Skip to content

Louis Andriessen

De Staat en reflecties daarop – 4 sep t/m 25 nov

Asko|Schönberg opent het nieuwe seizoen met het programma De Staat, in samenwerking met Gaudeamus Festival, Ensemble Klang, Muziekgebouw en Musica Festival Strasbourg. In de jaren ’70 schreef Louis Andriessen het meesterwerk De Staat. Als muzikaal en politiek rebel gaf hij met deze compositie een kritisch signaal af. Hij verzette zich tegen het gevestigde muziekleven en tegen het symfonieorkest in het bijzonder. Dit alles geheel in lijn… 

Asko|Schönberg presenteert De Staat en reflecties daarop

i.s.m. Gaudeamus Festival, Musica festival Strasbourg en Ensemble Klang, 4 sep t/m 25 nov Asko|Schönberg opent het komend seizoen met De Staat, een programma met en rond het gelijknamige iconische meesterwerk van Louis Andriessen. Dit politiek beladen werk wordt gekoppeld aan een gloednieuwe compositie van Oscar Bettison, die ooit bij Andriessen studeerde en dit seizoen onze Composer in Residence is. Een… 

Beelden uit ReichRichter - fotograaf Raf Keunen

[persbericht] Asko|Schönberg opent het Minimal Music Festival met de Nederlandse première van Reich/Richter. NB extra concert vanwege grote belangstelling.

Reich/Richter – 12 april Amsterdam Minimal Music Festival Ook in het Minimal Music Festival: Mapping Andriessen – 13 april, door Asko|Schönberg en Ensemble Klang Reich/Richter Twee van de grootste levende kunstenaars in hun eigen disciplines bundelen hun krachten: Steve Reich, grondlegger van de minimal music en Gerhard Richter, die tot de top van de naoorlogse beeldende kunst behoort. Samen staan ze… 

HOLLAND FESTIVAL 2020 VERBINDT MAKERS EN PUBLIEK IN GEFRAGMENTEERDE TIJD

Het Holland Festival 2020 kende een uitzonderlijke jaargang, door de coronapandemie ging het voor het eerst in zijn geschiedenis fysiek niet door. In plaats daarvan kreeg het een online programma als invulling. Holland Festival online programma 2.0-2.0 was de 73ste editie van het festival en de tweede waarbij gewerkt werd met een associate artist. Dit jaar was dat choreograaf, regisseur,… 

That's why concert halls need to reopen as soon as possible. By any means necessary.

What an incredible bucket of guts Lucie Horsch has. Twenty years old. Quite world-famous by now, admittedly. But you just have to dare, in your acceptance speech for the prestigious Dutch Music Prize, to throw the minister's just-expressed words back in her face. Because that is what Lucie Horsch did, with a controlled fury that made a deep impression even from 25 metres away. The... 

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMME 2.0-2.0

From 11 to 21 June, the Holland Festival will present an online programme as close as possible to the core and essence of the original programme, which was cancelled due to the corona crisis. Together with artists from around the world who were due to perform in the 2020 festival, an alternative online programme has been put together. The festival theme, suggested by... 

HOLLAND FESTIVAL 2020 WITH BILL T. JONES IN SEARCH OF A 'WE'

From 4 to 28 June 2020, Amsterdam will host the 73rd edition of the Holland Festival. Associate Artist this year is American choreographer, director, writer and dancer Bill T. Jones. His work will include the new show Deep Blue Sea, in which Jones himself dances and, assisted by a hundred mostly local... 

