieksgerichte Festival a/d Werf, maakte dit jaar helemaal geen bezoekcijfers bekend.

[gravityform id="10" title="true" description="true" ajax="true" tabindex="0"]