Volgende week dinsdag 29 september begint het 7 Bruggenfestival in hartje . Het is een initiatief van pianist Edward Janning, drijvende kracht achter het op authentieke instrumenten spelende Erard Ensemble. In vijf concerten voert hij ons langs de Amstelkerk aan het Amstelveld, Museum van Loon en Museum Geelvinck aan de Keizersgracht, het Stadsarchief aan de Vijzelstraat en het Instituut aan de Herengracht. Muzikaal omspant het festival vijf eeuwen, van blokfluitmuziek van Jacob van Eyck uit de 17e eeuw, uitgevoerd door , tot een gloednieuw stuk van Mathilde Wantenaar voor het Erard Ensemble op zondag 4 oktober.

wantenaar

De in 1993 geboren Wantenaar studeert aan het Conservatorium van Amsterdam bij Willem Jeths, componist des vaderlands. Zij is een waar talent en werd al verschillende keren onderscheiden. Zo kreeg zij in 2012 de aanmoedigingsprijs in de competitie voor vrouwelijke componisten van muziekuitgeverij Donemus en won zij twee jaar later zowel de eerste als de publieksprijs in de Alba Rosa Viëtor competitie. Voor het slotconcert van het festival schreef zij Schemeringen in het Avondland voor klarinet, cello en piano. Een première om naar uit te zien.

Het nieuwe stuk van Wantenaar zal zich moeten meten met niet de geringsten, het staat namelijk naast het Klarinetkwintet van Brahms en Vier Stücke voor klarinet en piano van . Op het programma klinken verder de Sechs kleine Klavierstücke waarmee diens leermeester in 1913 voorzichtig de atonaliteit verkende en Langsamer Satz voor strijkkwartet van Anton Webern, wiens honderdste sterfdag vorige week werd herdacht. Ik ben benieuwd hoe de lyrische van Wantenaar standhoudt tussen het werk van deze giganten.

Voor je verder leest...

We hebben inmiddels al bijna 300 leden. Mensen zoals jij, met een hart voor kunst.
Word ook lid, kijk hier:

Griezelen in de Bazel

Opmerkelijk ook is het concert op vrijdag 2 oktober in Museum van Loon, dat wordt gelardeerd met bijdragen van striptekenaar Typex en wordt afgesloten met een jamsessie van blokfluitist Erik Bosgraaf en klavecinist Carsten Schmidt. En zaterdag 3 oktober vormt de schatkamer van het Amsterdamse Stadsarchief in de imposante ‘Bazel’ het decor voor Conte fantastique van André Caplet, naar een griezelverhaal van Edgar Allan Poe. Dit wordt voorgedragen door de onvolprezen bariton . Kippenvel verzekerd.

Voor een overzicht van alle concerten klik je hier.

Foto bovenaan:
Scroll naar top