Skip to content

SERVICE

Dingen die we doen voor leden en partners.

5 nominees Golden Struis 2015 / Cultural Marketing Awards

Marketing in culture comes of age, these 5 clubs are this season's top performers

It is a niche sector in marketing, but cultural marketing is fast becoming mature. In recent years, cultural organisations have had to be creative and inventive with increasingly limited budgets. This often manifested itself in sensational marketing of performances, exhibitions and festivals. Not without results: these five marketing cases have bravely drawn attention last cultural season.... 

No new merger orchestras, no merger Reisopera and Opera Zuid

Bussemaker invests 18 million in the arts and a symphony orchestra for pop and jazz added. It seems too good to be true. And so it is. Because in return for that one extra orchestra, two other orchestras will be cut. At least, that's how the minister's letter can easily be read. That's how I read it too, at least. Currently... 

Bussemaker's policy sounds good: ministry steals bike, returns bell.

The repair of cultural subsidies by more than 18 million, announced by culture minister Bussemaker on 8 June 2015, mainly concerns a perpetuation of earlier patchwork. That patchwork was necessary in recent years to smooth the crudest consequences of the cuts by her predecessor Halbe Zijlstra. That predecessor is now in the chamber as a coalition partner, to ensure... 

Robert Wilson betovert met Krapp’s Last Tape

Voor het eerst in jaren staat Robert Wilson weer zelf op het podium en hij bewijst wat een subliem performer hij is. In Samuel Becketts stuk Krapp’s Last Tape speelt hij een oude man die terugkijkt op zijn jongere zelf. Zijn oudere ik is bijna zonder taal, maar met kreetjes, grimassen en gebaren. Wilson weet het stuk tot zijn bittere… 

24 uur Urbo Kune @HollandFestival vannacht waken en slapen met Morton Feldman’s For Philip Guston

‘Urbo Kune’ is esperanto voor ‘gemeenschappelijke stad’. Klangforum Wien presenteert vandaag in het Muziekgebouw 24 uur hedendaagse muziek en ideeën met als uitgangspunt de toekomst van Europa en ideeën over de ideale hoofdstad van de Verenigde Staten van Europa. https://vimeo.com/129976101 Om 12:12 hedenmiddag startte de manifestatie met een onbegrijpelijk statement vanaf het dak. Burgemeester Van der Laan, Arnon Grunberg, Francine Houben wisselen… 

Zeros, ones and the public; what is digital art?

The new format of the Holland festival puts the spectator first. Plenty of visible events, free performances and being in the middle of the city. It's director Ruth McKenzie's trademark. It is therefore not surprising that she does not shy away from the digital universe. After all, what better way to share than digital art? But what then is digital art... 

Manger van Boris Charmatz: toeschouwers blijven toeschouwers

Manger, de nieuwe voorstelling van Boris Charmatz en Musée de la Danse, geeft toeschouwers alle ruimte. Waar je je opstelt om te kijken of juist om te luisteren, naar wie of wat je kijkt en voor hoe lang, maak je zelf uit. De Zuiveringshal op het Westergasfabriekterrein, majesteitelijk leeg en galmend, zorgt voor een wonderlijke sfeer in deze voor Charmatz’… 

Hatsune Miku: zijn we er dan allemaal ingetrapt?

Het is een van de meest voorbesproken voorstellingen van dit Holland Festival. Kranten, tijdschriften en webmagazines doken massaal op The End met de Japanse superster Hatsune Miku. Dat ze niet echt is. Over ons aller fascinatie voor het virtuele en technologie. Over haar tweeënhalf miljoen Facebookvrienden. Over de fans die meer dan 100.000 liedjes voor haar hebben geschreven. Over de kostuumontwerpen… 

The Book of Sand: ongekende rekensnelheid onzichtbaar achter zingende vrouw in lagen

Geïnspireerd door verhalen van Borges, wiens weduwe bij de lancering van het online interactieve muziekstuk tijdens het Holland Festival aanwezig was, heeft The Book of Sand toch nog het meeste weg van een uitgebreide, hele chique videoclip. Is dat erg? “Neither the book nor sand possess a beginning or an end.” Het verhaal van Borges, waarnaar de titel verwijst, gaat… 

Todo lo que está a mi lado on Dam Square in Amsterdam (photo Wijbrand Schaap)

I shared the bed with an actress, and for a moment the world was quieter

A confession. There is no other way. So: yes. I was lying between immaculate white sheets in a comfortable bed with actress Lina Issa and it was beautiful. She whispered soft words in my ear, put a hand on my hand and it was very quiet around us. Thanks to that whispering, the noise of the big city fell away. Trams... 

Extremalism BNM ICKamsterdam © Alwin Poiana

Usury and Zen - Greco and Scholten bet high with premiere Extremalism @Holland Festival

Emio Greco and Pieter Scholten rehearse their new performance Extremalism in Marseille. The two dance companies under their direction, ICKamsterdam and Ballet National de Marseille, have merged for this occasion: 30 dancers on stage, six authors and designers in the auditorium, and the crew of technicians is also made up of Amsterdamers and Marseillais. They are working together on the biggest production that Greco and... 

