Skip to content

For members only

Deze inhoud is alleen beschikbaar voor de leden van Cultuurpers. Word lid.

How the miracle doctor fell into oblivion - and why writer Rinus Spruit hopes for rehabilitation

Hij bracht hypnose en psychotherapie als behandelmethodes naar Nederland en had een bloeiende praktijk met de bekende schrijver Frederik van Eeden. Maar noem de naam Albert Willem van Renterghem, en er zal bij (vrijwel) niemand een belletje gaan rinkelen. Met zijn boek De wonderdokter hoopt samensteller Rinus Spruit op eerherstel. Albert Willem van Renterghem (1845-1939) gold ooit als “de wonderdokter… 

'Don't be too quick to think you know someone.' Six life insights from writer Rosita Steenbeek

Ze overleefde een hersenbloeding en een ernstig auto-ongeluk. Doodsangst heeft schrijfster Rosita Steenbeek (62) daardoor niet meer, wel juist een enorme levenslust. Het heeft haar verrijkt. ‘Door de dood in de ogen te zien, begreep ik dat liefde het belangrijkste is in het leven.’ 1. Zonder relatie kun je ook gelukkig zijn ‘Ik ben al een aantal jaren alleen en… 

With sound. Honours for Marga Klompé; Action Tomato finally buried during commemoration.

Er moest maar eens een einde komen aan de mythe. Nan van Houte, voormalig directeur van het kleine theater Frascati in Amsterdam, heeft Aktie Tomaat begraven. Tijdens Requiem voor Tomaat, op 4 november 2019, maakte ze glashelder dat deze legendarische gebeurtenis door onze theaterhistorici een te grote broek aan is gemeten. Toen in 1969 een paar tomaten naar het al… 

‘Wikileaks is nog nooit op één fout betrapt’ – Iris ter Schiphorst schrijft Assange: Fragmente einer Unzeit

‘Er is op dit moment een informatieoorlog gaande, die aantoont hoe belangrijk data zijn. De zaak-Assange is daarvan het meest schrijnende voorbeeld.’ De Nederlands-Duitse componist Iris Ter Schiphorst schreef een stuk over Julian Assange, de inmiddels omstreden verklaarde oprichter van Wikileaks. Ze heeft daar een missie mee: ‘Hoewel Wikileaks nog nooit op één fout betrapt is, wordt Assange beticht van… 

Hogescholen zijn veel te lang buiten schot gebleven in alle discussies over onderwijs.

“Als jij het vertelt lijkt het allemaal zo logisch”, zei een goede vriend vorige week, “als een bestuur dit zou horen…” Onderwijs, elke dag staat het in de krant en debatteren we ons maatschappijbreed suf over het belang van goed onderwijs, over de lerarentekorten en de grootte van klassen. Terwijl het kabinet muisstil zit in de hoop er onderuit te komen… 

No Time To Die? The New Cinema Conference is all about marketing - and hardly about Netflix.

What will shake up the cinema world the most in the coming years? The new James Bond film? Or a personal film tip tailored to your previous cinema visits that just pops up on your smartphone? Or perhaps a technical innovation that creates a whole new cinematic experience? Just a few things that loom around the topic of this week's New Cinema conference. A day and a half... 

‘Hoog tijd dat er een einde komt aan gescheiden religies!’ – Joost Kleppe componeert Spirit of Mustafa voor Groot Omroepkoor en Radio Filharmonisch Orkest

‘Alles wat ik maak komt voort uit gevoel, uit geraaktheid’, zei Joost Kleppe (1963) eens over zijn muziek. Die sensibiliteit wordt vaak getriggerd door poëzie en zijn oeuvre telt dan ook veel vocale werken. Zijn lyrische, ritmisch gevarieerde stukken staan geregeld op de lessenaars van zowel professionele- als amateurkoren. Met zijn aansprekende stijl treedt Kleppe in het voetspoor van illustere… 

Wereldberoemd ‘broddelwerk’ – waarom Monets waterlelies en blauweregens nog steeds zo bijzonder zijn

Vroeger vond men het drie keer niks, tegenwoordig zijn de schilderijen van waterlelies en blauweregens de beroemdste doeken van de Franse schilder Claude Monet. We bezochten zijn tuinen in Giverny en keken even door de ogen van de meester. Mokken en sokken Denk je aan de schilder Claude Monet, dan gaan de eerste gedachten waarschijnlijk uit naar diens kleurrijke doeken… 

Advies onderzoekers: Amersfoort, zie kunstenaars meer als visitekaartjes!

