Ga naar de inhoud

Filmtheaters krijgen extra zaal online

Zomer thuis. Zes filmtheaters experimenteren vanaf 4 juni met een extra zaal online. Dat zit zo. Stel je wilt graag Zomer zien. Het bescheiden maar sfeervolle coming of age-drama dat Sigrid ten Napel een nominatie Gouden Kalf beste actrice opleverde. Over een zomer waarin voor een 16-jarig dorpsmeisje alles verandert.

Maar je hebt pech. Je favoriete filmtheater vertoont Zomer wel, maar net niet op die avond die je vrij had gemaakt. Vroeger had je dan pech ja, maar nu niet meer. Nu ga je naar de website van het theater, start daar de player, betaalt de prijs van een kaartje (acht euro) en kijkt Zomer lekker thuis. Ook fijn als je even geen zin hebt om na een drukke dag weer de deur uit te gaan.

In een wereld waarin streng gescheiden windows voor bioscoopvertoning, dvd, VoD, televisie enzovoorts de regel zijn, doet een gelijktijdige première in theater en online al snel de wenkbrauwen fronsen. Maar Zomer pakt het op een nieuwe manier aan.

Nieuw is vooral dat de bezoeker voor de online vertoning niet naar een ander (dus concurrerend) VoD-platform moet, maar gewoon naar de website van het filmtheater zelf. Ieder theater heeft de – onder supervisie van Herrie Film & TV ontwikkelde – player op de eigen site geïnstalleerd. En deelt ook in de opbrengst. Voor het theater fungeert het als een extra zaal online. Net als in het echte theater is Zomer ook online een beperkt aantal weken te zien. Het is voorlopig niet de bedoeling een catalogus op te bouwen. Dat is dan weer jammer.

Herrie ziet het niet alleen als een extra service aan het publiek, maar hoopt ook dat kleine, kwetsbare films die soms maar enkele dagen in de week geprogrammeerd worden nu meer kans krijgen om publiek te vinden. Alex de Ronde van het Amsterdamse theater Het Ketelhuis verwacht dat het grootste deel van de online-kijkers anders geen kaartje gekocht zou hebben. Extra publiek dus. Of dat ook echt zo is zal moeten blijken.

De Stichting Filmonderzoek gaat in kaart brengen hoe de kijkers met de nieuwe player omgaan. De resultaten zullen in september tijdens het Nederlands Film Festival worden gepresenteerd.

Intussen halen we Zomer in huis via:

ketelhuis.nl

www.filmhuisdenhaag.nl

lux-nijmegen.nl

www.hartlooper.nl

www.chasse.nl

www.lievevrouw.nl

 

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands