Skip to content

Crystal Pite: 'The most exciting choreographer on the planet'

Advertorial Mysterieuze schaduwen. Poppen, bestuurd door tientallen onzichtbare handen en muziek die juist de stilte benadrukt. Een avond met Crystal Pite is een avontuurlijke reis naar de onbekendere regionen van onze verbeelding. Op 7 februari 2013 brengt het Nederlands Dans Theater twee stukken van deze Canadese choreografe: een herneming van het stuk Frontier uit 2008 en een nieuw werk, getiteld Parade. De première wordt tegelijkertijd  vertoond op 700 bioscoopdoeken wereldwijd.

Crystal Pite is al sinds 2005 te zien bij het Nederlands Dans Theater een werkt er sinds 2008 als huischoreografe. Internationaal is ze vooral bekend met haar eigen gezelschap, Kidd Pivot. Maakt het voor Pite nog uit of ze met haar eigen gezelschap werkt, of voor het NDT?

“Ik kan hier minder tijd in een productie steken, dan wanneer ik met mijn eigen gezelschap werk. Maar ik houd van de energie die de ontmoeting met nieuwe dansers me geeft: je moet snel ontdekken wat ze kunnen, en ik moet leren hoe ik hun talenten kan aanspreken. Bij het Nederlands Dans Theater is enorm veel talent en het bruist er van de creativiteit. Het is wel zo dat ik met mijn eigen dansers sneller kan werken, en meer ruimte heb om nieuwe dingen uit te vinden, maar dat is logisch omdat we al zoveel jaar met elkaar werken en elkaar naadloos aanvoelen. Het NDT heeft wel een speciale positie voor me, want inmiddels werk ik hier ook al sinds 2005. Met sommige dansers heb ik al heel vaak samengewerkt.”

De kans om een hele avond bij het NDT te vullen, greep de 42-jarige choreografe aan om een dubbelprogramma te presenteren: “Ik kan nu een herneming laten zien van mijn stuk ‘Frontier’ uit 2008. Dat doet dienst als een ijkpunt. Daarvoor laat ik een nieuw werk zien, met de titel ‘Parade’, dat als een soort contrapunt tegen het oudere werk staat. Ze zijn heel verschillend, maar ze hebben ook bepaalde gemeenschappelijke motieven.”

Die motieven hebben in het werk van Pite altijd te maken met het onzichtbare. In al haar werk toont Pite zich gefascineerd door begrippen als ‘Donkere Materie’ en ‘Terra Incognita’. Het heeft haar in haar thuisland al de naam van ‘spannendste choreografe van de planeet’ opgeleverd: “Het is prachtig dat wetenschappers deze woorden gebruiken om te beschrijven dat er nog zoveel is dat we niet weten. Daarmee raakt de wetenschap aan de kunst.”

Het thema van ‘donkere materie’ is in ‘Frontier’ uitgewerkt in de vorm van poppenspelers die met de dansers en enkele poppen een spel van schimmen en schaduwen aangaan. In ‘Parade’ doet Pite een stap verder: “In dit stuk gaat het om een parade van clowns en een fanfare. Het is voor mij een goede weergave van de verbeelding, van absurditeit en van rituelen. Het samenspel tussen de ongeorganiseerde clowns en het strakke marcheren van de fanfare verbeeldt de spanning tussen instinct en intellect, tussen het rationele en het irrationele en het onbewuste en het bewuste.”

Anders dan in ‘Frontier’, waar de poppenspeler een centrale rol vervult, introduceert Pite in ‘Parade’ de juist onzichtbare poppenspeler: “Ik heb die poppenspelerfiguur al in vier eerdere werken gebruikt. Ik blijf gefascineerd door de betekenis van de poppenspeler, en zijn manier van werken. Nu wil ik dat de poppenspeler onzichtbaar is, en het publiek uitsluitend op de poppen let.”

Dat de première op 7 februari tegelijkertijd live wordt uitgezonden in 700 bioscopen wereldwijd, maakt niet dat de choreografe nu extra gespannen is. Ze heeft haar werk ook niet speciaal aangepast aan de eisen van de nieuwe media, maar dat hoeft volgens haar ook niet: “Ik werk voor het theater, niet voor de bioscoop.”

 

[one_half]Kies een datum voor 50% korting op je tickets:[/one_half][one_half_last] 7 februari 2013 8 februari 2013 9 februari 2013 [/one_half_last]

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site when appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)