Skip to content

politics

'Ajax states' in sudden war between Netherlands Symphony Orchestra and National Travel Opera

This week, the National Travel Opera begins rehearsals of Mozart's Le nozze di figaro. In the bin, the brand-new Netherlands Symphony Orchestra conducted by Jan Willem de Vriend. Business as usual, as the two companies have been working closely together for years and are united in the National Music Quarter Enschede. Only: orchestra and opera company have not been talking to each other since last week.

Filmfestival Berlijn opent met een morsig Versailles

De 62e Berlinale opende vanavond met Les adieux à la reine van Benoït Jacquot, een Frans kostuumstuk dat zich niet aan de regels houdt. De jurken die de bedienden van koningin Marie Antoinette dragen worden vies en een van de hoofdpersonen struikelt in haar haast en gaat tweemaal languit. Als de film begint schrijven we 14 juli 1789, en de… 

41e International Film Festival Rotterdam opent met verontrustend Frans drama 38 Témoins

Vergeleken met eerdere edities zou je de keus van de openingsfilm waarmee het Rotterdams Filmfestival vanavond van start gaat bijna on-Rotterdams willen noemen. Geen wild jong debuut, exotische Aziaat of artistieke dwarsliggerij deze keer. De Franse boekverfilming 38 Témoins, die vanavond in Rotterdam zijn wereldpremière beleeft, is de zevende speelfilm van de Waalse acteur/regisseur Lucas Belvaux en is al aangekocht… 

Column: Staat van Verwenning door Patrick van der Hijden, de opening van het debat Burger King & Burgerschap

In het debat Burger King & Burgerschap geven Patrick van der HijdenDavid van Reybrouck, Chris Keulemans and Samuel Vriezen hun visie op de staat van de burger. Publiek mag, maar hoeft niet, meedoen. Hieronder de column Staat van Verwenning, voorgedragen door Patrick van der Hijden – als aftrap voor het debat.

“Ons leven is in de achttiende eeuw uitgevonden.

De leden van de hogere klassen – de elite – hadden een eigen huis, vaak met tuin. Ze stuurden hun kinderen naar school en die begonnen daarna een vervolgopleiding. Ze hadden vrije tijd en kwamen over het algemeen op tijd op hun afspraken, door de horloges die ze droegen en de trekschuiten die op tijd vertrokken (ze klaagden bij vertraging). Burgers die buiten de stad woonden, forensden – met de koets, dat wel. Ze dronken koffie om wakker te blijven. Ze bezochten restaurants met menukaarten. Ze werden ingeënt tegen de pokken en hadden huisdieren. Een geweldige bron over dat leven vormt het dagboek van Otto van Eck, die daar op tienjarige leeftijd onder druk van zijn door de Verlichting bezielde ouders aan begon, in 1791. Daar ontleen ik bovenstaande voorbeelden aan.

Dit leven wordt aan het begin van de eenentwintigste eeuw niet door een kleine minderheid geleefd, maar door een groot deel van de Nederlanders. Die moeten het wel zonder personeel doen. Dat is namelijk vervangen door technologie.

De nuchtere onheilsprofeet John Gray horen spreken, is altijd een verademing #WU12

Eind jaren tachtig was John N. Gray (South Shields, 1948) adviseur van Margaret Thatcher – Gray: “I was just a small mote of dust in her administration” – nu is hij felle criticaster van alles wat met het neoconservatieve gedachtegoed te maken heeft. Op Writers Unlimited voelde publicist Bas Heijne hem aan de tand.

In How to be a dictator in Africa zijn schrijvers Helon Habila en Dinaw Mengestu opvallend positief over de toekomst van hun continent, ondanks de bedenkingen van David van Reybrouck en moderator Andrew Makkinga.

Dinaw Mengestu deelt zijn achternaam met de voornaam van één van Ethiopië gewezen dictators. “Vooralsnog ben ik schrijver, maar aspireer een carrière als dictator.” Dictators ontstaan niet in een vacuüm, stelt Mengestu. “Wij als burgers scheppen onze leiders.” In zijn voorgedragen verhaal geven de burgers al hun dromen uit handen. Ze schuiven al hun verantwoordelijkheid af richting de machthebbers. En… 

Henk Pröpper: 'Writers Unlimited has always opposed panting and short-term ambition.'

