The Nationale Theaterweek is nieuw en heel erg klein. En, vreemd voor een klein festival, adverteert groot op de site met het logo voor het Thuiswinkelwaarborg. Dat riep vragen op. Want klikken op het logo van het waarborg levert een heel ander resultaat op. Crimineel is het overigens niet, als je het logo van Thuiswinkel-waarborg gebruikt zonder dat je daarbij bent aangesloten, maar het is wel flink liegen. Volgens communicatieman Richard Zuidgeest, organisator van de Nationale Theaterweek moeten we dat echter niet zo zien: ‘Door dat logo op onze site te zetten geven we aan dat we een betrouwbare partij zijn en niet kaartjes groot inkopen die we voor veel geld weer doorverkopen.’ Daarmee verwijst hij ook naar de site weetwaarjekoopt.nl, die wel bereikbaar is via de link naar thuiswinkelwaarborg. En die site waarschuwt inderdaad tegen malafide doorverkopers. Maar dat is Richard Zuidgeest dus niet, laat hij ons weten.
Inmiddels heeft hij echter nagedacht, en contact gezocht met de Thuiswinkelorganisatie, die het waarborg uitgeeft. Heel snel is toen de site aangepast, want het logo voeren zonder aangesloten te zijn, mag inderdaad niet. Dat levert een boete op die kan oplopen tot €450.000,00 en zoveel geld heeft de organisatie achter de Theaterweek niet in huis. Daarom veranderden ze de site, en stond daar even later dat hun betaaldienstverlener aangesloten was bij Thuiswinkel Waarborg.
En dat was weer een leugen, en weer een illegaal gebruik van het logo. Want Icepay, de payment provider van de Nationale Theaterweek is alleen maar businesspartner van Thuiswinkelwaarborg, en niet aangesloten bij de club. Het gebruik van het logo is dus alleen toegestaan aan aangslotenen. Thuiswinkelwaarborg zal opnieuw met Richard Zuidgeest contact opnemen. We houden u op de hoogte.
Is dit nou een malafide club, of gewoon een stelletje amateurs? Die vraag blijft een beetje boven de markt hangen. Het doel is immers goed: De Nationale Theaterweek wil een breed publiek laten weten dat theater leuk en niet saai hoeft te zijn. Het programma met uitsluitend try-outs van cabaretiers belooft dat ook.
Maar waarom kost een theaterkaartje voor het programma ‘FUD:GE’ in Diligentia aan de kassa van de zaal slechts €12,50, terwijl het via de Theaterweek €15,00 kost? Volgens Richard Zuidgeest is dat, omdat het festival de meerkosten elders dekt. En dat klopt dan wel weer, constateerden we. Want als je via de theaterweek naar Jeroen Leenders gaat in De Meervaart, ben je €3,50 goedkoper uit.
Blijft nog een vraagje over wat die onaanklikbare logo’s van Paypal en iDeal op de site doen: ‘Daarmee geven we aan dat je via Paypal kunt betalen.’ En ook die logo’s verwijzen inmiddels door naar een site waar dat staat.
De Nationale Theaterweek die geen week duurt en niet Nationaal is, want slechts in een handvol theaters in de Randstad mee te maken, streeft ernaar volgend jaar in heel Nederland actief te zijn.
We houden u, zoals altijd, op de hoogte.
Update 17:30: inmiddels is de tekst ‘aangesloten bij’ vervangen door ‘businesspartner van’. Maar het logo staat er nog steeds. Tegen de wil van Thuiswinkel Waarborg. Interessant clubje, dat puuree.net, de organisatie achter de Nationale Theaterweek, die verder niet op de site genoemd wordt…
Update 10-8-2011, 10:00. Het Thuiswinkelwaarborgvignet is verdwenen. Blijkt dat de InHolland-student toch iets kan leren. Nu nog die wantrouwenwekkende halfdode links naar Paypal en iDeal eraf en de site zou wellicht kunnen gaan doen waarvoor die is gemaakt: relevante info geven. Sturen wij een rekening voor stagebegeleiding. Naar InHolland.
Overigens, Gerard, vanaf hier is het moeilijk voor te stellen dat het website-je cabaretmagazine.nl een sponsor kan zijn. Zou de eerste amateurwebsite zijn met voldoende inkomsten om geld als sponsor weg te geven. Het lijkt er meer op dat de maker van de website nu als stagiaire bij Puuree.net werkt en terwijl de baas niet kijkt de boel aan het verneuken is. Hangt immers boete van Thuiswinkelwaarborg boven de markt.
Vroeger hield een impresariaat een presentatieavond waarbij de veelbelovende artiesten naar voren werden gehaald om te laten zien aan de aanwezige programmeurs wat hun plannen, programma of hun performance was. Blijkbaar is dat te min voor dit impresariaat en moet er een hele theaterweek komen met hun eigen artiesten?!
Trouwens, volgens mij verwijzen jullie naar de verkeerde organisator, want deze ( http://nl.linkedin.com/in/richardzuidgeest ) werkt(e) gewoon bij PuuRee en is eigenaar van de sponsor Cabaretmagazine.nl, dus het lijkt me logischer dat hij de man is die jullie hebben gesproken?!
Dank. We hebben de verwijzing aangepast.
Comments are closed.