Je moet echt een hardcore debatliefhebber zijn om vrijwillig naar een gesprek over educatie te willen luisteren. Toch wordt de uitzending van Radio Futura deze donderdag interessant, want het gaat over Radicale Educatie en hersenen. Hersenen zijn hot, dankzij Dick Swaab en inzichten uit brain based teaching.
Wetenschapsjournalist Mark Mieras neemt hieronder even een voorschot op zijn theaterlezing De spelende mens, en legt uit wat kunst met je hersens doet. Donderdag vertelt hij meer, in gesprek met theatermaker Jetse Batelaan (Theater Artemis) en Dorien Folkers (Hoofd Educatie MAAS Theater & Dans, Rotterdam).
Mieras staat het komende theaterseizoen overal in het land die vraag tot in detail te beantwoorden, in anderhalf uur tijd. Gewapend met beelden en wetenschappelijke inzichten. Een lecture-performance noemt met dat, en dat is vaak een hele spannende vorm van theater. Voor Cultuurpers wilde hij het verhaal wel even samenvatten.
In 4 zinnen.
1. Heel kort gezegd, komt het erop neer dat elke individuele hersencel speels gedrag vertoont.
2. Kunst prikkelt dit basisprincipe in het brein.
3. Volgens verschillende onderzoeken blijkt, dat mensen daar vitaler, optimistischer, tevredener en
minder angstig van worden.
4. Spel is dus onze natuurlijke habitat.
En in dit filmpje gaat hij nog even in op het kinderbrein. Want kunsteducatie is cruciaal, vóóral bij jonge kinderen.
Je kunt donderdag 18 september om 16:00 uur ook hieronder meeluisteren. Of bij Theater Frascati naar binnen om er live bij te zijn (Nes 63).