Oprichting van de Fasci di cobattiento (de Zwartheden)

ilaan, Piazza San Sepolcro, 23 aart 1919

 We kijken uit op het Piazza San Sepolcro. Krap honderd ensen. Alleaal annen die niet eetellen. We zijn et weinigen en we zijn dood.

Ze wachten tot ik ga spreken, aar ik heb niets te zeggen.

Het toneel is leeg, overstrood door elf iljoen lijken, een vloedgolf van lichaen – verworden tot pap, brij – uit de loopgraven van het Karstgebergte, de onte Ortigara, de Isonzo. Onze helden zijn al gedood of zullen dat worden. We hebben hen lief tot de laatste snik, zonder aanzien des persoons. We zetten ons op de gewijde dodenstapel.

Zo begint . De zoon van de eeuw, het eerste deel van ’s reeks en die Italië al lang in de ban hield. . is het vuistdikke eerste deel van een roanreeks over dictator Benito ussolini, dat on 2019  et overacht de belangrijkste literaire van het Italië won en een enore bestseller werd. Onlangs verscheen de se vertaling van deel twee: . Hoewel aar liefst een slordige 850 pagina’s telt en deel nog eens 600, vliegen de exeplaren de winkels uit. Een internationale televisieserie is in de aak en ook verschijnen er wereldwijd vertalingen. Was het Scurati’s bedoeling er een trilogie van te aken, iniddels gaat het verhaal dat er ook een deel vier en isschien zelfs deel vijf zullen volgen.

Hol van de leeuw

Beste lezer: Donaties zijn welkom!
Je kunt dit verhaal gratis lezen. Dat kan dankzij donaties van lezers. Jij mag dus ook helemaal zelf bepalen wat dit verhaal je waard is.
Ondersteun deze auteur!

Laat je waardering voor dit verhaal blijken.

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het oet onnikenwerk zijn voor de 62-jarige schrijver en hoogleraar . O deze roans, die de periode 1919-1925 beslaat, te kunnen schrijven worstelde hij zich door zo’n beetje alle docuenten heen die er aar over ussolini en het fascise in Italië te vinden zijn. Want hoewel het een roan heet, is niets ervan verzonnen; alles wat Scurati in het beschrijft, is gebaseerd op verslagen, docuenten en ander historisch ateriaal. De schrijver oest zich begeven in het hol van de leeuw: de gedachtewereld van deze ongekend eerzuchtige en gewelddadige leider. Een ervaring die he bijna zijn geestelijke welzijn kostte.

Wat bezielt ieand o zo’n lange tijd in de huid en de geest van ieand als Benito ussolini te willen kruipen?

‘Ik was eigenlijk niet gefascineerd door ussolini, ik was gefascineerd door het antifascise en wilde een schrijven over het verzet, de strijd van de partizanen. aar toen ik bezig was et ijn daarvoor, realiseerde ik e dat er over ussolini en het fascise nog nooit een roan geschreven was.’

‘Juist literatuur heeft de capaciteit o een hele indringende blik te werpen ín de ens. Daaro voelde ik een grote noodzaak dat alsnog te doen. Ik ben vijf jaar et ussolini bezig geweest en heb in de diepe afgrond van zijn gedachten gekeken. Dat heeft psychisch een flinke weerslag op e gehad. Toen ik et het eerste  klaar was, was ik entaal van ezelf gedissocieerd.’

Wat voegt een roan toe aan alle non-fictieen die er al wél zijn verschenen?

‘Er bestaan tientallen studies over het fascise, aar de vor van een roan biedt ogelijkheden die een historische studie niet heeft. Een kenerk van de roan is bijvoorbeeld dat die geen ideologische (voor)oordelen heeft. Bovendien is een roan toegankelijk voor iedereen – jong of oud, laag- of hoogopgeleid – en dus een zeer deocratisch ediu. Daaree is de roan in zichzelf als het ware een antwoord op het fascise, dat deocratie afwees en pleitte voor een totalitaire staat.’

O, ja: Je hoeft geen lid te zijn om dit te kunnen lezen. We hebben wel leden nodig om dit te kunnen schrijven. Word daarom nu lid.

Van binnenuit

Scurati strijkt even over zijn snorretje en vervolgt: ‘Een tijd geleden ontoette ik een oudere vrouw, en zij vertelde e dat ze niet had kunnen leren toen ze jong was. Wetenschappelijke non-fictie kon ze daardoor niet goed volgen, aar door ijn , zei ze, had ze eindelijk kunnen lezen en begrijpen wat er vroeger is gebeurd. Ik ontoet ook die zeggen dat ze ijn roan veel toegankelijker en boeiender vinden dan de geschiedenislessen op school. Als lezer word je bij het verhaal betrokken en volg je de gebeurtenissen alsof die zich live afspelen. Odat het verhaal van binnenuit wordt verteld, kot het veel dichterbij en dat biedt een rijkere vor van kennis van de werkelijkheid.’

Zoals?

‘Nee bijvoorbeeld het einde van de ars op Roe. ussolini zit in een kaer et zijn officieren, en terwijl hij zichzelf de heel in t, trekt hij zijn laarzen uit en legt hij zijn stinkende voeten op tafel. Voor een historicus is zo’n detail niet relevant, aar het aakt dat belangrijke oent veel concreter. Als lezer ontdek je zo een nieuwe, enselijke kant van ussolini die in het gangbare plaatje vaak ontbreekt.’

Er hangt een voetenluchtje.