Een mooi 2020 met het Holland Festival, vacatures en aus LICHT Opera van het Jaar

Het Holland Festival wenst u een gelukkig 2020! Op 11 februari wordt het volledige programma bekendgemaakt van de 73e festivaleditie. Voor onderstaande vijf producties kunt u nu al kaarten bestellen. Verder in deze nieuwsbrief: vacatures voor een hoofd bedrijfsvoering/controller, een medewerker development en stagiair(e)s voor de afdelingen communicatie & marketing en productie; en aus LICHT uitgeroepen tot Opera van het Jaar 2019.… 

Muzikanten in plastic en een keiharde snaredrum – Veertig jaar orkest de ereprijs gevierd met 4 nieuwe composities – voor elk decennium één

Bij wijze van intro speelde de slagwerker van orkest de ereprijs een cadens van luchtslagen. Toen hij onverwacht een snoeiharde mep op zijn snaredrum gaf, schrok iedereen zich een hoedje. Zo, met Bewegung ohne Bewegung voor cello en ensemble van Jan van de Putte, opende het jubileumconcert van het ensemble dat in 1979 door Wim Boerman werd opgericht. Vorig jaar kreeg… 

‘Ik hoop dat we met zijn allen naar een andere wereld gaan glijden.’ Calliope Tsoupaki schrijft Bosch Requiem ‘Liknon’ voor November Music

In 1988 kwam Calliope Tsoupaki (1963) vanuit Griekenland naar Nederland om compositie te studeren bij Louis Andriessen. Precies 30 jaar later werd ze aangesteld als ‘Componist des Vaderlands’. In die hoedanigheid componeerde ze al enkele hoogst actuele stukken. Toen op 15 april de Notre Dame de Paris in brand vloog klom Tsoupaki meteen in de pen. Vijf dagen daarna klonk… 

Composer Marijn Simons: 'Everything is about timing'

Although the press picks it up only sparsely, not only the NTRZaterdagMatinee pays much attention to Dutch composers. Indeed, they are also well represented in the AVROTROS Vrijdagconcert (formerly De Vrijdag van Vredenburg). In 2014, for instance, Joey Roukens wrote The building of the temple to mark the reopening of TivoliVredenburg. Two years later, the season opened with Atlantis by Robin... 

A fertile repertoire landscape.

Het podiumkunstenbeleid is zeer bepalend voor wat er te zien en te horen is op de Nederlandse podia. Het ligt ten grondslag aan de overheidsfinanciering van theater en muziek. In dit beleid is veel aandacht voor de kwaliteit van de uitvoeringen, maar er wordt nauwelijks gesproken over de keuze van de stukken die worden gespeeld, laat staan wat voor repertoirelandschap… 

Cellist Maya Fridman: 'The best thing about making music is communicating with my audience.'

Cellist Maya Fridman was born in Moscow in 1989, where she emerged as a child prodigy. Even while still studying at Schnittke College, she won first prize at the International Festival of Slavic Music. In 2010 she came to the Netherlands, where six years later she graduated Cum Laude from the Conservatorium van Amsterdam. Fridman naturally places contemporary... 

City of Birmingham Symphony Orchestra speelt Fires van Raminta Šerkšnytė

Het City of Birmingham Symphony Orchestra komt naar ons land. Maandag 9 april geven zij een concert in TivoliVredenburg Utrecht onder leiding van hun jonge chef-dirigent Mirga Gražinytė-Tyla. Zij spelen muziek van Wagner, Debussy en Beethoven, een vrij standaardprogramma op het eerste gezicht. Maar gelukkig neemt de Litouwse Gražinytė-Tyla een stuk mee van haar landgenote Raminta Šerkšnytė. Die schreef Fires… 

Season 2018-19: Concertgebouw picks up women's hand that Concertgebouw Orchestra leaves behind

Joel Fried, artistic director of the Royal Concertgebouw Orchestra visibly startled for a moment. I asked him if there is really only one female composer scheduled in the 2018-19 season. Indeed, during the presentation on Monday 26 February at the Concertgebouw, I only heard the name of Lotta Wennäkoski. Indeed the Finn appears to be the only one to defend the honour of composing women.... 

