Skip to content

DANS

Usually without lyrics, often with music, always with movement

Dutch National Ballet - Empire Noir - photo Angela Sterling A0146

Cool Britannia: fine coalition of British choreography talent

Got that. Do I get increasingly impressed during the National Ballet's evening Cool Britannia, turns out it's not that good at all. Because connoisseurs react lukewarmly afterwards. Am I that dumb, or are they that smart? There is actually very little British about Cool Britannia. Except that the choreographers are from there. An obvious... 

Manger van Boris Charmatz: toeschouwers blijven toeschouwers

Manger, de nieuwe voorstelling van Boris Charmatz en Musée de la Danse, geeft toeschouwers alle ruimte. Waar je je opstelt om te kijken of juist om te luisteren, naar wie of wat je kijkt en voor hoe lang, maak je zelf uit. De Zuiveringshal op het Westergasfabriekterrein, majesteitelijk leeg en galmend, zorgt voor een wonderlijke sfeer in deze voor Charmatz’… 

Extremalism BNM ICKamsterdam © Alwin Poiana

Usury and Zen - Greco and Scholten bet high with premiere Extremalism @Holland Festival

Emio Greco and Pieter Scholten rehearse their new performance Extremalism in Marseille. The two dance companies under their direction, ICKamsterdam and Ballet National de Marseille, have merged for this occasion: 30 dancers on stage, six authors and designers in the auditorium, and the crew of technicians is also made up of Amsterdamers and Marseillais. They are working together on the biggest production that Greco and... 

Q61-Cemetery-Bart-Grietens-4kl-1030x685

Cemeteries actually want more theatre. Get used to it.

Last week, the planned dance performance Q61 Cemetery at a cemetery in Alkmaar caused a stir. After threats, it was cancelled. Still, we have to get used to theatre in the cemetery. Because it is changing. A reaction from a bereaved person and the cemetery manager. It was big news. And it started with summary proceedings. Relative Leen Spaans objected to a dance performance at... 

The five shows you must see in May

Nederlandse Reisopera, Gluck: Orphée et Eurydice (opera), 1 mei t/m 6 juni Verpletterend debuut van regisseur Floris Visser bij de Nederlandse Reisopera. Hij toont geen eeuwenoude opera over een nog veel oudere mythe, maar legt de kern van Glucks opera bloot. Het resulteert in een hartverscheurende voorstelling over rouw en het onvermogen te accepteren dat je geliefde er niet meer is.… 

Radikale kwetsbaarheid en luisteren met de ogen open – Vanrunxt enscèneert Morton Feldman

Festival Rumor 80, onregelmatig regelmatig in Utrecht op steeds drie verschillende locaties, toont aanstaande vrijdag in Theater Kikker het nieuwe werk van choreograaf Marc Vanrunxt: Real, So Real. Uitgangspunt is Three Voices, een compositie van Morton Feldman uit 1982. Een prachtige Vlaamse samenwerking van Kunst/Werk en ChampdAction. Danseres Marie De Corte en zangeres Els Mondelaers schitteren in Real, So Real. De… 

manger

Where have they gone: the protest choreographers?

In juni komt Boris Charmatz naar het Holland Festival met manger. Hij introduceerde in 2011 in het voormalig pauselijk paleis het thema aanraking van kinderen door volwassenen. Een uitspraak over een heikel actueel punt. Waarom spreken choreografen zich niet vaker uit over schrijnende actuele kwesties? Ga langs nieuwe werken van de afgelopen maanden en het valt op dat er nauwelijks choreografen tussen zitten die… 

The Great War Machine and Swamp Club: contemporary activist theatre

In early March, The Great War Machine, the new play by director Joachim Robbrecht, premiered at Theater Frascati. A week earlier, at the Rotterdam Schouwburg Swamp Club to be seen, by French director Philippe Quesne. Both performances address the current political climate. Whereas Swamp Club is explicitly silent about the world it calls into question, The Great War Machine is instead a rhetorical spectacle, constructed from quotes from TEDtalks. Both performances make mechanisms felt, rather than pointing out culprits. Voluntarily withdrawing or being shut out, the neoliberal order does not seem to allow much more choice. There is no question of resistance.

Scènefoto uit 'Clubbing' van Keren Levi en Tom Parkinson

‘Clubbing’ een ongewone wereld van vrijheid en fantasie

Kijken met je oren Is dit een voorstelling om naar te kijken of om naar te luisteren? Deze vraag kan in je opkomen bij ‘Clubbing’ van choreografe Keren Levi en musicus Tom Parkinson. Zijn de dansbewegingen de hoofdzaak of de geluiden die de club van zes vrouwen voortbrengt? Een danseres/performer opent een koffer en richt een ‘geluidenkeuken’ in. [Tweet “Een… 

Dans, opera en de Large Hadron Collider: match made in heaven. Letterlijk.

