Skip to content

APPRECIATE & DONATE!

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

Culture Council advisory committee chairman steps down: 'Nobody checks state museums anymore'

Wim Hupperetz, director of Amsterdam's Allard Pierson, has resigned his position as chairman of the museums and heritage advisory committee to the Council for Culture. In protest, he says, against the irresponsible way in which the minister is now implementing the Culture Council's advice. 'If this continues, we will soon be giving millions of euros to a few... 

Colonisation is not a relationship. But we still need to establish that relationship, this Holland Festival showed.

Post-colonial criticism and reflection ran like a thread through this year's Holland Festival programme. Not only William Kentrigde and Faustin Linyekula, the associate artists with whom the festival's programmers collaborated, their work addresses the devastating effects of centuries of Western European trade and commerce. In reframing political and social history and reclaiming... 

Waarom Conny Janssen Danst dit jaar gaat winnen. Genomineerden dansprijs Zwanen 2019 bekend.

De nominaties voor de Zwanen 2019 zijn bekend. Hier is mijn jaarlijkse voorspelling wie er een gaan winnen. Spoiler alert. Dit jaar wordt het een voorzichtige voorspelling. Ook al zat ik de afgelopen jaren er niet ver naast (soms helemaal raak) met het raden van de winnaars, nu moet je bij de dansers kiezen uit superlatieven: ‘laat zij op een… 

Homage to Robert Mapplethorpe: slideshow with moderate music #HF19

A black man sits on the edge of the stage of Amsterdam's Stadsschouwburg, pardon ITA. He observes us with intense gaze as we walk into the auditorium. - As the incarnate subtitle of the performance Triptych (Eyes of One on Another) dedicated to Robert Mapplethorpe. Behind a gauze screen are the instruments of Asko|Schönberg, which, together with Roomful of Teeth, signs for... 

The most important animation festival takes place in Annecy - and the Netherlands participates

I described here earlier that Dutch animation film is on the rise. And as I look around the animation festival in Annecy, France, this week, it seems nice to see how our animation filmmakers and producers are presenting themselves here. Especially since Annecy is considered the most important event worldwide in this sector. 'The Cannes of animation' I hear... 

Four reasons to go to Pelléas et Mélisande #HF19

Het Holland Festival is met zijn ruime aanbod soms zijn eigen concurrent. Zo miste ik Turan Dokht en de première van Pelléas et Mélisande omdat ik bij aus LICHT zat. Om een voorstelling van Debussy’s enige opera te bezoeken moest ik het concert van Abd Al Malik laten schieten. – Culturele keuzestress, enerzijds frustrerend maar anderzijds een weelde. Was het… 

Crash Park, la vie d'une île - Philippe Quesne. Photo: Martin Argyroglo.

Until the laughter dies down. Crashpark stages the downfall of the world as a beautiful landscape full of partygoers

Crash Park – La vie d’une île (2018) van de Franse regisseur Philippe Quesne voert 19de eeuwse waarden op in hun 21ste eeuwse uitwerking. De elitaire ontdekkingsreiziger is een modale toerist geworden, die zich in goed georganiseerde groepen naar iedere uithoek van de wereld beweegt, op zoek naar ultieme ervaringen, mits deze een retourticket westerse wereld niet in de weg… 

En Stockhausen zag dat het goed was – aus LICHT in Holland Festival #HF19

‘Toen kon hij zich in drieën splitsen en was hij zanger, danser en trompettist’, zegt een meisje op het scherm voorafgaand aan Michaels Jugend. Zij is een van de kindertjes die aan het begin van elke dag vertellen waar aus LICHT over gaat. Een goede vondst van Pierre Audi en zijn artistieke team, want het universum dat Karlheinz Stockhausen ons… 

Eight by Michel van der Aa: hallucinatory mixed reality at Holland Festival. - But don't forget to take off your pumps

Ietwat misselijk en met wankele benen verlaat ik de corridor waarin ik zojuist Eight van Michel van der Aa heb beleefd. ‘Heb je het circuit gevolgd op die hoge hakken?’, vraagt een medewerker van het Holland Festival ongelovig. Inderdaad had ik mijn pumps beter bij de ingang achtergelaten. Het mixed realityproject Eight beleeft dinsdag 4 juni zijn wereldpremière in Muziekgebouw… 

Antony and Cleopatra, Tiago Rodrigues. Photo: Magda Bizarro.

'I have no problem at all if spectators want to see Anthony and Cleopatra. But for me, it's about something else.' Tiago Rodrigues writes theatre for dancers.

