Skip to content

england

'You don't know where you stand.' Non-visitors of theatre make it clear where art goes wrong

The vast majority of Dutch adults never go to the theatre. Interestingly enough, the question among theatre people is never really about why people don't go to the theatre. After all, our arts sector is a supply market. At an art school, you are not trained to please the public, but to express your most individual emotion. And then preferably... 

PODCAST: Joseph Toonga at Theatre Festival Boulevard: 'My daughters help me bring empathy to Hiphop' (English)

 Deze podcast is in het Engels opgenomen. Voor wie de taal niet machtig is, of wie geen tijd heeft de volledige podcast te beluisteren, volgen hier enkele citaten. ‘Oorspronkelijk had ik geen titel. Iemand kwam op met ‘Born to’ en toen bedacht ik dat het mooi zou zijn om daar ‘manifest’ achter te zetten. Het gaat immers om een verschijnen,… 

Boulevard experiences second Corona edition: 'It's organising a festival in the middle of a natural disaster. Nothing is business as usual'

Theaterfestival Boulevard gaat deze zomer, net als vorig jaar, door. Alles is aangepast aan ‘corona’: veilig op anderhalve meter, geplaceerd, met registratie voor de horeca, maar wel nog gewoon een stuk of honderd voorstellingen. In deze podcast spreek ik met Nina Aalders en Tessa Smeulers, verantwoordelijk voor de programmering van Boulevard. Zij bleven aan het roer, nadat de geliefde en… 

Presentator Harm Edens schreef een boek over zijn jeugd: ‘Ik ben me altijd een buitenstaander blijven voelen’

Hij is bekend als schrijver van comedyseries, zoals SamSam en Het zonnetje in huis, en als presentator van het satirische tv-programma Dit was het nieuws. Maar tijdens de jeugd van Harm Edens (59) viel er weinig te lachen. ‘Al klapt het hele land voor je, als je ouders dat niet doen, blijft dat een gemis.’ De ‘intelligente lockdown’ was vorig… 

Bij Giselle Vienne’s L’Etang voel ik weer wat ik al die tijd gemist heb.

Engeland is gesloten. De minister van cultuur meldt blij dat artiesten weer op tournee kunnen in Europa, zolang ze niet buiten Noorwegen, IJsland en Liechtenstein komen. We’ve always taken an ambitious approach in negotiations on touring artists, including in my meeting with @AbidRaja last month. Delighted that our new trade deal with Norway, Iceland and Liechtenstein will allow musicians, performers… 

Rarely have I experienced a historical book that is so accessible and so imaginative

With journalist Bianca Stigter's book Atlas of an occupied city, you walk through today's reality, as it were, with historical virtual reality glasses on. An extra layer appears over the familiar backdrop of Amsterdam's streets: of World War II occupation. What wartime past is hidden in the streets and behind the facades? Atlas... 

Tussen hemel en hel: Frank Westerman over onze fascinatie voor de kosmos

Op het moment dat Covid-19 het normale leven platlegde, had Frank Westerman gelukkig zijn research voor zijn nieuwe boek al gedaan. Om voor zijn ouders te zorgen woonde hij ineens weer drie maanden ‘thuis’, op zijn jongenskamer aan de rand van Assen. Het schrijven bood hem de kans te ontsnappen naar hemelse sferen: De kosmische komedie gaat over de menselijke… 

In Engeland dreigt een geweldige uitstroom van zzp’ers uit de cultuursector. Hoe zit dat hier?

Dat ze in Groot Brittannië vorige maand met een steunpakket van anderhalf miljard voor de kunsten kwamen, leek even heel goed nieuws. Voor een land met bijna 67 miljoen inwoners is zo’n reddingspakket, dat ook nog eens voor driekwart uit leningen en voorschotten bestaat, verhoudingsgewijs veel kleiner dan wat er in Nederland aan steun voor de kunsten is. Hoe graag… 

‘Samenleven met anderen is moeilijk.’ De Franse schrijfster Leïla Slimani over identiteit, wortels en het gevoel nergens bij te horen

Na de publicatie van sociaal-maatschappelijke boeken als In de tuin van het beest, Seks en leugens en de Prix Goncourt-winnende roman Een zachte hand groeide de Frans-Marokkaanse schrijfster Leïla Slimani (39) de afgelopen jaren uit tot een belangrijke stem in de Franse literatuur. Ze werd door president Macron benoemd tot ambassadeur van de Franse taal en cultuur en door het… 

The Encounter, Complicit / Simon McBurney, foto: Alex Aitchison

Waarom je tussen 15 en 22 mei met koptelefoon op naar Simon McBurney moet luisteren

We worden tamelijk doodgegooid met online theaterervaringen. Eerlijk gezegd mijd ik die. Ik vond theater altijd al iets om live te ondergaan. Klossende schoenen zijn verschrikkelijk, zichtbare consumptie bij het spreken kan ik momenteel even niet aanzien en het geluid is altijd matig. Ik wil live theater, en anders niet. Laat tv aan de tv-makers, die hebben daarvoor doorgeleerd.  Toch… 

