Wie moet excuses maken voor het slavernijverleden en wat gebeurt er als excuses zijn gemaakt?
Theatergroep Aluin en Raymi Sambo Maakt maken gezamenlijk de theatervoorstelling Ik zeg toch sorry over de slavernijgeschiedenis. De première is aanstaande juni tijdens Oerol. Na de zomer volgt een theatertournee van september tot en met december 2022. Ik zeg toch sorry is een spannende samensmelting van geschiedenis en actualiteit. Zes acteurs komen bij elkaar om de viering van de afschaffing van de slavernij in 1863 na te spelen. Al snel blijkt dat de acteurs niet altijd raad weten met het standpunt van hun personage, laat staan met de mening van hun collega’s.
Over de voorstelling
Zes acteurs komen bij elkaar om de viering van de afschaffing van de slavernij in 1863 na te spelen. Wat het inleven in deze historische personages doet met de acteurs zelf, hoe ze zich tot het onderwerp verhouden in deze tijd en of het van invloed is op hun onderlinge verhoudingen, wordt langzaam en pijnlijk duidelijk. Wat betekent het om anno 2022 ‘sorry’ te zeggen voor iets wat zo lang geleden lijkt?
In een tijd waarin steeds meer gemeenten en organisaties openlijk excuses aanbieden voor het slavernijverleden of hun eigen rol in deze periode laten onderzoeken, maken Theatergroep Aluin en Raymi Sambo Maakt Ik zeg toch sorry. Een voorstelling over deze gezamenlijke geschiedenis, waarin de rollen schrijnend verdeeld waren en nog steeds zijn.
Over de samenwerking
Raymi Sambo en Victorine Plante waren klasgenoten op de Toneelschool in Utrecht.
Vijfentwintig jaar geleden studeerden ze af en gingen ieder hun eigen weg. Ze kwamen elkaar zes jaar geleden weer tegen tijdens een reünie. Beiden combineren inmiddels het acteursschap met het artistiek leiderschap van een eigen theatergezelschap. Victorine bij Aluin en Raymi met Raymi Sambo Maakt.
Aluin maakte in 2014-2019 een historisch drieluik over de Tachtigjarige oorlog, waarin de keerzijde van bekende heldenverhalen werd belicht. Mede hierdoor ontstond bij Victorine de wens om samen met Raymi een voorstelling te maken over de slavernijgeschiedenis en in hoeverre dit verleden van invloed is op het heden. Victorine: “Ik vind het een groot gemis dat ik op school zo weinig heb geleerd over dit verleden. Ik kon dit verleden daarom best makkelijk op afstand houden, letterlijk op afstand, dat gebeurde lang geleden. Toen ik me ging verdiepen, bleek alles aan dit verleden oerhollands te zijn: de economische motieven, de angst om ergens voor te betalen, de angst om je verleden onder ogen te komen. Ik probeer met Ik zeg toch sorry deze angst te overwinnen, niet meer bang te zijn om toe te geven dat deze bladzijden pikzwart zijn. Ik zeg ook sorry. Omdat ik het zo lang op afstand heb gehouden.”
Aluin maakte in 2014-2019 een historisch drieluik over de Tachtigjarige oorlog, waarin de keerzijde van bekende heldenverhalen werd belicht. Mede hierdoor ontstond bij Victorine de wens om samen met Raymi een voorstelling te maken over de slavernijgeschiedenis en in hoeverre dit verleden van invloed is op het heden. Victorine: “Ik vind het een groot gemis dat ik op school zo weinig heb geleerd over dit verleden. Ik kon dit verleden daarom best makkelijk op afstand houden, letterlijk op afstand, dat gebeurde lang geleden. Toen ik me ging verdiepen, bleek alles aan dit verleden oerhollands te zijn: de economische motieven, de angst om ergens voor te betalen, de angst om je verleden onder ogen te komen. Ik probeer met Ik zeg toch sorry deze angst te overwinnen, niet meer bang te zijn om toe te geven dat deze bladzijden pikzwart zijn. Ik zeg ook sorry. Omdat ik het zo lang op afstand heb gehouden.”
De tekst
Erik Snel (Aluin) schreef in nauwe samenwerking met Ayden Carlo (Raymi Sambo Maakt) de theatertekst. Voor de totstandkoming van de tekst gebruikten zij uiteenlopende historische bronnen als: “Wij slaven van Suriname” van Anton de Kom, “De geschiedenis van Slavernij” van Dick Harisson, “Dagen van gejuich en gejubel” van Glen Willemsen. Ook boeken als “Hallo witte mensen” van Anousha N’zume, “White innocence” van Gloria Wekker en “Utrecht en het slavernijverleden” van Nancy Jouwe liggen ten grondslag aan deze tekst. Hiernaast is uitvoerig geput uit podcasts, columns, romans en persoonlijke gesprekken.
Speelperiode
Ik zeg toch sorry gaat in juni 2022 in première tijdens Oerol op Terschelling. Van september tot en met december is de voorstelling te zien in theaters in Nederland. De speellijst staat op raymisambomaakt.com/ikzegtochsorry. De kaartverkoop voor Oerol begint op zaterdag 28 mei. De start van de kaartverkoop voor de tournee vindt plaats tussen half mei en half juni.
credits:
concept Raymi Sambo en Victorine Plante regie Victorine Plante tekst Erik Snel m.m.v. Ayden Carlo en Raymi Sambo spel Gabby Bakker, Dennis Coenen, Rochelle Deekman, Urmie Plein, Raymi Sambo, Nard Verdonschot decorontwerp Marcel Dolman kostuumontwerp Anouk van Schie lichtontwerp Claus den Hartog regie-assistentie Shabnam Baqhiri productie Inez van der Werf, Eva Hermus, Noa Berndsen (stage)