Skip to content

review

7 verwarrende redenen waarom de toneelversie van The Fountainhead rammelt, maar u toch moet gaan.

Weer actueel, nu Toneelgroep Amsterdam de voorstelling herneemt, mijn recensie uit 2014. Deze week ging de toneelbewerking van The Fountainhead in première. Het boek is verschrikkelijk, de voorstelling rammelt, de acteurs winnen maar nipt. De inhoud schept echter nog meer verwarring en dat is de reden waarom ik u niet zal tegenhouden om te gaan kijken. En Hans Kesting natuurlijk. Ik zet het even op een rijtje.

Win tickets to opera at Paradiso! Whether you like opera or not: five reasons to go to The News today

Win tickets for The NEWS at Paradiso

Big new, small news. News is everywhere, there is no escape. On the street, in one's own living room. What starts at the breakfast table can become world news. So: what is your news today? Let us know, share this page and take a picture, post it on facebook and twitter. Add #thenewsnl and win two tickets to the reality opera that will permanently change your view of the news.

Jubilant reviews. With the 'reality opera' The News, the Nederlandse Reisopera has a hit on its hands. However, the familiar theatre setting is being abandoned for pop temple Paradiso. Whether you like opera or not: five reasons to go.

Is Anne te groot voor recensies? 3 redenen waarom ik het lastig vind om Anne te recenseren

Iemand merkte op Facebook op dat het een beetje raar stond om in een krant sterren uit te delen voor een toneelstuk gebaseerd op Het Dagboek van Anne Frank. Hoewel ik zelf huiver om zo vroeg al een Godwin te maken, is er toch wel degelijk iets aan de hand met Het Toneelstuk en De Recensie. Recensies over Het Toneelstuk naar Het Dagboek lijken namelijk overbodig. Want hoe recenseer je zo’n stuk, met zo’n geschiedenis? Is gedoe over wel of geen gelaagdheid, wel of geen avontuurlijkheid in de regie niet zelfs een beetje oneerbiedig? Het zijn drie kwesties dus, die me tot een overweging brachten dat het misschien wel helemaal niet moest kunnen. Anne recenseren.

We hebben kaartjes: u mag zeggen waar we heen moeten in het Holland Festival

The Holland Festival, dat doen we al jaren. Het is zonder meer het hoogtepunt van het culturele seizoen. Op het Holland Festival zie je hoe de internationale kunstwereld erbij hangt. Onder de vaardige leiding van Pierre Audi is het hele gebeuren de laatste jaren ook nog eens een stuk minder elitair en hoogdravend geworden dan vroeger. Een kaartje kost ook vaak een stuk minder dan een avondje André Rieu in Maastricht, om maar wat te zeggen.

"Forbidden!" Or is it? Reinbert de Leeuw performance makes curious about biography

It is the kind of publicity even literary agency Sebes and Van Gelderen dreams of. An argument between biographer and subject that makes it into all the national newspapers. Especially when it is not a biography of, say, an ex-soccer player who squandered his fortune, but one of wayward composer and conductor Reinbert de Leeuw.

Biografie Reinbert de Leeuw vandaag verschenen

Vandaag verscheen bij Leporello Uitgevers in Amstelveen mijn lang verwachte biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie, waaraan ik ruim zeven jaar gewerkt heb. Het boek is te koop bij verschillende boekhandels in Amsterdam en via elke boekwinkel in Nederland te bestellen. Toen ik begin 2005 een concert bezocht dat door Reinbert de Leeuw gedirigeerd werd, besprak ik met een aantal… 

5 lessen uit een Tilburgse rel: oppervlakkige krant bepaalt oppervlakkige cultuurpolitiek

Regionale kranten doen vrijwel niet meer aan echte cultuurjournalistiek. We weten dat, want het was de reden waarom we Cultuurpers ooit opgericht hebben. Hoe erg het er nu, 5 jaar later,  voorstaat met kunst in de regio en de manier waarop de krant ermee omgaat, bleek deze maand in Tilburg.

The Red Piece - foto Maarten Vanden Abeele

Beklemmende (publieks)manipulatie in The Red Piece

‘Laat niemand de zaal uit gaan zonder iets mee te hebben gemaakt of gevoeld te hebben.’ Dat is zeker en vast de missie bij het werk van de Vlaamse Ann Van den Broek. Doen  de stemmingswisselingen in The Red Piece je weinig, dan branden je netvliezen wel door van de wisselingen in lichtontwerp. Je zou zomaar denken dat je als publiek gemanipuleerd wordt. Maar je laat het met plezier toe.

Minder publiek, maar vollere zalen voor @hollandfestival 2013

69.500 bezoekers, dus zeker 5.000 bezoekers minder dan eerdere edities, maar de zalen zaten wel voller. Met 82% zaalbezetting is de organisatie van het Holland Festival tevreden over het festival van 2013. Of dat hogere bezettingspercentage, behalve aan het kleinere aantal voorstellingen (14 minder dan vorig jaar) ook te danken is aan kleinere zalen, is vanaf hier niet uit te zoeken, maar dat ook het grote Theater Carré met de vele onverkoopbare slechtzichtplaatsen dit jaar nauwelijks werd gebruikt, zal zeker geholpen hebben.

