Asko|Schönberg presenteert twee nieuwe composities op de Cello Biënnale. In opdracht van Asko|Schönberg creëert de innovatieve componiste Silvia Borzelli met earthbound nieuw werk waarin de traditionele coördinatie tussen linker- en rechterhand wordt doorbroken. Componist Guus Janssen schrijft in opdracht van de Cello Biënnale een nieuwe compositie voor ensemble en vier cellisten. Naast deze twee nieuwe werken speelt het ensemble de klassieker Biënnale Galop 2016 van Martijn Padding en de Nederlandse première van Chamber Symphony Op. 2 van Thomas Adès. Asko|Schönberg brengt Chamber Symphony Op. 2 ook ten gehore tijdens een speciaal prikkelarm concert op 6 november.
earthbound – Silvia Borzelli
wereldpremière, geschreven in opdracht van Asko|Schönberg
In earthbound van componist Silvia Borzelli wordt een eerbetoon gebracht aan de zwaartekracht en onze verbinding met de aarde. De mythische figuur Antaeus, die zijn kracht ontleende aan contact met de aarde, en de Nederlandse kunstenaar Bas Jan Ader, bekend om zijn onderzoeken naar vallen in zijn Fall-serie, dienen als inspiratiebronnen voor dit werk. Borzelli verkent in earthbound het verlies van balans als een noodzakelijke stap om opnieuw verbinding te maken—of juist los te raken—van de aarde. Deze concepten worden muzikaal uitgedrukt door de solo cello, die bewust de traditionele coördinatie tussen linker- en rechterhand doorbreekt en experimenteert met een periodieke ontkoppeling tussen de strijkstok en de linkerhand—het contact en het wankelen, het verlies van balans. Met earthbound maakt de Italiaanse cellist Francesco Dillion zijn debuut op de Cello Biënnale.
Concertino for 4 celli and ensemble – Guus Janssen
wereldpremière, geschreven in opdracht van Cello Biënnale
In Concertino for 4 celli and ensemble stapelt Guus Janssen vier celloconcerten op elkaar, waarbij de componist uitgaat van eenstemmigheid. Door daar op verschillende manieren van af te wijken, ontstaan er vormen van meerstemmigheid. In de muziek die zo ontstaat, blijft de vraag welke solist ‘vooraan’ staat. Een psychologisch spel van ‘wie vraagt de aandacht’ tot ‘wie krijgt de aandacht’.
De solisten die deze uitdagende compositie ten gehore brengen stonden eerder met veel succes op het podium met de Biënnale Galop 2016 van Martijn Padding. Het stuk van Martijn Padding zal ook tijdens dit concert te horen zijn.
Chamber Symphony Op. 2
Asko|schönberg zorgt voor tegengas met de Chamber Symphony Op. 2 van Thomas Adès. Het stuk bestaat uit vier kleine delen en zit op het raakvlak van jazz en klassieke muziek uit de 20e eeuw. Op 6 november speelt Asko|Schönberg in GRASpunt, de studio van het ensemble, Chamber Symphony Op. 2voor cliënten van GB Autisme. Dit prikkelarm concert wordt vooraf kort ingeleid en na afloop is er ruimte voor vragen.
Cello Biënnale – Asko|Schönberg
8 november, Muziekgebouw
Uitgevoerd door Asko|Schönberg
Gregory Charette: dirigent | Larissa Groeneveld: cello | Sebastiaan van Halsema: cello | Jeroen den Herder: cello | Timora Rosler: cello | Francesco Dillon: cello