Skip to content

dead

Asscher gooit spaarpot flexwerkende kunstenaars in bodemloze put

Een verlaging van de ww-premie besteden aan een regeling om meer mensen aan het werk te houden, gaat niet door omdat er steeds meer mensen werkloos worden, waardoor de premie omhoog moet. Zie hier het positieve effect van bezuinigingen door de regering. Hoe minder je uitgeeft, hoe dieper de problemen, hoe minder je kunt uitgeven, hoe erger het wordt, hoe minder je kunt uitgeven. En de kunst mag dat weer als eerste duidelijk maken.

Tristan und Isolde at Reisopera, something special happens here

A Brünhilde who does not burst into flames but endures the Götterdämmerung with a baby in her arms, a Senta who does not jump off a cliff but is shot by Erik together with the Holländer. No one really looks surprised anymore. And Isoldes who do not die in the Liebestod are no exception, but Tristan who rises from the dead, as it were, by Isolde's notes reaching into heaven, stands diagonally behind her and sings along soundlessly?

Yannick Nézet-Séguin verandert Rotterdamse Doelen in een kolkende geluidszee

In een brief aan Franz Liszt benadrukt Wagner in 1852 dat de zee in zijn Der fliegende Holländer zo realistisch mogelijk getoond moet worden, vol gewelddadige golven. Honderdzestig jaar later neemt Yannick Nézet-Séguin dat advies in havenstad Rotterdam zeer ter harte. Niets aan deze Holländer kabbelt, vanaf de eerste noten stormt het, culminerend in een derde akte op orkaankracht, met een hoofdrol voor het koor van De Nederlandse Opera.

Shirokuro © Anja Beutler

Ongenadig genadig, ‘Shirokuro’ bouwt voort op hamerslag Oestvolskaja @HollandFestival

Holland Festival

De samenwerking tussen pianist Tomoko Mukaiyama en choreograaf Nicole Beutler in de voorstelling ‘Shirokuro’, vorige week te zien tijdens het Holland Festival, levert een prachtig perspectief op op twee pianosonates van Galina Oestvolskaja. ‘Shirokuro’ betekent zwart-wit in het Japans. De absolute muziek van de Russische componiste wordt, ondanks sterke beelden en indrukwekkende mede-protagonisten op het toneel, nooit uitgelegd en behoudt daardoor zijn pure kracht.

Martin Wuttke makes Berlin museum night worthwhile at @hollandfestival

Holland Festival

There are those who spend nights queuing for a ticket. After all, the Berliner Ensemble is mythologically big. As big as the Royal Shakespeare Company in England, or La Comédie Française in France. Monuments to cultural history, dedicated to one writer, like Brecht or Shakespeare, or to an entire history, as the French are used to. We Dutch have

Photo: Anne Bonthuis

Exhibit B confronteert met indringende blikken @hollandfestival

Holland Festival Holland Festival

Een gezellig groepje dames dat lachend en kletsend binnenkwam, verlaat beduusd en betraand de zaal. Van slag, beschaamd, zo zie ik alle bezoekers naar buiten komen. Wat met woorden moeilijk te omschrijven is, staat op hun gezicht geschreven. Exhibit B van Brett Bailey is meer dan indrukwekkend. Het is een expositie die confronteert en raakt.

Twee geconcentreerde kippen en iets met Tsjechov op @hollandfestival

Holland Festival Holland Festival

Meeuw, een vroeg toneelstuk van Anton Tsjechov, gaat over toneel zoals zijn al even beroemde toneelstuk Kersentuin over kersenteelt of vastgoedfraude gaat. Niet dus. Het lijkt een fout die toneelkunstenaars wel vaker maken en die Tsjechov in zijn 115 jaar oude stuk aanhaalt: denken dat alles altijd over jou gaat. Daarom is het Thomas Ostermeier, gelauwerd Duitsch regisseur, niet zo kwalijk te nemen dat zijn regie van De Meeuw bij Toneelgroep Amsterdam over theater gaat.

Marie on a string: Anja Röttgerkamp stars as an unknown soldier in Gisèle Vienne's The Pyre @HollandFestival

Holland Festival Holland Festival

'The Pyre', the latest show from internationally rising star Gisèle Vienne, initially seems less disturbing than her previous work. Pieces like 'Jerk' (2008), based on the true story of a young serial killer, and 'This is how you will disappear' (2010), starring a dark forest, were only seen in a few places in the Netherlands. Hopefully, this performance at the Holland Festival will change that. Gisèle Vienne once studied harp, then philosophy and eventually trained as a puppeteer. But Vienne sees herself primarily as a visual artist working with time, on a stage, where different rhythms, motifs and figures come together.