Cannes opens with The Great Gatsby, but the novelty is already off

Zou Gilles Jacob, de directeur van het filmfestival van Cannes, het als een buitenkansje zien of een knieval voor Amerikaanse studio’s? Dat Baz Luhrmann’s The Great Gatsby woensdag de openingsfilm is betekent zeker spektakel en veel aandacht. Maar het is geen wereldpremière,

Culture Press ratings: thick 300,000 minutes of attention

With paper, you never know ('0.3% of newspaper readers read the reviews on the art page'), and with TV it's always a bit of estimating and extrapolating too, but the internet is rock hard. We know how many times you read one of our pieces, and how long you lingered at our videos. Well: we were already proud last year, now we are well over 200,000

Der Schatzgräber II: Van Hove exposes core and weaknesses

"That fairytale world has never been my world," director Ivo van Hove declared before the premiere of Schreker's fairytale opera Der Schatzgräber. Remarkable, as Van Hove and his regular scenographer Jan Versweyveld were previously responsible at De Nederlandse Opera for Tchaikovsky's Iolanta and Janáček's The Makropulos case - also fairy tales rather than grand dramatic works.

Nobody likes a critic

Al YouTubesurfend stuitte ik op deze messcherpe sketches van Stephen Fry and Hugh Laurie. Afkomstig uit de hoogtijdagen van hun geniale programma A Bit Of Fry & Laurie. Bij het zien van deze prachtig gepersifleerde windbuilerij, overviel me het akelige gevoel dat er sinds de uitzending van  deze sketch verdomd weinig is veranderd in de mentaliteit van de kunstcritici. De zelfgenoegzaamheid ligt altijd op de loer.

Blood-soaked Macbeth fits festival theme perfectly but fails to touch #HF12

Imagine Arjan Robben. The much-troubled frontman of the Dutch national team has just seen a brilliant move rewarded with a penalty and he is ready to take it. Up comes a field hand with a new set of adhesive letters for his shirt because the numbers are no longer legible from the stands. Lots of lashing, shirt off, seconds glue. Circumstances, in short. After two minutes, the fielder is gone, the number readable and the referee's whistle sounds. Then try to hit the target.

Popcorn polishes off rock 'n' roll #hf12

Popcorn wants to build bridges and dissolve borders; away with the differences between high and low culture. Covers of the band's favourite songs are interspersed with new compositions, thus blurring boundaries. Unfortunately, they do not succeed in this and the band sounds mostly academic and soulless. Popcorn is an experimental performance in which a composite band seeks to bridge the gap between... 

Enfant terrible Boris Charmatz puts finger on sore spot with confrontational choreography about the elusive child

 With enfant, choreographer Boris Charmatz broaches a difficult topic: how do we as adults deal with ourselves, and how do we deal with children? Charmatz draws on the French philosopher Lyotard, who pondered the "inhumanity" of adults and saw real people in children. The current image about physical contact with children is distorted and it is... 

With Antony Hegarty and the Metropole Orchestra in a fairytale forest #hf12

Antony Hegarty gives away the layered and emotionally charged show Cut the World with his pianist and the Metropole Orchestra. He shows that it need not be an issue to present more of the same. Meanwhile, the audience imagines itself in the fairytale forest, eating out of his hand. It is not the first time the androgynous child-man Antony has... 

Opening Holland Festival on twitter and facebook: tenue de wtf, ns-#fail, sublime dance theatre and mozzarella sticks #hf12

[View the story “Opening Holland Festival 2012” on Storify] Opening Holland Festival 2012 Op 1 juni opende het Holland Festival in Theater Carré. We waren erbij, zagen Platels C(h)oeurs en proefden de sfeer. Al ging het bijna mis. Dit is wat ervan mee te maken was op de sociale media Storified by Cultureel Persbureau · Sat, Jun 02 2012 08:37:18… 

In de nacht discussiëren over de waarde van recensies

Wij van cultuurpers denken genuanceerd over recenseren. Ooit toen er alleen nog maar kranten waren, waren recensies redelijk unieke stukjes tekst van mensen die door de krant waren aangewezen om De Mening te verkondigen aan de zoveelhonderdduizend lezers. Inmiddels zijn die zoveelhonderdduizend lezers zelf krant geworden, en zijn er ook ongeveer zoveel recensenten bij gekomen.

Springdance-Journaal: “Nederlandse dans is heel braaf vergeleken met wat we hier hebben gezien”

Ons team is het erover eens: Springdance is op zaterdag écht van start gegaan. Met de installatie ‘Wildlife Take Away Station’ van Ibrahim Quraishi zeker. Recensent Daniël Bertina heeft eigen opnamen gemaakt die in zijn recensie terug zullen komen. En het was voor hem nog meer smullen bij ‘(M)imosa. Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (M)… 

Gratis: Festivaldagboek Writers Unlimited 2012

Het waren mooie dagen, de vier dagen dat we verslag deden van Writers Unlimited (v/h Winternachten) in Den Haag. We zagen een nieuwe zelfbewuste generatie schrijvers uit Afrika, maakten debatten mee en speelden – in de foyer van het Haagse Theater a/h Spui – voor VJ tijdens de salsadansles. Daniël Bertina en Wijbrand Schaap deden hun best om zoveel mogelijk… 

Holland Festival: dagboek van de editie van 2011

Op 28 februari presenteert Pierre Audi in de stadsschouwburg het programma van het Holland Festival 2012. Wij zullen dat festival, net als in 2010 en 2011, op de voet volgen met onze online festivaldagkrant op www.dedodo.nl.  Die dagkrant heeft inmiddels zijn bestaanrecht bewezen, nu steeds meer festivals met het Cultureel Persbureau willen samenwerken aan dit unieke initiatief. Aan de ‘product-range’… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)