Anfield's best pasties work against degradation. (Lessons from Manchester, episode 4, the Liverpool edition)

Het heeft iets ongelooflijk kneuterigs. Terwijl buiten de storm door verlaten, dichtgespijkerde winkelstraten vol slooprijpe minihuisjes giert, pasteitjes bakken tegen de malheur. Maar het werkt dus wel. Aan de kant van The Kop, de beroemdste tribune van het Anfield stadion aan de Oakfield Road in Liverpool, vestigde de Nederlandse kunstenares Jeanne van Heeswijk in 2012 een buurtcoöperatie, toen megalomane stadsvernieuwingsplannen… 

Investeren in cultuur is zinloos als je niet tien jaar vooruit kunt denken. (Lessen uit Manchester, aflevering 3)

Wanneer een Nederlander over kunst denkt, denkt hij aan gebouwen die zichzelf niet kunnen bedruipen, bespeeld door, of volgehangen met werk van, mensen die zichzelf niet in stand kunnen houden. Dus moet er geld bij, en dat noemen we dan subsidie. Op die manier wordt kunstsubsidie een verdachte vorm van bijstand, suspecter nog dan de miljarden aan inkomenssteun die schatrijke… 

Hide the books, if you want people in the library. (Lessons from Manchester, episode 2)

Een makelaar vertrouwde mij ooit toe dat een boekenkast in de woonkamer duizenden euro’s scheelt in de verkoopwaarde van een huis. In negatieve zin. Dit weetje doet het altijd goed op feestjes, en boekenliefhebbers (mijn netwerk zit er vol mee) gruwen ervan. Bij een rondleiding in de Centrale Bibliotheek van Manchester vertelde de hoofdbibliothecaris ons vol trots dat het café… 

‘Er kijken nog altijd miljoenen mensen naar de BBC’ (Lessen uit Manchester, aflevering 1)

Van reizen word je een beter mens. Dat vindt iedereen, en het is een geweldige gunst om te mogen reizen. Een voorrecht om het te kunnen. Als je met de trein naar Engeland gaat, zie je, de laatste minuten voordat je bij Calais onder het Kanaal verdwijnt, steeds meer hekken verschijnen. En dan hebben we het niet over het gemiddelde… 

Better late than never. Employers in the creative sector are asking for an extra 100 million. And counting.

While I was walking around Manchester with some cultural sector leaders, minister Ingrid van Engelshoven sent a letter to the House, telling it how much it would cost to enable state-subsidised arts organisations to get fair pay at the current offer. So that letter contained quite a few omissions: the minister was silent on the role played by regional and... 

Dirigent Elim Chan: ‘Ik kan niet weglopen van de muziek.’

‘Toen ik onverwacht het “Dies Irae” uit Verdi’s Requiem Verdi moest dirigeren voelde ik hoe rauw en impactvol muziek kon zijn. Ik wist meteen: ik kan niet langer weglopen van de muziek.’ Elim Chan gaat als een speer en maakt 17 januari haar debuut bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. In 2014 was Elim Chan (Hong Kong, 1986) de eerste vrouwelijke… 

‘Wikileaks is nog nooit op één fout betrapt’ – Iris ter Schiphorst schrijft Assange: Fragmente einer Unzeit

‘Er is op dit moment een informatieoorlog gaande, die aantoont hoe belangrijk data zijn. De zaak-Assange is daarvan het meest schrijnende voorbeeld.’ De Nederlands-Duitse componist Iris Ter Schiphorst schreef een stuk over Julian Assange, de inmiddels omstreden verklaarde oprichter van Wikileaks. Ze heeft daar een missie mee: ‘Hoewel Wikileaks nog nooit op één fout betrapt is, wordt Assange beticht van… 

Bring on that fair! 7 established facts that make an ever-younger festival Boulevard unique.

Theaterfestival Boulevard is elk jaar weer een hoogtepunt van de festivalzomer. Omdat er geen drempels zijn en omdat het de ongedwongen sfeer van de stad in alle vezels met zich meedraagt. Maar het gaat zelfs nog een stapje verder. Hier mijn zeven leermomentjes: 1: Boulevard is toegankelijker dan de stad zelf Sommige mensen vinden het op het hysterische af, maar… 

In het grootste spektakel raakt uiteindelijk het kleinste detail je in het hart. (Daarom moest The Head and The Load de koninklijke opening zijn van het Holland Festival)

Sommige verhalen zijn te groot om te vertellen. Te groot, maar daarom niet minder belangrijk of waar. Zoals het verhaal van de miljoenen Afrikanen die in de Eerste Wereldoorlog omkwamen in dienst van de strijdende partijen aldaar: Engeland, Frankrijk, Italië en Duitsland. Dat laatste verhaal kende niemand. Althans, niemand die ik kende, wist ervan, en ik zelf ook niet. Het… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)