He is now a publisher, and the man who was director of the Dutch Foundation for Literature until last year will be quite happy with that. As director of the Bezige Bij, one of the country's largest publishing houses, he will surely never again have to submissively toast the sarcastic State Secretary for Culture Halbe Zijlstra. At least the relief was audible in Pröpper's... 

Austerity year review 2011. Or how the PVV cry 'Arts subsidies we abolish' was widely heard

While 2010 was still the year of PVV positions on culture that were suddenly shared by other parties ("we are abolishing art subsidies"), the year 2011 fell under their implementation. What was striking was the ease with which regional and local administrators also wielded this same machete, as PVV spokesperson Bosma did not fail to testify. For instance, in the municipality of Almelo, 30 % went àff from... 

Small selection of great suffering for Christmas week

There will definitely be no investigation into a corporatisation of the Van Abbemuseum in Eindhoven. According to the proposal, a council majority wants to have the opportunities to earn more money and save on expenses investigated. A political party earlier suggested that many more visitors and revenue could be brought in with a less elitist programme. At the Money Museum in Utrecht 

One hundred and thirty thousand visitors for the Cultural Press Office in 2011. The bar for 2012 is high.

That frightens us quite a bit ourselves. We knew that the Cultural Press Agency was doing quite well, but we didn't really think a reach of more than 100,000 people was possible. After all, we had done nothing in the way of marketing. Just posting content and not giving away free tickets. And only once something with a bare female breast in it. Enfin.... 

Secretary of State excels in inanity as cultural cuts rumble on

On radio, the State Secretary for Culture and Education once again reiterated his position that when making cuts, it is good not to know one's field of activity . As an example, he did not know who the painter of "The Scream" is (Edvard Munch) and brought up a definition of culture as a "grab bag": "The beauty of culture is, that... 

Museums, Boxmeer theatre, IKON, ANP, regional broadcasters, impoverished library

MuseumgoudA not expelled MuseumgoudA may still remain a member of the Dutch Museum Association (NMV). A majority of the members were still of the opinion in September that the museum should be expelled because it had auctioned Marlene Dumas' The Schoolboys at the end of June without consulting other museums. That is against the NMV's rules. It did, however, decide to change the rules for the... 

Library not culture, EU money for visual culture, Corbijn in The Hague, VAT implications in Maastricht

Tropenmuseum a bit exotic due to international contacts (...) "The Tropenmuseum still seems to be an issue for political The Hague, but I don't hear anything about the library service and the theatre." There seems to be no question of transfer to subsidy by the Ministry of OCW. Heemskerk also wonders whether state secretary Knapen has sufficient insight into the importance of the library. "The library service... 

IDFA awards Planet of Snail

IDFA's jury neatly balanced poetry and politics by awarding among the feature-length documentaries the moving Planet of Snail (South Korea), alongside the Palestinian village-set 5 Broken Cameras, a Palestinian/Israeli/French/Dutch co-production. Planet of Snail by Seung-Jun Yi received the main award, the VPRO IDFA Award for best feature-length documentary. The fireworks of... 

Tropenmuseum perhaps saved, fate of bakery museum uncertain Local politicians already cut 100m from art

Cultuursector krijgt al in 2012 klappen: 100 miljoen (..) Al in 2012 wordt zeker 100 miljoen bezuinigd op cultuur en erfgoed. Niet door Halbe Zijlstra, staatssecretaris van cultuur, maar door gemeenten en provincies. (..) De stad [Eindhoven] bezuinigt vanaf volgend jaar een half miljoen euro op de cultuursector. Dat is een schijntje vergeleken bij Den Haag, waar de kunsten in… 

Nieuwsoverzicht: Kinderen hebben niets met gratis musea en oppositie laat effecten bezuiniging berekenen

Oppositie: laat kunstkortingen doorrekenen (..) Het gaat om bezuinigingen van het Rijk, de provincies en de gemeenten. Het doel is inzichtelijk te maken hoe groot de totale bezuinigingen samen zijn en wat precies de gevolgen zullen zijn voor aanbod en werkgelegenheid. (..) “Met dit verzoek willen we de politiek van de korte termijnagenda tegengaan. Goed beleid, ook bezuinigingsbeleid, houdt rekening… 

Halbe Zijlstra wilde weten wat kwaliteit was, en kreeg 22 pagina’s vaagheid terug.