Er gebeuren wonderen onder de grond bij Genève. Of liever gezegd: die wonderen gebeuren elke seconde om ons heen, maar onder de grond bij Genève worden ze geregistreerd. In 2013 hebben ze God ontdekt, of althans, een lichtspoortje dat het bestaan verried van het Higgs-boson, het elementairste deeltje der elementaire deeltjes, dat alles om ons heen van massa voorziet. Op 18… 

Crazy Blues dance award

Fitting conclusion of dance audience awards at DeLaMar

In a chock-full DeLaMar theatre, deputy director Robert Guijt presented the 2014 Dance Audience Award and Dance Photo of the Year on 23 February 2015. This fitted well with the festive premiere of Crazy Blues by winner International Dance Theatre. Many acquaintances from the dance world performed at the DeLaMar. 'Hans van Manen is sitting beautifully on Princess Beatrix's chair,' joked Guijt. The same... 

Minister Bussemaker bij Introdans. Foto: EvaBroekema

Prijzenregen voor Introdans in bijzijn minister Bussemaker

De minister was erbij. Natuurlijk omdat Introdans een belangrijk gezelschap is, maar het was mooi meegenomen dat er bij deze avond met drie wereldpremières ook twee prijzen konden worden uitgereikt. En dat dat dan een ministerieel tintje kreeg. Trots op. Roel Voorintholt, artistiek leider van Introdans was door het publiek verkozen als winnaar van de Oeuvreprijs voor zijn werk met… 

Samir Calixto, Paradise Lost (photo by Joris Jan Bos)

Opening CaDance: Milton's 'Paradise Lost' according to Samir Calixto

More than 10,000 lines of verse comprise Englishman John Milton's poem Paradise Lost (1667). It cannot be easy to capture that in an hour-long dance performance and yet that is what choreographer Samir Calixto set out to do. Earlier, the young Brazilian cut his teeth on Schubert's Winterreise and Vivaldi's Four Seasons. On Friday, he opened with Paradise Lost the... 

Super-sympathieke voorstelling van Phillipe Quesne: Next Day

De kinderen stellen zich één voor één voor. Ze bouwen sets, maken muziek en spelen scènes. Er is een catastrophe op handen. Ze speculeren losjes: word het een nucleaire of biologische aanval, een vliegtuig of een raket, een tsunami of een bombardement? In Next Day, afgelopen weekend bij Theater Frascati te zien, oefenen zij op een aanval van ‘aliens’. Dat… 

And the 2014 Dance Photo nominees are...

The Official Nominations for the first Dance Photo of the Year election have been announced. From 43 entries, Hans van Manen (choreographer) and Thomas Cott (Alvin Ailey American Dance Theater) compiled a top six. We couldn't think of a better jury for a preselection. Now we are curious to hear your vote. The Dance Photo of the Year election puts dance photographers and their work in the spotlight. Because. 

Vote now! Nominations Dance Audience Award 2014 announced

The Official Nominations for the 2014 Dance Audience Award have been announced. Check out the 10 favourite dance performances and 10 favourite dancers of 2014. You can also vote for them. Varied entries For the Dance Audience Award, nearly 800 dance performance visitors sent in nominations of no fewer than 105 dancers and 65 dance performances. From Igone de Jongh of the Dutch National Ballet to the young Carlos Puts in... 

Anne Teresa De Keersmaeker en Brian Eno tijdens de repetities voor Golden Hours, 12 december 2014, foto © Anne Van Aerschot

Rosas weg uit Brussel? Het politieke spel is begonnen.

Choreografe Anne Teresa De Keersmaeker stuurt een alarmerend persbericht de wereld in. Naar aanleiding van de beslissing van het Brusselse theater De Munt/La Monnaie om geen dans meer te programmeren, vraagt zij zich af of Rosas nog wel welkom is in Brussel. “Het bericht dat de directie van De Munt alle dans schrapt, vervult mij met ongeloof. Historisch gezien maakt… 

Questions, stillness and resistance: choreographer Nicole Beutler's new Echo and earlier work on tour in the Netherlands

5:Echo, de meest recente productie van choreografe Nicole Beutler, is een curieuze voorstelling. Alle aandacht gaat uit naar twee fameuze pioniers van de Nederlandse dans in de jaren 60 en 70: Ellen Edinoff en Bianca van Dillen. Toch laat Echo vooral zien hoe onmogelijk (en misschien ook wel onwenselijk) het is om vergane glorie te willen doen herleven. Danseres Kelly… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)