Skip to content

war

Discomfort delivers little, so look for vulnerability on @tfboulevard. There is plenty of that.

Over bubbels gesproken. Midden in Den Bosch, op het paradeplein, staan drie megaspeelblokken waar je in kunt. Het zijn minitheaters, geesteskinderen van vormgever Theun Mosk. In één ervan kom je een hele grote plastic luchtbel tegen waarin jonge, grotendeels naakte, mensen bewegen. Het publiek staat zich aan weerszijden van de bubbel ongemakkelijk te voelen. Mede omdat de naakte jonge mensen… 

Waarom Wierd Duk vaak precies doet wat hij zelf bestrijdt.

Ophef. Een algemeen erkend en naar eigen zeggen altijd aangevallen opiniemaker met een lichte voorkeur voor sterke mannen in Rusland en Amerika heeft ontdekt dat kunst links is en elitair. Wierd Duk, Ruslandkenner sinds hij een paar jaar voor diverse media in Moskou rondliep, schrijft in de Telegraaf namelijk dat kunst vaak linkse kitsch is[ref]N[ref][/ref]Wierd Duk heeft inmiddels laten weten… 

Annelies van Parys: ‘Geen mooier symbool voor de liefde dan een bloem’

In 2014 componeerde Annelies van Parys (1975) haar eerste opera, Private View, voor Asko|Schönberg en Neue Vocalsolisten Stuttgart. Deze werd kort daarna onderscheiden met de FEDORA – Rolf Liebermann Prize for Opera. De Stuttgarter zangers vroegen haar subiet een nieuw stuk voor hen te componeren. Songs of Love and War/An Archive of Love gaat 20 mei in première tijdens Operadagen… 

Ligetifestival – ode aan avontuurlijk en eigenzinnig componist

De Hongaarse componist György Ligeti (1923-2006) leed onder meerdere dictaturen; de nazi’s doodden tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vader en broer en na de Oorlog dwongen de communisten hem zoetsappige ‘volksmuziek’ te schrijven. Na de Hongaarse opstand van 1956 vluchtte hij naar Wenen en vervolgens naar Keulen. In het Westen onpopte hij zich tot een eigenzinnig componist, die zich al… 

'I just wanted to show that comfort is a beautiful thing.' Esther Gerritsen, in her new novel Faith and Conscience, explores

With her new novel, Esther Gerritsen takes a surprising path. De trooster is more serious in tone than we have come to expect from her in recent years. "In the past, I would not have dared to do this, write about religion and then also without it being very funny." Uncanny "Beautiful isn't it, the cover? Esther Gerritsen is delighted with the cover 

Culture Council wants review of system, but cautious 'Theatre Sector Opinion' is licence for arbitrariness by House of Representatives

Today, the Culture Council comes out with one of the weaker advices in its existence. The Netherlands' highest cultural advisory body showed vision, leadership and boldness earlier this season with the 'Verkenning' and the 'Sectoradvies Muziek'. The exploration called for a reversal of subsidy flows, with urban regions taking the initiative. In the advice for the music sector, it broke... 

Of Thrillerschrijver Tomas Ross (73) na tientallen boeken het schrijven inmiddels onder de knie heeft? ‘Soms huiver ik van mijn eigen zinnen’

Tomas Ross, ook wel de godfather van de Nederlandse ‘faction’ genoemd, sluit met zijn nieuwe thriller Het verdriet van Wilhelmina zijn trilogie over Nederlands-Indië af. ,,Lezers zeggen vaak: bij u weten we nooit wat waar is en wat niet waar. Dat kun je een bezwaar vinden, maar ik vind het een compliment.’’   Arnie Springer De nieuwe thriller van Tomas… 

Jens van Daele: ‘De kracht van vrouwen is groter dan die van mannen’

‘Ik bewonder de kracht van vrouwen. Ik ervaar die als groter dan die van mannen. De kracht van vrouwen zit in de toewijding waarmee ze met dingen bezig kunnen zijn. De moed om grenzen op te zoeken.’ Jens van Daele brengt in zijn nieuwste theatervoorstelling ‘Nachthexen 1: Jeanne’ een ode aan de kracht van vrouwen en belicht hun heldendom van… 

Why a universal basic income is necessary for the survival of the arts

In Finland is een hoopgevend experiment begonnen. Ook in Nederland probeert men iets van de grond te krijgen, al dwarsboomt de regering de plannen vooralsnog. Waarom is onduidelijk. Want zelfs grootkapitalisten als Elon Musk (Tesla) en Mark Zuckerberg (Facebook) zeggen het nu: een Universeel Basisinkomen (UBI) is de enige manier waarop we onze samenleving en daarmee onze beschaving vooruit kunnen… 

‘We zijn ons te weinig bewust hoe goed het momenteel gaat.’ HRM-professor Paul Boselie over de toekomst van onze arbeidsmarkt.

Aanstaande donderdag gaat het in het Utrechtse muziekpaleis TivoliVredenburg eens een keer niet over muziek, maar over werk. Tijdens de bijeenkomst The Future of Work zal de internationaal vermaarde professor Paul Boselie een flinke knuppel in het hoenderhok gooien. Volgens de auteur van het internationale handboek ‘Strategic Human Resource Management’ missen werknemers en werkgevers het broodnodige gevoel van urgentie over… 

Jouman Fattal, volgend jaar op tv, nu al te zien in Kikker’s ‘Wintercollectie’

De Wintercollectie heet het, en het is een vijfdaags minifestival vol verrassingen. Het Utrechtse Theater Kikker heeft er inmiddels een traditie van gemaakt om elk jaar rond Sinterklaas voor een paar echte surprises te zorgen. 10 voorstellingen van jonge makers, van video-art, tot ruige dance performance, van een stille monoloog tot postdramatische cyberpunk, voldoende om elke theaterliefhebber even wakker te… 

Beste Minister @ivanengelshoven, mijn droom is dat de Nederlandse overheid een echte cultuurvisie zou hebben.