Kwaliteit. Het is zo’n mooi ambtelijk-politiek toverwoord. Klinkt goed en niemand kan er tegen zijn. Roep dus als politicus dat je meer kwaliteit wilt en alle hoofdjes gaan druk knikken. Ook staatssecretaris van Cultuurbezuiniging Zijlstra houdt van kwaliteit. Zegt hij. Bijvoorbeeld als het gaat om cultuureducatie. In zijn nota Meer dan kwaliteit zegt hij werk te willen maken van de… 

Eszter Salamon en Daniel Linehan juweeltjes van uiterst divers Julidans

Holland Festival, Julidans, IT’s, Over ’t IJ. Einde seizoen wordt er altijd een bak theater over Amsterdam uitgestrooid. Het internationale performance aanbod migreert tussen april en september van Utrecht (Springdance en Festival aan de Werf) via Amsterdam naar Rotterdam (Internationale Keuze). Wil je iets van de hedendaagse, internationale dans meekrijgen, dan moet je bij Springdance, HF en Julidans zijn. [Voor… 

Theatre Institute Netherlands to continue as museum, perhaps in Arnhem

Slim, natuurlijk, maar ook hachelijk. Al zal er – hangend boven de afgrond – weinig anders opzitten, maar het TIN (Theaterinstituut Nederland) wordt dus een Podiumkunstenmuseum. Per 2013, omdat dan de geldkraan van het ministerie van OC&W dicht gaat. Daarmee zet het instituut een reddingsplan in werking waarmee in ieder gval de collectie kan worden gered. Of daarmee ook de… 

#HF11: They're going to make another big cut to the Russians at Toneelgroep Amsterdam

Keulen en Parijs mogen dan niet in één dag gebouwd zijn, het kostte minder dan drie dagen om naar de maan te vliegen. Een kromme vergelijking om mee te vertellen dat een voorstelling die drie dagen voor de première nog rammelt, op de première zelf een onvoorstelbare hit kan blijken. Zoiets kan dus gebeuren met De Russen, de nieuwste voorstelling… 

“We geven nog altijd honderden miljoenen uit aan cultuur”

Sterker dan ooit is in de laatste jaren de invloed van spindoctors op de politiek te merken. Was het eerst alleen de PVV die in de persoon van Martin Bosma de Amerikaanse methodes van ‘framing’ introduceerde, inmiddels is het ook staand kabinetsbeleid. We kennen allemaal de Henk en Ingrids, de hardwerkende Nederlanders en de kopvoddentaks. En nu is er de… 

#HF11: Met The School for Scandal geeft Deborah Warner een vrolijke schop tegen een aartsconservatieve theatertraditie. De Britten zijn not amused.

Foto: Neil Libbert

Dat was even knarsetanden voor de Britse theatercritici. De gevierde regisseur Deborah Warner (1959) trok onlangs Richard Brinsley Sheridan’s The School for Scandal uit de kast. Een stuk uit 1777, en een onaantastbaar onderdeel van de Britse theatercanon. Voortbordurend op de stijl van haar eerdere productie Mother Courage (2009) gaf Warner ook aan The School for Scandal – godbetert – een eigenzinnige, hedendaagse draai.

 

“Met veel video, licht, muziek en kabaal – als een rockconcert, ” grijnst Warner in het kantoor van het Barbican Theatre in Londen. “Mother Courage had een ontzettend populistische, spannende sfeer. Ik houd ontzettend van die arrogante theatraliteit, en die stijl wilde ik voortzetten in The School for Scandal. Voor mij was het de grote uitdaging om de Brechtiaanse theaterstijl van Weimar – die ik via Mother Courage weer had ontdekt – te laten botsen met een achttiende-eeuwse theatertekst.”

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)