Anthony and Cleopatra is exactly the kind of repertory piece that people look forward to during the Holland Festival, or any other prestigious stage. Director and writer Tiago Rodrigues manages not so much to deflate that grandiose expectation as to reduce it to the intimacy of a duet and a play with extremely basic theatrical gestures. His two actors are dancers, an experienced choreographer duo 

‘Mijn kat heeft me van de dood gered.’ Zeven levensvragen aan schrijfster Jeanette Winterson

Toen bleek dat ze verliefd was op een meisje ontvluchtte ze haar ongelukkige jeugd bij haar strenggelovige adoptieouders. Het boek dat ze daarover schreef, Oranges Are Not the Only Fruit, maakte haar in één klap wereldberoemd. Maar als volwassene kreeg ze alsnog de rekening gepresenteerd. Het was haar kat die haar redde haar van een zelfverkozen dood. Zeven levensvragen aan… 

What a broken-down bus has to do with liberation and feminism. Dancer Djino Alolo on Piki Piki at the Holland Festival

Djino Alolo Sabin (1990) sits there, relaxed, in the morning at the hotel in Brussels. The night before, he has danced his solo Piki Piki for the first time, which will also be shown at Theater Frascati during the Holland Festival. The performance touches on many intense themes, but is anything but melodramatic. Rather, it expresses a relentless optimism.... 

She became famous for things she didn't want. Doris Day may have been bigger than we think

My generation probably immediately gets the famous Doe Maar song in its head at the obituary of Doris Day. There is no ball on TV, only a film with Doris Day. And you really didn't want that, your mother's goody-goody heroine. The wholesome star with whom you think of a glass of milk rather than wild... 

Podcast! Vier strijkers live in vier helikopters, voor Stockhausens ‘Aus Licht’: ‘We moeten qua planning nog iets aan die postduiven doen.’

In 2016 sloegen het Holland Festival, De Nationale Opera, het Koninklijk Conservatorium en de Stockhausenstiftung de handen ineen ineen om het magnum opus van de Duitse avant-gardist op de planken te brengen in de Amsterdamse Gashouder. Licht steekt in ambitie en omvang Wagners Ring des Nibelungen ruim naar de kroon. Tegenover de vier avondvullende opera’s van zijn oudere collega plaatst Stockhausen ‘Sieben… 

Reading in times of Netflix: why books are a must for our minds, according to bestselling author Joël Dicker (33)

'During performances or book signings, people often come up to me and tell me: "I wasn't a reader, but your book made me experience the pleasure of reading and now I really enjoy reading." I don't say that because I think my books are now so good, but because it shows that once someone experiences... 

She is a woman and a composer - so what?

Recently, Kees Vlaardingerbroek, programmer of the NTRZaterdagMatinee published a plea against what he calls 'identity politics' in music. 'Bach was not a woman and not Western. So what?" reads the headline. In the subtitle, we read: 'If a composer is not a woman or Western, then it no longer fits into the classical canon.' Quite boldly put, because in any concert brochure you will find... 

Composer Sander Germanus: 'Don't use drugs, listen to my music!'

'Don't use drugs, listen to my music!' This is what Sander Germanus (Amsterdam, 1972) writes confidently on his website. Words you don't immediately expect from a composer of modern-classical music. After all, in this context, many think of incomprehensible 'plink-plonk' rather than mind-blowing sounds. A refreshing sound from someone who designed his own method of composition, so-called 'horizontal harmony'. Ehm... What should we... 

'I now understand how complex "guilt" actually is': Takis Würger wrote novel about Jewish betrayer (and put his email address in it).

'That I have perpetrators in my family gives me the responsibility to keep remembering. Many of my contemporaries say we should never forget and that it should never happen again, but do nothing else. Being a writer gives me the opportunity to do something. To write about it, make readers feel... 

Eerste hulp bij vlammenzee. Rudolf Escher biedt troost met Musique pour l’esprit en deuil

Maandag 15 april 2019, deze datum staat voorgoed in ons geheugen gekerfd. Ik hield het niet droog bij de beelden van de allesverzengende brand in de Notre-Dame de Paris. Net als miljoenen anderen zat ik urenlang met ingehouden adem aan mijn schermpje gekleefd: dit mag niet waar zijn! Toen de structuur, de roosvensters en zelfs het orgel gered bleken sprongen… 

7 reasons to (re)read Elsschot's novels

With his new book The Discovery of Elsschot, Elsschot biographer Vic van de Reijt wants to get the whole of the Netherlands reading Elsschot's books. Seven reasons why these classics are timeless fun. 1. You can finish every book by Elsschot in one day 'In 1970 I bought his Collected Works for nine guilders, I remember it well. At the time... 

Tannhäuser bij DNO: geen regisseurstheater maar subtiele kijk op hypocrisie rond hoofse en aardse liefde

Onlangs werd een petitie gestart voor herstel van de persaccreditatie van Olivier Keegel door De Nationale Opera. Hij krijgt geen perskaarten meer omdat hij zich op het blog Operagazet en in Het Parool veelvuldig negatief uitliet over de programmakeuzes van Pierre Audi. Bovendien hekelde hij diens voorliefde voor ‘regisseurstheater’, waarin volgens hem de inhoud ten prooi valt aan een vergezochte… 

‘We kunnen de concurrentie met Disney aan.’ Waarom de lange Nederlandse animatiefilm gaat doorbreken met Heinz en Bunuel

‘Heinz’ en ‘Buñuel in the Labyrinth of the Turtles’, beide uit op 18 april, signaleren een belangrijke ontwikkeling op gebied van de lange Nederlandse animatiefilm. Een doorbraak hangt in de lucht. Over eigenwijsheid en coproducties, Anne Frank en Miss Moxy. En wat er nog meer in aantocht is.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)