Skip to content

dead

Asscher throws piggy bank of flex-working artists into bottomless pit

Een verlaging van de ww-premie besteden aan een regeling om meer mensen aan het werk te houden, gaat niet door omdat er steeds meer mensen werkloos worden, waardoor de premie omhoog moet. Zie hier het positieve effect van bezuinigingen door de regering. Hoe minder je uitgeeft, hoe dieper de problemen, hoe minder je kunt uitgeven, hoe erger het wordt, hoe minder je kunt uitgeven. En de kunst mag dat weer als eerste duidelijk maken.
De kunst was toch gespaard?
Dat de kunst beter af is onder Rutte ...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Tristan und Isolde at Reisopera, something special happens here

A Brünhilde who does not burst into flames but endures the Götterdämmerung with a baby in her arms, a Senta who does not jump off a cliff but is shot by Erik together with the Holländer. No one really looks surprised anymore. And Isoldes who do not die in the Liebestod are no exception, but Tristan who rises from the dead, as it were, by Isolde's notes reaching into heaven, stands diagonally behind her and sings along soundlessly?

Yannick Nézet-Séguin turns Rotterdam Doelen into a swirling sea of sound

In a letter to Franz Liszt in 1852, Wagner stressed that in his Der fliegende Holländer should be shown as realistically as possible, full of violent waves. One hundred and sixty years later, Yannick Nézet-Séguin takes that advice very much to heart in port city Rotterdam. Nothing about this Holländer ripples, from the first notes it storms, culminating in a third act at hurricane force, with a leading role for the Netherlands Opera choir.

Twelve-tone horror at KCO

Vanavond en morgenavond trapt het Koninklijk Concertgebouworkest het vierde seizoen af van de AAA-serie, met filmmuziek onder de titel ‘Suspense’. Maar niet iedereen zal componisten als Bartók, Lutyens en Schönberg onmiddellijk associëren met de cinema. Hun werken staan naast filmscores van Bernard Herrmann bij Vertigo en Psycho van Alfred Hitchcock en wereldpremières van Joey Roukens, Vincent van Warmerdam en Fons Merkies, die muziek schreven bij een door hen zelf gekozen filmfragment. Het mees...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

A century of new music: Ruyneman and De Leeuw

Deze maand viert Reinbert de Leeuw zijn vijfenzeventigste verjaardag. Niet alleen wijden televisie, radio, internetmedia en geschreven pers uitvoerig aandacht aan de niet geringe prestaties van deze voorvechter van de hedendaagse muziek, maar ook wordt hij geëerd met een eigen festival, ‘Reinbert 75’. Dit wordt georganiseerd door het mede door hem opgerichte Asko|Schönberg, het Residentie Orkest en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij vijftig jaar geleden aantrad als docent. In da...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Shirokuro © Anja Beutler

Unmercifully gracious, 'Shirokuro' builds on hammered Ustvolskaya @HollandFestival

Holland Festival

The collaboration between pianist Tomoko Mukaiyama and choreographer Nicole Beutler in the performance 'Shirokuro', seen last week at the Holland Festival, provides a beautiful perspective on two piano sonatas by Galina Ustvolskaya. 'Shirokuro' means black and white in Japanese. Despite strong visuals and impressive co-protagonists on stage, the Russian composer's absolute music is never explained and therefore retains its sheer power.

Martin Wuttke makes Berlin museum night worthwhile at @hollandfestival

Holland Festival

There are those who spend nights queuing for a ticket. After all, the Berliner Ensemble is mythologically big. As big as the Royal Shakespeare Company in England, or La Comédie Française in France. Monuments to cultural history, dedicated to one writer, like Brecht or Shakespeare, or to an entire history, as the French are used to. We Dutch have

Photo: Anne Bonthuis

Exhibit B confronts with probing looks @hollandfestival

Holland Festival
Een gezellig groepje dames dat lachend en kletsend binnenkwam, verlaat beduusd en betraand de zaal. Van slag, beschaamd, zo zie ik alle bezoekers naar buiten komen. Wat met woorden moeilijk te omschrijven is, staat op hun gezicht geschreven. Exhibit B van Brett Bailey is meer dan indrukwekkend. Het is een expositie die confronteert en raakt.
Slavin Saartjie Baartman werd vanaf 1810 naakt tentoongesteld als uitwas van de natuur. Na haar dood werden haar skelet en geprepareerde g...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Two concentrated chickens and something with Chekhov at @hollandfestival

Holland Festival
Seagull, an early play by Anton Chekhov, is about drama in the same way that his equally famous play Cherry Garden is about cherry growing or real estate fraud. Not so. It seems to be a mistake that stage artists often make and that Chekhov cites in his 115-year-old play: thinking that everything is always about you. Which is why Thomas Ostermeier, lauded German director, cannot be blamed for the fact that his direction of The Seagull at Toneelgroep Amsterdam is about theatre.
Die keu...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Marie on a string: Anja Röttgerkamp stars as an unknown soldier in Gisèle Vienne's The Pyre @HollandFestival

Holland Festival
'The Pyre', de nieuwste voorstelling van de internationaal rijzende ster Gisèle Vienne, lijkt aanvankelijk minder verontrustend dan haar eerdere werk. Stukken als 'Jerk' (2008), gebaseerd op het waar-gebeurde verhaal van een jonge seriemoordenaar, en 'This is how you will disappear' (2010), met een donker bos in de hoofdrol, waren slechts op enkele plekken in Nederland te zien. Hopelijk brengt dit optreden tijdens het Holland Festival daar verandering in. Gisèle Vienne studeerd...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Desdemona in black and white

Holland Festival Holland Festival

Is the kingdom of the dead in the opera Sunken Garden by Michel van der Aa a 3D garden full of brilliant colour, director Peter Sellars chooses in Desdemona by Toni Morrison and Rokia Traoré for sober black and white. On the stage of a sold-out Muziekgebouw aan 't IJ are glass bottles and jars, sometimes lit from below, sometimes from above, with hanging light bulbs like flickering candles. On the left are a number of ngonis (Malian lute) and two koras (Malian harp lute), played by black musicians.