‘Wat verlang jij van Ingrid van Engelshoven, de Minister van Cultuur?’ vroeg Cultuurpers in een nieuwsbrief aan de abonnees.  Goeie vraag! Zeker na dat eerste inkoppertje dat ze maakte met het royaal toezeggen van 10 miljoen extra aan het Fonds Podiumkunsten voor de goed presterende maar nog niks ontvangende instellingen, ‘omdat het geld op was’. Heel aardig die pleister, maar… 

Heart cry of Lili Boulanger echoes through TivoliVredenburg

Although Lili Boulanger (1893-1918) is considered one of the most important French composers of the early 20th century, her music is rarely performed. On Friday 10 November, Du fond de l'abîme will be heard in the AVROTROS Friday Concert. A godsend, because this setting of psalm 130 is of a throat-splitting beauty. Boulanger completed the piece in 1917, a year before her death. American conductor James... 

João Ricardo Pedro over doorleven na een vermissing: ‘Ik wil mijn schuld inlossen’

Op 11 september 1985 vond de grootste treinramp in de Portugese geschiedenis plaats. Bij Alcafache botste een internationale exprestrein op een lokale boemel. Van tientallen passagiers werd nooit iets teruggevonden. Ze waren totaal verkoold in de verzengende vlammenzee. De Portugese schrijver João Ricardo Pedro reconstrueert in zijn verbluffende roman Onderweg hoe één van die vermisten op die plek terechtkwam waar… 

De borsten voorbij? Recap Game of Thrones 7 aflevering 1 ‘Dragonstone’ (Spoilers! Spoilers! Spoilers!)

Als je dit leest ga ik er van uit dat je weet wat Game of Thrones is. Wie Daenerys Targaryen is, en Jaime Lannister en Sansa Stark. Ramsay Bolton? Daar gaan we het nooit meer over hebben. Ik ga ook niet uitleggen dat het één van de meest succesvolle TV series aller tijden is, gebaseerd op de boekenreeks ‘A Song of… 

Waarom in Watou alles een andere betekenis krijgt (en het is niet eens om het bier)

In een onbeduidend hoekje van West-Vlaanderen vindt sinds 1980 elke zomer een Kunstenfestival plaats. Het ruikt er naar hop en een groeiend aantal bezoekers komt uit Nederland. Wat is het geheim van Watou? Hoe komt een gat van 2000 inwoners, dat met moeite op je autonavigatie verschijnt, in hemelsnaam aan een Kunstenfestival dat jaarlijks twee hele zomermaanden het dorp regeert?… 

Saint Genet in #HF17: Be afraid of Americans. Very afraid. But go watch.

You have punk. You have performance art. Best Gaap, because often little remains of that ferocious wildness that dominated the European scene in the 1960s and 1970s. Marina Abramovic we now see mainly as that silent lady on that chair opposite her long-lost lover. We have forgotten that she once offered her audience razors to cut her... 

About directionless hipsters, their parents, and the war in Europe (coming) #HF17

Vincent Macaigne is uncomfortable. He looks around nervously every time the waitresses run past with trays full of clinking glasses and slam the doors. He has hardly slept, and the previous evening he had walloped the audience of the Swiss Theatre Vidy with his brutal, inimitable performance En Manque. Braced, he sat down for the interview. "Sorry, I... 

Baudet's art vision blamed for old battle between Rotterdam and Leiden

For those who like to be around art, politics has become a bit more fun again, since 15 March. Since the 2017 elections, Thierry Baudet has been in the House of Representatives. Thierry Baudet knows a lot about art, he thinks, and we will come to know it, too. In fact, Thierry Baudet is the best thing about art these days... 

Podcast: Tomas Ross over zijn thriller De onderkoning van Indië

‘Mijn vader was geheim agent 007, lang vóór James Bond’ Tomas Ross is de Nederlandse grootmeester van de faction roman, een genre waarin feiten en fictie door elkaar lopen. In 1980 verscheen zijn eerste thriller De honden van het verraad over de vrijheidsstrijd van de Zuid-Molukkers. Hij heeft inmiddels ruim 70 titels op zijn naam en schrijft ook scenario’s voor… 

Joris Smit in Tasso, foto Kurt van der Elst

Joris Smit over Tasso en Jeanne d’Arc: geen toneel dat het publiek in een bedje legt

Het Nationale Toneel speelt Jeanne d’Arc van Friedrich Schiller en herneemt gelijktijdig Tasso van Johann Goethe. In beide stukken speelt Joris Smit, in Tasso zelfs de titelrol. We gaan met hem in gesprek over Duitse romantici, Sallie Harmsen, het nieuwbakken Nationale Theater en het belang van op je bek gaan. Tasso en Jeanne, Goethe en Schiller. Is de Duitse romantiek… 

Concertgebouworkest & Concertgebouw 2017-18: zoeken naar verbinding

Zowel het Koninklijk Concertgebouworkest als het eveneens Koninklijke Concertgebouw lijkt komend seizoen in te zetten op verbinding. Tussen jong en oud, tussen oost en west, tussen links en rechts, tussen cultuur en pers. ‘Fijn dat jullie allemaal zijn gekomen’, zegt Jan Raes na afloop van de presentatie van seizoen 2017-18. ‘De pers staat onder druk, net als de cultuur’, vervolgt… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)