Amersfoort investeert weer in cultuur. Dat is heel goed nieuws na een periode waarin bezuinigingen de boventoon voerden. Nu wordt het dus extra interessant wat de stad met het extra geld gaat doen. Er ligt al het nodige aan onderzoek. Vorige week kwam er uit onverwachte hoek nog een onderzoek bij. De belangrijkste uitkomst: Amersfoort mag wel wat trotser zijn… 

'I decided to make an unabashedly grand romantic gesture and blow people away' - Mathilde Wantenaar writes new piece for Rotterdam Philharmonic Orchestra

Creatief zijn op bestelling? Dat kan niet, zou je denken. Toch is het de werkelijkheid voor componisten en kunstenaars die in opdracht werken. Mathilde Wantenaar (1993) kreeg dan ook acute keuzestress toen het Rotterdams Philharmonisch Orkest haar vroeg om een nieuw stuk. Ze werkte net aan een opdracht van De Nationale Opera. ‘Ik voelde me als een konijn in de… 

Walking Through The Walls: unique VR experience at the edge of the abyss, where dragons live.

Virtual Reality neemt een nieuwe vlucht. Op vrijdag 11 oktober om 15:00 uur kun je de wereldpremière meemaken van het ijzingwekkende Walking through the Walls, een totaal onderdompelend werk gemaakt voor de Oculus Go en MEZE AUDIO koptelefoon, samen de meest complete draagbare VR set die er bestaat. Het gebeuren vindt plaats bij Mediamatic in Amsterdam, in samenwerking met Stichting… 

'I am interested in situations or people that are overlooked in everyday life.' - Meriç Artaç two seasons guest composer of Day in the Fire.

‘Ik teken mijn personages altijd uit voordat ik begin met componeren. Ze zijn geïnspireerd op mensen die ik op straat zie, persoonlijkheden die ik bewonder, details die iemand bijzonder maken… Meestal richt ik me op één specifiek aspect van een personage, een dominante stemming die ik vervolgens in mijn compositie belicht.’ Meriç Artaç, geboren in 1990 in Istanbul, werd al… 

Tijdgeest en toeval laten zich niet vatten in een algoritme. Waarom een robot de muziekprogrammeur niet moet vervangen.

Afgelopen woensdag, 2 oktober, zag ik tijdens het jaarlijks congres van de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals in Tivoli/Vredenburg een interessante presentatie van Jonas Kiesekoms, onderzoek-coördinator bij PXL-Music in Hasselt, België en musicus. De vraagstelling is inmiddels klassiek: kan een robot de muziekprogrammeur vervangen? Met zijn onderzoeksgroep werkt Kiesekoms aan diverse applicaties die met datawetenschap de kaartverkoop voor concerten beter… 

‘Teveel willekeur in de erfgoedwet.’ Commissie Pechtold wil dat we ons culturele erfgoed serieus nemen.

We gaan te nonchalant met ons culturele erfgoed om. Dat blijkt uit het op maandag 30 september gepresenteerde rapport ‘Terughoudend en Betrokken’, dat de commissie Pechtold op verzoek van minister Van Engelshoven heeft opgestel. In 110 pagina’s (met plaatjes) valt te lezen dat de huidige inrichting van de Erfgoedwet leidt tot willekeur en onzekerheid. Dat betekent dat onverkwikkelijke toestanden als… 

'Quite a few ex-believers have thrown out the baby with the bathwater: the music, the rituals, the language.' Composer Daan Manneke turns 80.

Daan Manneke wordt binnenkort tachtig. Op 5 oktober staat deze grootleverancier van vocale muziek en ‘kapelmeester van de ruimte’ centraal tijdens een programma van het Groot Omroepkoor in de Utrechtse Jacobikerk. Voor dit programma componeerde hij het gloednieuwe Geistliche Dämmerung, in opdracht van het AVROTROSVrijdagconcert. Ook op zijn tachtigste is Manneke één en al levenslust en energie. ‘Ik blijf verder… 

“‘Wel aardig’ is niet goed genoeg, dat valt gelijk af.” Filmcriticus Jan Pieter Ekker over mogelijk het laatste Forum van de Regisseurs op het Nederlands Filmfestival

Het Nederlands Film Festival staat op het punt van losbarsten. Een ruime week met een breed overzicht van alles wat beweegt op de Nederlandse schermen, van publieksfilm tot korte studentenfilm. Het afgelopen jaar was rumoerig: regisseurs, editors en cameramensen toonden zich somber over de kwaliteit en het lef van de vaderlandse film. Bezoekersaantallen lijken ook niet over te houden, hoewel… 

Uiteindelijk gaan we allemaal. Waarom Boukje Schweigman’s ‘Val’ onweerstaanbaar is. 