Dobrinka Tabakova writes double concerto for Lucas and Arthur Jussen: 'It shimmers with energy'

The AVROTROS Friday Concert cherishes mainstream masterpieces as well as less heard and new repertoire. In the 2017-18 season, no fewer than five (world) premieres are on the programme, three of them composed by a woman. - Come and see that among the national orchestras. Friday 17 November will hear the brand new double concert Together Remember to Dance by British/Bulgarian Dobrinka Tabakova. She composed it on... 

Holland Festival blames itself with Orphanage of Music #HF17

The Orphanage of Dutch Music presents monthly 'forgotten Dutch masterpieces' at Amsterdam's Splendor stage. 'To discover the finer points', these are performed twice, interrupted by 'a short commentary or interview with special table guests'. On paper, a golden formula. Rightly so, the Holland Festival adopted three episodes. With the music, during the opening concert on Thursday, it was all in... 

Order, peace and disorder in the Orphanage #HF17

Roaring programmers announce new compositions: "World premiere!" jubilate the posters. Superb, but in contemporary music practice, that primal performance is often immediately the last. The score goes into an archive folder. The notes fall silent; the roar falls silent. The Orphanage takes care of those forgotten works. Context David Dramm snatches such pieces from oblivion and presents them with context at the Orphanage 

Why we're losing more and more music thanks to 'digital' #HF17

For new music, the primal performance is often also immediately the last time a piece is played. The scores await the archive or dusty drawer; recordings are nowhere to be found. David Dramm searches for these gems of stilted notes. He presents them in the Holland Festival's Orphanage: three evenings of forgotten compositions from the rich... 

Andriessen's The Matter opens World Minimal Music Festival

Wednesday 5 April kicks off the fifth edition of the biennial World Minimal Music Festival. For five days, the Muziekgebouw aan 't IJ will be filled with hypnotic rhythms, trance-inducing melodies and conjuring drones. Alongside well-known works by pioneers such as La Monte Young and Terry Riley are new compositions by Kate Moore and Bryce Dessner. There will also be performances by the Master... 

Vondsten in het binnenwerk (Misha Mengelberg 1935 – 2017)

Er is klank; een notie van onmacht; een programma zonder kop of staart; er is kracht, kletspraat, mededogen; er is niks maar tevens een vergezicht, verhaspeld beeld vol werking en tegenwerking. Bovendien lijkt de taal hier en daar wat overspannen. Natuurlijk, onsamenhangend gezwatel kan wel degelijk gezellig zijn, of ontroeren. Onder omstandigheden kan zingeving mogelijk zijn, maar het zal niet… 

Han de Vries: grasduinen door vier eeuwen hobomuziek

Het zal je maar gebeuren. Op je 70e eren ze je met een cd-box, vijf jaar later krijg je een dubbel zo omvangrijke compilatie aangeboden. Het overkwam de Nederlandse hoboïst Han de Vries (Den Haag, 1941), die afgelopen augustus zijn 75e verjaardag vierde. In 2011 verzamelde zijn oud-student Peter Bree de radio-opnames op negen cd’s, dit keer vulde hij een… 

Wat ik leerde van Jan Wolff, de overleden directeur van Muziekgebouw aan ’t IJ

Bij de grote januari schoonmaakactie in mijn privémuseum hervond ik het boek dat in 2007 werd uitgebracht, ter gelegenheid van het twee jaar daarvoor geopende Muziekgebouw aan het IJ. Ik was vergeten dat er een cd’tje bij zat met vier stukken erop. Het vierde stuk is een registratie van de openingsspeech die Jan Wolff [hints]voormalig directeur IJsbreker, meer dan twintig… 

Gerrit Rietveld's Red and Blue Chair in original and later condition (source: commons.wikimedia.org)

The Rietveld chair was brown - 10 things you didn't know about De Stijl #MTDD

Something with straight lines and planes and primary colours. We all get that far with De Stijl. But did you know that there was also Style music and that a mechanical figure danced to that, er, Style? Let's get things straight before the Mondrian to Dutch Design exhibition season begins. 1. Mondrian was not the big man of De Stijl Piet... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)