Meteen naar de inhoud

New Lights in Filmclub Hyena – hoe jonge makers de documentaire leven inblazen

Bepaal zelf de waarde!

We bieden je dit verhaal gratis aan. Om dat te kunnen doen hebben we jouw steun nodig.
Lees het verhaal, bepaal zelf onderaan wat dit verhaal je waard is. En doneer. Zo blijft deze site bestaan.


Goed nieuws voor iedereen die Als je later groot bent, de dubbel bekroonde afstudeerfilm van Max Baggerman, tot nu toe heeft gemist. Deze even poëtische als maatschappijkritische documentaire blik op de werkende mens is op 1 augustus weer te zien als onderdeel van New Lights. Deze avond is de tweede aflevering van een nieuw tweemaandelijks evenement dat ons kennis laat maken met jong documentair talent en documentaire experimenten. Deze keer met focus op de Filmacademie.

Het is een initiatief van Nadica Denic, die ook als programma-adviseur meewerkt aan IDFA. New Lights wordt georganiseerd in samenwerking met wat zich Amsterdams gezelligste bioscoop noemt: FC Hyena. De filmmakers zijn aanwezig, zodat er niet alleen gekeken kan worden, maar er ook ruimte is voor discussie.

Zonder woorden

Dat het door Cultuurpers al eerder aangestipte Als je later groot bent perfect past in New Lights is na de eerste beelden direct duidelijk. Een baby lacht je toe. Dan trekt de camera zich iets terug waardoor de spijlen van de box zichtbaar worden. Onmiddellijk gevolgd door een bijna filosofische beeldsprong naar een strak gefotografeerd panorama van mensen in de tredmolen van het werk. Dat alles zonder dat er woorden bij nodig zijn.

Max Baggerman studeerde hiermee dit jaar af aan de Filmacademie en zag zijn werkstuk bekroond met de VPRO Documentaire Prijs en de Prijs van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten. ‘De kijker krijgt ruimte om na te denken hoe we in het leven staan.’ En: ‘Minimalistische documentaire met maximale impact’. Aldus te lezen de juryrapporten.

Masterstudenten

New Lights zoekt niet alleen naar jong talent, maar laat daarmee ook zien hoe divers de documentaire kan zijn. Hoe de beelden uit de werkelijkheid met allerlei verschillende esthetische benaderingen en verteltechnieken een stem kunnen krijgen. Soms ook met dwarsverbanden naar andere kunsten.

When the Dragon Came (foto: New Lights)

De twee andere bijdragen aan de avond zijn van studenten die de masteropleiding aan de Filmacademie deden. When the Dragon Came van Stefan Pavlovic is een intiem portret van een echtpaar op het Roemeense platteland dat daar tot elkaar veroordeeld is. Zie de manier waarop ze onafhankelijk van elkaar hun gang gaan in een beeldschoon en toch onverschillig landschap dat werkt als een poëtische maar ook beklemmende metafoor. When the Dragon Came trok al veel aandacht van festivals.

Kiosk als ideeëngenerator

Familiaroscope (foto: New Lights)

Het derde onderdeel Familiaroscope is niet alleen een film maar ook een live-presentatie door maker Giorgia Piffaretti. Een jeugdherinnering aan een kiosk op de Italiaans-Zwitserse grens werd een soort ideeëngenerator. Ze onderzoekt daarmee hoe alledaagse beelden het vertrekpunt kunnen zijn voor artistieke verkenningen en nieuwe interpretaties. Hoe film betekenis kan creëren door herkenning op te roepen en tegelijk afstand te nemen. Samen met haar live-presentatie geeft dit een inkijkje in het creatieve proces van filmmaken. Het klinkt wat abstract, maar daarom kan het juist de moeite waard zijn om dat samen met Piffaretti eens uit te pluizen. De presentatie, waar ik een glimp van heb gezien, oogt in ieder geval tastbaar genoeg.

Ook de andere makers zijn present en laten van zich horen op deze speciale documentaire-avond.

Goed om te weten Goed om te weten
New Lights: Nederlandse Filmacademie vindt plaats op donderdag 1 augustus om 21 uur in FC Hyena, Aambeeldstraat 24, Amsterdam. In verband met de mix van nationaliteiten van de studenten is Engels de voertaal van de avond.

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur