Skip to content

Jeffrey Meulman van Theaterfestival naar Verkadefabriek: ‘We moeten weer een alternatief circuit ontwikkelen’


Toen Jeffrey Meulman (52) in 2005 aantrad als directeur van het Theaterfestival, moest het publieksvriendelijker worden. In plaats van een presentatie van ‘het meest belangwekkende theater’ wilde het bestuur dat hem aanzocht een feest van het mooiste theater maken. Meulman ging aan het werk, met succes, maar het belangrijkste wat hij deed, was het oprichten van een ‘fringe’: een alternatief festival naast dat grote festival. Hij vertelt erover in deze podcast: ‘Veel makers gingen te weinig uit van eigen kracht. Dat vond ik bij mijn aantreden als directeur van het Theaterfestival. In 2008 volgden makers de traditionele weg van werkplaats naar productiehuis, naar fonds. Wat ik wilde aanjagen was een eigen onafhankelijk circuit. Ik had niet voorzien dat het hele systeem van productiehuizen zou worden wegbezuinigd. Toen werd de fringe opeens noodzaak.’

Meulman maakt zich zorgen over de toekomst van het theater. Het systeem kraakt volgens hem: ‘Het aantal vlieguren dat je als maker kunt maken is enorm afgenomen. Het hele “derde circuit”, van kleine zaaltjes, is verdwenen. Dat ga je merken aan de kwaliteit van wat wordt gemaakt, omdat je een minimum aantal vlieguren nodig hebt om te rijpen. De tournees worden steeds korter. Je repeteert zes weken en kunt het stuk dan 10 keer spelen. Dat is vrij dramatisch voor het opbouwen van ervaring. In de muziek is het nog dramatischer. Zalen als Het Kruithuis en het Papenstraattheater bestaan niet meer. We moeten dus weer een fringecircuit ontwikkelen.’

Ook de gebouwen moeten veranderen, aldus de man die vanaf 1 juli aan de slag gaat als directeur van de Bossche Verkadefabriek. Die combinatie van filmtheater, bedrijvencentrum en theater biedt mogelijkheden: ‘Ik heb altijd moeite gehad met de strengheid van theaters. In de zaal is magie, maar de strengheid, die vind ik lastig.’

Maar dan moeten er wel mogelijkheden zijn om te overleven. ‘Inmiddels houdt 70 procent freelancers onze sector overeind. Dat is heel zorgwekkend. Als ik acteursgezinnen hoor, dus waar beide ouders acteren, in welke armoede die zijn vervallen: dat is echt schokkend.’

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)