Skip to content

APPRECIATE & DONATE!

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

Bij Giselle Vienne’s L’Etang voel ik weer wat ik al die tijd gemist heb.

Engeland is gesloten. De minister van cultuur meldt blij dat artiesten weer op tournee kunnen in Europa, zolang ze niet buiten Noorwegen, IJsland en Liechtenstein komen. We’ve always taken an ambitious approach in negotiations on touring artists, including in my meeting with @AbidRaja last month. Delighted that our new trade deal with Norway, Iceland and Liechtenstein will allow musicians, performers… 

Na anderhalf jaar thuis is Fremdkörper van Boogaerdt/VanderSchoot met testenvoortoegang best lastig

Er zijn redenen om niet in België te wonen, maar gisteren verlangde ik intens naar een avondje zuiderburen. Zij hebben het ‘testen voor toegang’ in de cultuursector namelijk net iets beter geregeld dan hier. Toen ik in Antwerpen een ‘testen voor toegang’-voorstelling bezocht stond er voor de ingang van het theater een tent waar ik, met een tijdsafspraak, binnenliep, een… 

Choreographer Ernst Meisner: 'What works for me is an empty studio where I turn on the music at night and walk around for a hundred hours'

Choreographer Ernst Meisner (1982) is artistic coordinator of the Dutch National Ballet's Junior Company and artistic director of the National Ballet Academy. As a former dancer, he knows that you have to get out of the rehearsal studio, onto the stage. That's why he makes sure his dancers and dancers-in-training keep dancing in front of an audience as much as possible, even if the performances are online because of corona. 'I... 

Hoe schrijver Maartje Wortel met zichzelf werd geconfronteerd: ‘Ik liep letterlijk en figuurlijk steeds weer dezelfde rondjes.’

Vijf jaar lang wandelden schrijvers Maartje Wortel en Niña Weijers dagelijks eindeloze rondjes door het Oosterpark. Toen daar plotseling een einde aan kwam, werd Wortel ineens flink met zichzelf geconfronteerd. ‘Voor mijn gevoel had ik nergens meer houvast’. Vrolijk zwaaiend komt Maartje Wortel (38) aanlopen, een volle tas met boodschappen in de hand. ‘Niet handig nee, voor een wandelinterview,’ constateert… 

Boze Geesten Podcast – Van Aktie Tomaat tot Cancel Culture met Gerardjan Rijnders

Gerardjan Rijnders wordt gezien als een van de grote theatervernieuwers van het Nederlandse theaterveld van de periode na 1969. Omdat hij als tiener persoonlijk betrokken raakte bij Aktie Tomaat en de Maagdenhuisbezetting is hij de ideale persoon om eens zijn licht te laten schijnen op de huidige emancipatoire ontwikkelingen binnen het theaterveld.  In het eerste deel van het gesprek praten we… 

You only really experience the magic of an actor when you are there live. 

Ga, ergens in 2022, als het weer kan, alsjeblieft naar een theater waar je ‘Verdriet is het ding met veren’ kunt zien. Je kunt daar kijken en luisteren naar het fenomenale talent van Jesse Mensah – als hij niet voor die tijd het Songfestival gewonnen heeft – en de magie die aan Jacob Derwig kleeft, ervaren. Vergeet, voor de tijd… 

Vaarwel filmhuis, verlangen naar musea: (mijn) inzichten na corona

Hoe ziet het cultuurbezoek na corona eruit? Het onderwerp kwam op deze site de afgelopen maanden regelmatig aan bod. Zelf schreef ik er twee persoonlijke bijdragen over. Nu de culturele instellingen bijna hun deuren weer mogen openen, maakt de glazen bol plaats voor de realiteit. In mijn artikel over ‘de belofte van de lege zaal’ noteerde ik een aarzeling om… 

Maartje Wortel doorleeft het Oosterpark

‘Het boek is een liefdesverklaring aan Niña, ik heb het opgedragen aan haar ongeboren kind.’ Schrijver Maartje Wortel (38) woonde tot voor kort pal aan het Amsterdamse Oosterpark. Haar vriendin en collega-schrijver Niña Weijers woonde aan de andere kant. Vijf jaar lang liepen ze samen rondjes door het park, soms meerdere malen per dag. In De groef vertelt Wortel over… 

‘Schrijven is mijn redding geweest.’ Het roerige levensverhaal van Vamba Sherif

Eigenlijk zijn al zijn vrouwelijke personages gebaseerd op zijn krachtige moeder en grootmoeder, zegt Vamba Sherif (47). In zijn nieuwe, autobiografische boek Ongekende liefde vertelt de van oorsprong Liberiaanse schrijver zijn roerige levensverhaal aan zijn dochter Bendu. Een ode aan zijn geboorteland en de belangrijkste vrouwen in zijn leven. Ik ben geboren in een geleerde en invloedrijke familie. De Sherifs… 

waarschuwing

Kunsten ’92: ‘Geef het publiek per direct toegang tot musea.’

Kunsten ’92 means business.  De koepel aller koepels van de kunstsector, die door bleef polderen toen iedereen allang voor zichzelf was begonnen, is boos. En terecht. Er is deze week genoeg gebeurd om het laatste stukje vertrouwen tussen kunstwereld en overheid af te breken. Totdat er zelfs nota bene ruzie kwam over de vraag of de openstelling van sekswerk en… 

Nerdpodcast #12: Jeroen Bartelse van de Covid Taskforce Creatieve en Culturele sector: Het is nog afwachten hoe snel mensen terug kunnen, en hoeveel mensen terugkomen.

