Het ongesubsidieerde aanbod in de Nederlandse theaters staat ‘in de wacht’. Veel producties die wegens corona waren uitgesteld tot dit najaar worden opnieuw uitgesteld, of in aangepaste, meestal verkleinde vorm, in een coronaproof setting aangeboden. Wat gepland stond voor dit najaar en het komende voorjaar schuift ook op.
Er staan dan in de zalen dus nog wel programma’s, maar in afgeslankte vorm. Denk aan het liedjesprogramma van Paul de Leeuw dat in plaats kwam van de tournee van de musical Hello Dolly. Op die manier hopen de producenten en theaters de schade door de anderhalvemetereisen te kunnen beperken.
Kickstart
Volgens Boris van der Ham, voorzitter van de Vereniging van Vrije Theaterproducenten (VVTP), is het doel om door te blijven spelen: ‘We zijn in gesprek met alle betrokken partijen om de schade zoveel mogelijk te beperken. Dat er wijzigingen in het aanbod komen is onvermijdelijk, maar we hopen door een ruimere bijdrage van het ‘Kickstart Cultuurfonds‘ juist ook grotere producties mogelijk te blijven maken.’
Wanneer er alleen nog kleinschalige producties worden aangeboden in de anderhalvemeterzalen is er één grote groep die er grote schade van gaat ondervinden: de talloze zelfstandigen die werk hebben in de kleinere rollen en begeleiding. Zij raken de kans op nieuw werk kwijt tot zeker volgend najaar. Ook in de techniek en logistiek vallen daardoor zware klappen. De vraag is hoeveel van deze essentiële kleine ondernemingen nog bestaan als de coronacrisis achter de rug is.
Einde van de crews
Dirk Heeres van Kali Moon is zo’n ondernemer die in de gevarenzone zit. Hij ziet de toekomst somber in: ‘Ik denk dat alleen de grootsten dit kunnen opvangen.’ Zijn bureau organiseert tournees van internationale sterren zoals Cristina Branco. Zulke tours zijn al helemaal onwaarschijnlijk geworden: ‘Nagenoeg alle omzet wordt nu voor een tweede keer verplaatst. De hoop is dat er na 18 maanden opnieuw gestart kan worden. Dat houden alleen de hele grote jongens vol. Technical crew en artistieken die niet aan gezelschap zijn verbonden? Zelfde verhaal.’
De steunmaatregelen voor ondernemers, waar ook vrije theaterproducenten en theaters gebruik van maken, komen nu dus vooral terecht bij de partijen die de schade het best kunnen opvangen. De uitgeklede en verscherpte TOZO maatregelen, waar zangers, instrumentalisten, kappers, grimeurs en technici gebruik van maken, wordt alleen maar verder uitgehold. Daar komt de aangekondigde vermindering van de zelfstandigenaftrek nog bovenop.