Chilean IK generation seeks revolutionary art at @hollandfestival

Holland Festival Holland Festival

Six actors, four years in a bunker. One is dead. Those are the details we have to make do with in Tratando de hacer una obra que cambie el mundo. According to this title, the actors are trying to create a play that will change the world. The characters have locked themselves away in an underground bunker and receive occasional provisions via a packet.

Escape from Guatemala's hidden war for a while

Treaty of Utrecht
'Hidden War', the theatrical exchange between actors from the Netherlands and Guatemala, is nearing performance. The Guatemalan actors of the company Caja Lúdica have been in the country for a few weeks now. Together with the Dutch actors, they are rehearsing at Fort Nieuwersluis (near Breukelen), where the performance can also be seen from 20 June. Alan Hack (18) is one of the Guatemalans playing in the show. He experiences his stay in the Netherlands as a paradise encounter with freedom[/heading].

Two voices on Sunken Garden @HollandFestival part 2. Thea Derks: 'Guilt & penance before, after, with and in death'

Holland Festival
Amsterdam, 5-6-2013 - Het is moeilijk onbevangen naar een productie te gaan die al zoveel stof heeft doen opwaaien als Sunken Garden van Michel van der Aa. Deze ‘eerste 3D-opera’ werd na de première in het Londense Barbican Theatre afgelopen april neergesabeld als ‘slaapverwekkend’, maar ook bejubeld als ‘de toekomst van opera’.
Razend nieuwsgierig betrad ik gisteren de Rabozaal van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Bij binnenkomst kreeg ik een 3D-bril in handen gedrukt en een br...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Two voices on Sunken Garden @HollandFestival, part 1. Henri Drost: "much more than 3D film opera"

Holland Festival Holland Festival

Forget all the fuss about the first-ever 3D film opera, forget all the fuss in British newspapers. Michel van der Aa himself sighed in interview that, on reflection, he would have loved to have made the second 3D film opera. And perhaps he had

Simon Stone adapts Ibsen for Australians: 'And why would you even go to the theatre if you live in Sydney?'

Holland Festival Holland Festival

Simon Stone (28) wrote a new play based on Henrik Ibsen's 1884 stage classic The Wild Duck. The Swiss-born Australian provided the Norwegian play with entirely contemporary language and dressing. The actors sit

NSB officer Tobie Goedewaagen and subsidies: the faulty founder of a good system

Het Nederlandse stelsel van kunstsubsidies is in 1942 opgezet door NSB-voorman Tobie Goedewaagen, die ook de Kultuurkamer oprichtte. Typisch zo'n feit dat al een hele tijd bekend was, maar waar men liever niet over sprak. Benien van Berkel, kunstmarketeer met een verleden bij Theater Carré en het Holland Festival, promoveerde in 2012 op een onderzoek naar het leven van de culturele NSB'er Goedewaagen. Op 24 april 2013 werd het boek gepresenteerd dat van dat onderzoek het resultaat is: 'Tobie Goe...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Willem Jeths: 'My First Symphony is about life and death'

Op zijn 53e kan Willem Jeths bogen op een indrukwekkende carrière. Zijn orkest- en kamermuziekwerken worden wereldwijd uitgevoerd en zijn op vele cd’s vastgelegd. In 2008 werd het nieuw gebouwde Muziekkwartier in Enschede geopend met zijn opera Hotel de Pékin, en drie jaar later bereikte de opname van zijn ode aan het homohuwelijk Monument to a Universal Marriage zelfs de Amerikaanse President Obama. Op verzoek van de ZaterdagMatinee schreef Jeths zijn Eerste Symfonie voor het Radio Filharmonisc...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Fiction in dance films, (how) does it work? Good question at festival Cinedans

Fransien van der Putt, together with choreographer and dance filmmaker Angelika Oei, saw five new Dutch dance films during Cinedans. Some of the results were promising. The films all transcended the level of visual gimmick. In its place is a struggle with fiction and physical credibility.

Peter the Great: the curious tsar is back in Amsterdam

Het Nederland-Rusland jaar gaat van start en waar kun je beter mee dan beginnen dan met een expositie gewijd aan de beroemdste Rus allertijden? In de Hermitage Amsterdam is dan ook de tentoonstelling ‘Peter de Grote, een bevlogen tsaar’ te zien. Een biografische expositie die draait om zijn leven, oorlogen, passies, verzamelingen en bovenal zijn grenzeloze nieuwsgierigheid. Die brachten hem met twee reizen naar Amsterdam en inspireerden hem om zijn land te hervormen. Zonder hem, had het huidige ...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)