Ga naar de inhoud

Het Muziek; de nieuwe naam van Asko|SchönbergRadicaal, eigenzinnig en ongehoord: een nieuw geluid breekt door

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een Cultureel Lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door (laten) plaatsen op onze site. Ook meedoen? Neem een Cultureel Lidmaatschap.

Het grensverleggende ensemble voor nieuwe muziek slaat een nieuwe weg in. Asko|Schönberg heet vanaf seizoen ‘25/’26 Het Muziek — met als krachtige belofte: Het nieuwe geluid. De nieuwe naam weerspiegelt de rol die het ensemble speelt in het muzieklandschap: niet volgend, maar richtinggevend. Het Muziek beweegt vooruit – eigenzinnig, onvoorspelbaar en scherp op wat muziek vandaag is en morgen durft te zijn.

“De naam Het Muziek klinkt misschien eenvoudig,” zegt artistiek directeur Fedor Teunisse, “maar is juist radicaal in z’n helderheid. Het schuurt. Het zet muziek centraal als concept, als kracht, als vrijplaats. En het is tegelijk open, uitnodigend en gelaagd — net als wij.”

Meer dan een naamswijziging

Het Muziek bouwt verder op de rijke geschiedenis van Asko|Schönberg dat een stevige reputatie heeft opgebouwd als hét ensemble voor nieuwe muziek. Met spraakmakende concerten, vernieuwende samenwerkingen en diepgravend onderzoek scherpt het ensemble de visie aan: nóg meer ruimte voor nieuwe stemmen, maatschappelijke thema’s, interdisciplinaire projecten, educatie, technologie en onverwachte formats die de relatie tussen publiek, makers en muziek herdefiniëren. Het Muziek kiest voor innovatie, ontmoeting, verbeelding en maatschappelijke relevantie. Een frontlinie van geluid, beleving en betekenis.

Van Asko|Schönberg naar Het Muziek

De naam Het Muziek is ontstaan uit een creatief proces met designbureau Lava, waarbij de artistieke missie als leidraad diende. De keuze is gewaagd: een taalkundige breuk, bedoeld om te blijven hangen, te ontregelen — en te prikkelen. Net zoals het ensemble zelf.

De naamswijziging is onderdeel van een bredere rebranding. De komende maanden wordt er met Lava gewerkt aan de verdere doorontwikkeling van het merk. In september 2025 volgt de officiële lancering van de nieuwe identiteit, inclusief een visuele stijl en website.

Het Muziek. Het nieuwe geluid.

een van onze leden

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaView Author posts

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands