Skip to content

theatre

‘Ik ben niet de discriminatiepolitie.’ Romana Vrede over haar rol in het team van Gloria Wekker op SPOT-LIve.

‘Hoe maak ik de wereld een beetje mooier? Dat vraag ik me af bij alles wat ik doe.’ Romana Vrede, bekroond actrice bij Het Nationale Theater, ’tafeldame’ bij De Wereld Draait Door en Zomergast, kijkt graag positief de wereld in. Zal haar bijdrage aan SPOT-Live, het symposium voor de podiumkunsten dat op 28 mei in Rotterdam plaatsvindt, dan ook optimistisch… 

'We have become spectators rather than actors'; Philipp Blom tells performing artists on SPOT-Live what is at stake.

'We are on the brink of a new cultural revolution. We need to move away from our paradigm and art can play a role in this. Art can show us images of a different future, a different thought. Artists can help bring that realisation in.' Speaking is writer and journalist Philipp Blom. In 2017, his... 

Eric de Vroedt (Het Nationale Theater)is curator op SPOT-Live: ‘Laten we het eens over liefde hebben.’

‘Wat we zo vaak vergeten is gewoon eens te praten over onze liefde voor theater.’ Eric de Vroedt, artistiek leider van Het Nationale Theater, wil het nu eens over de inhoud hebben. En dan met de hele podiumkunstsector. Binnenkort is er SPOT-Live, het vernieuwde Congres Podiumkunsten, en daar wil hij over liefde praten. ‘Heel toevallig gebeurde het een maand geleden.… 

Crash Park: Armageddon is child's play. At the Holland Festival, Philippe Quesne cheerfully lets us survive any disaster.

‘Ik ben totaal niet optimistisch over de planeet. Ik ben ook niet optimistisch over het optimisme waarmee de mensen in mijn voorstelling steeds weer opnieuw een oplossing vinden om door te leven ondanks de rampspoed die hen overkomt.’ Philippe Quesne heeft van die wanhoop een prachtig theaterstuk gemaakt. Vol niet-cynische overlevers die van alles een avontuur maken. Hoe hij dat… 

M carbunaru [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons

All balls to Cuijk. Why it really is a good idea for the Netherlands to have a Capital of Culture every year.

How nice it would be if Zutphen were to be Cultural Capital of the Netherlands next year, proudly representing itself and thanks to a strong impulse from its surrounding area: the province of Gelderland. They could immediately tackle the hopeless situation of the local theatre, the kids from the suburbs could also go to hip-hop in a real hall and everyone in the Netherlands would know... 

Dé niet-bezoeker bestaat niet. Onderzoek in opdracht van minister maakt einde aan discussie.

Nederland heeft last van een problematiseringsprobleem. Mocht u dat een problematische term vinden, dan is dat een deel van het probleem. Sterker nog: we maken iets tot een ingewikkeld probleem en leggen dat ingewikkeld uit omdat er eigenlijk geen reden is om er een probleem van te maken. Plaats van handeling: onze nationale volksvertegenwoordiging. Aanleiding: niet iedereen profiteert evenveel van… 

Tosca als reality-soap bij Nederlandse Reisopera

De thematiek van Puccini’s opera Tosca uit 1900 is van alle tijden. Een cocktail van hartstochtelijke liefde, politieke rebellie, wellust en verraad is geconcentreerd rond de persoon van Floria Tosca. Regisseur Harry Fehr presenteert dit verhaal als een reality-soap, met impliciet commentaar op onze selfie-cultuur. Een aardige vondst, maar het is de vraag of deze het drama tot leven kan… 

RULE OF THREE van Jan Martens © Phile Deprez

Nominations Swans 2018 known, so who will win?

De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en Festival de Nederlandse Dansdagen maken de jaarlijkse nominaties voor de VSCD-Dansprijzen (de Zwanen) bekend. Genomineerd voor de Zwaan ‘meest indrukwekkende dansproductie’ zijn: Rule of Three, choreografie: Jan Martens, van GRIP The hidden floor, choreografie: Franck Chartier, van Nederlands Dans Theater We Are Nowhere Else But Here, choreografie: Stephen Shropshire, van Stephen Shropshire Foundation,… 

Podcast: Sometimes it's also just allowed to be about love, in The Hague. Although: in spectacle Ondine, nothing is ordinary.

'You simply cannot, as a big company, just bring journalistic theatre.' So says Jeroen de Man, who now directs the watery spectacle performance Ondine at the National Theatre. 'A bit of diversity is just fine.' So not everything in The Hague has to be as socially relevant as The Nation of Othello. Sometimes it can also just be about the... 

Podcast: This is how to freshen up the opening of a poetry festival. Poetry International Rotterdam successfully deploys rejuvenation.

De katheder. De lessenaar. Het papierhoudertje, zo mogelijk met een eigen lampje, dat, omhoog schijnend, strenge schaduwen van de leesbril op het gezicht van de dichter tekent. Het is het soort noodzakelijk kwaad waar ieder poëzie- of literatuurfestival mee van doen heeft. Alleen de powerpoint ontbreekt om er een saai zaaduientelerscongres van te maken. Poetry International Festival Rotterdam heeft in… 

Theatre boards want more money for 'difficult' offerings.

Er worden meer opera’s en klassieke concerten aangeboden in de Nederlandse schouwburgen en concertzalen. Ook werd er meer theater aangeboden voor de jeugd. Mooie ontwikkelingen, maar de stijging in het aanbod (3 procent) leidde niet direct tot een evenredige stijging in het publiek. Dat nam met slechts 1 procent toe. Het aantal toeschouwers voor toneel en cabaret daalde zelfs. Daarom… 

Merlijn Twaalfhoven op SPOT-Live: ‘Buiten de randstad ligt een enorme bron van inspiratie.’

‘Ik heb de afgelopen jaren een paar keer uit mezelf aangeklopt bij het Congres Podiumkunsten, echt vanuit het idee dat we veel meer kunnen als podia in Nederland. Maar ja, telkens als ik daar dan was, werden mensen wel enthousiast, maar blijft het ook hangen?’ Componist Merlijn Twaalfhoven is blij dat hij nu als ‘curator’ van SPOT Live, het nieuwe… 

Theatre from the sofa: from the South Bank of the Thames to Broadway in one evening.

For many a theatre lover, watching from the bench will be swearing in church. The atmosphere in the theatre and direct contact is missing. Totally true, and yet the advantages of sitting comfortably, watching when you want, subtitles and the on-demand W.C. break are also worth something. While enjoying a fireside chat, you're not looking at the back of anyone's head.... 

Nuance! VVD Den Haag wil toch niet 50 miljoen korten op cultuurbudget wegens ‘politiek misbruik’.

Dit bericht is aangepast na een reactie van de VVD Den Haag. Gisteren schreef ik: Maar dat was dus verkeerd begrepen. Vandaag belde de VVD. Een transcriptie van het gesprek vind je hieronder: Met Frans Schuyt fractievoorzitter Haagse VVD. Volgens mij zijn er twee dingen door elkaar gehaald. Je hebt het programma in de begroting, Cultuur en Bibliotheek, van 102 miljoen,… 

Culture Council wants review of system, but cautious 'Theatre Sector Opinion' is licence for arbitrariness by House of Representatives

Today, the Culture Council comes out with one of the weaker advices in its existence. The Netherlands' highest cultural advisory body showed vision, leadership and boldness earlier this season with the 'Verkenning' and the 'Sectoradvies Muziek'. The exploration called for a reversal of subsidy flows, with urban regions taking the initiative. In the advice for the music sector, it broke... 

Beste Minister @ivanengelshoven, mijn droom is dat de Nederlandse overheid een echte cultuurvisie zou hebben.

