Skip to content

For members only

Deze inhoud is alleen beschikbaar voor de leden van Cultuurpers. Word lid.

Superior played-in recordings are no guarantee of delivering a reference CD

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest kent op dit moment een luxe zonder weerga: het brengt op twee labels tegelijk cd’s uit. Hoe dat kan? Het orkest tekende onder eigen naam bij BIS Records, het label waarmee de excentrieke eigenaar Von Bahr de ene na de andere bijzondere opname uitbrengt, terwijl chefdirigent Yannick Néze-Séguin ouderwets als maestro onder contract staat bij EMI.… 

Yannick spurs his orchestra to a memorable and historic performance of Prokofiev's fifth symphony

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest wordt door dirigenten verschillend gewaardeerd. Of je kunt er mee uit de voeten en dan is het feest, of het wordt nooit iets en dan blijft het bij een enkele dirigeerbeurt. Bovendien wordt de enorme reactiesnelheid van de musici gevreesd.

Recensenten over het veertigste Internationale Filmfestival van Rotterdam: veel chinese eenzaamheid en die Rus moet de bioscopen in

OK. Een pilot. Toen Jeroen Stout zijn woensdagse filmvorkje in Radio Kunststof op Radio 1 in december 2010 kwijtraakte deden we hem een aanbod dat hij makkelijk kon weigeren: om zoiets dan ook maar eens bij ons te doen. Maar dat we dan zouden zoeken naar een manier die past bij De Dodo. Want audio mag online dan wel het… 

IFFR 2011 - Slotted screening of high-profile Egyptian drama 678

Met een op de valreep toegevoegde vertoning van het Egyptische drama 678 dat in december in Caïro veel stof deed opwaaien kon Rotterdam toch nog een klein beetje inhaken op de Egyptische actualiteit. 678 rekent af met het fabeltje dat Egyptische vrouwen zich door het dragen van een hoofddoek kunnen beschermen tegen handtastelijke mannen. In het losjes op feiten gebaseerde… 

NRC, Vandenende Foundation en Erasmus Universiteit tonen schokkend gebrek aan kennis van de kunstwereld

Inmiddels is de website aangepast, maar omdat dit bericht de aanleiding was tot die aanpassing, laten we het staan.

Altijd goed om een nieuw initiatief te steunen. Daarom waren we ook blij met het opbouwende plan from

IFFR 2011 – Tiger Eyes is prachtige ode aan de persoonlijke cinema

Wie gisteren niet aanwezig was bij de eerste bioscoopvertoning van Tiger Eyes doet er goed aan dinsdagavond alsnog af te stemmen op Nederland 2. Dan is de televisiepremière van deze door Frank Scheffer gemaakte jubileumfilm waarmee het Rotterdams Filmfestival zijn veertigste editie viert. In Tiger Eyes mogen zeven regisseurs die samen het soort cinema vertegenwoordigen waar Rotterdam zich sterk voor… 

De muziek van Liszt is te belangrijk om links te laten liggen

Fransz Litszt, geboren in 1811, verkende in zijn werk alle hoeken en gaten van de piano en probeerde iedere denkbare techniek in zijn werk te integreren.  Omdat deze tijdgenoot van  Carl Czerny, Niccolo Paganini en Richard Wagner dit jaar 200 jaar geleden geboren werd, is er dus een Liszt-jaar.  Het Rotterdams Philharmonisch Orkest beet daarvan op vrijdag 28 januari het… 

Ifigeneia moest dood, zo blijkt uit de reconstructie door de jubilerende Theatergroep Aluin

‘Dat lijkt wel een boeketreeks!’ sprak mijn vrouw met enig afgrijzen bij het zien van de cover van ‘De Wraak van Iphigeneia’. En ja, het moet gezegd: op boekformaat is de affiche van de laatste theatervoorstelling van Theatergroep Aluin iets te veel van het goede. Van de A0-affiche had je dat nooit gedacht. Sterker nog: die affiches van Aluin, die… 

Griekse debutant en Poolse veteraan openen International Film Festival Rotterdam (editie XL)

Er zitten geweldige skateboardscènes in het Griekse Wasted Youth waarmee het Rotterdams Filmfestival vanavond zijn 40ste editie opende. Lyrisch, maar wel met die stevige dosis rauwe nervositeit die past bij deze poging het levensgevoel van een stad of misschien wel een heel land in crisis te pakken. Wasted Youth, geselecteerd voor de Tiger Competitie voor beginnende cineasten, is het ogenschijnlijk… 

Diego del Morao does himself a great disservice at Flamenco Biennale with unprofessional stage presentation

Between 21 and 30 January 2011, Amsterdam, Utrecht and Rotterdam will host the Flamenco Biennial, a music and dance fest around that mythical Spanish primal music that leaves no one untouched. A style of music, moreover, that developed in parallel with the history of the Iberian peninsula, where the culture of the Indian Roma gypsies came together with that of the... 

"RutteLeaks": Prime minister and state secretary don't know their own figures: income requirements for arts institutions already met in 2007 and most subsidy already going to successful institutions

We dachten al dat er iets niet klopte, toen Mark Rutte in zijn door velen bejubelde krachtdadige optreden in Buitenhof sprak van ‘al die lege zalen met 10 mensen op de eerste rij’. Ok, hij was zelf al jaren niet meer geweest, maar volgens zijn Staatssecretaris Halbe Zijlstra was de leegte in ieder geval in Den Haag schrijnend, wist Rutte… 

Tamer who! Haifa what! Some mega concerts are totally ignored by the media, like that of Tamer Hosny and Haifa Wehbe

Of course, we sometimes miss one. And of course Caro Emerald is cool and Graffity 6 is new. But there is more culture in the Netherlands than many users of mainstream media realise. Deep into the 1980s, sports halls were already full for Rai musicians, and that was years before Cheb Khaled penetrated the charts with Aïsha. The Cape Verdean community in Rotterdam... 