De wereld van Boukje Schweigman is spannend, maar nooit dodelijk. Of ze nu een belevingsvoorstelling maakt op een mooie locatie tijdens een zomerfestival, of meer kunstzinnig te werk gaat in de stukken die ze voor de theaters maakt: je ziet alleen maar aardige mensen. Ook in Val, haar nieuwste. Daarin zien we een heleboel aardige mensen vallen. Diep vallen, soms.… 

Why does the fair practice code really only apply to the arts?

Our administrators and elected representatives will not openly admit it, but they do not really care about a healthy cultural sector, let alone the position of individual creators and artists. Indeed, making a Fair Practice Code compulsory without increasing the budget for culture is a slap in the face for everyone working in the arts sector. 'Then be... 

‘Het gaat over een ernstig onderwerp, maar ik heb ook erg gelachen.’ Hierom schreef Anne-Gine Goemans een vrolijk boek over kernwapens

Een vrolijke roman over kernwapens, dat moest Holy Trientje worden. Schrijfster Anne-Gine Goemans baseerde het boek op het ware verhaal van de Amerikaanse non Megan Rice, die – op hoge leeftijd – met niet meer dan een betonschaar het zwaarst beveiligde atoombomcomplex van de Verenigde Staten binnen wist te komen. ‘Ik vond het zo mooi, dapper en naïef.’ Hiroshima ‘mislukt’ Elke… 

The flip side of Fair Practice: Kunstenbond in impossible split after 'relaunch' Utrecht Centre for the Arts.

'Poignant to see how a lack of decisiveness, clarity and leadership - at both the Utrecht municipality and the management of the KLA - could lead to a split and even rupture among employees.' Karin Boelhouwer of the Kunstenbond is stuck with it, and she has a point. The Utrecht Centre for the Arts (UCK) recently went officially bankrupt. A major... 

'Art tax cuts and a cultural fund will be created as an incentive for homeowners to invest in works of art.' (How we think the throne speech should have read)

Members of the States General, This year about 72 years ago we had the first Holland Festival. After years of enslavement and tyranny, hope for a better future literally came from above, in the form of Maria Callas. Eyewitnesses who saw the lights in the Stadsschouwburg turn red that day would never forget that image. 72 years later, it seems... 

Clara Schumann in 1878

Clara Schumann: still in Robert's shadow even after 200 years

Exactly 200 years ago, on 13 September 1819, Clara Schumann was born in Leipzig as Clara Wieck. She is among one of the greatest pianists of the nineteenth century. Against her father's wishes, she married Robert Schumann, whose work she fervently promoted. She also wrote well-received compositions of her own and was more famous than Robert. Yet after her... 

 ‘Weet je, waarom we dat vroeger De Gouden Eeuw noemden?’ Waarom nieuwe verhalen oude woorden nodig hebben.

De poppen zullen dansen, de rapen zijn gaar en de poep heeft de ventilator geraakt. Het Amsterdam Museum vervangt ‘Gouden Eeuw’ door het neutrale ’17e eeuw’. Een typisch voorbeeld van oikofobe omvolking en politiek correcte taalzuivering, of een nuttige aanpassing aan een veranderende tijdgeest? Tijd gaat het leren, maar explosief is het wel. Bij mij roept het vragen op. Dat… 

Wat hebben we toch met grenzen? In theaterstuk De Grens leren we waar het leven altijd beter is.

Er is nogal wat te doen over grenzen, de laatste tijd. Daar hebben auteurs Floor Leene en Greg Nottrot een voorstelling over gemaakt, samen met Wil van der Meer, Tijs Huys en Pascal van Hulst. Het ensemble van het Nieuw Utrechts Toneel (NUT) speelt, in een regie van Daniël van Klaveren, het stuk op de oudste grens die we kennen,… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)