Ga naar de inhoud

Kruispunten, ontmoetingen en thuiskomen in Holland Festival 2024

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een Cultureel Lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door (laten) plaatsen op onze site. Ook meedoen? Neem een Cultureel Lidmaatschap.

De 77e editie van het Holland Festival presenteert vernieuwende internationale podiumkunsten met meer dan 40 producties en ruim 380 artiesten op 21 verschillende locaties in Amsterdam.

De opening vindt plaats op donderdag 6 juni met een bijzonder programma in de Gashouder, waar Stravinsky’s iconische Sacre du printemps wordt begeleid door een film van Evangelia Kranioti, en Caroline Shaws Music in Common Time door een nieuwe film van associate artist Christiane Jatahy. Het festival sluit af op 29 juni met de laatste uren van de 24-uur durende voorstelling The Second Woman. Hierin speelt 24 uur lang een bekende actrice met een steeds wisselende, haar onbekende, tegenspeler, in dezelfde setting, steeds dezelfde break-up scène in een hallucinante theater- en filmervaring.

In de ruim drie tussenliggende weken is er een veelheid aan voorstellingen, disciplines en kunstenaars. Georg Friedrich Haas brengt het grootschalige 11.000 Saiten, een werk voor ensemble en 50 piano’s. Tiago Rodrigues komt met de voorstelling Dans la mesure de l’impossible, gebaseerd op gesprekken met humanitaire hulpverleners. De legendarische Braziliaanse componist en zanger Arthur Verocai zal sinds lange tijd weer in Nederland optreden, Forced Entertainment viert zijn veertigjarige jubileum én maakt zijn festivaldebuut met Signal to Noise, een voorstelling die oproept tot waakzaamheid zonder de absurditeit van het bestaan uit het oog te verliezen. Trajel Harrell komt terug naar het festival met zijn grootschalige choreografie The Romeo, met een caleidoscoop aan kostuums en muziek en dansstijlen.

Bijzondere aandacht is besteed aan de programmering van de weekends, waarin je je van ’s ochtends tot ’s nachts kan onderdompelen in voorstellingen, lezingen, workshops en bijzondere feesten.

Naast gebruikelijke festivallocaties als het Muziekgebouw en ITA, zijn er dit jaar ook events in Mezrab, Pathé Tuschinski, Het Sieraad en Nieuw Dakota.

Associate artist: Christiane Jatahy

Dit jaar werkt het festival samen met associate artist Christiane Jatahy, een belangwekkende theater- en filmmaker die de Braziliaanse maatschappij in al haar complexiteit vaak als onderwerp neemt. Ze streeft met haar werk naar verbinding, dialoog en sociale verandering. Haar artistieke signatuur is een filmische manier van werken op het toneel, waarbij ze camera’s gebruikt om zowel afstand als nabijheid te creëren. Jatahy speelt met de rol van toeschouwer, met feit en fictie en verandert zo ons perspectief.

Naast haar bijdrage aan de festivalopening, toont Jatahy haar nieuwste werk Hamlet, een Holland Festival coproductie, waarin de jonge Hamlet een volwassen vrouw is geworden. Net zo geplaagd door fouten uit het verleden als Hamlet was en die net zo graag de toekomst wil veranderen als hij. En zoals in al haar werk, is de onderliggende vraag: waar zit de mogelijkheid tot maatschappelijke verandering?

 Ook aan haar voorstelling Depois do silêncio ligt een literaire bron ten grondslag: de roman Torto Arado (Kromme ploeg) van Itamar Vieira Junior. Drie actrices geven een stem aan deze roman over de afschaffing van de slavernij in Brazilië. De andere bronnen zijn de documentaire Cabra marcado para morrer van Eduardo Coutinho, naast haar eigen veldonderzoek. Depois do silêncio is documentaire en fictie, een toneelstuk en film als een intiem verslag van een onopgelost verleden dat zich blijft herhalen in de verschrikkingen van Bolsonaro’s Brazilië en daarbuiten.

Jatahy vat de essentie van haar werk samen in het woord ‘Cruzando’, ‘Crossings’ in het Engels: het kruisen van wegen, het kruispunt waar de ontmoeting van mensen, denkbeelden en ideeën ontstaat. Speciaal voor het Holland Festival ontwikkelt ze een gelijknamig project waarin bewoners van Amsterdam en kunstenaars in gesprek gaan over het begrip Thuis. Wat is thuis, waar voel ik me thuis, hoe is thuis verweven met mijn identiteit?

Braziliaans programma

In samenspraak met Christiane Jatahy nodigt het festival Braziliaanse artiesten uit die een blik geven op wat er nu speelt in Brazilië en de rest van de wereld, in de kunsten maar ook daarbuiten.