‘Wat verlang jij van Ingrid van Engelshoven, de Minister van Cultuur?’ vroeg Cultuurpers in een nieuwsbrief aan de abonnees.  Goeie vraag! Zeker na dat eerste inkoppertje dat ze maakte met het royaal toezeggen van 10 miljoen extra aan het Fonds Podiumkunsten voor de goed presterende maar nog niks ontvangende instellingen, ‘omdat het geld op was’. Heel aardig die pleister, maar… 

Toch aan het denken gezet over zwaarder straffen, dankzij ‘Gevangenismonologen’

De Utrechtse gevangenis aan het Wolvenplein staat soort van leeg. Iedereen die toevallig niet zelf een veroordeling achter de rug heeft, moet er voor de lol eens gaan kijken. Dat heb ik zelf twee jaar geleden gedaan bij een kunstproject over de surveillancemaatschappij. Toen ik dinsdag 17 oktober 2017 terugkeerde voor De Gevangenismonologen was de indruk nog steeds groot. De… 

Vijf weken lang Bambie in Utrecht? Zou zomaar de weg zijn naar een diverser cultuur

Nu we het toch over diversiteit hebben: binnen het dominant blanke theaterpubliek zit het ook vol met bubbels. Zo heb ik het de afgelopen twee weken maar eens op me laten inwerken hoe weinig overlap er zit tussen het publiek van de twee kunsttheaters in mijn stad, Utrecht. Althans: ik heb me even soort van ondergedompeld in de wereld van… 

Scenic photo Rishi. Photo: Joris Jan Bos

The sharpest theatre of 2017 comes from The Hague: Rishi of Firma Mes

If theatre can do anything, it is to put us outside reality. Not even to make you dream away, but to stop that reality for a moment and look at it in a different way. Call it the Ti-Ta-Wizard moment. To stop the action at the dramatic climax, to take the sting out of the wasp, or the fuse out of the powder keg.... 

Tien dagen lang theater met kloten in Kikker Kiest (In één keer op de hoogte)

‘Als Paul zijn pink beweegt gebeurt er wat. Ze hebben een scène waarin Jochem een tekening maakt van Paul. Paul zit naakt te poseren. En dat duurt. Dat duurt lang. Jij en ik zouden dat als amateurs vullen met allerlei houdingen en bewegingen, maar Paul doet niks. Denk je. En er gebeurt van alles. HIj doet dus wel wat, maar… 

Waarom het meer dan dom is van de NPO om Radio Kunststof te verplaatsen

Radio Kunststof is één van de succesvolste programma’s in de vroege avond op onze landelijke rampenzender Radio 1. Dat succes komt deels door de mooie formule: een lang gesprek met een meer of minder bekend figuur uit de kunst- en mediahoek. Veel belangrijker reden voor dat succes is echter het uitzendtijdstip. Tussen zeven en acht uur ’s avonds zitten heel… 

I had a perfect near-death experience in the Amsterdam theatre #HF17

Soms heb je niet heel veel woorden nodig voor een mooi verhaal. Vaak vergen weinig woorden ook meer inspanning dan veel woorden. Dat idee wist Blaise Pascal ooit te munten. Gisteren, op de voorlaatste dag van het zeventigste Holland Festival, werd de stelling op een andere, onverwachte manier kracht bijgezet. Het Australische Back to Back Theatre vertelde het verhaal van… 

Waarom het goed is dat het Holland Festival deze algemeen directeur krijgt. #HF17

Annet Lekkerkerker is een van de weinige vrouwen in de cultuursector voor wie het glazen plafond geen belemmering meer vormt. Dat ze nu, na een aantal jaren als ‘zakelijk directeur’, formeel topvrouw wordt van ’s lands belangrijkste podiumkunstenfestival is prachtig om meer redenen. Ze is niet alleen de eerste vrouw op die hoge positie. Haar benoeming maakt ook duidelijk waarom… 

Dramatische toename vrijwilligerswerk in theaters en concertzalen.

Een van de hoogtepunten van het jaar is altijd de presentatie van ‘de cijfers’ door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). Die zijn namelijk onverminderd positief. Al jaren. En dus is het al jaren een uitdaging om uit te zoeken waarom die positieve cijfers zo lastig te rijmen zijn met het beeld van de werkelijkheid. Dat helemaal niet zo… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)