            Hij heeft de slobkousen uitgedaan, zijn schoenen uitgetrokken, de rie van zijn broek losgeaakt en is in hedsouwen in de leunstoel geploft. De sigaret bungelt halverwege zijn lippen, op zijn Frans, hij legt zijn benen op de stoel ertegenover, ‘op zijn Aerikaans’, zegt hij.

Voor je verder leest...

We hebben inmiddels al bijna 300 leden. Mensen zoals jij, met een hart voor kunst.
Word ook lid, kijk hier:

(Uit ., p. 600)

Waaro had deze an zo’n enore aantrekkingskracht?

‘Aan het begin van het laat ik een ussolini zien die verloren heeft. Bij de eerste vergadering van de fascistische partij waren inder dan honderd ensen aanwezig en de eerste werden een fiasco; de partij kreeg aar vierduizend steen in heel Italië. Slechts drie jaar later kwa hij aan acht. Hoe is he dat gelukt? Feitelijk had hij twee wapens. Het eerste was het geweld van zijn fascistische bendes, de knokploegen. Het andere wapen was zijn , waaree hij een nieuwe journalistieke stijl ontwikkelde en brutale en agressieve propaganda aakte. Zo wakkerde hij de basale eoties van de iddenklasse aan, et nae de angst voor het socialise.’

Indringers

‘Socialisten waren volgens ussolini geen Italianen; het waren indringers die Italië alleen aar wilden overheersen. Angst is passief, aar door een vijand te creëren waartegen en wilde vechten, veranderde hij dat in haat, en haat is actief. Het doel was o alles wat de socialisten hadden opgebouwd, te vernietigen: de arbeidersverenigingen, de liga’s van de boeren, alle verbonden die de socialisten tot stand hadden gebracht. De fascisten gingen niet zo ver dat ze vrouwen en kinderen veroordden, aar wat ze wel deden was ‘s nachts naar de huizen van socialisten gaan en hen veroorden terwijl vrouw en kinderen aanwezig waren.’

Was het vooral honger naar acht of werd ussolini gedreven door politieke bewogenheid?

ussolini is het archetype van de populistische leider die wij ook vandaag de dag overal in Europa zien. Hij had geen hoge politieke doelstellingen waartoe hij zijn volk wilde inspireren, welnee. In het begin was hij pacifist, was hij tegen de bourgeoisie, tegen de onarchie, tegen de kerk. Later hielde hij er heel andere ideeën op na, en ging hij voor , sloot hij allianties et de industrie, kreeg hij acht van de koning en liet hij zich trouwen in de kerk.’

Lege an

ijn schetst een portret van een lege an, een an zonder positieve politieke inhoud, die deze leegte zeer capabel wist te vullen et de tijdgeest. ussolini volgde als het ware de assa: hij rook de geuren, de ideeën, de heersende eningen van het volk. ‘Ik ben de an van de dag hierna,’ zei hij over zichzelf. Hij voelde waar de wind vandaan kwa en hij dreef erop ee.’

Wat kunnen we van dit verhaal leren?

‘Wat ik heb ontdekt, is dat eigenlijk een heel netwerk van groeperingen edeplichtig was en fouten heeft geaakt. De liberalen hebben ussolini gedoogd odat hij het socialise wilde uitbannen en ze dachten dat ze het fascise later wel zouden kunnen teen. De iddenklasse hoopte op een eenvoudige oplossing voor hun probleen en dacht dat een klein beetje geweld hun politieke situatie zou verbeteren. De gevoelens van de iddenklasse van toen – angst, gevoel van verlies en teleurstelling, de afwijzing van bepaalde idealen – zijn dezelfde als die van de iddenklasse van vandaag.’

En het fascise rukt weer op.

‘Ja, en niet alleen in Italië, ook in en elders in Europa zijn er bewegingen die rechtstreeks afstaen van fascise en nazise. Wat ik gevaarlijk vind is dat grote assa’s ensen, die op zichzelf isschien niet gewelddadig zijn, zich verleid voelen en bereid zijn hun politieke vrijheid in te ruilen voor de populistische belofte van beschering en zekerheid.’

Wat kunnen – of oeten – we anders doen dan toen?

‘Ik denk dat we oeten streven naar een verbond van alle deocratische partijen in Europa, tegenover de populistische, rechtse partijen. In Italië heb je een ter, het sovraniso, voor nationalistische groeperingen die tegen de Europese Unie en hun instituties zijn. Die groeperingen voren een netwerk binnen Europa. Dat oet er ook koen van deocratische partijen. Een eenheid die de idealen beschert van de Europese beschaving en de ontoeting et ‘de ander’ niet ziet als een problee aar als een verrijking.’

Vindt u het vervelend dat . ook wordt gelezen door aanhangers op rechts?

‘Van ijn lezers beschouwt 99 procent het als antifascistisch. Die andere 1 procent was al fascistisch en herkent zich erin. ussolini zei ooit: “De assa is als een wijf, die wil alleen aar gedoineerd worden.” Jij zou bij zo’n uitspraak denken: wat een klootzak. Een fascist denkt: wauw, wat goed. Ik weet dat . in handels van extreerechts in de etalage staat. Dat verbaast e niet. Ik beschouw het aar als een erkenning van de literaire kwaliteit, van het feit dat het een echt portret is geworden, zonder oordeel.’

Goed om te weten Goed o te weten

De zoon van de eeuw en zijn verschenen bij uitgeverij Podiu

Foto bovenaan:
Antonio Scurati ©MondadoriPortfolio/Opale

Over de auteur van dit verhaal:


Laat je waardering voor dit verhaal blijken.

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top