Desdemona in black and white

Holland Festival Holland Festival

Is the kingdom of the dead in the opera Sunken Garden by Michel van der Aa a 3D garden full of brilliant colour, director Peter Sellars chooses in Desdemona by Toni Morrison and Rokia Traoré for sober black and white. On the stage of a sold-out Muziekgebouw aan 't IJ are glass bottles and jars, sometimes lit from below, sometimes from above, with hanging light bulbs like flickering candles. On the left are a number of ngonis (Malian lute) and two koras (Malian harp lute), played by black musicians.

Chilean IK generation seeks revolutionary art at @hollandfestival

Holland Festival Holland Festival

Six actors, four years in a bunker. One is dead. Those are the details we have to make do with in Tratando de hacer una obra que cambie el mundo. According to this title, the actors are trying to create a play that will change the world. The characters have locked themselves away in an underground bunker and receive occasional provisions via a packet.

Escape from Guatemala's hidden war for a while

Treaty of Utrecht
'Hidden War', the theatrical exchange between actors from the Netherlands and Guatemala, is nearing performance. The Guatemalan actors of the company Caja Lúdica have been in the country for a few weeks now. Together with the Dutch actors, they are rehearsing at Fort Nieuwersluis (near Breukelen), where the performance can also be seen from 20 June. Alan Hack (18) is one of the Guatemalans playing in the show. He experiences his stay in the Netherlands as a paradise encounter with freedom[/heading].

Two voices on Sunken Garden @HollandFestival part 2. Thea Derks: 'Guilt & penance before, after, with and in death'

Holland Festival Holland Festival

Amsterdam, 5-6-2013 - It is difficult to go uninhibited to a production that has already caused so much controversy as Sunken Garden by Michel van der Aa. This "first 3D opera" was slammed as "soporific" after its premiere at London's Barbican Theatre last April, but also hailed as "the future of opera".

Two voices on Sunken Garden @HollandFestival, part 1. Henri Drost: "much more than 3D film opera"

Holland Festival Holland Festival

Forget all the fuss about the first-ever 3D film opera, forget all the fuss in British newspapers. Michel van der Aa himself sighed in interview that, on reflection, he would have loved to have made the second 3D film opera. And perhaps he had

Simon Stone bewerkt Ibsen voor Australiërs: ‘En waarom zou je ook naar het theater gaan als je in Sydney woont?’

Holland Festival Holland Festival

Simon Stone (28) schreef een nieuw stuk op basis van Henrik Ibsens toneelklassieker De Wilde Eend uit 1884. De in Zwitserland geboren Australiër voorzag het Noorse stuk van een geheel eigentijdse taal en aankleding. De acteurs zitten

‘Cineastas’ husselt theater, film en het alledaagse leven door elkaar

Holland Festival Holland Festival

In ‘Cineastas’ toont de Argentijnse regisseur Mariano Pensotti (1972) een gelaagd verhaal over vier cineasten uit Buenos Aires, die ieder worstelen met hun nieuwe films. Het is deels een portret van de stad, door de ogen van vier Argentijnse filmmakers, zegt

Willem Jeths: 'My First Symphony is about life and death'

Op zijn 53e kan Willem Jeths bogen op een indrukwekkende carrière. Zijn orkest- en kamermuziekwerken worden wereldwijd uitgevoerd en zijn op vele cd’s vastgelegd. In 2008 werd het nieuw gebouwde Muziekkwartier in Enschede geopend met zijn opera Hotel de Pékin, en drie jaar later bereikte de opname van zijn ode aan het homohuwelijk Monument to a Universal Marriage zelfs de Amerikaanse President Obama. Op verzoek van de Saturday Matinee schreef Jeths zijn Eerste Symfonie voor het Radio Philharmonic Orchestra en de mezzosopraan Karin Strobos, die deze op 13 april in première brengen in het Concertgebouw.

Michel van der Aa behaalt dubbel

In een jaar de AKO- én Libris-prijs? De voorpagina’s van de kranten zouden er vol mee staan, om nog maar te zwijgen over de tientallen pagina’s in de boekenbijlagen. Componist Michel van der Aa moet het doen met kleine berichtjes, verstopt in de krant, terwijl het ontvangen van de Grawemeyer Award en de Mauricio Kagel Music Prize een nog niet eerder vertoonde dubbel is.

Fictie in dansfilms, (hoe) werkt dat? Goeie vraag op festival Cinedans

Fransien van der Putt zag samen met choreograaf en dansfilm-maker Angelika Oei vijf nieuwe Nederlandse dansfilms tijdens Cinedans. Het resultaat is soms veelbelovend. De films ontstegen alle het niveau van de visuele gimmick. Daarvoor in de plaats komt een worsteling met fictie en fysieke geloofwaardigheid.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)