Volgende week dinsdag 29 september begint het 7 Bruggenfestival in hartje Amsterdam. Het is een initiatief van pianist Edward Janning, drijvende kracht achter het op authentieke instrumenten spelende Erard Ensemble. In vijf concerten voert hij ons langs de Amstelkerk aan het Amstelveld, Museum van Loon en Museum Geelvinck aan de Keizersgracht, het Stadsarchief aan de Vijzelstraat en het Goethe Instituut aan de Herengracht. Muzikaal omspant het festival vijf eeuwen, van blokfluitmuziek van Jacob van Eyck uit de 17e eeuw, uitgevoerd door Erik Bosgraaf, tot een gloednieuw stuk van Mathilde Wantenaar voor het Erard Ensemble op zondag 4 oktober.

wantenaar

De in 1993 geboren Wantenaar studeert aan het Conservatorium van Amsterdam bij Willem Jeths, componist des vaderlands. Zij is een waar talent en werd al verschillende keren onderscheiden. Zo kreeg zij in 2012 de aanmoedigingsprijs in de competitie voor vrouwelijke componisten van muziekuitgeverij Donemus en won zij twee jaar later zowel de eerste prijs als de publieksprijs in de Alba Rosa Viëtor competitie. Voor het slotconcert van het festival schreef zij Schemeringen in het Avondland voor klarinet, cello en piano. Een première om naar uit te zien.

Het nieuwe stuk van Wantenaar zal zich moeten meten met niet de geringsten, het staat namelijk naast het Klarinetkwintet van Brahms en Vier Stücke voor klarinet en piano van Alban Berg. Op het programma klinken verder de Sechs kleine Klavierstücke waarmee diens leermeester Arnold Schönberg in 1913 voorzichtig de atonaliteit verkende en Langsamer Satz voor strijkkwartet van Anton Webern, wiens honderdste sterfdag vorige week werd herdacht. Ik ben benieuwd hoe de lyrische muziek van Wantenaar standhoudt tussen het werk van deze giganten.

Griezelen in de Bazel

Opmerkelijk ook is het concert op vrijdag 2 oktober in Museum van Loon, dat wordt gelardeerd met bijdragen van striptekenaar Typex en wordt afgesloten met een jamsessie van blokfluitist Erik Bosgraaf en klavecinist Carsten Schmidt. En zaterdag 3 oktober vormt de schatkamer van het Amsterdamse Stadsarchief in de imposante ‘Bazel’ het decor voor Conte fantastique van André Caplet, naar een griezelverhaal van Edgar Allan Poe. Dit wordt voorgedragen door de onvolprezen bariton Mattijs van de Woerd. Kippenvel verzekerd.

Voor een overzicht van alle concerten klik je hier.

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie.
Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen.