Skip to content

action

Suzie Ruzie: Lef, lak aan regels en stinkvingers

Kleine opstandige meisjes, daar weten schrijver Jaap Robben en illustrator Benjamin Leroy wel raad mee. Suzie Ruzie, het meisje met een stinkvinger, gaat naar het zwembad. Niet in het kleuterbad – welnee, in het diepe! A Quattro Mani’s gastrecensente Afke Bohle, moeder van drie, ging met haar mee. Het eerste boek dat wij hier in huis hadden liggen van Jaap Robben… 

Edward Snowden en Oliver Stone maken een daverend statement

In het bijzijn van Amnesty International en Edward Snowden – via een videoverbinding vanuit Moskou – ging donderdagavond in Tuschinski Oliver Stone’s nieuwe film Snowden in première. Het gedramatiseerde verhaal van de jonge, begaafde overheidsdienaar die in gewetensnood komt en besluit naar de pers te stappen is niet heel origineel of meeslepend in beeld gevat. Maar op de golfslag van… 

Theoloog wil constructiever vloeken

Is er nog niet genoeg woede en agressie in onze wereld? Je zou denken van wel, maar toch vindt Rikko Voorberg (36)[hints]Theoloog Rikko Voorberg (1980) is oprichter van de PopUpKerk, organiseert kunst-installaties en is publicist; hij is gastcorrespondent Woede bij De Correspondent en heeft een vaste column in het Nederlands Dagblad. De PopUpKerk is hij begonnen op uitnodiging van de… 

Ronald Wintjens. Foto: Tycho Merijn Roest

Ronald Wintjens: ‘Meer gezicht voor jeugddans en performance art op Dansdagen.’

‘Er is niet alleen werk verdwenen, maar ook kennis en ambacht – het hele perspectief verdwijnt. Terwijl Nederland als dansland vermaard was in de wereld, juist omdat het de luxe had om te onderzoeken, op te bouwen, te stimuleren.’ Ronald Wintjes, de kersverse directeur van De Nederlandse Dansdagen, maakt zich zorgen. Hoe zit het met de toekomst van de dans?… 

Grootser dan ik. Verdienstelijk debuut over sympathieke einzelgänger

Tussen alle grote titels die om aandacht vragen, worden debuten vaak over het hoofd gezien. In de serie Het Debuut bespreekt A Quattro Mani elke maand een opvallende debuutroman van de afgelopen tijd. Op eigen benen Je bent achttien, negentien en gaat het huis uit, studeren. De wereld ligt aan je voeten, de vrijheid lonkt, je beloftevolle dromen gaan over… 

Romeo and Juliet: loose highlights in the Amsterdam Forest

Huge passenger trunks, like those at the airport, are stacked crosswise on the stage in the Amsterdam Forest. This immense rendition forms the backdrop of Romeo & Juliet by William Shakespeare in the Amsterdam Bostheater's performance. Director Ingejan Ligthart Schenk stages Shakespeare's classic modern, with acrobatics by the Tent Circustheater group and musical input by De Veenfabriek.

Pascal Gallois: formidable champion of the bassoon #HF16

Bassoonist Pascal Gallois gets laughs when he tries in vain to insert the flowers he has just received into the tube of his instrument. Also in the now classic Dialogue de l'ombre double by Pierre Boulez, he manages to make the audience chuckle on Sunday 19 June, when he produces a kind of elephant-like trumpet with much misfiring. His performance is part of the action ''Save the bassoon', which will conclude on Sunday 25 June with a concert at the Holland Festival Proms at the Concertgebouw. For this hundreds of (amateur) bassoonists ON. Action successful, in other words.

Mark Haddon: 'Without death there is no fiction, nor any value in existence'

It came anything but naturally, writing his collection of short stories The Pier Collapses. Mark Haddon, made famous with The Miraculous Incident with the Dog in the Night, novels come a lot easier. 'I've been trying to write short stories for a long time, and I knew I should be able to do it, but I never succeeded. It was like a... 

Film fails to lift Die Schöpfung to higher plane at Holland Festival #HF16

Full of religious inspiration, Joseph Haydn (1732-1809) wrote the oratorio Die Schöpfung, his famous musical ode to the Biblical creation story. Berlin-based artist Julian Rosefeldt (b 1965) reflects on Haydn's masterpiece with an aesthetic film that shows how humans bend the world to their will. During the Holland Festival this film was screened at a live performance of the music by Collegium Vocale Gent and baroque orchestra B'Rock led by conductor René Jacobs. Got Die Schöpfung an extra charge through this film, which largely consists of people in white suits walking around sandy landscapes?

Componist Marie Jaëll: Franse flair, Russische dramatiek

Had zij Marc geheten, dan gold Marie Jaëll (1846-1925) ongetwijfeld als een van de belangrijke Franse componisten van eind negentiende, begin twintigste eeuw. Maar ja, ze was nu een keer een vrouw – dus onbelangrijk. Tijdens haar leven geroemd door niemand minder dan Franz Liszt, werd ze na haar dood al snel vergeten. Hooguit leefde zij voort in de door… 

Holland Festival 2016 Gardens-Speak-©-Jesse-Hunniford-1-

Audio, het nieuwe video (II): Syrische doden spreken in Gardens Speak (HF16)

‘Dit regiem heerst ook over je na je dood. Het regiem steelt je verhaal. Ze gebruiken je om hun eigen verhaal te vertellen. Nabestaanden worden gedwongen om verklaringen te onderteken dat de dode is vermoord door de oppositie. Het regiem gebruikt de doden om de levenden te onderdrukken.’ De Libanese kunstenares Tania El Khoury heeft een statement gemaakt: Gardens Speak (Tuinen Spreken). Een installatie, een immersieve[hints]definitie: onderdompelend, waardoor je de echte wereld om je heen vergeet.[/hints] voorstelling, waarin de toeschouwers zelf acteur zijn. Een voorstelling die bestaat uit een berg aarde waaruit zacht stemmen klinken vanonder grafstenen. Die voorstelling komt in juni naar Amsterdam, als een van de voorbeelden van de nieuwe Holland Festival-programmering door festivaldirecteur Ruth MacKenzie.

De berg aarde waarin en waarop de installatie zich afspeelt staat voor de vele duizenden anonieme achtertuingraven in Syrië. In het begin van de Syrische burgeroorlog was de strijd nog vooral een strijd tussen tegenstanders van de dictatuur van president Assad en diens (geheime) politie. De eerste slachtoffers waren vaak nog gewoon studenten die meededen aan vreedzame demonstraties, die pamfletten uitdeelden, of die de begrafenis van een vriend bezochten. Immers: het bombarderen van begrafenisplechtigheden was en is een beproefde methode van moorddadige regiems en misdaadsyndicaten om opstandige netwerken uit te schakelen.

Tania El Khoury hoorde in 2013 van het Syrische alternatief: de privébegrafenis in eigen achtertuin, of bij gebrek daaraan in een anoniem stadspark, zonder grafsteen of herdenkingsplek. Zo’n actie is zowel een uiting van angst als een daad van verzet: dit zijn doden die de regering niet meer kan misbruiken. ‘Het stuk is oorspronkelijk ook niet bedoeld voor het Europese publiek. Het is in Libanon gemaakt en de tekst was ook in het Arabisch. Het laatste waar ik aan dacht was het Europese publiek. Het idee was

Publicity image Macbeth - Mark Kraan and Saskia Temmink - Het Zuidelijk Toneel - photographer Casper Rila_lying

Embarrassment? 7 Reasons why Southern Drama Macbeth has nothing to do with Shakespeare.

Hoe ver mag je gaan met het gebruik van de naam Shakespeare voor een theatervoorstelling? Of liever gezegd: wanneer houdt een bewerking van een klassieker op een bewerking te zijn, en wanneer moet je er gewoon voor uitkomen dat je een eigen stuk hebt geschreven? En als je dan in je vierjarenplan hebt gemeld dat je in 2016 een Shakespeare… 

Contemporary trends in theatre and performance at Something Raw Festival 2016

Three mongols playing Mongols. Dschingis Khan, the opening performance of Something Raw, is provocative and consequential. With this performance by German theatre collective Monstertruck, or the also Berlin-based Man Power Mix by Sheena Mcgrandles and Zinzi Buchanan, the festival Something Raw lives up to its name. Something Raw is a festival in which Amsterdam theatres Frascati, De Brakke... 

Holland Festival 2016: urgent, challenging and inviting

Never before has the Holland Festival placed itself at the centre of society as it is today. The 2016 programme is steeped in the turbulent times in which we live. The Netherlands holds the presidency of the European Union this spring. Artistic director Ruth Mackenzie has taken this fact unflinchingly to give 'Europe' a wide place in the programming. In presenting... 

winter nights on blab

On the sofa with The Signature Hunter, The Translator and Abdelkader Benali

Three and a half hours of streaming video from a seating area at The Hague's Winternachten festival. I won't blame you if you didn't follow everything. I wasn't quite there myself at the end. Still, it was a success. If only because it hasn't been done here in the country before. Blab is so new that... 

Wat te doen met de VVD?

Wie in de cultuursector werkt, hoeft niet heel veel te verwachten van de VVD. De partij probeert de laatste tijd echter een ander gezicht te laten zien. De nieuwe cultuurwoordvoerder van de rechtsliberalen heeft immers nog maar kortgeleden een motie ingediend waarin de VVD zowaar 10 miljoen teruggeeft van de ruim 250 miljoen die de landelijke overheid van de kunsten afpakte.… 

Violinist Daniel Rowland: 'One spontaneous action can change the world'

The healing power of music, some firmly believe in it - in 2013, it was even the premise of the City of London Festival. Believing that music can connect people and have a healing effect on conflictual societies, festival director Ian Ritchie asked the Brodsky Quartet to commission a composition around this theme. Thus was born the by... 

Mantra voor 2 piano’s van Stockhausen: iconisch meesterwerk

In 1970 was Karlheinz Stockhausen (1928-2007) uitgekeken op ‘intuïtieve’ composities waarin de uitvoerder zelf zijn of haar pad moest kiezen uit een reeks van schriftelijke aanwijzingen. Zoals bijvoorbeeld Intensity, waarvan de partituur bestaat uit deze tekst: Speel de individuele tonen met zoveel toewijding tot je de warmte voelt die van jou afstraalt. Speel verder en hou ze aan Zo lang als je kunt.… 

The disaster surrounding the eastern orchestras only intensifies. A reconstruction

A damning report by organisational consultancy Berenschot, the voluntary or involuntary departure of director Harm Mannak, repeated bickering in the State Assembly and panting reports of high salaries for directors and artistic directors, all the way to the national newspapers. It marks the chaos at HET Symfonieorkest and the lack of any form of direction, not only at the orchestra itself,... 

‘Zonder extra geld zullen ook succesvolle festivals omvallen’

De Tweede Kamer heeft een paar weken terug ernstige problemen veroorzaakt voor de cultuur in Nederland. In een nobele poging om een paar festivals en een jeugdtheater te redden veroorzaakten SP, D66, CDA en PvdA een chaos. Ze namen een motie aan waarin onze minister van Cultuur werd opgedragen alsnog geld te reserveren voor een paar festivals en een extra… 

‘Mijn moeders dood is het begin geweest van mijn schrijverschap’

‘Spannend en toegankelijk, met een grote tragische lading en een onverwacht en aangrijpend einde’. Met die woorden kreeg schrijver Jan Vantoortelboom vorige week de Zeeuwse Boekenprijs uitgereikt. A Quattro Mani zocht hem op in Zeeuws-Vlaanderen en sprak met hem over zijn roman De man die haast had. ‘Ik ben gegroeid als schrijver.’ Schrijfhuis ‘Het Tortelnest’ prijkt er op het handgeschilderde… 

Mensen zijn geïnteresseerd in mensen. 4 Essentiële lessen in masterclass van Pierre Audi.

In een vol Universiteitstheater gaf Pierre Audi dinsdag 6 oktober een masterclass voor jonge zangers, dramaturgen en regisseurs. Drie scènes waren voorbereid door de studenten en werden daarna vakkundig gefileerd door Audi. “Sorella, que dici?…. Prenderò quel brunettino”, uit Mozart’s Così fan tutte begon als een scène van twee punkmeisjes die gegrepen werden door consumentisme. De regisseur en dramaturgen in opleiding… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)