Moma shows video artwork previously barred from Smithsonian by American Christians

In november verwijderde de door het Smithonian-mecenaat gefinancierde National Portait Gallery het werk nog, na protesten van Amerikaanse katholieken en Republikeinen. Zij vonden de video, getiteld ‘A fire in my belly’ van de in 1992 overleden New Yorkse kunstenaar David Wojnarowicz aanstootgevend. Gisteren maakte het Metroplitan Museum of Modern Art (Moma) in New York bekend het werk dat ze het… 

Anything to get amateurs into the stands: money for 'Dance Gardens', local residents and the Concert Hall

About 8 million Dutch people do something with art. They have music lessons, macramé plant pendants, paint plates or put together Christmas cards. But they also play theatre, sing in a choir, are part of a hip-hop crew or death metal band. That these practitioners of amateur art are not automatically also regular visitors to professional art is a mystery to many people. The Fund ... 

National Travel Opera possibly first victim of culture cuts

The rapid austerity operation of at least 200 million on the cultural sector has yet to be fleshed out, but one thing is already clear. If it were up to state secretary Halbe Zijlstra, the National Reisopera, operating from Enschede, would stand a good chance of being killed in that operation. His request for advice to the Culture Council, sent the week before Christmas, states the following:... 

Concertgebouw vindt kapitaalkrachtige partner voor educatie en ontwikkeling in Deutsche Bank

Het Concertgebouw Amsterdam heeft een eerste ‘partner’ gevonden in het grote kapitaalkrachtige bedrijfsleven. Hiermee voldoet Nederlands wereldberoemde kroonjuweel aan de wens van het Kabinet-Rutte om meer geld ‘uit de markt’ te halen. De kapitaalkrachtige partij die is gevonden komt overigens niet uit Nederland, maar uit Duitsland: “Met ingang van 1 januari 2011 gaan Deutsche Bank en Het Concertgebouw NV een… 

Kunstbegroting behandeld in tweede kamer: nauwelijks discussie over 200 miljoen korting op podiumkunst

We waren op 13 december 2010 bij een even onopvallende als historische Haagse debatdag: het ging over de begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van het (eerste?) kabinet-Rutte en dat was de begroting waarin op verzoek van gedoogpartij PVV het te bezuinigen bedrag op het kunstbudget op 200 miljoen werd gesteld, waarbij erfgoed en musea dienden te… 

The arts subsidy system is like a house that changes hands a little too often: new cultural policy Rutte cabinet is capital destruction

The art subsidy system is like a house that changes hands a little too often. In 2008, after long deliberations, the previous owner fitted a new kitchen, replaced the bathroom, installed a new central heating boiler + underfloor heating and freshly painted the exterior. However, he had to move out prematurely, and now the new owner plans to replace the old kitchen... 

Podia kunnen zonder artistieke gevolgen over op LED-licht en geld besparen

Ze hebben het onderzocht. En het blijkt dus waar. Ook op het podium kun je duurzame lampen gebruiken.  En dat bespaart energie. Of we daardoor meteen ook van die idiote wraakbezuiniging van het kabinet afkomen, is nog de vraag. want 200.000.000 euro is best veel spaarlampen. Maar het begin is er. Uit het persbericht van de Vereniging van Podiumtechnologie: Met… 

IDFA 2010 - State of the Stars double winner

Leonard Retel Helmrich's Stand of the Stars is a two-time winner of the Amsterdam documentary festival IDFA. At the awards ceremony at the Tuschinski theatre, it was announced that this dynamic and poetic portrait of a poor Indonesian family not only won the VPRO IDFA Award for best feature-length documentary, but was also chosen (by another jury) as the best of the... 

IDFA 2010 – De documentaire Utopia in Four Movements als live ervaring

Het nieuwste op het gebied van de vertoning van documentaires heeft niets te maken met websites of andere nieuwe media. Integendeel, de presentatie van de ‘live documentaire’ Utopia in Four Movements, waar IDFA de Europese première van had, grijpt in feite terug op de oervorm van de cinema, toen films werden vertoond met live muziek en een zogenaamde explicateur. Die… 

IDFA 2010 - George Sluizer wants to give Palestinians dignity with Homeland

After the opening film Stand of the Stars, the second major premiere of a Dutch documentary at IDFA was that of Homeland. The screening at the Tuschinski Theatre, by the way, was not just about the Palestinian cause, as it was also, of course, a celebration in honour of 78-year-old director George Sluizer (Spoorloos), perhaps our most internationally oriented filmmaker.... 

Hou oud nieuws plots actueel wordt. “The Spy who loved Abstract Expressionism: vrije kunst als wapen tegen totalitaire vijand” stamt uit 1995.

Vandaag plaatsten wij dit bericht, en we beseften  snel dat het nieuws al eerder was uitgebracht. Alleen drong pas een paar minuten later tot ons door dat het oorspronkelijke bericht, waar dit een vrije vertaling van is, al op 22 oktober 1995 op de site van The Independent verscheen. Door een aanpassing van de database en een opmerkzame sitebezoeker, die… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)