In Macacos brengt Clayton Nacimento het verhaal van het hedendaagse Brazilië op toneel, vanaf de slavernijgeschiedenis tot vandaag, waar executies van zwarte mensen door de politie ongestraft blijven. In zijn meermaals bekroonde monoloog Macacos leidt hij het publiek door deze geschiedenis van vooroordelen, uitsluiting en geweld.

Een van de belangrijkste en gewaagdste dansgezelschappen van Brazilië, Grupo Cena 11, komt met de energieke voorstelling Eu não sou só eu em mim (Ik ben niet alleen mij in mijzelf) ook voor het eerst naar Nederland. Dans, taal en kunstmatige intelligentie komen bij elkaar in dit werk over identiteit en uniciteit.

Limite van Mário Peixote is een Braziliaanse zwijgende film uit 1931 die generaties filmmakers heeft geïnspireerd. Metá Metá, het trio dat jazz, rock, samba en Afrikaanse invloeden combineert, voert samen met leden van The Ex een live score uit bij deze filmklassieker.

Nachtprogrammering

Drie nachten lang kan er gedanst worden in het festival. Op 7 juni is er in Lofi een nacht vol Braziliaanse muziek, van geluidskunst tot baile funk, de muziek die geboren is in de favela’s. Een week later, op 14 juni, is er na The Faggots and their friends between revolutons, een queer herschrijving van de wereldgeschiedenis, een unapologetic night out met dj’s en speciale performances in het Muziekgebouw.

Frasc at night vindt plaats in het derde weekend. De theaterzaal van Frascati verandert in een dansvloer, waar verrassende pop-up performances het publiek de nacht in leiden.

Durational performances

Naast The Second Woman zijn er nog drie andere durational performances in het festival. In Sisyphe schept kunstenaar Victor Pilon 12 dagen lang een ontzagwekkende berg zand weg in een poging de absurditeit van het leven te vatten. Dries Verhoevens Alles moet weg is een levende installatie over winkeldiefstal als verzet tegen het laat-kapitalistische systeem. En tot slot zijn er speciale avondopeningen bij de her-performance van Marina Abramović The house with the ocean view in het Stedelijk Museum. In alle vier performances vraagt de duur een commitment van het publiek

Carmen

In samenwerking met presentatiepartner Hartwig Art Foundation brengt het Holland Festival in Carré een bijzondere bewerking van Bizets Carmen van Wu Tsang en Moves by Motion. Samen met haar team verandert Tsang deze Carmen in een hybride geheel van opera, theater, video en choreografie, maar ook met horrorelementen. De muziek (zowel die van Bizet als nieuwe elementen van componist Andrew Yee) wordt uitgevoerd door een orkest. Zangers en acteurs ontmoeten elkaar in de piste van Koninklijk Theater Carré, die – aansluitend op de originele setting van Carmen – voor één keer dient als stierenvechtersarena.

Opera en ballet

Traditiegetrouw werkt het Holland Festival ook samen met De Nationale Opera en Het Nationale Ballet. Het nationale Ballet presenteert met Stravinsky Sprookjes twee balletten van Alexei Ratmansky De Nederlandse Opera voert Beethovens bevrijdingsopera Fidelio uit in een regie van de Oekraïense Andriy Zholdak.

Kortingen

Ons doel is het festival toegankelijk te maken voor mensen met verschillende budgetten. Daarom bieden we diverse kortingen aan. Voor scholieren, studenten, CJP-houders en Vrienden van het Holland Festival geldt voor de meeste voorstellingen een vast kortingstarief. Tot 39 jaar zijn er flinke kortingen met de HF Young Favourites. Er is een lastminute-nieuwsbrief (hollandfestival.nl/nieuwsbrief) en rush tickets die via de socials worden aangekondigd.

 Bovendien is een aantal voorstellingen gratis te bezoeken: Opera in het park; Crossings; An unapologetic Night Out, Frasc at Night en de Artist-to-Artist: Christiane Jatahy, Janaina Leite, Carolina Bianchi.

In totaal presenteert Holland Festival ruim 40 werken van 46 makers, waaronder 8 wereldpremières, en 23 Nederlandse premières en 8 coproducties.

Het festival duurt van 6 tot en met 29 juni 2024. Tickets zijn te koop via www.hollandfestival.nl.

Het Holland Festival komt tot stand met steun van productiepartner Ammodo, hoofdbegunstiger Fonds 21 en vele particuliere schenkers, fondsen en bedrijven.

Het hele programma is te vinden op www.hollandfestival.nl, de kaartverkoop start op 12 maart.

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaView Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands