Skip to content

youtube

Stella actors Oscar Batterham and Richard Cant © Matthew Hargraves

Neil Bartlett's Stella: so perfect it's a bit irritating #HF16

De kleinste details spreken. Voor de tweede keer tijdens deze editie van het Holland Festival komt de legendarische BBC-serie This Life langs. Richard Cant, die in de voorstelling Stella van Neil Bartlett een loepzuivere hoofdrol speelt, was eerder te zien in This Life, de serie die in 1996 de standaard zette voor de moderne docusoap. Nu dus live, van dichtbij, in de Rode Zaal van De Brakke Grond, de man die ook in Midsomer Murders een stevige rol speelde.

Though dated, Pina Bausch' Nelken still impresses #HF16

This way from row nine, it is like being knee-deep in carnations yourself. The heads of the audience in front of me merge silently into a forest of stems crowned with pink, through which dancers carefully step back and forth like leggy chickens.

The find is great: Nelken by Pina Bausch depicts paradise as a place where you have to be careful or things will go wrong. The carnations force the dancers to be careful. As a spectator, you go along with them, without all the underlying thoughts immediately coming through to you.

Melancholia-Bryony-Dwyer-junges-theatre-basel-©-Sandra-Then

All 18 gloomy: Melancholia is concert for sour old men #HF16

We are all going to die! We already have that certainty in. And since the dawn of mankind, every new generation invariably knows that it is going to happen to them now. After all: their successors have never prospered anywhere like today's youth. Nice premise for a concert, thought German director Sebastian Nübling[hints]Nuling was a guest at the Holland Festival last year with an adaptation of Hebbel's play Nibelungen, read the review and a interview.[/hints], good idea to programme, thought the Holland Festival. I seriously wonder why.

'The European is an orphan' - Milo Rau on The Dark Ages #HF16

Swiss playwright Milo Rau created a theatrical trilogy about the demise of the European ideal. The second part The Dark Ages is now at the Holland Festival. Rau combined his actors' painful, personal life stories with themes from the works of Chekhov, Shakespeare and the Greek tragedies. With a Freudian sauce: 'Countless people who are The Dark Ages have seen ask me: 'Milo, is something wrong with your father?'

Theatre of The World (1): Design by Quay Brothers tastes like more #hf16

Carré's history and programming make it an odd duck in the Holland Festival pie. Programmed for next year are a boxing memorial, Toneelgroep Amsterdam and Ali B. The sawdust for dressage horses never seems very far away. It doesn't seem the most obvious place for a postmodern opera, or rather a grotesque in nine scenes. But now it is here: Theatre of the World. An event so big that we have two reviews and an interview to it.

Helen Westerik discusses the design of this opera.

Tantalising intimacy porn in 'Privacy' raises relevant questions #HF16

Wine Dierickx ( Wunderbaum) and Ward Weemhoff (The Hot Shop) are an artist couple and we will know it. Engaging and with humour, they take us into their private lives or that which we think that is their private life. Know after all, we don't do it.

Secrets of Karbala: The Crusades in oriental light and glass marionettes #hf16

Hoe kun je een intens gecompliceerde geschiedenis herschrijven vanuit een ander perspectief? Door groteske glazen marionetten te gebruiken en geen acteurs. Deze revolutionaire vondst was op 8 juni te zien in het Holland Festival, en is daar 9 juni nog mee te maken. De Egyptische kunstenaar Wael Shawky neemt ons in die film mee naar vervlogen eeuwen en toont ons… 

The Walking Forest is performance you definitely want to watch twice (HF16)

De Braziliaanse Christiane Jatahy was vorig jaar al met het stuk What If they went to Moscow op het Holland Festival. Ze kwam, zag en overwon. Dit jaar komt ze met het laatste deel uit de trilogie van toneeladaptaties, The Walking Forest. De titel verwijst naar de drie heksen in William Shakespeare’s Macbeth, die zijn opkomst en ondergang voorspellen. Het stuk vormde het uitgangspunt voor een performance met vier videoschermen, een bar, een actrice, een dode vis en, o ja, publiek.

Opening night Poetry International showcases sprightly poetry #PIFR

Misschien waren de eerste woorden die de mens ooit uitsprak wel een gedicht. In ieder geval zal de mens eerst gezongen hebben, voor hij woorden gebruikte. Als we de destijds geuite oerklank om mee aan te geven dat die duif toch echt van jou is tenminste als zang kunnen omschrijven. Feit blijft, dat Poetry International het festival dat gisteren een prachtige openingsavond beleefde, gewijd is aan een de oudste kunstvormen ter wereld: de poëzie. Maar hoe spinglevend is die kunst wel niet?

Holland Festival goes Nuclear: Atomic by Mark Cousins

Iedereen die zich de val van de muur kan herinneren is opgegroeid met de dreiging van een nucleaire aanval. En daarbij horen de idiote adviezen van overheidswege om in geval van een atoomexplosie onder de tafel te gaan zitten, liefst met een vergiet op het hoofd. En om genoeg blikvoer en water achter de hand te houden.

Stop-Acting-Now-©-Wunderbaum

Wunderbaum sows beautiful doubt in Mijke de Jong's 'Stop Acting Now' (HF16)

Wunderbaum. Onder liefhebbers van fris en jong toneel bracht dit collectief van makers in het begin van deze eeuw iets teweeg. Hemelbestormers waren ze, opgegroeid onder de vleugels van Johan Simons, waar ze het jeugdelftal van diens legendarische Theatergroep Hollandia vormden. En omdat destijds echt iedere jonge maker iets moest met de wereld, wilde JongHollandia, later Wunderbaum, dat ook. Maar omdat ze in het postideologische tijdperk leefden en dagelijks zagen hoe de idealen van hun docenten, ouders en mentoren op niets uitliepen, werd het vooral een club van twijfelaars. En daar waren ze dan wel weer heel goed in.