Jeroen Bartelse is niet alleen directeur van TivoliVredenburg in Utrecht, de oud directeur van de Raad voor Cultuur is ook prominent lid van de Taskforce die voor de culturele en creatieve sector de lobby voert voor steun aan de cultuur in tijden van Corona. Marijn Lems en Wijbrand Schaap blikken met hem terug op het eerste coronajaar, samengevat in… 

'I can finally have real fun again.' How "devil child" Angélique (51) survived 25 years of abuse and mistreatment

A devil child she was called, and that is how her parents treated her. Angélique van Deursen (51) was mistreated and abused for 25 years. It marked her for life, but did not completely destroy her. Even though it would have been close. Two fathers As a child, I felt I had two fathers. During the day, my father was an angry man, who... 

Rarely have I experienced a historical book that is so accessible and so imaginative

With journalist Bianca Stigter's book Atlas of an occupied city, you walk through today's reality, as it were, with historical virtual reality glasses on. An extra layer appears over the familiar backdrop of Amsterdam's streets: of World War II occupation. What wartime past is hidden in the streets and behind the facades? Atlas... 

Het draagvlak onder de testsamenleving valt weg.

Vandaag maakten zowel de Koninklijke Horeca Nederland als de Taskforce van de culturele en creatieve sector bekend dat het testen om ergens binnen te komen wat hun betreft omstreden is. De Taskforce wil het testen voor toegang alleen handhaven in extreme gevallen, en niet voor culturele attracties die nu al aantoonbaar veilig zijn. De horeca vind testen zelfs volledig onbespreekbaar,… 

Artist earns as much as zero euros during Fieldlab event

It was Minister Ingrid van Engelshoven of OC&W who, under pressure from the unions, called for the Fair Practice Code in the cultural sector. One of its components is fair and market-based payment of artists. And what is the first thing that happens, now that society opens up somewhat during the Fieldlab Events? The artists are doing this for free, pro... 

BANG

‘Waarom ik herdenk? Omdat ik zo bang ben voor wat er kan gebeuren als we vergeten.’ Dat zei ik een paar weken geleden tegen mijn iPhone, betrekkelijk gelukkig, op mijn luie stoel in de zon in de achtertuin. Ik had een glas witte wijn onder handbereik en ik lag te genieten van de suburbane lente – een witte, tevreden… 

Writers writing. That's what Moped at Sea is about, and that's ok. 

Veel fervente lezers zullen ervan dromen dat hun favoriete schrijver op een dag bij hen aan tafel aanschuift, om te vertellen over haar werk. Misschien evenveel fervente lezers zullen hun droomauteur meenemen op een ommetje, lam willen drinken op een caféterras of meenemen naar een darkroom. Of naar een klassiek concert in het Concertgebouw. Kan allemaal. Sommigen zullen zelfs alleen… 

Buitenspel gezet na een stijve onder de douche. Dries Muus over zijn gewaagde romandebuut

Jarenlang draaide schrijver en recensent Dries Muus (36) om de hete brij heen. Tot hij besefte dat hij een ingrijpende gebeurtenis uit zijn eigen leven kon, of beter gezegd, móést benutten voor zijn debuutroman De afwijking. Stijve Twee voldragen manuscripten belandden in de prullenbak voordat de debuutroman van Parool-recensent Dries Muus het levenslicht zag. Maar driemaal is scheepsrecht, en na… 

Het eerste jaar van de coronacrisis is beschreven, en het levert een prachtboek op.

TivoliVredenburg is een gebouw als een festival. ontelbare podia, bars, een café en een restaurant, honderden mensen aan het werk, duizenden binnen op een avond. Ik kwam er altijd te weinig. Maar als ik er kwam was het feest. Een gebouw gerund door en bezocht door supergemotiveerde mensen met maar één doel: zoveel mogelijk muziek voor zoveel mogelijk mensen. Tot… 

Nerdpodcast #11: Samora Bergtop over witte kritiek met witte critici Marijn Lems en Wijbrand Schaap

‘We denken dat we divers kunnen denken, maar uiteindelijk moet er een uitwisseling bestaan in dat denken. Dan moet je ook andere perspectieven binnen laten komen. Je hoeft het dus niet allemaal zelf te bedenken.’ Samora Bergtop heeft opvattingen over theaterkritiek en hoe die uit zijn witte bubbel zou kunnen komen. Marijn lems en ondergetekende gaan het gesprek aan… 

Ook in mijn hoofd is ‘Reis door de nacht’ toe aan een 35e druk

Onlangs verscheen de 35e(!) druk van Reis door de nacht, de klassieker geschreven door Anne de Vries. Als tienjarig jongetje leefde ik intens mee met de oorlogsavonturen van Jan de Boer en zijn familieleden. Tevens vormt het boek een metafoor voor mijn eigen strijd tegen het duister. Het is een heerlijke lentedag. In de sloot zwemt een eend met haar… 

Holland Festival presenteert schaalbaar programma: It’s about time.  

Een nachtwandeling waarbij het nu eens niet gaat om met elkaar te praten, of de spieren te trainen, maar om heel goed te beseffen waar je bent. Mindfulness als theaterervaring dus, en als al het coronagesternte tegen ons blijft, het enige onderdeel van het Holland Festival dat live door kan gaan wegens voldoende afstand en buiten. Zo erg hoeft het… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)