Griet Op de Beecks MONA blaast je omver op Festival Boulevard #TFBoulevard

Dit verhaal lees je gratis. Als je lid word, lees je meer, en kunnen wij overleven.
Instituut lidmaatschap
180 euro per jaar
Speciaal voor organisaties, bedrijven en instituten die hun lidmaatschap willen delen met hun personeel en medewerkers.
Deel inlog en adres met maximaal 10 medewerkers
25% korting op advertenties en advertorials
1 stem in de Algemene Ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (automatisch verlengen)
40 euro per jaar.
Voor natuurlijke personen en zzp'ers.
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Maandkaart (automatisch verlengen)
4€ / maand
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers.
Géén stemrecht in de Algemene Ledenvergadering
Bijna alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (handmatig verlengen)
50 euro per jaar
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur

‘Ik neem mijn schriftje en ik schrijf op, met een blauwe stift, in mijn mooiste letters: Im will by happy evryday. In het Engels klinkt dat mooier vind ik.’

Nee, deze zinnen zitten niet in de theatermonoloog Mona van Griet Op de Beeck, maar vatten de bestseller Kom hier dat ik u kus (28 drukken in krap twee jaar) mooi samen. Het eerste deel bewerkte Op de Beeck tot een van de indrukwekkendste voorstellingen van Festival Boulevard.

We zien de zin van de negenjarige Mona wél als decor, compleet met kinderlijk getekende regenboog. Een decor dat verder uit niets meer bestaat dan een schoolbank en het dak van een auto. Rekwisieten zijn al even sober: een rugzak, broodtrommel en rolschaatsen. Meer is ook niet nodig.

Dramaturg

Waar de het eerste deel van de roman met ruim 120 pagina’s aan de lange kant is, komt Op de Beeck in het theater meteen tot de kern. Een evident effect van haar bestaan als dramaturg, tien jaar lang. Dus zien we de negenjarige Mona in een schift schrijven in plaats van haar daarover horen vertellen, is de schaatsscène uit het boek vervangen door zwieren op rolschaatsen en is het bezoek aan het autokerkhof, waar de Citroën DS staat na het ongeluk waarbij haar moeder om het leven kwam, vervangen door dat stuk van het dak dat weggezaagd moest worden om Mona’s moeder te bevrijden.

Vader Vincent – in de voorstelling naamloos – bespaarde zijn dochter en haar twee jaar jongere broertje Alexander echter deze gruwelijke details. Mona, in haar verlangen het vooral goed te doen, iedereen het naar de zin te maken, vraagt haar vader er maar niet naar. Zoals in vrijwel elke familie worden pijnlijke zaken vooral vermeden. Ze komen hooguit ter tafel als er drank in het spel is.

Grote zus

Mona accepteert even later ook de nieuwe mama Marie, die haar vader tot grote woede van oma al snel heeft gevonden. Zelfs als uitgerekend op haar verjaardag Marie de familie vertelt zwanger te zijn, ontploft Mona niet. Sterker: zij is al snel meer moeder dan grote zus.

Dit verhaal lees je gratis. Beloon het met een kleine donatie.

help mee

Bedrag
Persoonlijke informatie

Ondertussen hebben we geleerd dat Mona’s eigen moeder haar regelmatig  opsloot in de kelder, vader vooral druk is met zijn tandartspraktijk, en Marie de zorg voor twee stiefkinderen en een baby totaal niet aankan. Het gaat aan het eind dan ook fout in een wanhopige poging van Mona om de schuld voor het vertrek van Marie op te nemen: ‘Ziet ge? Nu heb ik mijn straf gekregen, komen jullie nu alstublieft naar huis?’

‘Gij waart zo sterk.’ ‘Ik was tien.’

Nee, deze zinnen zitten evenmin in Mona, wel in de bestseller, maar dan in het tweede deel, als de inmiddels volwassen Mona de verlate verdediging van haar vader in drie woorden van tafel veegt. Zinnen die pijnlijk blootleggen wat voor volwassenen het kijken naar de voorstelling – ondanks alle grappen die er zeker in verwerkt zijn – tot een verontrustende ervaring maakt.

Adem diep in

Want wat we zien is een tienjarig meisje (afwisselend gespeeld door Hannah Hentenaar en
Ilja van Zanten) dat zelfverzekerd en met groot acteertalent een pijnlijk en herkenbaar verhaal vertelt. Voor kinderen, voor ouders, maar bovenal voor iedereen die kind is geweest. Alle kritiek die Op de Beeck juist op het eerste deel van haar roman kreeg (te vroegwijs personage, te veel een kind volwassen denkbeelden geven) verdwijnt als sneeuw voor de zon bij haar bewerking en maakt plaats voor:

Dit verhaal lees je gratis. Het zou prachtig zijn als je meer verhalen mogelijk maakt met een lidmaatschap.
Instituut lidmaatschap
180 euro per jaar
Speciaal voor organisaties, bedrijven en instituten die hun lidmaatschap willen delen met hun personeel en medewerkers.
Deel inlog en adres met maximaal 10 medewerkers
25% korting op advertenties en advertorials
1 stem in de Algemene Ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (automatisch verlengen)
40 euro per jaar.
Voor natuurlijke personen en zzp'ers.
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Maandkaart (automatisch verlengen)
4€ / maand
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers.
Géén stemrecht in de Algemene Ledenvergadering
Bijna alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (handmatig verlengen)
50 euro per jaar
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
‘Ik adem diep in en uit, in en uit. Dat heb ik van nonkel Tuur geleerd. Hij heeft gezegd dat je dat moest doen als je bijvoorbeeld zenuwen hebt, en dat het dan na een tijdje beter wordt.’

Zinnen in boek en voorstelling. Vooral bruikbaar na het zien van Mona.

Goed om te weten
Gezien: Zondag 7 augustus op Festival Boulevard. Tournee.
Goed geschreven? Met een ´like´ betaal je Facebook. Ik zou het prachtig vinden als je Cultuurpers een donatie deed.

help mee

Bedrag
Persoonlijke informatie