Pixar's Inside Out, but according to Jehovah's Witnesses

In een nieuw flimpje, hieronder te zien, richten de Johava’s zich op kinderen. En maken daarbij gebruik van bedenkelijke tactiek. Natuurlijk: de praktijken van Jehova’s Getuigen zijn over het algemeen vriendelijk, hen ‘ook een fijne dag’ wensen en de deur sluiten is doorgaans voldoende. Dat de Getuigen hun voet klem zetten tussen de deur is inmiddels ook cliché en vooroordeel.… 

The five shows you must see in May

Toneelschuur, Don Carlos (toneel) Nina Spijkers brengt Friedrich Schillers klassieke toneelstuk terug tot de kern. Geen overdadig decor dat het Spaanse hof verbeeldt, maar doeken die laag voor laag afgepeld worden. speellijst M31 Foundation, Nederlandse Reisopera, Theater na de Dam, Der Kaiser von Atlantis (opera) Veertig jaar na de wereldpremière in Theater Bellevue wordt Victor Ullmanns Der Kaiser von Atlantis opnieuw… 

New image for the King with some help from music & Ottolenghi

Majesteit, Beste Willem Alexander, Vorig jaar speelde tijdens het Koningsdagconcert één van mijn favoriete muzikanten: violist en componist Oene van Geel. Voor die gelegenheid speelde zijn band zapp4 samen met een muzikant uit mijn oude wereld: blokfluitist Walter van Hauwe. Daarnaast een verrassende programmering  met David Kweksilber Big Band, leading lady Claron McFadden, tapdanser Peter Kuit en meer. Geweldige muzikanten… 

Monsieur Doumani

Dit schrijfsel mag dan ietwat vreemd beginnen, het eind gaat heel andere beelden oproepen: Er wordt van alles intern in gang gezet als ik me in het kleinste kamertje van mijn huis bevind. Dat komt doordat er – naast leuke, lieve kaarten van vrienden en familie – ook knipsels op de deur hangen, theatergidsen, krantenkaterns en slimmige magazines rondslingeren. Zo… 

Bob Dylan vindt de videoclip opnieuw uit

De videoclip trok ooit beroemde regisseurs naar muziek en andersom bleken videoclipregisseurs later ook grote filmmakers. Maar ondanks youtube en vimeo, heeft de videoclip het laatste decennium aan impact en belang verloren. Verwonderlijk is dat niet, want waar eens MTV bepaalde welke (muziek)beelden we te zien kregen, bepalen we dat nu zelf. MTV zendt alleen nog maar op themakanalen muziek… 

Maarten Ornstein Photo- ©Foppe Schut 2014

What goes around comes around: Maarten Ornstein wrote a song for us! #ackler

'Write about that!' How many times have I heard or read that as a cultural journalist. From very good and interesting people, of course. People who make beautiful things, too. But also people who assume that I, as a writer on a website, will therefore immediately hop on a train to a remote corner of the country... 

Art is not: 'If you're hungry, eat. Measurable result: toilet visit.'

The stupidest question I come across all too often is THE question: what is the tangible outcome of your projects for audiences? Or more broadly drawn: what can art & culture measurably add to lives? Add that question together with the current clamour for 'utility in art' and I get accutely red pimples from these non-answerable questions. And I... 

The five shows you must see in March

1. Kwatta, Mariken (youth) The question was not whether Nijmegen youth theatre company Kwatta would ever venture into Mariken van Nieumeghen, but when. The bar was set high with successful previous book and film adaptations, but where the medieval Mariken needs two miracles, Jibbe Willems' adaptation is thrilling even without a fall from great heights and the miraculous release of iron rings... 

Kaija Saariaho on her new opera: "Peter Sellars is not appreciated"

Huge, deep black shadows fall on a backdrop of calligraphic foliage in every conceivable shade of grey. Director Peter Sellars intently follows the movements of the three main characters during a run-through of 'Feather Mantle' at De Nationale Opera. Together with 'Always Strong', this short opera forms the double-bill Only the Sound Remains by Kaija Saariaho with which 15 March's Opera Forward Festival... 

Choreographer Erik Kaiel: 'No longer controlling everything from my laptop'

On 30 January, choreographer Erik Kaiel was presented with the prestigious Victor Award at IPAY, an international youth theatre fair in Canada, for his performance Tetris. "It's a kind of Buchmesse for youth theatre. If you get picked up there, you go around the world" says Kaiel. Kaiel (1973) has been working in the Netherlands since 2003 and has so far produced his work at... 

something raw logo

This was Something Raw 2016: less rebellious, more social

The raw in Something Raw can mean all sorts of things. The first thought might be something rough, as in the effect of sandpaper on skin or the havoc left by an elephant in the china shop. But rough is a derivative meaning. Raw first of all means unprocessed and fresh. There is a certain hope in the combination of rough and raw: artists who like... 

Holland Festival 2016: urgent, challenging and inviting

Never before has the Holland Festival placed itself at the centre of society as it is today. The 2016 programme is steeped in the turbulent times in which we live. The Netherlands holds the presidency of the European Union this spring. Artistic director Ruth Mackenzie has taken this fact unflinchingly to give 'Europe' a wide place in the programming. In presenting... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)