Lulu en de kleren van Kentridge

Lulu, de opera die Alban Berg bij zijn dood in 1935 onvoltooid achterliet, geldt als een onbetwist meesterwerk, dat veelvuldig wordt uitgevoerd. De opera staat voor de derde keer in dit millennium in het Muziektheater, echter voor het eerst mét de door Friedrich Cerha voltooide derde akte. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge tekent voor de regie. Hij en de uitvoerenden werden na de… 

Opwindend luisteravontuur in Den Haag

Het eerste weekend van juni  is er iets spannends te beleven in Den Haag. Voor avontuurlijk ingestelde mensen. Door avontuurlijk ingestelde mannen. Op een podium. Door musicerende mannen wel te verstaan. Mr. Cello Eén van die mannen zag ik ooit (ergens jaren negentig in Groningen) wild tekeer gaan op zijn instrument. Met een vrijwel kale strijkstok, ’n snaar missend, maar… 

Self-assembling in van der Aa's multiverse: The Book of Sand

A young blonde woman climbs a staircase in a round, windowless room and emerges into a desert. She runs laps around a red cloth, singing "everything's repeated many times". Or: the same young woman lies in the same windowless round room, but now in a different dress and with a curious machine. "everything's repeated many times". Or: the same... 

Scènefoto La Fura del Baus, M.U.R.S. Foto Josep Aznar

La Fura dels Baus duwt je in M.U.R.S. een spookhuis van spel en ernst binnen

Het is een feest om M.U.R.S. binnen te stappen. Dit is de smart city, de stad van onze nabije toekomst. Communicatie-electronica en fun regeren. Het heeft veel weg van een een kermis of een enorme disco. Opzwepende stemmen verwelkomen je. Je dwarrelt met de massa mee naar binnen. Iedereen doet mee. Je telefoon heeft contact. Cheerleaders staan op een podium,… 

New annual figures show: THE Symphony Orchestra is virtually bankrupt

THE Symphony Orchestra is as good as bankrupt. The 2014 figures show that. So it is total nonsense that responsible minister Jet Bussemaker reported in her answers to questions by MP Jacques Monasch less than a month ago that the orchestra was well within the own income norm of 21.5%. Not only did she already use incorrect figures in her answers, now... 

Turkish toppers play the roof off Carré: fresh wind through Holland Festival #hf2015

Stars, we don't really do that in the Netherlands. Our ground level does not allow diva behaviour. In our lowlands, you get a plus if you have stayed so nicely ordinary despite your success. Even if you stand in the Arena with your songs, like the Toppers, this weekend. How different it is in Istanbul. There, you are allowed to be shamelessly famous. Like. 

The seven performances you must see this Holland Festival

As Big as the Sky I am looking forward to Arnoud Noordegraaf's new multimedia project, As Big as the Sky, with sets by Ai Wei Wei. Noordegraaf is a master at blurring the boundaries between film and reality. His music is elegant and appealing and serves the story. As Big as the Sky, op... 

Holland Festival – Terug naar de toekomst met Metropolis

Tijdens het Holland Festival laat het theatergezelschap La Fura dels Baus ons met de interactieve voorstelling M.U.R.S. de stad van de toekomst ervaren. Bij wijze van ouverture heeft HF de film Metropolis geprogrammeerd, het magistrale dystopische visioen uit 1927 van Fritz Lang, dat terecht bekend werd als de moeder aller toekomstfilms. Iconische beelden, bijbelse invloeden, marxistische dialectiek en eigenlijk nog steeds verrassend modern. New York,… 

Ritual dance around digital Calf: M.U.R.S. by Fura dels Baus at Holland Festival

Visiting M.U.R.S. without the app on your smartphone is a challenge. The performance by the infamous Barcelona-based theatre collective is a commentary on how people are unwittingly becoming part of a SMART society run by international corporations via all sorts of gadgets. Are you in or out? Is there actually anything to choose? According to Jürgen Müller, one of the founders of... 

How do you remove the negative sound around 'amateur art'?

A tricky question, but Festival Havenwerk director Erik-Jan Post has an idea and likes to bad some sacred cows. About arts education. About the concept of 'amateur'. About how big you should want to be as a festival. 'We are much less a festival in the classic sense. Havenwerk is more of a meeting place, with the participants at the centre. This year, therefore, the entrance fees are... 

'A drunken panda who wants to have a tussle' - The Loom of Mind on HF15

In The Loom of Mind, Icelandic folk singer Mugison, his bosom friend Pétur Ben, and Flemish baroque ensemble B.O.X. join forces. What does that sound like: melancholic Icelandic blues with 17th-century instruments? Like a stand-up storytelling concert performance? Or like a drunken panda who wants to have a game? How did you find each other? Pieter Theuns, lutenist and founder of B.O.X.: "I found Mugison... 

Advertising column Three Sisters

Chekhov's helpless, poetic creatures - three actresses on Three Sisters

Three Sisters by Chekhov directed by Theu Boermans is back with the Nationale Toneel. Two and a half years after its original performance, the play will play nine times exclusively at the Royal Theatre in The Hague. There is news about all three "sisters". Anniek Pheifer (Masja), Ariane Schluter (Olga) and Sallie Harmsen (Irina) talk about their careers and about Chekhov.... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)